Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:22

Tja, misschien een welbekend probleem. Mijn paard heeft een peesblessure en heeft ondersteunde supplementen nodig die door het voer moeten. Het gaat om een 10 jarige merrie, erg sensibel en wakker van aard, ze staat nu op een vrij kale weide zodat ze de hele dag een beetje rond stapt op een stevige ondergrond. In de wei staat een grote baal voor droog hooi zodat ze 24/7 ruwvoer hebben wat ze onvoldoende uit het arme gras halen.

Op dit moment krijgt ze twee handjes Hartog Balance, poeder supplementen en olie om stuiven tegen te gaan, de Balance kreeg ze ook voor haar blessure en doet ze het goed op,maar misschien is er iets dat armer is qua energie? Een vitamine brokje zou gunstig zijn, alleen heeft dit te weinig volume om het te mengen met haar poeder supplementen.

Ik zoek iets
-laag in energie
-laag in suiker èn zetmeel
-muesli heeft de voorkeur
-hoog in vitamines
-waarvan ik een halve schep per dag kan geven zonder gedragsverandering

Wie heeft er ideeën?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:31

Waarom stap je niet over op een vitaminebrok? Voldoet aan je wensen en je bent van die losse poeders af. Welke supplementen voer je nu?

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 14:44

Jessix schreef:
Waarom stap je niet over op een vitaminebrok? Voldoet aan je wensen en je bent van die losse poeders af. Welke supplementen voer je nu?


Ze krijgt extra anti oxidanten en msm bijgevoerd vanwege haar peesblessure. Vitamine brokjes zijn zo geconcentreerd dat je er maar een bekertje van hoeft te geven en dat is onvoldoende volume om de poeder te mengen

Anoniem

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:53

Ik gebruik zelf Dieetmix (muesli) van Subli. Voor extra vitaminen krijgt ze er een vitabrokje doorheen. Eventueel kun je er een klein beetje water door mengen wat verstuiving van je poeder voorkomt.
Laag in energie, laag in suiker en zetmeel omdat het graanvrij is. Geeft geen gedragsverandering. Mss is het een optie voor jullie :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:54

Ligt eraan welk merk je koopt. Van Je Paard Gezond en Fit geef je 200gr/500 kilo, bij een groter paard meer. Van Vitalbix geef je meer, voor mij was dat een nadeel maar voor jou kan dat een voordeel zijn.

Als je geen suikers en zetmeel wilt voeren, waarom ben je dan eigenlijk op zoek naar krachtvoer? Je kunt toch ook gewoon grasbrok nemen, dat natmaken en er poeders (en eventueel een vitamine/mineralenbrokje) aan toevoegen? Dan weet je zeker dat een schep daarvan niets doet qua drukte, want in feite voer je gewoon hooi in een andere vorm. ;0

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:56

Gastro+ van Havens icm een vitaminebrokje een idee?

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:09

Vitalbix NutriMash is misschien een optie?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:16

Als ik je eisen zo zie zou ik denken aan Vitalbix daily complete of de Vitalbix+ (is een muesli)

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:00

Odetje92 schreef:
Jessix schreef:
Waarom stap je niet over op een vitaminebrok? Voldoet aan je wensen en je bent van die losse poeders af. Welke supplementen voer je nu?


Ze krijgt extra anti oxidanten en msm bijgevoerd vanwege haar peesblessure. Vitamine brokjes zijn zo geconcentreerd dat je er maar een bekertje van hoeft te geven en dat is onvoldoende volume om de poeder te mengen

Dan zou je kunnen bereken of die extrae antioxidanten, niet al in een vitaminebrok zitten. Dit zou namelijk je losse supplementen kunnen vervangen, dus dan hoef je geen poedertjes meer los te geven. Misschien enkel nog MSM, maar nogmaals dan moet je berekenen wat je nu geeft en wat er al in een brokje zit. Juist door de hoge concentraties zijn extra supplementen vaak niet meer nodig.

Als je geen suiker en zetmeel wil voeren dan vallen muesli's natuurlijk af. Kijk dan bij ruwvoermixen, luzerne, bietenpulp, etc. Agrobs heeft mooie producten, vind ik.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:38

Inxs schreef:
Ik gebruik zelf Dieetmix (muesli) van Subli. Voor extra vitaminen krijgt ze er een vitabrokje doorheen. Eventueel kun je er een klein beetje water door mengen wat verstuiving van je poeder voorkomt.
Laag in energie, laag in suiker en zetmeel omdat het graanvrij is. Geeft geen gedragsverandering. Mss is het een optie voor jullie :-)


De dieetmix overweeg ik inderdaad ook, klinkt goed als ik alle gehaltes zo bekijk, goeie tip


xyzutu2 schreef:
Ligt eraan welk merk je koopt. Van Je Paard Gezond en Fit geef je 200gr/500 kilo, bij een groter paard meer. Van Vitalbix geef je meer, voor mij was dat een nadeel maar voor jou kan dat een voordeel zijn.

Als je geen suikers en zetmeel wilt voeren, waarom ben je dan eigenlijk op zoek naar krachtvoer? Je kunt toch ook gewoon grasbrok nemen, dat natmaken en er poeders (en eventueel een vitamine/mineralenbrokje) aan toevoegen? Dan weet je zeker dat een schep daarvan niets doet qua drukte, want in feite voer je gewoon hooi in een andere vorm. ;0


Grasbrok zit wel veel eiwitten in, ik vind dat persoonlijk niet heel verstandig als je paard gean arbeid verricht, niet bij mijn paard in ieder geval
Vitalbix brokjes 2 jaar terug geprobeerd, werd niet heel enthousiast gegeten.


