Voeding Insuline resistente pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 00:52

Ik heb een vraag over de voeding van mijn insuline resistente pony zoef(gemiddelde c pony rond de 400 kilo schat ik). Ik zal eerst zijn situatie uitleggen.

Ongeveer een half jaar geleden Kwamen we er achter dat zoef plots erg hoefbevangen was. Met de juiste verzorging gaat dit weer de goede richting op. Omdat hij erg veel symptomen had van PPID heb ik een bloedonderzoek laten doen. Uit het resultaat bleek dat hij geen cushing had, maar dat hij insuline resistent is. Ook is mijn hoefsmid er achter gekomen dat hij een schimmel in zijn hoef heeft. Dubbel pech dus ;(

Ik weet dat hij niet meer op de wei mag en dat ik erg op zijn suikers moet letten. Maar mijn dierenarts heeft verder niets aangeraden. Ik gaf heb dus voldoende ruwvoer, en voor de vitamines en mineralen een hele pavo summerfit. Dit op advies van mijn oude hoefsmid die nog niet wist dat hij IR is. En soms als extra aanvulling gaf ik heb pavo bietenpulp.

Toch begin in heel erg te twijfelen aan deze voeding. Aangezien er in Pavo summerfit nog redelijk wat suiker zit. Mijn vraag is dus of er iemand is die hier ervaring mee heeft en die mij dus kan helpen? Door alle supplementen en middeltjes zie ik door de bomen het bos niet meer _/-\o_ Als er nog meer informatie over de pony nodig is hoor ik het graag!

Alvast bedankt :)


KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:09

In onderstaand topic staan handige tips en kan je ook vragen stellen. Al denk ik dat je op de goede weg bent, ik geef mijn IR pony ongeveer hetzelfde (hooi + vitaminebrokje), en als extra nog magnesium.

[MD] [CENTRAAL] Insulineresistentie

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:17

Mijn D-pony haalt (op meetlint) net de 400kg in winterconditie, als jouw C-tje echt 400kg is, dan is die ook voor de winter te dik.

Veel ellende met paarden komt van tekorten, niet zo zeer vit./min., want veel dieren krijgen wel een mineralenkorrel en liksteen bij. Wat vaak mist is de essentiele aminozuren die van alles regelen.
https://theequinepractice.com/protein/

In vitalbix zitten bv alle essentiele aminozuren naast vit./min.
Hoeveel werkt deze pony eigenlijk? Want IR net als diabetes type 2 bij mensen is beter onder controle te houden bij regelmatige, liefst dagelijkse beweging/werk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 01:28

KLC schreef:
In onderstaand topic staan handige tips en kan je ook vragen stellen. Al denk ik dat je op de goede weg bent, ik geef mijn IR pony ongeveer hetzelfde (hooi + vitaminebrokje), en als extra nog magnesium.

[MD] [CENTRAAL] Insulineresistentie




Okee bedankt! Mag ik vragen wat voor vitamine brokjes het zijn>


tamary schreef:
Mijn D-pony haalt (op meetlint) net de 400kg in winterconditie, als jouw C-tje echt 400kg is, dan is die ook voor de winter te dik.



Ik heb zijn gewicht ooit toen hij nog van de manege was eens als kind opgemeten. Al een hele tijd terug dus die info zal dan wel niet meer zo betroubaar zijn oeps :P Hij is namelijk absoluut niet dik.

tamary schreef:
Veel ellende met paarden komt van tekorten, niet zo zeer vit./min., want veel dieren krijgen wel een mineralenkorrel en liksteen bij. Wat vaak mist is de essentiele aminozuren die van alles regelen.
https://theequinepractice.com/protein/

In vitalbix zitten bv alle essentiele aminozuren naast vit./min.
Hoeveel werkt deze pony eigenlijk? Want IR net als diabetes type 2 bij mensen is beter onder controle te houden bij regelmatige, liefst dagelijkse beweging/werk.


Ohh bedankt dat wist ik eigenlijk niet richtte me vooral heel erg op vitamines en mineralen.
De pony beweegt echt minimaal. Hij staat overdag op stal en savond geef ik hem beweging. Ik rijd niet dagelijks ivm mijn eigen lengte. Wel doe ik sweekends nog een klein buitenritje. Ik ben nog op zoek naar een stal waar hij overdag in de paddock kan staan zodat hij zichzelf ook zo veel mogelijk beweging geeft.

