Schraal paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:23

Hallo,

Ik vind dat mijn paard te schaal is en ook niet echt groeit in zijn bespiering, terwijl hij onbeperkt gras en hooi heeft en ook krachtvoer bij krijgt.

Dit is het paard;

Afbeelding


Ik zat te denken om wat anders bij te voeren maar weet niet precies wat ik het beste kan voeren? Lucerne, maïs, muesli?

Ik ben altijd beetje achterdochtig kwa in hoeverre het voer werkt en wil dus weten wat jullie denken dat het beste werkt, of dat hij misschien wat meer heeft aan een supplement?
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 14-08-17 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Schaal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:35

Te schraal bedoel je ;)

Wat voor kv geef je en hoeveel precies? Hoeveel werkt hij? Hoeveel en wat voor ruwvoer krijgt hij? Ontworm? Supplementen?

Iets meer info asjeblieft.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:38

Ja, wat krijgt ie nu te eten? En hoe wordt het getraind?
Dier is vrij bloot in de bespiering van de rug.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:39

Plus hoe oud is hij? Nog ontwormd of mest onderzoek gedaan recentelijk? Alhoewel er veel tussendoor glipt zoals bloedwormen. Evt bloedonderzoek.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 18:48

Hij staat de hele dag op het land, hij is een 7 jarige ruin. Hij krijgt 1,5 kilo biks s ochtends en s avonds

Hij krijgt 2 x per dag nog kuil/hooi op het land

Ik rijd hem minstens 5 dagen in de week

Hij is 3 weken terug nog ontwormt.

Wat mij opvalt is dat hij het in de zomer vaak slechter doet dan in de wintermaanden.

Voor de rest is hij wel oogewekt en voorwaarts

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:54

Wat voor soort brok?

Hoe hard werkt hij onder het zadel?

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:59

Hoeveel graag staat er daadwerkelijk op het land en hoeveel kilo hooi/kuil eet hij? Is het van bemest of onbemest land en hoe is de kwaliteit?

Meer krachtvoer lijkt ongewenst maar misschien dat minder an een beter geschikt krachtvoer wat kan doen.

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:18

Inderdaad zoals hierboven, hoeveel hooi en hoeveel gras staat er nog?
Hoeveel hooi voer je in de winter?

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 19:29

Misschien is een idee om een keer een bloed onderzoek te laten doen.
Samen met een onderzoek wat er voor voedingswaarden in het gras en je ruwvoer zitten.

Om een paard beter op gewicht te krijgen kan je een beetje lijnzaad olie geven.
Ik heb ook wel eens gehoord dat mais ook werkt.

Wij geven een halve kg bix , kuil (onbeperkt) en weidegang en Marstall één kg muesli en hierdoor is hij echt lekker vol geworden.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 19:58

Ze krijgen bergen vol hooi (er blijft meestal nog over ) en krijgen als in de winter elke paar uur, als ze oude voorraad op hebben, weer nieuw hooi.

en hij heeft een tijd op sportbrok gestaan ( sinds deze week weer op het meest standaard spul omdat andere brok op is, moet nieuw bestellen)

Het land is bemest, en staat nog redelijk wat op, zeker als je verder achterop het land gaat.

Er zijn een paar andere paarden die ook zo'n bovenlijn hebben en aan de schrale kant zijn, de rest van de paarden zijn allemaal op een mooi gewicht, maar echt goed te vergelijken is het niet want mn paard is een van de weinige die daadwerkelijk vaak gereden wordt

Ik ben wel van plan binnenkort wat bloed af te laten nemen, heb dit een jaar terug toen hij ook weer zo'n periode had dat ook gedaan maar daar kwam toentertijd niks uit, maar wil het voor de zekerheid wel uitsluiten, zelf heb ik toch het idee dat hij wat tekort komt aan voedingsstoffen en zoek naar producten die misschien goed helpen, want ik vind hem er nu niet uitzien en zeker niet voor wedstrijden

Kunga

Berichten: 325
Geregistreerd: 09-06-14

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:03

Toen mijn paard te dun was kreeg ik bietenpulp aangeraden van mijn dierenarts! Dit werkte heel goed, maar als je het wilt proberen moet je wel eerst opzoeken hoe je het klaarmaakt. Van wat ik me kan herinneren moest je het laten uitzetten in water, maar de specifieke bereiding weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 20:07

[code][/code]
Kunga schreef:
Toen mijn paard te dun was kreeg ik bietenpulp aangeraden van mijn dierenarts! Dit werkte heel goed, maar als je het wilt proberen moet je wel eerst opzoeken hoe je het klaarmaakt. Van wat ik me kan herinneren moest je het laten uitzetten in water, maar de specifieke bereiding weet ik zo even niet uit mijn hoofd.



Thanks dat ga ik proberen, heb het paar jaar terug wel klaar gemaakt voor een oud paard, liet het meestal in de nacht weken in warm water

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:14

Ik zie geen mager paard.
In mijn ogen hoeft hij niet dikker, maar de bovenlijn kan gespierder, dat door andere manier van rijden. Ik ziu terug gaan naar 3 x in de week trainen. 1 dag trainen en 1 dag herstel. Een paard heeft meer hersteltijd nodig dan mensen.
Meer interval galoptraining. Rondje galop, 1 rondje stap en dat herhalen 4 x en dan andere kant hetzelfde. En dat opbouwen. Echt kracht trainen

Diabbb
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-08-17

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 20:44

Ik vind hem zeker wel schraal, hij is duidelijk ingevallen achter zijn buik.

Ik raad Lucerne aan, met meer eiwitten kan hij ook beter spier opbouwen en/of misschien wat muesli

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:48

Hmmm... op het huidige voer zou hij het moeten kunnen doen.

De billen zijn best bespierd en het paard zou prima in conditie kunnen zijn.
Wanneer een ruglijn dan achter blijft in de bespiering, kan dat aan een paar dingen liggen die helemaal niet met het voer te maken hebben: bijv: het zadel belemmert de spiervorming (past dus niet) of de rijderij is niet van voldoende kwaliteit dat het paard de rug niet wil geven.

Wat zegt je instructeur?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:45

hij is wat schraal in de spieren op de rug , maar verder zie ik geen mager paard idd, (gros van de paarden en ponies in nl is te vet omdat mensen dat beeld gewoon vinden/graag zien, die van mezelf zou ook slanker mogen, ondanks dat ze niet obees is )
ik zou naast voeding ook het rijden, maar zeker het zadel eens onder de loep(laten) nemen

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Schraal paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:03

Je paard houdt zijn rug ook erg stijf. Zijn rug is compleet recht, terwijl hij van voren wel zakt, waar de meeste paarden hun rug dus zouden bollen.
Heb je meer foto's van jouw paard terwijl hij aan het werk is?