Welk voer is vitaminerijk voor een dikker paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:53

Marstal Force is 5% suiker en 0.15% zetmeel, dat is extreem laag. Hooi bevat gemiddel 10% suiker en het zetmeelgehalte wordt niet bepaald (over het algemeen), maar 1 a 2% zetmeel kan wel mee gerekend worden, ter vergelijk.

Luzerne bevat gemiddeld zo'n 4% suiker en voegt qua mineralen en vitaminen niet bijzonder veel toe (t.o.v. hooi), op een scheve Calcium-fosforverhouding na. Luzerne is een eiwitbron. Ik vind het dus absoluut geen logische vervanging.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"



Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:04

maria500 schreef:
Mizora schreef:
Marstal Force is 5% suiker en 0.15% zetmeel, dat is extreem laag. Hooi bevat gemiddel 10% suiker en het zetmeelgehalte wordt niet bepaald (over het algemeen), maar 1 a 2% zetmeel kan wel mee gerekend worden, ter vergelijk.

Luzerne bevat gemiddeld zo'n 4% suiker en voegt qua mineralen en vitaminen niet bijzonder veel toe (t.o.v. hooi), op een scheve Calcium-fosforverhouding na. Luzerne is een eiwitbron. Ik vind het dus absoluut geen logische vervanging.


Er zit maar 5% suiker in, maar er zitten 15% afvalstoffen in. Hij zei dat in de 15% daar ook nog extra verborgen suikers inzitten en daarom de 5% niet klopt. Jij zegt geen Luzerne? Wat is dat dan wel vitaminerijk, om erbij te geven?


Die afvalstoffen, beter bekend als hulpstoffen, zijn al verwerkt in het zetmeel+suikergehalte. Dat is echt de volledige hoeveelheid. Waar hij mogelijk op doelt is dat daar ook nog vezels in zitten die een paard als energiebron gebruikt, maar die zijn positief en is ook wat er zit in luzerne en bietenpulp (pectine is daar een duidelijk voorbeeld van) en in hooi.

Ik zou gewoon Marstall Force blijven voeren, eerder wat opvoeren (naar 120g per dag) dan weglaten. Het geeft absoluut GEEN verhoogd risico voor hoefbevangenheid.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_, lkaw, lletam, NikkiB1991 en 43 bezoekers