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 01:53

Meetlint kan je bij bv Agradi kopen, en anders even vragen of je DA er nog 1 heeft als promo bij de wormenkuren oid.
https://www.agradi.nl/premiere-meet-en- ... -216cm.htm
Basis dingen bijhouden als gewicht en temperatuur is heel simpel en geeft je een stukje inzicht in welke waardes normaal zijn voor jouw pony.
De standaarden uit de boekjes kunnen met wat voor jouw pony goed is zo 0.5 graden afwijken en dan heb je bv pony met koorts terwijl die volgens het boekje normale temperatuur heeft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 01:58

tamary schreef:
Meetlint kan je bij bv Agradi kopen, en anders even vragen of je DA er nog 1 heeft als promo bij de wormenkuren oid.
https://www.agradi.nl/premiere-meet-en- ... -216cm.htm
Basis dingen bijhouden als gewicht en temperatuur is heel simpel en geeft je een stukje inzicht in welke waardes normaal zijn voor jouw pony.
De standaarden uit de boekjes kunnen met wat voor jouw pony goed is zo 0.5 graden afwijken en dan heb je bv pony met koorts terwijl die volgens het boekje normale temperatuur heeft.


Ik zat inderdaad naar een meetlint te kijken omdat hij soms wat schommeld in gewicht. Ik heb ook naar vitalbix Daily complete te kijken net. Dit leek mij wel geschikt. Heb je hier toevallig ook ervaring mee?


tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 02:05

Paard zal op een meetlint altijd wat schommelen ivm verschil zomer en wintervacht en waar je precies het lint hebt liggen, 3x meten en gemiddelde nemen vangt dat laatste aardig op, 1e maakt 5-10kg uit max.

Ik voer zelf vitalbix en ben er tevreden over, nu heb ik kliko-pony's dus die eten bijna alles wel en verder doen ze weinig nu, dus het gaat eigenlijk enkel om het opvangen van tekorten in hooi/gras die er altijd wel zijn. Hebben ze meer nodig, dan gaat er in eerste instantie 50/50 grasbrok en bietenpulp bij, krachtvoer is laatste keuze hier.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 09:49

Als het gaat om stabiel en laag houden van het suikergehalte kan je ook meelezen bij pssm dieet adviezen. Andere aandoening natuurlijk, maar ook daarbij is het belangrijk weinig suiker te voeren.

Hier een voorbeeld me adviezen: http://pssm.eu/nl/voeding.html

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:41

Mijn IJslander weegt ook tegen de 400 kg bij1,34 (echte gewogen kg's , geen meetlint kilo's )
En die is heel netjes op gewicht voor haar bouw en hoogte(wat gewoon nog onder C maat valt)
Dus 400 kg bij c maat hoeft helemaal noet te betekenen dat de pony in kwestie te zWaar is , ligt er maar aan wat de bouw is

Qua voeding
Mooi geschikt hooi en een compleet supplement zou voldoende kunnen zijn
(Agrobs naturmineral is wel een fijne vind ik zelf )
Mocht er meer nodig zijn qua energie zou je aan vetten kunnen denken(lijnzaad olie etc)

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 22:47

tamary schreef:
Paard zal op een meetlint altijd wat schommelen ivm verschil zomer en wintervacht en waar je precies het lint hebt liggen, 3x meten en gemiddelde nemen vangt dat laatste aardig op, 1e maakt 5-10kg uit max.

Ik voer zelf vitalbix en ben er tevreden over, nu heb ik kliko-pony's dus die eten bijna alles wel en verder doen ze weinig nu, dus het gaat eigenlijk enkel om het opvangen van tekorten in hooi/gras die er altijd wel zijn. Hebben ze meer nodig, dan gaat er in eerste instantie 50/50 grasbrok en bietenpulp bij, krachtvoer is laatste keuze hier.


Okee dan ga ik dat maar proberen :)

troi schreef:
Als het gaat om stabiel en laag houden van het suikergehalte kan je ook meelezen bij pssm dieet adviezen. Andere aandoening natuurlijk, maar ook daarbij is het belangrijk weinig suiker te voeren.

Hier een voorbeeld me adviezen: http://pssm.eu/nl/voeding.html


Dankjewel ik zal het even doorlezen!


