Fries blijft schraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TheJokerr
Berichten: 2773
Geregistreerd: 25-02-09

Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:30

Hallo allemaal,

Omdat ik en de eigenaar geen raad meer weten wat wij moeten doen om mijn bijrijd fries op gewicht te krijgen plaats ik hier een topic. Meer opinies kan tenslotte helpen.

Hij is een 15 jarige ruin en nooit heel gezet geweest en altijd moeilijk de winter door te krijgen. In november ben ik hem gaan rijden in de hoop dat regelmatig werken hem goed zou doen.

Nu zijn we inmiddels in April en de zomer komt eraan, maar meneer begint weer af te vallen.

Hij kreeg voorheen 2.2 kilo basisbrok en onb. Ruwvoer over de dag.

Nu staat hij op 2 emmers Lucerne en speciaal voer (weet even niet meer wat) 400gr. 2x op een dag.

Hij is recent ontwormt, naar de tandarts geweest en bij de osteo, die overigens niets kon vinden.

De bespiering die op zijn kont helemaal weg is heeft te maken met dat vorig jaar augustus 4 nieuwe paarden in de kudde zijn geintroduceerd en deze hebben kennis met hem gemaakt door hem in een hoekje te trappen en helemaal kapot te bijten in zijn kont.

Nu heb ik voor mezelf al een beetje besloten hem niet meer te belasten met mijn gewicht op hem en dat als ik hem beweging geef dit alleen longeren of een stuk wandelen.

Hij staat ook in 2span voor de kar, iedere zondag wordt hij hiervoor gezet.


Afbeelding

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:32

Zo, wat een foto die laatste, zou daar eens goed onderzoek naar doen want daar kan wel eens iets goed verkeerd zitten. Dit is niet zomaar schraalheid.

TheJokerr
Berichten: 2773
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:25

Beide foto's zijn net gemaakt, wij hebben letterlijk vanalles geprobeerd. Hij staat nu sinds een week op het nieuwe voer dus of dat werkt weten we pas over enkele weken.

Hij heeft op merriebrok gestaan, vitaminespuit gehad en vitaminepoeder over het voer.

Hij krijgt ook nog bietenpulp 's avonds om 22u.

Het is geen makkelijke eter maar dit eer hij gelukkig allemaal wel.

Hij is luizenvrij, wel heeft hij mok gehad gehele winter vandaar de rare sokken aan de achterhand.

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:29

Is er ook al bloedonderzoek gedaan?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:42

Dierenarts een bloedje laten tappen, dan weet je een week later wat er te kort is in zijn voeding

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:46

Is er al eens ook een ostheopaat bij geweest. Het lijkt alsof zijn bekken naar voren is gezakt dit kan ook beknellen waardoor spieren niet goed ontwikkelen en nietg genoeg voedingsstoffen naar die achterhand kunnen. (stuur me evt pb als je interesse hebt er in, dan stuur ik je filmpje waarin uitgelegd word over het voorber kantelen van het bekken)

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:54

Waarmee is hij ontwormd en voor hoeveel kilo?
Zou in elk geval een bloedonderzoek laten doen en welk vitaminesupplement heb je gegeven?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-04-17 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:56

Ik vind hem niet direct mager. Maar vooral zijn achterhand zeer arm bespierd.
Daar zou ik een DA naar laten kijken.
Want al zou daar gebeten zijn mag dit niet nu nog dit resultaat geven.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 08-04-17 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:56

Ik bedoel die bult bovenop zijn bekken. Daar moet naar gekeken worden .

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:59

Daphneeeej schreef:
Is er al eens ook een ostheopaat bij geweest. Het lijkt alsof zijn bekken naar voren is gezakt dit kan ook beknellen waardoor spieren niet goed ontwikkelen en nietg genoeg voedingsstoffen naar die achterhand kunnen. (stuur me evt pb als je interesse hebt er in, dan stuur ik je filmpje waarin uitgelegd word over het voorber kantelen van het bekken)


Als dit bekken een afwijkende stand heeft, dan is het naar achter gekanteld, absoluut niet naar voren.

TS, dit paard is niet mager, maar arm bespierd. Heeft de osteopaat wat gevonden en ook wat gedaan? Wat krijgt ie aan ruwvoer? Heeft een DA al eens bloed afgenomen?

