Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 11:45

Hoi iedereen, mijn paarden, een Tinker van 7, een Shetlander van 4 en een Shetlander van 10 maanden geef ik dagelijks brokken, een combinatie van pavo basic plus en pavo nature's best. Het 'veulen' krijgt veulenbrok, ook van pavo. De tinker krijgt ongeveer 2 handjes en de shetlanders 1 handje. Nu is mijn Tinker nogal een stuiterbal, heel onvoorspelbaar, springt zomaar ineens weg zonder aanleiding, ziet 'spoken' en gaat er nogal eens vandoor. Zou dit kunnen komen door de brokken die ik hem geef? Ik weet dat brokken bijvoeren eigenlijk overbodig is, maar zou het kunnen dat zijn gedrag veranderd als ik stop met brokken geven?

Toen ik mijn 4 jarige shetlander 3 jaar geleden kocht had hij vreselijk lange en volle manen, zat heel mooi in z'n vacht en had nergens schuurplekken, volgens mij stond hij toen alleen maar op de wei met hooi en niet met brokken. Sinds hij bij mij staat schuurt hij zn manen eraf en plekken op zn lichaam schuurt hij ook kaal. Het is geen zomereczeem want ook in de winter schuurt hij gewoon door. Geldt ook voor de andere shet, die schuurde op zijn vorige plek en de laatste maanden ook niet en begint nu ook ineens met schuren sinds een paar weken... Zou dit ook veroorzaakt kunnen worden door de brokken?

Ik vind het ook niet fijn om ineens helemaal te stoppen met brokken geven, ook omdat ik ze graag lijnzaadolie geef omdat de vacht daardoor duidelijk mooier wordt, en als ik geen brokken meer geef kan ik de lijnzaadolie nergens meer doorheen doen.

Ik hoor graag jullie mening!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:47

Pavo krijgen mijn PREs ook enorme jeuk van.
Ik geef nu bietenpulp met wat olie en vitaminebrok en dat gaat wel goed.

Voordroog, gras of te veel lucerne schuren ze ook enorm van.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:53

Het kan zeker dat de brokken daar invloed op hebben, voor een tinker zijn brokken snel te 'rijk'; te hoog in eiwitten en/ of suiker. Dat kan jeuk veroorzaken en kan er ook voor teveel energie zorgen. Ik zou overstappen op een vitamine korrel (bijvoorbeeld vitalbix of metazoa); een brok om de vitamine's en mineralen aan te vullen, met zo min mogelijk suikers (melasse) of andere 'troep' erin.

Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:55

Probeer eens een tijdje ander voer. dan merk je snel genoeg of het jueken minder wordt. En eht is net zoals bij een mens: je kan ineens een allergie hebben/opbouwen

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:08

Hoor wel vaker dat ze van pavo gaan jeuken.

Wat je zelf al aangeeft hebben ze geen brok nodig. Krachtvoer is voor koudbloedjes al snel te veel.
Echter hebben ze wel alle vitamines en mineralen nodig,je zou de overstap kunnen maken naar een vitamine brok zoals Vitalbix dc. Dit voer is in eerste instantie ontwikkeld voor eczemers, echter bleek het ook uitermate geschikt voor koudbloedjes.

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:18

Het kan zijn dat er in het huidige rantsoen voedingsstoffen te weinig zitten. Denk aan magnesium. Magnesium tekort uit zich vaak in prikkelbaarheid en schrikachtig zijn. Zo zijn er ook voedingsstoffen die met de huidconditie te maken hebben. Wellicht is het berekenen van je rantsoen een idee om te kijken of het qua nutriënten genoeg is :)

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 12:20

laziezo schreef:
Het kan zijn dat er in het huidige rantsoen voedingsstoffen te weinig zitten. Denk aan magnesium. Magnesium tekort uit zich vaak in prikkelbaarheid en schrikachtig zijn. Zo zijn er ook voedingsstoffen die met de huidconditie te maken hebben. Wellicht is het berekenen van je rantsoen een idee om te kijken of het qua nutriënten genoeg is :)



En hoe doe ik dat? Berekenen van rantsoen? :)

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:43

Kan heel goed idd! Sterker nog ik hoor dat van veel sobere paarden en pavo.

Waarom ga je niet over op koolhydraat arme muesli of grasbrok? Daar kun je ook prima je olie doorheen doen en dan heb je geen ballaststoffen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:47

Ik zou Equillin Balancer gaan voeren. Dit zijn brokjes, maar 100 gram (afhankelijk van gewicht) per dag voeren, maar alles wat ze nodig hebben zit daarin. Geen suikers, zetmeel of eiwitten. Puur vitaminen en mineralen die ze nodig hebben.

Beste beslissing die ik ooit genomen heb met mijn drumhorse.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 12:50

Bedankt iedereen voor de reacties!

Is er ook iemand met ervaring met Pavo care 4 life? Dat ziet er opzich ook wel aantrekkelijk uit... 4,7% suiker en 4,7% zetmeel, maarja is natuurlijk alsnog Pabo...

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:57

Mijn kwpn wordt knetter van gerst. Maakt niet uit waar het in zit, maar zodra het percentage te hoog wordt heb ik een ander paard. Niet hetzelfde effect als haver, dat gaat wel goed. Maar van gerst wordt die echt stout/dwars.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:58

Wat voor ruwvoer voer je? In welke conditie zijn je paarden qua gewicht?

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:05

Het is een mythe dat paarden zonder krachtvoer kunnen. Nederlands hooi is veel en veel en veel te eenzijdig voor een paard. Als je stelselmatig alleen hooi en gras voert krijgen ze op den duur tekorten.