NinaCharlie schreef:
Gastro+ van Havens icm een vitaminebrokje een idee?


Gastro+ heeft ze een tijdje gehad in de tijd dat ze in training was, ging prima. Zit helaas wel wat meer suiker in en het is een brok, daar kleeft poeder+olie wat minder aan dan muesli


Drico schreef:
Vitalbix NutriMash is misschien een optie?

Die kende ik nog niet, even snel de site bekeken, ga ik zeker overwegen, misschien is slobber idd ook een goed optie


stitchlover schreef:
Als ik je eisen zo zie zou ik denken aan Vitalbix daily complete of de Vitalbix+ (is een muesli)

de brokjes worden slecht gegeten door haar, misschien is de muesli wel het proberen waard

Jessix schreef:
Dan zou je kunnen bereken of die extrae antioxidanten, niet al in een vitaminebrok zitten. Dit zou namelijk je losse supplementen kunnen vervangen, dus dan hoef je geen poedertjes meer los te geven. Misschien enkel nog MSM, maar nogmaals dan moet je berekenen wat je nu geeft en wat er al in een brokje zit. Juist door de hoge concentraties zijn extra supplementen vaak niet meer nodig.

Als je geen suiker en zetmeel wil voeren dan vallen muesli's natuurlijk af. Kijk dan bij ruwvoermixen, luzerne, bietenpulp, etc. Agrobs heeft mooie producten, vind ik.


MSM (zwavel) zit niet in de muesli's en die wil ik wél bijgeven, zeker komende 8 weken.
Lucerne valt af ivm eiwit, ik wil best een beetje suiker/zetmeel geven, dat kan prima. maar dat schrappen in ruil voor meer eiwitten vind ik niet geschikt voor een paard dat rust heeft en wel voldoende ruwvoer krijgt, zij reageert hier niet goed op. bietenpulp alleen wordt slecht gegeten, alleen in combi met een beetje slobber vanwege het smaakloze van de bietenpulp

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:48

Ik voer mijn oudje seniores priores, als 1 van de andere supplementen nodig heeft dan krijgen ze daar ook wat van.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:50

Anoeska27 schreef:
Ik voer mijn oudje seniores priores, als 1 van de andere supplementen nodig heeft dan krijgen ze daar ook wat van.


erg goed product, alleen voor mij valt hij af vanwege de lange week tijd. toen ze nog thuis stond was dat geen probleem, maar nu staat ze op pension

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:52

Odetje92 schreef:
Anoeska27 schreef:
Ik voer mijn oudje seniores priores, als 1 van de andere supplementen nodig heeft dan krijgen ze daar ook wat van.


erg goed product, alleen voor mij valt hij af vanwege de lange week tijd. toen ze nog thuis stond was dat geen probleem, maar nu staat ze op pension

Is speedibeet dan een optie?

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:57

Anoeska27 schreef:
Is speedibeet dan een optie?


Die eet ze alleen met slobber gemengd, anders eet ze het niet helaas

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:07

Pure feed

Ik heb de balance, simpel zuiver brokje dat ze goed eten en met warm water erop heb je evt ook slobber.
www.purepaardenvoeding.nl

grovertje

Berichten: 209
Geregistreerd: 12-08-05
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:15

Piannissimo van Cavalor een idee? Eventueel aangevuld met VitalComplete?

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:17

Voor het mengen van poedertjes gebruik ik esparcette van Metazoa(luzerne is ook een optie maar de mijne vinden dat niet lekker meer). Daar doe ik dan gewoon wat water bij en dan kleeft het poeder er heel goed aan. En verder doen ze het goed op hun superfit broxx, maar je kunt ook vitalbix als vitaminebrok nemen bv.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 12-07-17 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:18

Equifyt Pre Actief

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:21

Ik geef de Cavalor FiberForce aan mijn paard met peesblessure, eventueel icm Metazoa vitaminebrok.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:54

Die van mij krijgen een vitamine korrel (doen het goed op metazoa) en als dat te weinig is om een supplement in te doen geef ik er een beetje subli dieetmix of luzerne bij.
Dieetmix heeft de voorkeur omdat ik een paar mutsige pony's heb die de harde stukjes in luzerne slecht eten.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:38

Mijn paardjes krijgen sinds ruim 2 jaar Daily Care van Vitalbix en, omdat ze tegenwoordig aardig wat supplementen krijgen in verhouding tot de vitaminebrokjes, krijgen ze ook per voerbeurt een half bekertje Active + (de muesli van Vitalbix). In totaal krijgt mijn ruin 1 bekertje per voerbeurt en mijn merrie 3/4. Mijn ruin krijgt ook meer supplementen (4) door het voer dan mijn merrie (3). Eigenlijk hebben ze de muesli niet nodig. Het is puur voor de voer - supplementverhouding.

Slobber vind ik zelf een onhandig gedoe om 2x per dag klaar te maken. Ik vind het veel praktischer om 1x in de week 28 bakjes met brokjes, supplementen en muesli klaar te zetten en dan per voerbeurt voor elk paard een bakje te pakken. Daarnaast vreet mijn merrie de slobber niet graag. Mijn ruin wel. Maar de muesli lust hij gelukkig ook.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welk krachtvoer om supplementen toe te dienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:58

Ik gaf mijn oudje supplementen vaak met zemelen, beetje natmaken en zo is het heel makkelijk om alles erdoor te roeren. En dan kun je gewoon een musli of brok of vitaminebrokje erbij nemen voor de vitamientjes.