TheJokerr
Berichten: 2773
Geregistreerd: 25-02-09

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 20:11

De DA heeft geen bloed afgenomen dus dat zou ik eens kunnen vragen, de ostheopaat is vorige week geweest en heeft zijn hele lichaam nagekeken en kon niets vinden

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:19

TheJokerr schreef:
De DA heeft geen bloed afgenomen dus dat zou ik eens kunnen vragen, de ostheopaat is vorige week geweest en heeft zijn hele lichaam nagekeken en kon niets vinden


Niks vinden... Zou ik raar vinden, ieder paard heeft wel iets, ookal is het maar klein. Als ik dit paard zie, zou het mij verbazen als er niks te vinden is.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:27

Die bovenlijn is inderdaad zorgwekkend. Tilt het paard zijn achterbenen wel goed op en gaan die ook goed naar voren onder het lijf?

TheJokerr
Berichten: 2773
Geregistreerd: 25-02-09

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 21:14

Achterbenen tilt hij goed op, maar goed onder zijn lijf zetten doet hij niet

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:19

Ik vind hem ook eerder onbespierd dan schraal. Die bult bovenop zijn bekken is iets dat je wel eens ziet bij bloedwormbesmetting. Misschien dit best es checken (via bloedonderzoek), want kan zijn dat de gebruikte ontworming niet de juiste was, of te laag gedoseerd, of dat ie resistent is voor die bepaalde soort ontworming.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:36

Bsn het er niet mee eens :(
Die bult, is geen bult hoor.
Dit paard is wel degelijk flink schraal en wat je ziet is de bovenkant van het bekken...dus bot :j
En ik heb dat vaker gezien bij magere paarden, de bespiering daar omheen valt dan weg en dan zie je dat uitsteken :j
Op deze pagina, bovenste plaatje, kuh je dat zien
http://www.mitavite.com/kb/fattening_the_thin_horse

Zou het eerst eens door de medische molen halen :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:44

Hoe ligt hij nu in de groep? Is hij misschien erg gestresst door het voorval?
Zou het zeker eens na laten kijken door een dierenarts

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:46

Voor mij ziet de bult eruit als een hunters bump. In dat geval zal hij slecht met ruitergewicht om kunnen gaan.
Ik vind hem niet schraal, maar gewoon erg ongunstig gebouwd met weinig spier.

Vind zijn uitstraling echter niet goed. Weet je zeker dat hij geen last van zijn lijf heeft en daarom moeilijk aankomt?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-04-17 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 22:47

Hij is wel echt gespierd geweest? Wij hebben vroeger een paard gehad wat in de loop der jaren steeds minder bespierd werd. Hij bleek toen een spierziekte te hebben. Ik zou je dierenarts eens daar naar vragen :)

senna21

Berichten: 11841
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 23:03

Als dit is ontstaan nadat hij door andere paarden te grazen is genomen, zou het kunnen zijn dat er van binnen iets kapot is gegaan. Het ziet er bijna vergroeid uit.
Een osteopaat heeft natuurlijk geen röntgen-ogen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 23:18

Het lijkt net of de voorkant niet bij de achterhand hoort.

Echt schraal is hij niet maar hij is wel erg arm bespiering metname de achterhand. Waarschijnlijk is er fysiek Iers mis waardoor hij die niet goed kan gebruiken.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 23:19

Ziet er zo op de foto niet schraal uit, alleen de achterhand is zorgwekkend dun bespierd. Zou zelf naar een goede kliniek in de buurt gaan of een paarden Da erbij halen. Bloedbeeld is ook interessant, maar het zou me niet verbazen als er iets goed klem of vast zit in de achterhand.

TheJokerr
Berichten: 2773
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 09:16

Hij is uit de kudde gehaald na dit incident met de fries waar hij tweespan loopt en een kwpner waar hij voorheen ook in stond. Hij staat niet definitief, maar schommelt net tussen de 2e en 3e plek in.

Omdat ik al het voorgevoel had dat ik hem belastte met mijn gewicht heb ik hem niet meer gereden.

Heb laten weten dat bloedonderzoek niet overbodig is en daar hebben ze mee ingestemd, dus deze wordt geregeld.

Zo zag hij er 2 jaar geleden uit;
Afbeelding

Niet heel veel billen, maar wel veel meer dan hij nu heeft.

Rizette
Berichten: 4350
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:09

Zit je zadel daar nu zo ver naar achteren op die foto?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Fries blijft schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:24

Je zou hem een poosje chevivit kunnen geven.Ik dacht ook dat ik alle vitaminen gaf maar blijkbaar niet want dat spul heeft bij een pony in soortgelijke conditie wonderen gedaan.