Welk voer voor paard met jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 00:00

Goedenavond,

Mijn tinker merrie heeft last van jeuk in de manen/staart en de benen. Ben dit nu aan het behandelen met zalfjes en eventuele oorzaken zoals een natte stal aan het weghalen.
Nou las ik dat teveel suikers/zetmeel en eiwitten ook een oorzaak kunnen zijn van jeuk bij deze sobere rassen en dat in veel basis of sportbrok veel suikers zitten.

Toen zij bij mij kwam (ze was toen nog maar net in nederland vanuit engeland) had ze nergens last van dus het klinkt best logisch. In engeland heeft ze waarschijnlijk alleen op het land gestaan en nooit krachtvoer gehad.

Nou ging ik zoeken welk voer nou het meest geschrikt kon zijn en dan kom je uit op voer zoals bv. Pavo summerfit koeken of pavo liga speciaal voor de sobere rassen. Hier zit dan wel weinig suiker in (6%), maar wel 21% zetmeel?

Heeft iemand hier ervaring mee?
En welk voer zou ik anders kunnen voeren?

Merrie wordt recreatief gereden en staat niet op het land.


samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 16:52

Dus ik kan haar beter alleen ruwvoer geven en een handje vitamine korrel van bv vitalbix of marstall force erbij? (Fibra anti itch heeft zeer laag suiker gehalte maar toch weer 14%zetmeel).

Ze krijgt per dag 2 goed gevulde grote hooinetten waarbij bij het vullen vaak nog wat in zit dus lang zonder ruwvoer zit ze nooit.


samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 17:18

Hmm.. nu twijfel ik tussen de marstall force en vitalbix. Van de marstall mag ze maar 50 gram per dag en dat moet dan nog verdeeld worden in meerdere voerbeurten :')

@connie64
Ik wil haar graag toch iets geven ook al is het puur als beloning en als alle andere paarden biks krijgen dat ze toch iets krijgt.

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 17:26

Herfstwind schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met Marstall Force dus daar kan ik je niet mee helpen, maar volgens mij is er iemand anders in dit topic die dit wel voert.

Wat betreft de Vitalbix: weet je zeker dat je goed gekeken hebt? Indien je paard geen arbeid verricht wordt er geadviseerd 50 gram per 100 kilogram lichaamsgewicht te voeren. Ik kan me haast niet voorstellen dat jou Tinker maar 100 kilogram weegt, dus je mag wel meer dan 50 gram voeren. :)


Ik had het verkeerd getypt haha. Van de marstall mag ze maar 50 gram.

Denk dat ik dan toch de vitalbix ga uitproberen dan heeft ze toch het idee dat ze wat krijgt en wordt de staleigenaar niet gek van me als ze 50 gram gedeeld door 3 voerbeurten moet gaan voeren haha

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 23:29

Wauw dat is nog is handig Mizora! Ga morgen zeker even kijken en dan maar wat zakken halen en uitproberen of het wat is.

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 23:36

Op een pensionstal heb je idd niet alles voor het zeggen. Ruwvoeranalyse wordt heel lastig aangezien elke baal hier weer anders is. De ene keer heel fijn en groen voordroog en de andere keer stengelig en geelig.
Soms een erg "natte" kuil baal omdat de stal eigenaar paarden wil bijvoeren en ze van dit voer sneller dik worden. Dit kuil krijgt mijn paard dus al niet :')

Ik ga uitproberen of de vitalbix of metazoa wat is. Iig beter dan de basis sportbrok die ze nu krijgt.

Ik wil ook gaan kijken of kleefkruid resultaten boekt. Het zou goed zijn voor het lymfestelsel en het afvoeren van afvalstoffen en vocht.
Iemand ervaring mee?

samvd1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-12-12

Re: Welk voer voor paard met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-17 00:39

@superpony
Dat weet ik. Niemand hier kent precies mijn situatie of mijn paard daarom vraag ik ook naar mensen hun ervaringen. In eerste instantie wou ik pavo gaan gebruiken omdat het verkooppraatje zegt dat het voor sobere rassen is, maar ben ik er toch achter gekomen dat ik beter naar iets kan kijken met een laag suiker/zetmeel percentage.

Ik vraag hier niet om een wondermiddel wat mijn paard jeukvrij maakt want elk paard is anders en zL anders reageren op voer. Maar als je geen idee hebt wat je zou moeten halen en als je voer voor sobere paardenrassen of zoiets googled je op pavo uitkomt is het toch wel fijn om via bokt ervaringen te krijgen van andere mensen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: C_estmoi, elise t., Geralda1994, NikkivanOlst, Swift en 41 bezoekers