Zelf gemaaid gras voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 18:12

Mijn oudste paard kan voorlopig niet op weide omdat hij last heeft van zijn artrose knie.
En met dit frisse weer gaat hij helemaal uit de bol op de weide.

Nu had ik het idee om hem al aan het gras te laten wennen door zelf iedere dag twee keer een mand vol gras te snijden.
Het wordt dadelijk gevoerd en ik snij het met een snoeimes. Probeer vooral de lange stukken te nemen ( kortste is 10 cm).

Gezien hij een maand geleden koliek heeft gehad ( milt nierband), ben ik een beetje ongerust.

Kan het dus kwaad om zelf gras te snijden ( eigen weide), en onmiddellijk te voeren? Zou ik ze kunnen opbouwen naar een paar grote emmers per dag, zodat hij binnen een maandje al een paar uurtjes op gras kan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:23

Je kunt beter strookbegrazing doen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:24

Halster om doen en aan de hand grazen, kost je net zo veel tijd, maar veel minder werk.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:29

tamary schreef:
Halster om doen en aan de hand grazen, kost je net zo veel tijd, maar veel minder werk.


Dan is hij ook niet te houden, en sleurt hij mij door de ganse weide....

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:35

Ik zou hier mee opletten. Hierdoor heeft mijn shetlander koliek gekregen. Wanneer je het snijd, eet het paard het zo op zonder zelf te plukken. Zo krijgen ze veel meer binnen in kortere tijd dan wanneer ze het zelf bij elkaar moeten "grazen".

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:38

Wij hebben vaak gras gemaaid (met de zeis) voor de paarden als ze door omstandigheden niet de wei op konden. Nooit problemen mee gehad. Ons gras was wel langer dan 10 cm, dat zou ik niet zo opvoeren, maar vermengen met hooi of stro om koliek te voorkomen. Het eerste voorjaarsgras is altijd erg rijk, dus voorzichtigheid is wel geboden.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 20:48

Ja idd, daar hebben jullie wel gelijk in. Ik geef het ze gelijk met hun hooi, is misschien een goed idee om het te mengen met hooi....Dan moeten ze meer kauwen....

En hopelijk wordt het snel wat warmer, dan is hij minder zot om op weide te gaan, en kan ik met strookbegrazing werken....

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:03

Ik heb eigenlijk vanaf begin af aan geleerd nooit maar dan ook nooit gemaaid gras te voeren. Dit inderdaad vanwege verstoppingen. Zou het risico zelf dan ook nooit durven nemen, heb mijn paard ooit aangetroffen met een slokdarmverstopping, dat was al akelig genoeg om mee te maken. Brrrrr.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:06

Mijn ervaringen zijn met langer gras(flink lang), maar wel positief. Desnoods kan je het misschien ook in en hooinet doen(tegenwoordig heb je ook van die mooie "ballen" )? dan moeten ze nog steeds moeite er voor doen, en verlaagt het tempo iets

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 21:06

NinaCharlie schreef:
Ik heb eigenlijk vanaf begin af aan geleerd nooit maar dan ook nooit gemaaid gras te voeren. Dit inderdaad vanwege verstoppingen. Zou het risico zelf dan ook nooit durven nemen, heb mijn paard ooit aangetroffen met een slokdarmverstopping, dat was al akelig genoeg om mee te maken. Brrrrr.


Kan een paard dan daar zo snel verstopping van krijgen??
Dan komt dat toch ook voor bij paarden die bv snel en veel grazen....Of niet?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:09

Klopt, mijn paard had gegeten van een baal veel te kort gesneden hooi, begon te flemen en al gauw constateerde ik de verstopping. Geprobeerd zelf weg te masseren maar dat ging niet dus dierenarts gebeld.

Inderdaad een combinatie van te kort hooi plus te snel naar binnen geschrokt. Daarom zeg ik, gemaaid gras blijft voor mij een no-go.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 21:10

siskeh schreef:
Mijn ervaringen zijn met langer gras(flink lang), maar wel positief. Desnoods kan je het misschien ook in en hooinet doen(tegenwoordig heb je ook van die mooie "ballen" )? dan moeten ze nog steeds moeite er voor doen, en verlaagt het tempo iets


Ik heb ze vandaag een hoopje gegeven en even in de gaten gehouden...
Ze eten er wel rustig van...

Het gras is ook wel langer dan 20 cm...Heb het eens gemeten...:-)

Maar ga het vanaf morgen toch mengen met een gedeelte van het hooi....
Nog een op internet verder gezocht, zoveel verschillende verhalen, er zijn zelfs mensen die dit in het voorjaar zo doen om de paarden aan het gras te laten wennen....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:11

Ik heb dit vroeger ook gedaan. Wei was kaal maar ik mocht met de zeis bij andere percelen maaien met de hand. Wij gaven een wasmand per keer na het hooi. Vier keer per dag. Ponys hebben er nooit een probleem mee gehad, fysiek

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 21:17

karuna schreef:
Ik heb dit vroeger ook gedaan. Wei was kaal maar ik mocht met de zeis bij andere percelen maaien met de hand. Wij gaven een wasmand per keer na het hooi. Vier keer per dag. Ponys hebben er nooit een probleem mee gehad, fysiek


Een wasmand per pony? Of voor ze allemaal tesamen?

Ga het morgen eens mengen met een beetje hooi ....