TS ik zou inderdaad de Pavo-rommel er uit halen en op zoek gaan naar een mooie vitamine- en mineralenbrok. Er zijn er van diverse merken: Vitalbix, Metazoa, Force enz enz. Op VS zijn er meerdere topics over te vinden.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:15

fransje23 schreef:
Wat voor ruwvoer voer je? In welke conditie zijn je paarden qua gewicht?


's winters eten ze alleen hooi en in de lente/zomer een combinatie van gras en hooi.


Koper schreef:
Het is een mythe dat paarden zonder krachtvoer kunnen. Nederlands hooi is veel en veel en veel te eenzijdig voor een paard. Als je stelselmatig alleen hooi en gras voert krijgen ze op den duur tekorten.

TS ik zou inderdaad de Pavo-rommel er uit halen en op zoek gaan naar een mooie vitamine- en mineralenbrok. Er zijn er van diverse merken: Vitalbix, Metazoa, Force enz enz. Op VS zijn er meerdere topics over te vinden.


Kan ik zoiets ook gewoon bij de Welkoop ofzo vinden of moet ik het dan echt via internet gaan bestellen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Jeuk en onrustig gedrag door brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:16

Het zou zeker kunnen, maar ik denk dat jouw Tinker nooit een hele makkelijke en slome gaat zijn, afgaande op zijn afstamming ;)

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:18

Al mijn koud koidbloeden werden gek van de jeuk van pavo. Ik ben over gestapt op een vitamine korrel en fibra weg jeuk weg onrust. Proberen waard stap eens helemaal van de pavo af

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:24

YoeriTinker schreef:
Kan ik zoiets ook gewoon bij de Welkoop ofzo vinden of moet ik het dan echt via internet gaan bestellen?

Géén idee, ik kom nooit bij de Welkoop. Mijn plaatselijke voerboer verkoopt wel Metazoa (maar dat is niet een product wat mij(n paard) goed bevalt.

Zelf voer ik Vitalbix, dat is wel her en der in winkels te koop. Hier zie je de verkooppunten: http://www.vitalbix.com/verkooppunten-vitalbix
Ik bestel altijd online. Het is er eigenlijk altijd de volgende dag al en als je 2 zakken bestelt is het verzenden gratis.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:26

Caily schreef:
Het zou zeker kunnen, maar ik denk dat jouw Tinker nooit een hele makkelijke en slome gaat zijn, afgaande op zijn afstamming ;)


Dat zit er wel in ja :j Ook een Collin kindje in bezit?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:29

Zelf gefokt, bewust, gek op dat karakter... Heb haar in januari moeten laten inslapen, ze heeft maar 2,5 mogen worden ;(

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:30

Pavo schijnen meer paarden te van gaan jeuken. Misschien helemaal overstappen op ander voer?

Mijn ponies hebben gelukkig geen last van Pavo.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:30

Ik zou inderdaad stoppen met de brok. In dit soort hoeveelheden voegen ze qua mineralen niets toe (kijk maar eens op de verpakking hoe veel ze eigenlijk aanraden, dat doen ze omdat ze op die hoeveelheden de concentratie van mineralen hebben aangepast).

Ik gebruik zelf Pavo vitalcomplete (30g/100kg paard), marstall force (25-30g/100kg) of vitalbix daily complete (75g/100kg).

Pavo care4life raad ik niet zo snel aan, sommige paarden worden er extreem druk van (de oorzaak daarvan is nog steeds niet gevonden).

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:31

Koper schreef:
YoeriTinker schreef:
Kan ik zoiets ook gewoon bij de Welkoop ofzo vinden of moet ik het dan echt via internet gaan bestellen?

Géén idee, ik kom nooit bij de Welkoop. Mijn plaatselijke voerboer verkoopt wel Metazoa (maar dat is niet een product wat mij(n paard) goed bevalt.

Zelf voer ik Vitalbix, dat is wel her en der in winkels te koop. Hier zie je de verkooppunten: http://www.vitalbix.com/verkooppunten-vitalbix
Ik bestel altijd online. Het is er eigenlijk altijd de volgende dag al en als je 2 zakken bestelt is het verzenden gratis.


Bedankt! Er zit wel een verkooppunt redelijk in de buurt dus ik denk dat ik daar vandaag ff heen sjees. Ziet er namelijk wel goed uit dat voer.

YoeriTinker

Berichten: 257
Geregistreerd: 02-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:33

Caily schreef:
Zelf gefokt, bewust, gek op dat karakter... Heb haar in januari moeten laten inslapen, ze heeft maar 2,5 mogen worden ;(


Wow wat erg! Dat is echt heel jong :( Karakter is inderdaad echt geweldig, ook het karakter van die van mij... Heb ook zo'n goede band met hem, maar hij is gewoon zo onvoorspelbaar. En het erf af gaat al helemaal niet, ik denk dat hij het gewoon te leuk vind om naar het bos te gaan, en dan is hij niet meer te houden...

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:34

Waarom geen subli voeren als je het toch bij de welkoop koopt?
Gewoon de simpele ponybrok ofzo. Even vergelijken qua suikers welke als beste eruit komt.

Pavo voeren wij ook niet meer.
Maar nu al vrij wat jaren achter elkaar subli en tot nu toe altijd tevreden

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:37

hagelslag schreef:
Waarom geen subli voeren als je het toch bij de welkoop koopt?
Gewoon de simpele ponybrok ofzo. Even vergelijken qua suikers welke als beste eruit komt.

Pavo voeren wij ook niet meer.
Maar nu al vrij wat jaren achter elkaar subli en tot nu toe altijd tevreden


De gewone subli was hier ook nog te suikerrijk als ik me niet vergis.