Spierbevangen pony dikker voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:35

Beetje rare titel maar weet het even niet anders kort te verwoorden.

Mijn pony heeft niet echt geluk.
Hij is gevoelig voor spierbevangen door stress of kou. Hij is enorm verkouden geweest en was net weer wat opgeknapt. Helaas door de regen van een paar dagen geleden is hij toch weer heel koud worden ondanks de dikke deken. Pony is weer licht spierbevangen, staat dik onder de dekens.

Maar nu, de pony was net weer een beetje aangekomen met veel bietenpulp. Helaas is dat er weer bijna allemaal af.. Luzerne eet hij niet graag. Hij is nu ook aan het wisselen dus eten is ook een probleempje. Hij kan niet op stal, dan raakt hij overstuur.
Weer veel pulp geven gaat mij nu wel een beetje tegen staan vanwege de scheve verhoudingen. Voor een korte periode vind ik het geen bezwaar maar voor langere tijd wel. Zemelen durf ik er nu niet bij te doen vanwege de zetmeelgehalte.

Iemand tips?
Pony krijgt onbeperkt hooi, vitaminekorrel met extra vitamine E (höveler reformin plus) en extra magnesium, a 3 kg bietenpulp.

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:41

wij hadden een paard en die was heel zwak toen we hem kochten, toen hadden we elke dag een stuk SummerFit gegeven. Misschien is dit een idee? hij knapte er wel erg snel van op (meer energie/mooiere vacht en niet meer mager maar gespierd)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:46

Summerfit bevat veel suikers dus dat mag hij niet hebben.
Het moet beslist laag in suiker/zetmeel zijn. Daarnaast moet hij extra vitamine E hebben en krijgt hij al een vitaminekorrel.

Wel bedankt voor het meedenken

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:49

Ik heb sinds een paar weken een supplement van equiform nutricions. In tegenstelling tot eerdere probeersels met supplementen die vooral mijn bankrekening opvraten werkt dit wel! Aanrader...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:53

Esparcette wordt door sommige paarden beter gegeten/verteerd dan luzerne.
Een andere optie is gewoon dikmaken met grasbrok en olie? Dan loop je weinig risico qua zetmeel en hoef je je ook geen zorgen te maken over calcium/fosfor verhoudingen.
Als je bij Healthy Herbs kijkt dan kun je ook grasbrok versies krijgen met meer energie/vitaminen/mineralen.
Wat ik zelf het nadeel van bietenpulp als dikmaker vond is dat er zo ontzettend veel water bij moet. Als een pony 5 kilo 'pap' eet, dan krijgt hij maar 1 kilo droge pulp binnen, de rest bestaat uit water. In grasbrok/esparcette hoeft veel minder water waardoor een paard met 5 kilo 'pap' 2-3 kilo droge brok binnenkrijgt, en dat is veel voedzamer.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken is de vitaminebrok. Misschien dat je pony daar niet uithaalt wat erin zit? Ik gaf mijn paard een topmerk vitamine/mineralenbrokje (Formula 4 feet, speciaal voor hoef/spierbevangen/insulineresistente paarden) maar hij maakte totaal geen spieren aan en had een rare spijsvertering. Anderhalve maand geleden ben ik overgestapt op een ander supplement (liquihorse, vloeibaar) en de spieren vlogen er ineens aan. Blijkbaar kan hij de vitaminen/mineralen die daar in zitten beter opnemen dan die in zijn oude brokje, of dat nou aan de verhoudingen lag of de manier waarop ze erin verwerkt zitten. Misschien dat jouw pony moeite heeft om de selenium/vitamine E/magnesium op te nemen in de vorm die in jouw brokje zit?

Maar goed, een lastig probleem blijft het zeker, zo'n pony... :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-17 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:54

Zetmeelgehalte in zemelen is laag, daar hoef je je niet druk over te maken.

Je zou met olie / vet nog extra energie toe kunnen voegen. Kan ook middels producten als subliomega omega 369 of lijnzaad brok.

Nikass

Berichten: 16697
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:55

Hij kan niet op stal, Ok, maar heeft hij wel een goede schuilstal (oid)ter beschikking? Lijkt me een beetje vechten tegen de bierkaai anders.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:57

Lijnzaadolie?
Dure hobby dat wel, maar geen suikers. Heb mijne er middenin de winter in combi met bietenpulp en luzerne mooi dikker mee gekregen. Ik gaf aan mijn B pony 200 ml per dag. Wel langzaam opbouwen uiteraard.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 22:12

Bedankt voor de reacties, ik zal ze na gaan.

Er zijn meerdere plekken waar de pony kan schuilen en uit de wind en regen kan staan.

Lijnzaadolie, zet dat echt zo goed aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:18

Toen ik mijn paard kocht was hij 200 kilo te licht en hij is puur op grasbrok/luzernebrok + lijnzaadolie in 3 maanden weer op gewicht gekomen. Toen miste hij nog wel bespiering zoals ik hierboven beschreef, maar hij had wel een vetlaag (zeg maar vetbulten ;) ) op zijn ribben, dus absoluut niet meer ondervoed. 8-)

Wat voor deken heb je trouwens als die toch nog zoveel kou doorgeeft bij langdurige regen? Of komt de spierbevangenheid juist uit het op gladde/glibberige bodem staan? Als een paard zich de hele tijd schrap moet zetten tegen uitglijden dan kunnen de spieren ook overbelast raken.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:43

Nikass schreef:
Hij kan niet op stal, Ok, maar heeft hij wel een goede schuilstal (oid)ter beschikking? Lijkt me een beetje vechten tegen de bierkaai anders.