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:45

Wasmand met twee d ponys per keer. Na het hooi zodat de ergste honger gestild was,

Kabayo

Berichten: 13957
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:52

Ik heb ook geleerd om ze nooit en echt nooit gemaaid grad te geven omdat ze daar erg ziek van kunnen worden...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:55

Het geldt vooral voor gemaaid gras van grasmachines. Dat heel korte gehakselde verse spul. Daar kunnen ze zich volledig dood aan eten. Gemaaid met de hand en echte stengels is niks anders dan hooi dat nog niet gedroogd is. Alleen wel vers voeren en niet een dag oud

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:56

karuna schreef:
Het geldt vooral voor gemaaid gras van grasmachines. Dat heel korte gehakselde verse spul. Daar kunnen ze zich volledig dood aan eten. Gemaaid met de hand en echte stengels is niks anders dan hooi dat nog niet gedroogd is. Alleen wel vers voeren en niet een dag oud

Dit, inderdaad. Dat gras is zo kort dat ze het als spinazie met een rietje inhaleren en dus niet kauwen. Dat veroorzaakt slokdarmverstopping.

Met lang gras heb ik positieve ervaringen. Met mijn pony ging ik grazen in de berm, maar met de Shetlanders was dat wat onhandig. Dus die kregen hooi en ik nam een krat mee als ik met mijn pony ging grazen, die plukte ik vol terwijl mijn pony at. Bij terugkomst kregen de Shetjes de krat gras gemengd door hooi. Nooit problemen mee gehad.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:00

Deden wij vroeger ook met de zeis maaien,( rotwerk trouwens, ik kan het niet goed) , en dan een kleine kruiwagen per paard voeren, ook nooit problemen mee gehad.
Wel slim om bij twijfel eerst even wat minder te geven en steeds verder op te bouwen :j

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:11

Waarom zet je niet een vierkant stukje van 10 x 10 af? Had hier vroeger 1 met peesblessure die knettergek werd binnen. Op zo'n klein stukje kreeg ze haar brok en ging daarna gelijk grazen. Gras was voor haar erg belangrijk na de winter. :D Ze heeft in die tijd nooit gek gedaan. Het was ook te klein om te rennen. De ander paarden liepen gewoon op de wei er naast.

Ik zou echt bang zijn voor koliek met vers gemaaid of gesneden gras.

scooby09

Berichten: 2207
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:27

Staat hij überhaupt wel buiten dat hij zo gek word van de wei..?
Zou een klein stukje afzetten en dan lekker naar buiten afgemaaid gras zou ik te spannend vinden.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 06:27

scooby09 schreef:
Staat hij überhaupt wel buiten dat hij zo gek word van de wei..?
Zou een klein stukje afzetten en dan lekker naar buiten afgemaaid gras zou ik te spannend vinden.


Ze staan met hun tweetjes dag en nacht buiten met inloopstal en piste en verlengstuk voor de stal.
Maar als hij de weide op mag is hij altijd super dol....
Probleem is nu ook de frisse temperaturen. Vanaf een 20 graden is hij veel rustiger.
Ook kan ik ze nu nog niet de hele dag op weide laten, en als hij na een uurtje terug van de weide moet is het hek helemaal van de dam en begint hij rond te vliegen....:-)

Hij is al 26 jaar maar in zijn hoofd nog dikwijls 4...Op zich wel goed, al kunnen zijn benen dat niet meer aan....

Ik zou een klein stukje kunnen afzetten maar zijn vriend moet ook mee en dan zitten ze elkaar weer te pesten voor dat kleine stukje....Zijn vriend op een groter stuk is dan ook weer geen optie want als die te veraf is, doet hij ook weer te gek...

Het is moeilijk....Hoop dat de temperaturen snel omhoog gaan....

Geef nu wel hooi, maar zij zien rondom hun natuurlijk het gras lekker groeien.....

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 07:32

Ik heb het vroeger altijd gedaan in het voorjaar met gezeisd lang gras door het hooi, nooit problemen gehad tot ik op een dag mijn toenmalige fjordruin dood aantrof _-:( ik had ze gevoerd, was misschien uurtje weg en daar lag hij, hij had zulk een dikke prop gedraaid door te gulzig te zijn en is gestikt.
Geen pretje dus (nagekeken door DA). Sindsdien nooit meer gedaan!
Altijd met strookbegrazing gewerkt en rustig opgebouwd, blijft toch het beste zoals mijn voorgangers al aangegeven hebben! Als hij erg gesteld is op zijn gras zal hij wel niet al te gek doen, grazen is immers belangrijker dan *\o/*

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:12

Twee stukjes van 10 x 10 naast elkaar met pad er tussen. Dan moeten ze beiden rustig blijven op zo'n klein stukje, hebben ze wel gezelschap aan elkaar en kan geen van 2 gaan rennen. Meestal gaan ze dan toch gelijk naar de grond. Gek doen in de vorm van druk rondjes lopen duurt vaak maar kort en de volgende dag doen ze dat vaak al niet meer en zijn ze al gewend. Daarna zal strookbegrazing ook geen probleem meer zijn als ze een iets groter stuk krijgen. Kunnen ze ook mooi wennen aan vers gras. Uurtje of 1 a 2 in het begin en dan opbouwen. Je zou ze ook definitief apart kunnen houden op de wei, naast elkaar, ook met pad er tussen. Dat geeft ook meer rust.

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zelf gemaaid gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:22

We vieren hier in de zomer naast de wei altijd gemaait gras bij een lang spul en dag vers want het gaat snel broeien en das met de bosmaaier gemaait