Hulp met voerschema!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Hulp met voerschema!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:31

Hallo allemaal!

Omdat ik helemaal niet zo veel verstand heb van voer, ga ik hier eens op onderzoek uit!

Ik zie vaak dat mensen met (sport)paarden supplementen of muesli bijvoeren en een heus voerschema hebben. Aangezien we het trainingsschema van mijn paard aan gepast hebben en ze in een paar maanden tijd ontzettend veranderd is in haar lichaam, denk ik dat het niet onverstandig is om eventueel een supplement bij te voeren.

Ik wil eerst hier eens iets op onderzoek uit gaan, want onze voerleverancier heeft niet een super groot aanbod, dus ik ben bang dat ik dan niet alles gehoord en gezien heb voordat ik een keuze maak.
Het is niet dat ik het idee heb dat ze energie te weinig heeft o.i.d, maar als een persoon intensief sport zal die ook meer eten om de spieropbouw en de conditie te bevorderen. Het lijkt me logisch dat ook bij mijn paard te doen.

Mijn paard loopt nu ongeveer 6 keer per week (1 a 2 dagen longeren, soms best pittig. 1 a 2 dagen lang en laag, niet al te intensief qua moeheid, maar wel in de nek/rug spieren. En 3 a 4 dagen intensieve training / concours).

Ze krijgt 's morgens 1,5 kilo basisbrok, en 's avonds ook. 's morgens krijgt ze een pompje lijnzaadolie, en ze krijgt ruwvoer wanneer we zien dat het op is. Op de wei gaat ze niet/nauwelijks, daar wordt ze echt heel dik van. Na een intensieve training krijgt ze een bakje slobber, omdat ze het zo lekker vindt en hard gewerkt heeft.

''Belangrijke'' punten: (denk ik?)
- Ze wordt best snel dik van voer (gras).
- Ze moet harder werken dan voorheen.
- Haar spieren zijn hard aan het groeien.
- Ze hoeft niet heter te worden.

Vraag is: wat voor supplementen zouden eventueel een toevoeging zijn? Is muesli een optie? Hoe kan het voerschema aan gepast worden? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 03-05-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:37

Volgens mij ben je eigenlijk al flink aan het voeren. Het enige wat ik zou adviseren is goed kijken naar de hoeveelheid eiwitten die ze krijgt. Als ze flink toe aan het nemen is in spier dan zou het kunnen helpen om daar meer van te geven. Dat zit bijvoorbeeld in sportbrok/muesli of, eigenlijk beter, in luzerne/esparcette. Die laatste 2 zijn eigenlijk soorten ruwvoer met een heel mooi gehalte aan eiwitten.
Als je echt graag naar de supplementen wilt kijken dan zou je eens naar wheypoeder kunnen kijken of een een 'sport supplement' maar de catch van dat laatste is wel dat die erg vaak bomvol suiker zitten en het is maar de vraag of dat echt zinnig is.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 13:41

Bedankt voor de reactie! Waar is dan bijvoorbeeld magnesium, muscle build of vitamines voor?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 13:45

Glucose is suiker, geeft korte heftige energiepieken. Nuttig als je bijv korte baanraces doet maar verder zou ik het zoveel mogelijk vermijden, ook omdat het dik maakt. En vitaminen, tja, veel maakt het paardenlichaam zelf aan en/of zit in hooi/gras. Uitzondering is vitamine e, dat verdwijnt snel uit hooi en kan nog wel eens tekort zijn. Heb je al eens de vit /mineralen gehaltes laten bepalen via een bloedonderzoek? Kan erg nuttig zijn!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:07

troi schreef:
Glucose is suiker, geeft korte heftige energiepieken. Nuttig als je bijv korte baanraces doet maar verder zou ik het zoveel mogelijk vermijden, ook omdat het dik maakt. En vitaminen, tja, veel maakt het paardenlichaam zelf aan en/of zit in hooi/gras. Uitzondering is vitamine e, dat verdwijnt snel uit hooi en kan nog wel eens tekort zijn. Heb je al eens de vit /mineralen gehaltes laten bepalen via een bloedonderzoek? Kan erg nuttig zijn!


Ik had mijn post al aan gepast, aantal dingetjes aan gepast en glucose veranderd in magsesium :+

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:10

Ga eens kijken op de site van www.voervergelijk.nl
Staat echt ontzettend veel info op over voeren,er staan voersoorten op en kun je helemaal zelf leren en uitzoeken wat voor jouw dier het beste is :j

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Hulp met voerschema!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:12

Als je denkt dat je paard iets te kort komt qua vitamines dan zou ik eerst bloed laten tappen..

