Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:02

Wijslander schreef:
Ik hoef jou toch niks te bewijzen? Mijn bewijs staat in de wei. Je leest er nu al 2 keer overheen dat ik andere dingen belangrijker vind dan het hapje brok. Maar als ik dan een hapje brok voer, dan inderdaad een hapje zonder al teveel suiker. En hier laat ik het bij. :)



Ik ben een beetje verrast van je reactie. Je hoeft me niets te bewijzen. Tuurlijk niet! Maar ik vind een stukje onderbouwing altijd wel heel prettig in een discussie.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:22

safina schreef:
Wijslander schreef:
Ik hoef jou toch niks te bewijzen? Mijn bewijs staat in de wei. Je leest er nu al 2 keer overheen dat ik andere dingen belangrijker vind dan het hapje brok. Maar als ik dan een hapje brok voer, dan inderdaad een hapje zonder al teveel suiker. En hier laat ik het bij. :)



Ik ben een beetje verrast van je reactie. Je hoeft me niets te bewijzen. Tuurlijk niet! Maar ik vind een stukje onderbouwing altijd wel heel prettig in een discussie.


En ik vind het prettig als mensen een beetje op hun woordkeuze letten in een discussie. Dat was het enige punt dat ik bij jou wilde aanstippen.

Maargoed, veel plezier met miepen en piepen hier. ;)
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 17-11-17 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:24

bruintje123 schreef:
Ik vind safina niet onvriendelijk, wel duidelijk.
Er word tegenwoordig veel gemiept over de suikers.
Ik heb ook paarden waarbij ik daar redelijk op moet letten, juist daarom voer ik een vitamine korrel omdat je daar met een paar handjes voldoende aan hebt. Met een brok/ muesli waarvan je veel moet voeren om aan de vitamines te komen is het veel belangrijker om naar het suiker/zetmeel gehalte te kijken.
Dat beetje suiker verschil onderling bij vitamine korrels maakt het vaak niet meer op een totaal rantsoen.
Ik ken nog steeds maar bar weinig mensen die hun hooi analyseren en dat word volop gegeven.

Mensen die wel echt het hele complete rantsoen uitrekenen, dus analyseren en alles erbij, die hebben pas recht om te zeggen, dat voer past niet.
bij andere, ook bij mij, is het toch gokken wat we geven.


Dankjewel. :) Dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Voor mij is het trouwens ook gewoon gokken hoor. Ik hooi jaarlijks van 4 a 5 verschillende percelen en dan ook nog meerdere snedes per jaar. Ik vind het veel te gortig worden om van alles een sample naar het lab te sturen. En dan staan ze ook nog een deel van de dag op gras.... En eten ze samen van hun hooi, zodat ik uiteindelijk nog bij god niet weet wie nu wat binnenkrijgt.... :+

Maar gelukkig komt het hier niet aan op een paar gram suiker meer of minder per dag. Nu nog een mineralenbrokje vinden dat mijn zeikerd lust. Ik denk dat ik zijn wensen qua samenstelling wel kan raden....;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:15

Ik heb 2 weides. 1 met oud koeiengras van wel 20 jaar oud. 1 met paar jaar geleden ingezaaid paardenmengsel.
Beide hooien we voor eigen gebruik.
Die beide weides heb ik laten analyseren omdat ik daar het verschil in wilde weten.
Gemeten op een dag vol zon waar een koude nacht(vorst) aan vooraf was gegaan.
De verschillen zijn volgens Pavo klein alleen de suiker is in de paardengras wei hoger en te hoog voor bevangen paarden is de conclusie.
Van daaruit maak ik ook op dat het hooi uit die wei hoger is aan suikers.
Maar verder door geanalyseerd heb ik het ook niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:42

Ik had nooit verwacht dat de suikers in paardengras hoger zouden zijn. Zo zie je maar weer: met hooi is het soms verrassend wat je erin stopt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:45

Wij dus ook niet.
Maar ik begon dat vermoeden te krijgen daarom de test.
Nu hebben we alleen nog de vraag of de leeftijd in het gras misschien nog een rol speelt.
Maar goed, raai blijft raai.

