Paard met dikke onderbuik, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Paard met dikke onderbuik, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 12:05

Hallo allemaal!

Ik wist niet zo goed of ik dit nou bij voeding of medisch moest plaatsen.

Mijn merrie van 10 jaar heeft al een enige tijd een dikke onderbuik. Voor de rest is ze niet dik, ik vind haar juist in de bovenlijn wat schraal. Maar dit zal ook een kwestie van bespiering zijn. Ook kun je haar ribben zien/voelen.

Ik zou heel graag willen weten hoe dit komt, iemand een idee en wat er aan te doen?

Ze krijgt ongeveer 4x daags een grote portie hooi, in de stal in een slowfeeder. Ze staat op het land, maar weinig gras dus met hooi erbij.
Ze krijgt 2x per dag een schep lucerne en muesli (dit meng ik door elkaar).
Ze eet in vergelijking tot de andere paarden op stal veel stro. Haar stal wordt nu minder opgestrooid en we potten het wat op. Ze kreeg namelijk verdikte hakken en plekjes doordat ze ging liggen en er nauwelijks nog stro lag.

We proberen haar zoveel mogelijk hooi aan te bieden, maar dit gaat niet altijd. Ik merk het ook gelijk aan haar als ze te lang niets/weinig gegeten heeft. Ze kiest dan op stal vaak eerst voor een paar happen stro, en begint dan aan haar hooi. Door de slowfeeder moet ze hier meer moeite voor doen. Soms heeft ze dan ook een opgeblazen buik.
Overigens is ze erg energiek en vrolijk, en heb ik niet de indruk dat ze ergens last van heeft.

Ik heb echt geen flauw idee wat het is.. Weet bokt het?

♥♥♥♥♥


_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 12:11

Hier zat ik inderdaad ook aan te denken ja. Afgelopen winter heeft ze een virus gehad en is mega veel afgevallen, dit heeft ook haar spieren aangetast.
Daarna heel rustig weer opgebouwd, helaas heb ik zelf een motivatie dipje gehad dus reed ik haar weinig. Momenteel rij ik haar ongeveer 4x per week en 2x longeren (wisselt wel af en toe). En dan bedoel ik echt dressuur matig trainen in de bak.

♥♥♥♥♥

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 12:12

EmptyWords schreef:
hangbuik kan ook door wormen komen. dan zijn ze ook opgeblazen.



Ik laat eerdaags weer mest onderzoek doen. De vorige keer had ze niks, maar ik geloof wel al die buik.

♥♥♥♥♥


_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 11:31

pol013 schreef:
Buikspieren kunnen een rol spelen maar in combinatie met schraal op de ribben zou ik eerder zeggen:

Dit paard krijgt veel ruwvoer met een lage voeder waarde. Ze heeft wel een gevulde buik maar komt voedingsstoffen tekort. De buik is alleen buikvulling; het ruwvoervat. De blinde en dikke darm zijn gevuld en dat lijkt dik. Dat is het niet want geef je dit paard een paar dagen beperkt ruwvoer zal dat weg trekken en hou je een paard over wat er alleen schraal uit ziet.
Dat strookt ook met het stro eten.

Ze moet een betere kwaliteit ruwvoer krijgen. Mogelijk gaat ze dan ook minder stro eten.

echt een schrale bovenlijn (spieren) wijst vaak op eiwit tekort. Geheel schraal is meer een algemeen tekort aan energie.


Ik heb niet het idee dat wij slechte kwaliteit hooi voeren. Wel moeten we er op letten dat er genoeg voedingsstoffen in zitten, dit merken we snel genoeg aan de paarden.

Nu ze op lucerne staat sinds een week of 2/3 zie ik verschil in de bovenlijn. Deze wordt voller en ook bij haar flanken wordt het voller.

Valerie_91 schreef:
_KellyAV schreef:
Hier zat ik inderdaad ook aan te denken ja. Afgelopen winter heeft ze een virus gehad en is mega veel afgevallen, dit heeft ook haar spieren aangetast.
Daarna heel rustig weer opgebouwd, helaas heb ik zelf een motivatie dipje gehad dus reed ik haar weinig. Momenteel rij ik haar ongeveer 4x per week en 2x longeren (wisselt wel af en toe). En dan bedoel ik echt dressuur matig trainen in de bak.


Heb je er al eens op gelet waar ze juist zweet? Als een paard zijn buikspieren correct gebruikt zal hij het gemakkelijkste aan zijn buik zweten. Daaraan kan je grotendeels zien of je paard goed gewerkt heeft of niet. Moest ze echt droog zijn aan de buik, maar hard zweten aan de nek, zou je je kunnen afvragen of het misschien (gedeeltelijk) iets rijtechnisch is.


Ze zweet nooit zo heel erg, dus vind dat een lastige graadmeter :)


Kendra schreef:
Ik weet niet of ze veulens heeft gehad? Sommige merries komen daarna nooit meer 'in shape' helaas..


Voor zo ver ik weet niet! :D


pleiada schreef:
Hoe oud is je paardje?Hangbuik en wat schralere bovenlijn kan duiden op PPID..Maar ben wel benieuwd naar een foto :j



Ze is 10 :)
Hierbij wat foto's, vanochtend genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien is het niet super duidelijk, overigens is ze niet overbouwd, ze staat achter wat hoger door het stro!

♥♥♥♥♥

_KellyAV

Berichten: 3761
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Westerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 12:17

Babootje schreef:
Van veel stro eten krijgen paarden een strobuik. Ik vind je paard niet overdreven dik, maar inderdaad wel arm bespierd. Misschien is er een mogelijkheid om haar op vlas te zetten en kijken wat dat doet?


Als je een paard wat stro eet op vlas zet is de kans heel groot dat ze ook vlas gaan eten. En dat wil je niet.. Dus daar ben ik bang voor.

Spieren wordt heel hard aan gewerkt :D maar dat duurt helaas lang haha

♥♥♥♥♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MelissaV en 15 bezoekers