Sonja_vR schreef:
Mijn IJslander weegt ook tegen de 400 kg bij1,34 (echte gewogen kg's , geen meetlint kilo's )
En die is heel netjes op gewicht voor haar bouw en hoogte(wat gewoon nog onder C maat valt)
Dus 400 kg bij c maat hoeft helemaal noet te betekenen dat de pony in kwestie te zWaar is , ligt er maar aan wat de bouw is


Veel denken dat er bij zoef ook een beetje ijslander bloed in zit. Zijn bouw is redelijk breed maar niet dik.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:03

Ik voer inderdaad bij mijn IR pony een menu van vitalbix, hebben zij samengesteld. Tegen schimmel in de hoeven maak ik ze elke dag goed schoon en spuit ze daarna helemaal in, vooral de onderkant, straal en groeven, met natuurazijn. Helpt goed!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:14

Vitalbix is inderdaad prima, metazoa of jepaardgezondenfit balancer ook. Ik voer al heel lang vitalbix en ben er erg tevreden over (sober paard 2 handjes en shet 1 handje) Het kost wel wat, maar glucobalance helpt ook om de suikerspiegel te reguleren. Voor de schimmel in de hoef is hoofclear gel of liquid erg goed. Die summerfit zou ik maar achterwege laten. Die is inderdaad niet gezond voor een IR paard.

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 11:08

Shalimar schreef:
Ik voer inderdaad bij mijn IR pony een menu van vitalbix, hebben zij samengesteld. Tegen schimmel in de hoeven maak ik ze elke dag goed schoon en spuit ze daarna helemaal in, vooral de onderkant, straal en groeven, met natuurazijn. Helpt goed!


Dankjewel! momenteel druppel ik op advies van de hoefsmid jodium in. Ik weet nog niet zo lang dat hij een schimmel heeft dus ik weet niet of dit effectief is of niet :)


Floortz schreef:
Vitalbix is inderdaad prima, metazoa of jepaardgezondenfit balancer ook. Ik voer al heel lang vitalbix en ben er erg tevreden over (sober paard 2 handjes en shet 1 handje) Het kost wel wat, maar glucobalance helpt ook om de suikerspiegel te reguleren. Voor de schimmel in de hoef is hoofclear gel of liquid erg goed. Die summerfit zou ik maar achterwege laten. Die is inderdaad niet gezond voor een IR paard.


Ik ga vandaag een zak vitalbix halen. Ik lees er tot nu toe alleen maar positieve reacties over. :) Ik zal eens kijken naar glucobalance. En ik dacht al dat het niet helemaal goed zou zijn voor hem, maar ik heb het op advies van mijn hoefsmid maar gegeven. Maar aangezien ik er zelf ook al aan twijfelde laat ik die maar achterwege.

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 14:30

Ik heb besloten om vitalbix te halen en voor zijn slijtage glucosamine. Hebben jullie als laatste nog advies over glucosamine? en of met msm aan te raden is? Er zijn zoveel verschillende prijzen en soorten dat ik niet weet wat nou effectief zal zijn en wat niet. :)

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:50

Ik geef cortaflex super fenn en magnesium, het ene voor het bewegingsapparaat - prijzig maar je doet er lang mee, magnesium voor de ondersteuning van de (vermindering van de) IR.

Babootje

Berichten: 26177
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:03

400 kg voor een C-tje is wel heel veel. Mijn paard van 1.60 weegt bijna 500 kg. Verdenk ik ook van IR trouwens, gezien de harde manenkam en vetpockets bij zn staart. Hij wordt snel dik en eet zn hele stal leeg.

Ik geef glucobalance. Qua brok krijgt hij Gastro+ van havens (ongeveer een kwart per voerbeurt dus een half per dag). Verder krijgt hij hooi. Hij staat elke dag in het werk hetzij aan de longe of gereden en hij gaat ook nog ca 3 kwartier in de stapmolen. Flink bewegen is wel belangrijk.
Ik sta op een stal waar ik heb moeten vragen of het echt wat minder kan qua hooi en stro en minder schoon, want hij blijft maar eten. Hij wordt 2 x p/week uitgemest en bijna helemaal schoon en tot de knieen in t stro. Verder krijgt hij 3 pd een flinke hoeveelheid hooi. Hartstikke fijn maar het is "too much" voor hem.

Verder kun je goed kijken naar wat je voert. Alles wat "plakt" als je het tussen je handen knijpt zit melasse in.
In Pavo summerfit zit idd ook veel suiker.
In de zomer een graasmasker op doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:11

Aangezien hooi de grootste hoevelheid is die je dagelijks voert, is het belangrijk dat de hoeveelheid suiker in het hooi laag is.
Als je 10 kg hooi voert en er zit 10% suiker in het hooi, dan voer je dagelijks al bijna 1 kg suiker per dag. En vaak zit er meer suikerin het hooi.
Bij pavo kan je het hooi laten testen. 200gr hooi opsturen, na 5 dagen test uitslag terug voor energie, suiker en eiwit. Kosten 20 euro. Zeker de moeite waard, als het voor jouw paard belangrijk is om laag in suiker te zitten.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 10:57

Shalimar schreef:
Ik geef cortaflex super fenn en magnesium, het ene voor het bewegingsapparaat - prijzig maar je doet er lang mee, magnesium voor de ondersteuning van de (vermindering van de) IR.

dankjewel!