Oh ja, beide weides zijn op dezelfde dag gemaaid geweest en ook bemest.
Dus daar ook geen verschil in.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:29

Ik vroeg mij nu eigenlijk af of er ook vitaminenkoeken/"snoepjes" bestaan die graanloos zijn? Heb er hier enkele die ik niet standaard een bak voer geef, iets voor uit de hand te geven zou dan makkelijk zijn. Normaal voer ik zonder graan vandaar de vraag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:31

metazoa snaxxx
Volgens mij hetzelfde als de korrels maar dan groter.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:34

Had ik nog niet aan gedacht, eens naar kijken wat hun hebben. Zou schelen dat ik ze in tijden dat ik geen bak geef gewoon wat uit de hand kan geven;

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:15

Het gaat mij ook niet per se om de suikers, maar de complete samenstelling. Wat voor suikers zijn het bijvoorbeeld? Wat zit er nog meer in het brokje?

Paarden die niet ir zijn, kunnen nog altijd ir worden door niet op te letten wat je voert. Maar voeren is een totaal plaatje en hoort in verhouding te staan tot bewegen. Heel veel paarden bewegen bij lange na niet genoeg voor wat ze eten.

HHorseA
Berichten: 681
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:10

Ik neem vit korrel van lannooo, en soms pavo.. De paarden eten het allebij


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:12

superpony schreef:
Het gaat mij ook niet per se om de suikers, maar de complete samenstelling. Wat voor suikers zijn het bijvoorbeeld? Wat zit er nog meer in het brokje?

Paarden die niet ir zijn, kunnen nog altijd ir worden door niet op te letten wat je voert. Maar voeren is een totaal plaatje en hoort in verhouding te staan tot bewegen. Heel veel paarden bewegen bij lange na niet genoeg voor wat ze eten.

Grotendeels ben ik het daar wel mee eens, maarrrrr...
Er zijn paarden/pony's welke het niet halen met de aanbevolen hoeveelheden welke normaal gesproken geadviseerd worden.
Mijn merrie zou in principe genoeg moeten hebben aan alleen onbeperkt ruwvoer. Dit blijkt in de praktijk echter geen haalbare kaart te zijn. Ik heb door de tijd heen verschillende voedingsadviezen aan gevraagd en in de eerste instantie mij ook gehouden aan de geadviseerde hoeveelheden. Dit blijkt voor mijn merrie niet genoeg te zijn. Zij valt in, heeft te weinig energie om haar "werk" vol te kunnen houden. Mijn merrie krijgt dan in verhouding gezien, meer voer dan de hoeveelheid beweging. Het kan dus ook anders zijn, is mijn ervaring.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:29

Ja, dat is ook weer een stapje verder in mijn ogen. Je hebt ook paarden die bijv veel meer aan ruwvoer eten dan ze werkelijk nodig hebben en verbruiken. Dat is ook niet gewenst, maar komt vaak ook door het gemak dat ze eraan kunnen komen, het voer is te eenzijdig, waardoor ze door blijven eten etc.

Als je paard niet genoeg haalt uit ruwvoer, zou je eigenlijk echt moeten weten waarom niet. Als een paard bijv langdurig op biks en of muesli heeft gestaan, kan het lang duren voor de darmflora dusdanig hersteld is, dat een paard alles uit het ruwvoer kan halen.
Veel ruwvoer is niet compleet, dus moet je aanvullen. Maar wat je moet aanvullen is zonder analyse heel lastig.

Daarnaast zijn er paarden die bijv 24/7 buiten lopen en bewegen, dus continu verbruiken. Maar je hebt ook paarden die slechts 2 uurtjes even buiten komen en een uurtje training krijgen.

Er is zoveel meer informatie nodig dan alleen de inhoud van brokjes/muesli..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:50

superpony schreef:
Ja, dat is ook weer een stapje verder in mijn ogen. Je hebt ook paarden die bijv veel meer aan ruwvoer eten dan ze werkelijk nodig hebben en verbruiken. Dat is ook niet gewenst, maar komt vaak ook door het gemak dat ze eraan kunnen komen, het voer is te eenzijdig, waardoor ze door blijven eten etc.

Als je paard niet genoeg haalt uit ruwvoer, zou je eigenlijk echt moeten weten waarom niet. Als een paard bijv langdurig op biks en of muesli heeft gestaan, kan het lang duren voor de darmflora dusdanig hersteld is, dat een paard alles uit het ruwvoer kan halen.
Veel ruwvoer is niet compleet, dus moet je aanvullen. Maar wat je moet aanvullen is zonder analyse heel lastig.

