Welk voer is vitaminerijk voor een dikker paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Welk voer is vitaminerijk voor een dikker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:46

Mijn paard staat niet aan huis gestald en krijgt wanneer ik kom een handje Marstall Force voor extra vitamine. Ze krijgt verder zomers alleen gras en wordt in de winters bijgevoerd met hooi. Mijn paard is hoefbevangen gevoelig. (ik hoef hierop geen reacties. Ik weet wat ik moet doen met hoefbevangen en weet hoe ik dit kan proberen te voorkomen).

De hoefsmid was vandaag langs geweest en vertelde dat ik beter geen Marstall Force kon bijvoeren, omdat hier toch teveel suikers in zitten en mijn paard dit niet kan hebben. Op de doos van dit voer staat, dat er maar 5% suikers in zit, maar dat er 15% afvalstoffen inzitten en dat daarin verborgen suikers inzitten. Hij zei kan je beter Luzerne voeren.

Mijn paard is al 25 en vroeg mij af of jullie iets anders weten wat vitamine rijk is, wat ik kan bijvoeren waar weinig suikers in zitten. Of zeggen jullie ook Luzerne? Ik wil ook graag weten, wat jullie ervaring met Luzerne is en welke ik het best kan voeren aan mijn paard en hoe ik dit het beste kan gebruiken. Ik heb ook gelezen, dat Luzerne wordt gebruik om paarden dikker te maken... Moet ik het dan wel aan de mijne geven?


Even kort samengevat mijn vraag: Welk aanvullend vitaminerijk voer aan een paard geven die gevoelig is voor hoefbevangenheid!

Dankjewel alvast :D
Laatst bijgewerkt door maria500 op 28-10-17 17:57, in het totaal 3 keer bewerkt

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Welk voer is vitaminerijk voor een dikker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:48

IK ben net begonnen met de vernieuwde Pavo vital,bevat veel lucerne en geen melasse.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:49

SARINO schreef:
IK ben net begonnen met de vernieuwde Pavo vital,bevat veel lucerne en geen melasse.


Is dat ook vitamine rijk voer? Zitten daar weinig suikers in?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:53

Marstal Force is 5% suiker en 0.15% zetmeel, dat is extreem laag. Hooi bevat gemiddel 10% suiker en het zetmeelgehalte wordt niet bepaald (over het algemeen), maar 1 a 2% zetmeel kan wel mee gerekend worden, ter vergelijk.

Luzerne bevat gemiddeld zo'n 4% suiker en voegt qua mineralen en vitaminen niet bijzonder veel toe (t.o.v. hooi), op een scheve Calcium-fosforverhouding na. Luzerne is een eiwitbron. Ik vind het dus absoluut geen logische vervanging.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 17:55

Mizora schreef:
Marstal Force is 5% suiker en 0.15% zetmeel, dat is extreem laag. Hooi bevat gemiddel 10% suiker en het zetmeelgehalte wordt niet bepaald (over het algemeen), maar 1 a 2% zetmeel kan wel mee gerekend worden, ter vergelijk.

Luzerne bevat gemiddeld zo'n 4% suiker en voegt qua mineralen en vitaminen niet bijzonder veel toe (t.o.v. hooi), op een scheve Calcium-fosforverhouding na. Luzerne is een eiwitbron. Ik vind het dus absoluut geen logische vervanging.




Er zit maar 5% suiker in, maar er zitten 15% afvalstoffen in. Hij zei dat in de 15% daar ook nog extra verborgen suikers inzitten en daarom de 5% niet klopt. Jij zegt geen Luzerne? Wat is dat dan wel vitaminerijk, om erbij te geven?
Laatst bijgewerkt door maria500 op 28-10-17 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:56

Goh das een niet zo’n slim advies. Lucerne is totaal ongeschikt als vervanger van een compleet vit/min supplement..

Marstall force is goed voer, laag in suiker en compleet qua vit/min

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:58

Een handje Marstall Force is prima.
Ik deed dat ook altijd zelf bij mijn paard.

Raakt jouw paard niet hoefbevangen van hoor.

Beetje rare advies van jouw hoefsmid, vind ik.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:04

maria500 schreef:
Mizora schreef:
Marstal Force is 5% suiker en 0.15% zetmeel, dat is extreem laag. Hooi bevat gemiddel 10% suiker en het zetmeelgehalte wordt niet bepaald (over het algemeen), maar 1 a 2% zetmeel kan wel mee gerekend worden, ter vergelijk.

Luzerne bevat gemiddeld zo'n 4% suiker en voegt qua mineralen en vitaminen niet bijzonder veel toe (t.o.v. hooi), op een scheve Calcium-fosforverhouding na. Luzerne is een eiwitbron. Ik vind het dus absoluut geen logische vervanging.


Er zit maar 5% suiker in, maar er zitten 15% afvalstoffen in. Hij zei dat in de 15% daar ook nog extra verborgen suikers inzitten en daarom de 5% niet klopt. Jij zegt geen Luzerne? Wat is dat dan wel vitaminerijk, om erbij te geven?


Die afvalstoffen, beter bekend als hulpstoffen, zijn al verwerkt in het zetmeel+suikergehalte. Dat is echt de volledige hoeveelheid. Waar hij mogelijk op doelt is dat daar ook nog vezels in zitten die een paard als energiebron gebruikt, maar die zijn positief en is ook wat er zit in luzerne en bietenpulp (pectine is daar een duidelijk voorbeeld van) en in hooi.

Ik zou gewoon Marstall Force blijven voeren, eerder wat opvoeren (naar 120g per dag) dan weglaten. Het geeft absoluut GEEN verhoogd risico voor hoefbevangenheid.

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 18:06

[/quote]

Er zit maar 5% suiker in, maar er zitten 15% afvalstoffen in. Hij zei dat in de 15% daar ook nog extra verborgen suikers inzitten en daarom de 5% niet klopt. Jij zegt geen Luzerne? Wat is dat dan wel vitaminerijk, om erbij te geven?[/quote]

Die afvalstoffen, beter bekend als hulpstoffen, zijn al verwerkt in het zetmeel+suikergehalte. Dat is echt de volledige hoeveelheid. Waar hij mogelijk op doelt is dat daar ook nog vezels in zitten die een paard als energiebron gebruikt, maar die zijn positief en is ook wat er zit in luzerne en bietenpulp (pectine is daar een duidelijk voorbeeld van) en in hooi.

Ik zou gewoon Marstall Force blijven voeren, eerder wat opvoeren (naar 120g per dag) dan weglaten. Het geeft absoluut GEEN verhoogd risico voor hoefbevangenheid.[/quote]


Dankjewel voor je berichtje. Ik blijf het dan gewoon voeren xx

Anoniem

Re: Welk voer is vitaminerijk voor een dikker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:56

En die hoefsmid kan zich beter bij z'n vak houden..