Verder vind ik dat je voerschema prima is

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:14

Cheminee schreef:
Als je denkt dat je paard iets te kort komt qua vitamines dan zou ik eerst bloed laten tappen..

Verder vind ik dat je voerschema prima is


Ik heb helemaal niet het gevoel dat ze iets mist!
Het is vooral dat haar lijf veel verandering doormaakt, en ik haar daarin qua voer in wil steunen.

Naar die site zal ik eens kijken! Bedankt ellepel.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:18

magnesium ga je bijgeven, als je paard makkelijk schrikachtig is en/of verzuurd/stijf is na een zware training.

Vitaminensupplementen zijn meestal overbodig mits je een goed basisvoer hebt, maar kunnen een goede aanvulling zijn als je je paard graag "sober" (minimale hoeveelheid krachtvoer) wil houden of tijdens een piekperiode.
Musclebuild etc kunnen nuttig zijn als je paard veel spieren moet opbouwen of de training "plots" veel intensiever wordt en spieren meer/anders gebruikt gaan worden. Belangrijker is te kijken naar het algemene eiwitgehalte van je voer.

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een goede sportbrok of muesli (waar je je zelf het best bij voelt) en starten met 2x/dag 1kg. Als je paard door anders/intensiever trainen op korte tijd veranderd is, zou je een vitaminekuur of iets voor de spieren kunnen overwegen. Welk supplement is wat persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen ervaring, die vaak paard gebonden zijn.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:20

wat bedoel je met dik worden van het gras? wordt ze dan buikig of vervet ze dan?

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:21

petitparis schreef:
magnesium ga je bijgeven, als je paard makkelijk schrikachtig is en/of verzuurd/stijf is na een zware training.

Vitaminensupplementen zijn meestal overbodig mits je een goed basisvoer hebt, maar kunnen een goede aanvulling zijn als je je paard graag "sober" (minimale hoeveelheid krachtvoer) wil houden of tijdens een piekperiode.
Musclebuild etc kunnen nuttig zijn als je paard veel spieren moet opbouwen of de training "plots" veel intensiever wordt en spieren meer/anders gebruikt gaan worden. Belangrijker is te kijken naar het algemene eiwitgehalte van je voer.

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een goede sportbrok of muesli (waar je je zelf het best bij voelt) en starten met 2x/dag 1kg. Als je paard door anders/intensiever trainen op korte tijd veranderd is, zou je een vitaminekuur of iets voor de spieren kunnen overwegen. Welk supplement is wat persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen ervaring, die vaak paard gebonden zijn.


Super, bedankt voor je reactie!

Als ik het zo lees lijkt het me fijn mijn basisbrok te behouden (ben bang dat ze van een sportbrok te heet wordt), daarbij een muesli te geven voor de extra eiwitten, en magnesium door de slobber. (omdat ik dat pas geef na een intensieve training.)

Eventueel nog muscle build voor een maandje erbij, omdat ze dus echt ontzettend aan het veranderen is.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 03-05-17 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:22

DarkoFoitzik schreef:
wat bedoel je met dik worden van het gras? wordt ze dan buikig of vervet ze dan?


Nogal buikig. Het kan zijn dat de singel 2 gaten losser moet na een middagje wei.
Ze staat erop, kop naar de grond, en pas wanneer ze eraf gehaald wordt gaat de kop er weer vanaf. Ze blijft echt aan het vreten.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:33

borstnoot schreef:
petitparis schreef:
magnesium ga je bijgeven, als je paard makkelijk schrikachtig is en/of verzuurd/stijf is na een zware training.

Vitaminensupplementen zijn meestal overbodig mits je een goed basisvoer hebt, maar kunnen een goede aanvulling zijn als je je paard graag "sober" (minimale hoeveelheid krachtvoer) wil houden of tijdens een piekperiode.
Musclebuild etc kunnen nuttig zijn als je paard veel spieren moet opbouwen of de training "plots" veel intensiever wordt en spieren meer/anders gebruikt gaan worden. Belangrijker is te kijken naar het algemene eiwitgehalte van je voer.