Daarnaast zijn er paarden die bijv 24/7 buiten lopen en bewegen, dus continu verbruiken. Maar je hebt ook paarden die slechts 2 uurtjes even buiten komen en een uurtje training krijgen.

Er is zoveel meer informatie nodig dan alleen de inhoud van brokjes/muesli..


Probleem is doorgaans niet dat een paard teveel ruwvoer eet, maar dat het te rijk ruwvoer eet. Ze moeten juist makkelijk aan ruwvoer kunnen komen, liefst de hele dag door. Dus worden ze te dik, dan zullen ze minder rijk ruwvoer moeten krijgen (en meer bewegen uiteraard).


Verder: Ik heb er nog nooit van gehoord dat biks of muesli an sich de darmflora dusdanig beïnvloeden dat een paard zn ruwvoer niet goed meer opneemt. Heb je een bron van die info?

Het is wel zo dat paarden maar beperkt amylase aanmaken en daardoor geen *grote hoeveelheden* zetmeel kunnen verteren. Dan verzuurt het resterende zetmeel in de darmen en dat veroorzaakt problemen. Maar dan heb je het over meerdere kilo's brok of muesli per portie.

Maar dat een paard dat normale porties brok of muesli heeft gegeten niet goed ruwvoer zou kunnen verteren is nieuw voor me. Ben erg benieuwd uit welk onderzoek dat naar voren is gekomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:02

Ik wil best een en ander opzoeken vd week.

Er zijn paarden die veel meer kilo's hooi eten dan ze in principe nodig zouden hebben. Stel we gaan uit van 2% droge stof van het lichaamsgewicht.

Wij bieden onbeperkt aan, maar ze eten niet 24uur.

Heel veel paarden krijgen nog maar 2x daags een pluk kuil ( in ergste geval ) en wel kilo's biks en muesli. Ik heb het over die overgang.
Wij hebben zelf voer verkocht en de overgang voor die paarden naar meer halen uit ruwvoer kan heel lang duren.

( zit met haar in verf en zo verjaardag, dus zal later wat opzoeken )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 15:10

Je neemt uiteraard het totaalplaatje in ogenschouw. En gebruik een nuchter verstand met voeren. Ik kijk naar mijn merrie en pas de hoeveelheid voer daar op aan. Staat zij wat langer stil, dan krijgt zij minder voer. Wordt zij vaker gereden, dan krijgt zij wat meer.
Toen mijn, toen nog groene, merrie op jonge leeftijd uit het land kwam (zij is nu 7) was zij alleen ruwvoer/gras gewend. Dat kon toen ook prima. Daarna merken we dat, nadat zij beleerd was en gereden werd, de benzine wel erg snel op was en ook in viel. En ja, het ruwvoer is verschillende malen gecheckt. Die uitslagen waren zeker niet slecht.
En als zij overdreven veel werk moest verzetten zou je zoiets kunnen verwachten. Echter rijden wij niet bijzonder veel (4×p.w) en als wij rijden is het ook niet dat de training zo afwijkend is dan normaal.
Dan begin je eerst op avies met een geringe hoeveelheid brok of muslie. En aan de hand van de bevindingen hebben wij het langzaam aan opgevoerd tot een hoeveelheid waarvan wij het gewenste resultaat ondervonden.
Mijn merrie behoord tot een sober ras, waarbij je zou verwachten dat zij het idd op alleen goed ruwvoer en desnoods een vitaminebrokje het goed zou moeten kunnen doen. Voor dat zij tot de catagorie sober ras behoord krijgt zij best veel, vind ik. Op de één of andere manier doet zij het op de hoeveelheid welke zij nu krijgt heel goed.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:15

En als je nou eigenlijk alleen ruwvoer geeft. Hooi en takken. Wat zou je dan als vit brok geven. Ik heb 2 oudjes 24 en 29 en een jonkie april 3. Het zijn recreatie paarden. 24/7 buiten. Niet op een wei.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 22:56

Mijn pony krijgt nu al een poosje de oude pavo balancer. Haar ontstoken oog is echt over en zit goed in haar vacht. Ze snottert ook veel minder.

Wel moet ik zeggen dat ze ook van de Subli ponybrok is overgegaan op Voermeesters brokken.

Fleur ❤️

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 23:08

Lori schreef:
Ik vroeg mij nu eigenlijk af of er ook vitaminenkoeken/"snoepjes" bestaan die graanloos zijn? Heb er hier enkele die ik niet standaard een bak voer geef, iets voor uit de hand te geven zou dan makkelijk zijn. Normaal voer ik zonder graan vandaar de vraag.

