Vaag belastingskreupel, harde bult + vocht op voorbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauradeVaan
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-11-17
Woonplaats: Uden

Vaag belastingskreupel, harde bult + vocht op voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 11:18

Hoii,
Ik heb gezocht of ik een onderwerp kon vinden met dezelfde situatie als die van mij, maar kan niks vinden, dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt. Als er al een onderwerp is aangemaakt met ongeveer dezelfde situatie, laat het mij dan even weten.
Dit is mijn eerste bericht, dus hoop dat ik het goed doe.

Mijn pony is sinds 20 augustus 2017 kreupel en er zit een harde bult + vocht op de kogel van zijn rechter voorbeen. De dierenarts er al naar laten kijken en zei dat de peesschede wat beschadigd was en daardoor extra veel vocht aangemaakt is. Ik vind dat de bult echter niet aanvoelt als een vocht bult, omdat hij dus hard is. Maar de dierenarts advieseerde ongeveer 2 maanden box rust en dan zou het wel over zijn. Hij heeft ook ontstekingsremmers gegeven.
Nou 2 maanden later is de bult nog niet veranderd en loopt hij nog steeds kreupel. Ben al wel met mijn pony gaan wandelen en hij wilt heel graag weer rennen. Hij zit dus vol met energie en is erg vrolijk.

Wat info:
-pony is 20 jaar
-de bult is hard en er zit wat vocht
-de bult is niet warm
-pony loopt wat onregelmatig alleen in draf. Niks te zien in stap
-de bult zit op de achterkant van de kogel van het rechter voorbeen
-na 2 maanden box rust en ontstekingsremmers geen verandering

Ik ga nog eens de dierenarts bellen, maar was benieuwd of een van jullie weet wat het zou kunnen zijn of hetzelfde hebben meegemaakt.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door LauradeVaan op 19-11-17 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vaag belastingskreupel, harde bult + vocht op voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:24

Als je het echt wilt weten, laadt je de pony op de trailer en ga je voor gericht onderzoek naar een kliniek.
Voor foto's en een peesscan.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:25

Er is geen scan gemaakt ? knappe DA dat hij dat dan zo kan zeggen :(
Tja, goede paarden DA aan huis laten komen met scan apparaat of naar een kliniek gaan en eerst eens een goede diagnose laten stellen.

Welke omgeving woon je ?

LauradeVaan
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-11-17
Woonplaats: Uden

Re: Vaag belastingskreupel, harde bult + vocht op voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 11:28

Dierenarts heeft een echo gemaakt en aangetoont dat er vocht zit. Ik woon in de omgeving Eindhoven.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:38

ah dus wel een scan/echo, kon hij (vanwege het vocht en zwelling) wel zien waar dan de schade zat want vocht in de peesschede is een gevolg, niet een oorzaak.

Er is overigens wel veel verschil tussen het ene en het andere scanapparaat, sommige DA's gebruiken gewoon dezelfde die ze voor vruchtbaarheidschecks gebruiken en daar zie je niet zoveel op.

Kliniek in Someren is een goede optie.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:57

Ik vind een advies van twee maanden boxrust en verder niets eraan doen wel een vreemd advies eerlijk gezegd. Ik zou ook zeggen: ga naar de kliniek in Someren of naar het SMDC in Heesch. Beide zijn goed en kunne veel preciezer aangeven wat er mis is en wat er eventueel aan te doen is.

Op de kogel zitten aan de achterkant twee kleine botjes, de sesambeentjes. Die kunnen ook afbreken of er kan een schief afgebroken zijn. Dat zie je niet op de echo. Dat zou je op röntgenfoto's moeten kunnen zien. Achter de sesambeentjes lopen pezen, die zouden ook beschadigd kunnen zijn, om de kogel en de sesambeentjes zitten banden en bandjes, ook daar kan iets mis mee zijn. Dit geeft dus al aan dat er van alles kan zijn en dat je dan maar beter kan weten wat er precies aan de hand is.

http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/skelet.html , als je op nummer 7. Het onderbeen klikt zie je de sesambeentjes zitten. Op de pagina's van paarden-blaadjes kan je ergens ook vinden hoe die pezen lopen, wel interessant voor je volgens mij.