Persoonlijk zou ik uitkijken naar een goede sportbrok of muesli (waar je je zelf het best bij voelt) en starten met 2x/dag 1kg. Als je paard door anders/intensiever trainen op korte tijd veranderd is, zou je een vitaminekuur of iets voor de spieren kunnen overwegen. Welk supplement is wat persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen ervaring, die vaak paard gebonden zijn.


Super, bedankt voor je reactie!

Als ik het zo lees lijkt het me fijn mijn basisbrok te behouden (ben bang dat ze van een sportbrok te heet wordt), daarbij een muesli te geven voor de extra eiwitten, en magnesium door de slobber. (omdat ik dat pas geef na een intensieve training.)

Eventueel nog muscle build voor een maandje erbij, omdat ze dus echt ontzettend aan het veranderen is.


Als je extra eiwitten bij wil voeren zou ik dit niet doen met een muesli, vaak is de hoeveelheid daarin te verwaarlozen. Geef dan luzerne of esparcette om dit op te hogen.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:44

Wat een paard nodig heeft hangt van de eigenschappen van het paard af, de manier waarop het dier gehouden wordt en de prestatie die verlangd wordt.

Ik ben persoonlijk geen fan van het lukraak voeren van supplementen. (de meeste) diervoeders balanceren hun basisproducten zo dat de benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen voor het gemiddelde paard erin zitten, mits het paard voldoende ruwvoer krijgt.
Als je vermoed dat je paard iets tekort komt, dan zou ik dat eerst laten vaststellen door een dierenarts. Deze kunnen jou dan ook precies adviseren wat voor een supplementen jouw paard eventueel nodig heeft om een eventueel tekort op te heffen.

Qua basisvoeding is drie kilo brok voor een paard dat L2 loopt al best veel! Meer brok zou ik niet gaan geven. (ter vergelijking, mijn paard wordt getraind op LT niveau en die krijgt 1,5 kg muesli, 1/2 schep slobber (nog niet aangemaakt en voor de lekker), een pavo koek en ruwvoer). Ik ben op zoek naar meer uithoudingsvermogen, niet naar meer piek energie en voer wat het ontwikkelen van spieren ondersteund (dus inderdaad met eiwitten). Mijn ervaring is dat deze piek energie vooral in brok en muesli's met veel zetmeel en melasse/glucose zit. Mijn paard reageert op deze zetmeel en suikers en krijgt hier energie van die eerder stress veroorzaakt dan kracht om het werk te doen.

Glucose zorgt voor snel vrijkomende explosieve energie. Ideaal voor een springpaard of renpaard bijvoorbeeld. Paarden die een duurprestatie moeten leveren zoals endurance en dressuurpaarden hebben meer baat bij geleidelijk vrijkomende energie. Deze energie moet een paard uit plantaardige vetten putten. Ik merk bij mijn paard al positieve verbetering sinds ik geheel met brok ben gestopt en de muesli voer (aangevuld met zonnebloemolie). Ik ben echter nog niet helemaal tevreden over de basis, de muesli en pavo koek, en ben op zoek gegaan naar een voer wat bij de energiebehoefte van mijn paard past.

Daarom stap ik binnenkort over naar Vitalbix+ en eventueel ook de luzerne van Vitalbix. Ik heb hier nog geen persoonlijke ervaring mee, maar ik lees hier ontzettend veel positieve verhalen over en het raakt alle eigenschappen die ik zoek in een voer. Het fijne vind ik ook dat ze een gratis en vrijblijvend persoonlijk voeradvies voor je kunnen opstellen via hun website.

Kortom ik zou niet meteen grijpen naar supplementen of nog meer voer in hoeveelheid, kijk vooral of de inhoud van het voer zelf past bij de prestatie die je van je paard verlangt. Als je vermoed dat je paard een tekort heeft, laat dan onderzoeken door een dierenarts of dit echt zo is. Zo kan je nog gerichter gaan voeren en indien nodig de juiste supplementen kiezen.

De site van voervergelijk kan je ook helpen, daar staan veel artikelen over voeding, recensies van producten en de inhoud van verschillende soorten voer op!

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:50

@stitchlover
Ik ben ook niet van plan om haar meer brok te geven.
Qua uithoudingsvermogen en energie doet ze het helemaal naar wens en zoek ik ook geen aanpassingen!

Het zijn vooral haar spieren die soms wat stijfjes kunnen zijn (vermoed ik). Wanneer ze namelijk een dag of 4 ''vakantie'' heeft gehad, is ze veel losser en beweeglijker. Ik denk dat dit komt omdat haar spieren dan even rust heb gehad. Ik wil dat ze natuurlijk niet veel last heeft van haar spieren na trainingen, vandaar dat ik op zoek ben naar een supplement.

