Weidegang na voerbeurt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Weidegang na voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 18:30

Ik ben met mijn twee paarden weidegang aan het opbouwen.

Om 17u30 krijgen ze meestal hun avondeten ( pulp+Optiform ( soort ruwvoermix) en beetje muesli).
Hierna krijgen ze dan ruin hooi ( zo ook s morgens, er ligt s avonds altijd nog wat van s morgens, ze hebben een piste en uitloop ter beschikking)

Normaal laat ik ze dan van 19u tot 20u op weide, soms iets later.
Weide is klein stukje afgezet met nog wel wat gras op...

Nu moet ik soms s avonds weg, kan het dan om ze direct na hun eten een uurtje op weide te laten?

Of doe ik dat beter niet? Omwille van dat ze bv sneller koliek ofzo zouden krijgen.
Kan hier niet echt iets van terug vinden op het internet en ik zou het eigenlijk graag weten.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:43

Als ze altijd hooi hebben lijkt me dat niet zo'n probleem? Of eten ze het laatste beetje niet meer op en wachten ze op het nieuwe? Volgens mij kan het prima hoor :j ik voer mijn paard ook altijd hooi voor hij de weide op gaat (maar hij staat de hele dag buiten), ik denk dat het geen probleem geeft als je een keertje hooi overslaat en ze meteen na het eten grazen.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Weidegang na voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 18:46

Normaal blijft er een beetje over. De laatste weken verspillen ze wat meer. Volgens mij omdat ze weten dat ze de weide op mogen en dat natuurlijk veel lekkerder is....

Ik durf ze nog niet veel langer op de weide te laten, het gras is erg rijk. Daarom ook niet op de volledige weide maar een afgezet stuk, anders krijg ik ze ook niet gevangen na een uurtje....

Hier staan ze ook de hele dag buiten, dus ze knabbelen wel constant....

Onze oudste heeft alleen 1,5 maand geleden koliek gehad, daarom ben ik nu zo ongerust als ik wat verander....

Koper

Berichten: 30238
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 01:34

Ik zou niet weten waarom het niet kan. Heb een pony die gevoelig is voor koliek en die vandaag na haar brokken een klein uurtje op het gras heeft gestaan. Heeft ze niks aan over gehouden.

Overigens doe ik het liever andersom: eerst op de wei en daarna brok. Voor brok komen ze wel zelf van het gras af. Als ik eerst brok geef moet ik ze daarna gaan halen als ik de wei dicht wil doen.