Babootje schreef:
400 kg voor een C-tje is wel heel veel. Mijn paard van 1.60 weegt bijna 500 kg. Verdenk ik ook van IR trouwens, gezien de harde manenkam en vetpockets bij zn staart. Hij wordt snel dik en eet zn hele stal leeg.

Ik geef glucobalance. Qua brok krijgt hij Gastro+ van havens (ongeveer een kwart per voerbeurt dus een half per dag). Verder krijgt hij hooi. Hij staat elke dag in het werk hetzij aan de longe of gereden en hij gaat ook nog ca 3 kwartier in de stapmolen. Flink bewegen is wel belangrijk.
Ik sta op een stal waar ik heb moeten vragen of het echt wat minder kan qua hooi en stro en minder schoon, want hij blijft maar eten. Hij wordt 2 x p/week uitgemest en bijna helemaal schoon en tot de knieen in t stro. Verder krijgt hij 3 pd een flinke hoeveelheid hooi. Hartstikke fijn maar het is "too much" voor hem.

Verder kun je goed kijken naar wat je voert. Alles wat "plakt" als je het tussen je handen knijpt zit melasse in.
In Pavo summerfit zit idd ook veel suiker.
In de zomer een graasmasker op doen.


Zoals ik al eerder zei is hij echt niet dik. De 400 kilo was erg lang geleden toen hij nog niet van mij was opgemeten. vandaar dat dit maar een gok was :) . Ook staat hij op vlas ipv sto omdat hij inderdaad anders zijn hele stal leeg eet. Verder kan ik heb niet te veel an het werk zetten. Zodra het overbelast raakt is hij kreupel. Dat is dus superlastig bij hem. :(

janouk schreef:
Aangezien hooi de grootste hoevelheid is die je dagelijks voert, is het belangrijk dat de hoeveelheid suiker in het hooi laag is.
Als je 10 kg hooi voert en er zit 10% suiker in het hooi, dan voer je dagelijks al bijna 1 kg suiker per dag. En vaak zit er meer suikerin het hooi.
Bij pavo kan je het hooi laten testen. 200gr hooi opsturen, na 5 dagen test uitslag terug voor energie, suiker en eiwit. Kosten 20 euro. Zeker de moeite waard, als het voor jouw paard belangrijk is om laag in suiker te zitten.


Ik sta op een pension stal dus mocht er veel suiker in zitten, heb ik niet de mogelijkheid op ander hooi te regelen... Ik zal het er wel even met de staleigenaar over hebben. Helaas is die erg eigenwijs :\

ouzzie
Berichten: 78
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:16

Hier ook goede ervaring met de gluco balance.. mocht je eraan willen beginnen, google even. Er zit nogal wat prijsverschil in.

iza_things

Berichten: 128
Geregistreerd: 04-06-16
Woonplaats: limburg

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:26

Je zou contact kunnen opnemen met pabo. Die zijn toevallig net bezig met een grootschalig onderzoek naar insuline resistentie bij pony's en paarden.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 00:02

Ik heb een periode contact gehad met pavo, cavalor en equilin ivm mijn IR merrie.

Met pavo en cavalor kwam ik niet veel verder.
Ik ben thuis een schema gaan opstellen met alle waardes in het voer. Na overleg met de dierenarts en voedingsdeskundige ben ik equilin balancer gaan geven en onbeperkt ruwvoer.
De glucobalance geef ik daarnaast in bepaalde periodes bij maar niet 365 dagen in het jaar.

De summerfit was mij in eerste instantie aangeraden. Maar dit was voor mijn paard geen optie.
Het is zoeken en meten.. maar je komt er wel.
Blijf kijken en luisteren naar je paardje ;)

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Voeding Insuline resistente pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 14:59

Mijn paard had de typische vetophopingen, hij staat op magnesiumchelaat en Equi-guard van St Hippolyt
(1 kg). De ophopingen bij zijn staart zijn weg en zijn manenkam is een stuk zachter. We komen van een keiharde manenkam.
Voor de rest altijd beschikking over droog hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis en 68 bezoekers