Lukraak supplementen voeren houd ik ook niet van, vandaar dat ik hier om advies vraag. Gewoon om te orienteren en een aantal producten op een rijtje te zien. Wanneer ik ga Googlen zie ik door de bomen het bos niet meer.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 03-05-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:50

Never change a winning team. Als jij niet het idee krijgt dat je paard iets tekort komt, dan is het prima. Ik geef magnesium omdat mijn paard erg nerveus is. Dit lijkt te werken want als ik even niet geef dan staat ze meteen weer op scherp. Daarnaast wordt mijn paard heel heet van krachtvoer en dus voer ik wat muesli met een vitaminebrok. Dus zeg een kilo brok maar dan in 100 gram en dus veel minder energie.

Maar als jouw paard dit niet nodig heeft, dan lekker bij basisbrok houden. Veeeeeeel makkelijker en goedkoper!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 14:54

ik zou dus ook juist niet je bestaande brok gaan aanvullen met muesli. Dan ga je al snel aan een grote hoeveelheid krachtvoer zitten en eveneens het heetmakende effect riskeren.

Persoonlijk opteer ik liever voor 2kg sportvoer (kan brok of muesli zijn), dan 3-4kg onerhoudsvoer met daarbovenop nog 1-2kg muesli extra. Dat zijn veel te veel suikers waar je paard niks mee kan, buiten vervetten of heet worden.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:55

Sjira schreef:
Never change a winning team. Als jij niet het idee krijgt dat je paard iets tekort komt, dan is het prima. Ik geef magnesium omdat mijn paard erg nerveus is. Dit lijkt te werken want als ik even niet geef dan staat ze meteen weer op scherp. Daarnaast wordt mijn paard heel heet van krachtvoer en dus voer ik wat muesli met een vitaminebrok. Dus zeg een kilo brok maar dan in 100 gram en dus veel minder energie.

Maar als jouw paard dit niet nodig heeft, dan lekker bij basisbrok houden. Veeeeeeel makkelijker en goedkoper!



Bedankt voor je mening!
Ik denk niet dat ze heel veel tekort komt, maar ik denk dat het wel beter kan.
In de reactie hiervoor heb ik beschreven dat ze wanneer haar spieren even rust gehad hebben ze veel losser en beweeglijker is. Dus ik denk dat het geen kwaad kan een hulpmiddeltje voor haar spieren te halen.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 14:56

petitparis schreef:
ik zou dus ook juist niet je bestaande brok gaan aanvullen met muesli. Dan ga je al snel aan een grote hoeveelheid krachtvoer zitten en eveneens het heetmakende effect riskeren.

Persoonlijk opteer ik liever voor 2kg sportvoer (kan brok of muesli zijn), dan 3-4kg onerhoudsvoer met daarbovenop nog 1-2kg muesli extra. Dat zijn veel te veel suikers waar je paard niks mee kan, buiten vervetten of heet worden.


Dan had ik het verkeerd begrepen! Bedankt voor de aanpassing.
Ik had niet door dat muesli echt krachtvoer is.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:00

Kijk eerder naar je trainingsschema, spieren hebben hersteltijd nodig om sterker te worden. Ik vermoed dat de spieren stijf zijn omdat er niet genoeg hersteltijd is en melkzuur niet genoeg afgevoerd kan worden in de tijd die ze krijgt. 3-4x/week trainen is zat, 1-2 dagen rust tussen trainingen in helpt je paard vaak sneller vooruit. Graasmasker kan helpen met gras, kleinere hapjes maakt dat ze meer uren al etend rond kan slenteren en die beweging helpt ook/juist met soepel blijven tussen trainingen door.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:11

tamary schreef:
Kijk eerder naar je trainingsschema, spieren hebben hersteltijd nodig om sterker te worden. Ik vermoed dat de spieren stijf zijn omdat er niet genoeg hersteltijd is en melkzuur niet genoeg afgevoerd kan worden in de tijd die ze krijgt. 3-4x/week trainen is zat, 1-2 dagen rust tussen trainingen in helpt je paard vaak sneller vooruit. Graasmasker kan helpen met gras, kleinere hapjes maakt dat ze meer uren al etend rond kan slenteren en die beweging helpt ook/juist met soepel blijven tussen trainingen door.