Agrobs weidemineral ,

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

tijger
Berichten: 1437
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:25

Hallo allemaal,

Ik zit al een hele tijd te puzzelen en te denken. Misschien kunnen jullie mij verder helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mijn paard krijgt nu meestal force dat word alleen met een flinke schep muesli met lange tanden gegeten. Schiet dus niet echt op want het zou fijn zijn als hij voldoende heeft aan een vitamine/minerale brokje. En dan het liefst echt een brokje omdat hij equiflextion krijgt.

Hij gaat binnenkort 24/7 naar buiten met onbeperkt hooi. Zomers max een uurtje weidegang extra.

Ik twijfel nu heel erg over de metaal superfitt broxxx of de vitalbix. Wel zou het beste passen bij deze situatie? (Sta ook open voor andere opties!)

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:43

Aangezien om evenveel mineralen te geven je meer metazoa (100g/100kg) moet geven dan vitalbix (75g/100kg), zou ik gaan voor de vitalbix. Ook bevat metazoa meer ijzer terwijl het minder koper bevat.

Op dit plaatje vergelijk ik geen mineralenbrok met marstall force (30g/100kg), pavo vitalcomplete (30g/100kg, niet meer leverbaar), vitalbix daily complete (70g/100kg, ik zit tegenwoordig op 75g/100kg i.v.m. vit. E gehalte) en metazoa broxxx luzerne (100g/100kg). De waarde 1 staat voor 1x minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Alles daaronder is dus suboptimaal of gewoon te weinig.
Afbeelding

Selenium en vitamine E zijn de belangrijkste peilers. Daarnaast ben ik voor een wat hoger koper- en zinkgehalte vanwege de hoge dosis ijzer in Nederlands ruwvoer.

Bij vitamine E staat de aantekening: minimaal is 0.35, dat komt omdat je met 0.35 100IU/100kg paard geeft en dit is de minimaal benodigde waarde, de optimale waarde lijkt echter rond de 300IU/100kg paard te zitten, en bij zieke paarden kan dit zelfs nog hoger zijn. Maximaal wordt als veilige marge 1000IU/100kg paard aangehouden.

Of je het nu eens bent of niet met wat ik aan minimale waarden aanhoud, geeft dit plaatje wel duidelijk aan dat niet iedereen dezelfde waardes gebruikt om de correcte dosering te bepalen. Alle producten hebben hier een hogere dosering dan volgens de verpakking, het is dus niet zo dat fabrikanten te veel aanraden. Maar waar het bij Force en Vitalcomplete 50% is (30g i.p.v. 20g/100kg. Waarbij het bij Force puur vanwege de vitamine E is), en bij Vitalbix DC zelfs maar 15% is (75g i.p.v. 65g/100kg) is het bij Broxxx 100% verhoogd (100g/100kg i.p.v. 50g/100kg).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tijger
Berichten: 1437
Geregistreerd: 30-04-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 23:07

Bedankt voor je super duidelijke uitleg!

Op internet stond dat van metazoa minder gevoerd hoefde te worden inderdaad maar extra ijzer heb je compleet gelijk in, niet ideaal.

Ga dus toch voor vitalbix

Pluk de dag en geniet van elk moment in het leven!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:24

Ik heb even jullie advies nodig. Ik heb een connemara van 9 jaar, geef nu vitamine brok van Lexa Amino, luzerne denk iets meer dan een halve voer schep, en 150 gram pavo condition.. Daar naast krijgen ze op dit moment 2x per dag hooi (niet bar veel).. Pony doet alleen lichte arbeid.. We zijn aan het opbouwen.. Ik ben tevreden over Mn Vitamine brok, maar ik weet nog niet wat ik van het product van Pavo vind.. Wat geven jullie naast vitamine brok?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:48

Alleen vitamine brok geven en zorgen voor veel, veel ruwvoer. Je pony heeft geen brok nodig ;-) de condition zit ook nog eens heel hoog in suiker en zetmeel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:50

Kitty_ schreef:
Alleen vitamine brok geven en zorgen voor veel, veel ruwvoer. Je pony heeft geen brok nodig ;-) de condition zit ook nog eens heel hoog in suiker en zetmeel.


Thanks voor je advies!

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, SemrushBot en 50 bezoekers