Dit trainingsschema is opgesteld samen met een GP ruiter, Evy kan best wel eens lastig zijn en dit schema werkt echt heel fijn voor haar. Natuurlijk worden de dagen dat ze hard moet werken af gewisseld met een dagje lang laag (ik zit er dan niet langer dan een kwartier op) of een longeer dagje.

Ze staat verder ook nooit stil. Haar stal is altijd open en ze kan rondwandelen in de paddock wanneer ze wil. (tenzij het zeikweer is) In de zomer staat het hooi ook aan de overkant van de paddock, zodat ze gedwongen wordt te bewegen.

Ik vraag daarom ook echt naar een ondersteuning in het voer, zodat haar spieren ook zeker genoeg energie krijgen.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 03-05-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:13

borstnoot schreef:
@stitchlover
Ik ben ook niet van plan om haar meer brok te geven.
Qua uithoudingsvermogen en energie doet ze het helemaal naar wens en zoek ik ook geen aanpassingen!

Het zijn vooral haar spieren die soms wat stijfjes kunnen zijn (vermoed ik). Wanneer ze namelijk een dag of 4 ''vakantie'' heeft gehad, is ze veel losser en beweeglijker. Ik denk dat dit komt omdat haar spieren dan even rust heb gehad. Ik wil dat ze natuurlijk niet veel last heeft van haar spieren na trainingen, vandaar dat ik op zoek ben naar een supplement.


Persoonlijk zou ik dan eerder naar je trainingsschema kijken, dan naar je voerschema. Belangrijk deel tijdens de training is namelijk ook rust en herstel. Als je paard losser is na wat langer rust, dan train je wellicht toch te veel, waardoor het lichaam niet voldoende tijd krijgt om te herstellen. Ben nog altijd van mening dat je beter 3x per week kunt trainen en een effectieve training kunt doen, dan 6x 'half'.

Als je paard het qua uithoudingsvermogen en energie goed doet, vraag ik me af of je wat moet veranderen of toevoegen. Wat je nu geeft, zou in principe voldoende moeten zijn. Uit het hooi moet ze het meeste kunnen halen. Mocht je bang zijn dat ze wat tekort komt voor de spieropbouw, zou je over kunnen stappen op een sportbrok of een merriebrok, maar zolang de bespiering nog steeds groeit en ze niet terugvalt in uithoudingsvermogen, lijkt het me dat je goed bezig bent.
Sportbrok is wat geconcentreerder in vitaminen en bevat vaak meer eiwitten. Komt er dus ook op neer dat je qua hoeveelheid minder kunt geven. Merriebrok bevat ook veel eiwit (dacht zelfs hoger nog dan sportbrok). Lucerne zoals eerder genoemd is, bevat ook veel eiwitten, of sojaschroot is ook een optie.

Magnesium kun je idd toevoegen om minder verzuring te krijgen, maar niet ieder paard reageert erop. Bovendien is de kwaliteit en het soort magnesium wat je voert erg belangrijk. Magnesium citraat is namelijk het beste opneembaar.
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 03-05-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:13

borstnoot schreef:
@stitchlover
Ik ben ook niet van plan om haar meer brok te geven.
Qua uithoudingsvermogen en energie doet ze het helemaal naar wens en zoek ik ook geen aanpassingen!

Het zijn vooral haar spieren die soms wat stijfjes kunnen zijn (vermoed ik). Wanneer ze namelijk een dag of 4 ''vakantie'' heeft gehad, is ze veel losser en beweeglijker. Ik denk dat dit komt omdat haar spieren dan even rust heb gehad. Ik wil dat ze natuurlijk niet veel last heeft van haar spieren na trainingen, vandaar dat ik op zoek ben naar een supplement.

Lukraak supplementen voeren houd ik ook niet van, vandaar dat ik hier om advies vraag. Gewoon om te orienteren en een aantal producten op een rijtje te zien. Wanneer ik ga Googlen zie ik door de bomen het bos niet meer.


wat goed dat je er inderdaad zo in staat! Er zijn ook zo veel merken, meningen en wensen, ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Zo te horen kan je ook wellicht nog winst halen uit je trainingsschema. Wat je traint en de afwisseling daarin klinkt al erg goed. Hoe lang duren de trainingen doorgaans? Als het even kan zet ik gewoon een timer aan de bakrand van een half uur of veertig minuten en in die tijd train ik inclusief warming up, cooling down en af en toe een rondje stretchen in stap. Ik weet anders van mezelf dat ik soms te fanatiek wordt en te lang doorvraag. Misschien dat je nog winst kan behalen in het bewust indelen van de zware training zelf? mij heeft dat veel voordeel opgeleverd.

Niet ieder paard is echter hetzelfde, dus qua voer en manier van training blijft het aftasten en door 'schade en schande' wijs worden.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 15:20

stitchlover schreef:
wat goed dat je er inderdaad zo in staat! Er zijn ook zo veel merken, meningen en wensen, ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Zo te horen kan je ook wellicht nog winst halen uit je trainingsschema. Wat je traint en de afwisseling daarin klinkt al erg goed. Hoe lang duren de trainingen doorgaans? Als het even kan zet ik gewoon een timer aan de bakrand van een half uur of veertig minuten en in die tijd train ik inclusief warming up, cooling down en af en toe een rondje stretchen in stap. Ik weet anders van mezelf dat ik soms te fanatiek wordt en te lang doorvraag. Misschien dat je nog winst kan behalen in het bewust indelen van de zware training zelf? mij heeft dat veel voordeel opgeleverd.

Niet ieder paard is echter hetzelfde, dus qua voer en manier van training blijft het aftasten en door 'schade en schande' wijs worden.


Voorheen reed ik mijn paard ongeveer 3 keer per week, omdat ik van mening was dat het anders te veel werd voor haar, maar daar deed ze het simpelweg niet goed op. (nukkig, beetje vast, heel divers in ''hoe het gaat'' (ene keer heel goed, andere keer ontzettend slecht)

Voor mijn gevoel wisselen we het nu goed af. We rijden veel constanter, met meer uithoudingsvermogen, meer spieren, losser en bovendien: ze accepteert veel meer. (we werken echt samen, ik reageer op haar, zij op mij)

Een schema kan er zo uit zien:

Maandag: Longeren (halfuur, kwartier niet heel intensief en het tweede kwartier intensiever)
Dinsdag: Proefgericht (intensief: losstappen, kwartier lang, laag en voorwaarts, daarna komen de eerste galopjes, na die galop 5 minuten stap (stretchen), daarna de oprichting en proefgericht rijden (met de nodige rustmomenten natuurlijk))
Woensdag: Vrij
Donderdag: Lang en laag (Kwartiertje, wel voornamelijk draven/galopperen met rustmomenten + timer)
Vrijdag: Proefgericht (intensief (zie dinsdag))
Zaterdag: Longeren (kwartiertje, lang en laag met zo veel mogelijk ruggebruik + timer)
Zondag: Concours (intensief)
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 03-05-17 15:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 15:23

Als je iets bij wilt voeren zou ik gaan voor luzernebrok of gehakselde luzerne. Als je paard ombeperkt ruwvoer is vind ik zelf luzernebrok fijner. Het is makkelijker op te slaan, goedkoper om te voeren en paarden eten het vaak sneller op.

Het enige verschil tussen muesli en brok is dat bij muesli de ingredienten ongemalen/verminderd gemalen de zak in gaan en bij brok ze eerst tot meel worden vermalen en daarna de prut (er is wat water en stoom bij gegaan) door een pers wordt geduwd op ongeveer 60 graden met druk. Een muesli dus net zulk hoogwaardig voer als een brok van dezelfde kwaliteit.

Een andere optie is pavo topsport, dan zou ik in plaats van 2x 1.5 schep basisbrok, 2x 1 schep basisbrok doen en dan daarnaast een ruime schep pavo topsport na het rijden (een schep brok is meestal 1.1-1.2kg, een schep muesli vaak 0.8-0.9kg, vandaar dat paarden rustiger zijn van 3 scheppen muesli vergeleken met 3 scheppen brok, ze krijgen er gewoon 25-30% minder van).

Mijn eigen paard staat niet in het werk, maar krijgt vanwege heel schraal hooi op de groepsstalling en een tandprobleem wel veel voer bijgevoerd. Eerder was dat Subli seniores priores met basisbrok, ik ben nu over aan het gaan op Pavo Nature's Best (PNB). PNB kan je namelijk tot 1kg/kg lichaamsgewicht voeren door de grote hoeveelheid ruwe celstof en het lage zetmeel+suikergehalte, terwijl het meer vitamines en mineralen bevat dan de meeste andere soorten krachtvoer. Hiermee kan je je paard dus qua voedingsstoffen een boost geven terwijl hij qua energie geen boost geeft.