Het lijkt mij vooral om het probleem heen werken. Waarom kan hij niet op stal, wat doet hij dan en hoe is die stal. Een stal met 3 dichte muren en een deur waar hij zijn hoofd niet overheen kan steken is natuurlijk een heel andere situatie dan een grote loopstal met een stabiele groep paarden.

Lijnzaadolie is inderdaad zo goed ja :) Het levert de omega-vetzuren die je paard nodig heeft, en die hij in de zomer uit gras haalt. Lijnzaadolie is inderdaad niet heel goedkoop maar het is wel de olie waarin de verhoudingen tussen de vetzuren het beste aansluiten bij de behoeftes van een paard.
Laat je niet verleiden om zonnebloemolie te geven. In zonnebloemolie zit in verhouding veel te veel omega 6.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 22:52

Pony stond onder een 300 grams hh thor deken. Deken was niet lek, wel ingeregend bij de borst en zijn billen waren iets wat nat van het tegen de wind in staan. Hij stond helemaal krom en te schudden van de kou op zijn benen. De hooibak stond op de wind, vandaar dat hij in de regen en kou stond. Ik heb direct het hooi op een wind vrije en droge plaats gevoerd.

Gisteren stond hij onder 650 grams en 200 grams hals.
Nu staat hij onder 550 grams en een 200 grams hals.
Ter vergelijking, tijdens de vorst had hij 500 grams op.


De esparcette, gaven jullie dat in "hooi" vorm of als brokjes?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 22:56

Koper, de stallen zijn in aanbouw dus hij moet nu nog alleen naar binnen. Zijn stal is 18m2 en heeft twee open wanden. Hij heeft op deze stalling ook nog nooit binnen gestaan.

Zonnebloemolie ga ik hem zeker niet geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:57

Dan zou ik daar absoluut een halsstuk aan toevoegen als je dat nog niet hebt gedaan. Als je pony met blote hals in de regen staat, dan koelen hals, schouders en borst (door het inregenen) enorm af en laat daar nou de grootste spiermassa van het hele paard zitten...
Als je paard daar gevoelig voor is dan kunnen ze zo heel makkelijk onderkoeld raken, ook als ze onder de deken zelf gewoon droog zijn. Ik zou dus niet nog dikkere dekens op het lijf stapelen, maar juist die hals gaan beschermen tegen weer en wind. En daar hoef je ook geen kilo's isolatie op te stapelen, gewoon een 0- of 50-grams hals zal al alle verschil maken, niet alleen tegen onderkoeling, maar ook tegen het inregenen bij de borst en tegen het mager worden doordat de pony dan niet meer zoveel energie kwijtraakt aan het warm houden van hals, schouders en borst als deze steeds nat worden en afkoelen. :)

Ik geef het esparcette nu in brokvorm (geweekt en dan met de vitaminen/mineralen erdoorheen), maar misschien gaan we ook eens de hooivorm proberen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-17 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:59

No_No schreef:
Summerfit bevat veel suikers dus dat mag hij niet hebben.
Het moet beslist laag in suiker/zetmeel zijn. Daarnaast moet hij extra vitamine E hebben en krijgt hij al een vitaminekorrel.

Wel bedankt voor het meedenken


oh dat wist ik niet, maar hopelijk vind je snel de goede oplossing! :j

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:00

Je doet al het mensenmogelijke dus het komt vast goed. Hooibak op een andere plek is slim. Ook logisch dat hij 'm flipt op stal, daar zou ik dan idd mee wachten tot de bouw klaar is en later samen met z'n vrienden gaan oefenen met op stal staan voor volgende winter.

Regen + wind is veel erger voor een paard dan vorst. Mijn IJslander met bijbehorende vacht stond vandaag ook onder z'n dikste deken, zonder te zweten. Als ik hem die op doe bij deze temperatuur zonder wind stoof ik 'm en valt 't vlees van z'n botten.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 23:15

Daar ben ik wel van overtuigd hoor koper. Ik vind het zo sneu dat het arme dier weer dit opgelopen heeft.. Hij was net hersteld.
Ik heb de weersomstandigheden verkeerd ingeschat en had verwacht dat hij wel onder het afdak zou gaan staan maar helaas.. Daarbij was de wind gedraait.. Ik sta daar net een paar weken dus ik wist ook niet hoe de wind daar over de paddock/uitloop zou waaien.

Zaak is dat zijn gewicht weer omhoog gaat. Hij is niet graad mager maar hij heeft absoluut geen reserve. Zijn weerstand zal daardoor ook niet (snel) herstellen.

Afbeelding
Zo liep hij er vorige week bij en dar was ik heel blij mee! Alleen nu is er dus weer wat af..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 23:19

xyzutu2 schreef:
Dan zou ik daar absoluut een halsstuk aan toevoegen als je dat nog niet hebt gedaan. Als je pony met blote hals in de regen staat, dan koelen hals, schouders en borst (door het inregenen) enorm af en laat daar nou de grootste spiermassa van het hele paard zitten...
Als je paard daar gevoelig voor is dan kunnen ze zo heel makkelijk onderkoeld raken, ook als ze onder de deken zelf gewoon droog zijn. Ik zou dus niet nog dikkere dekens op het lijf stapelen, maar juist die hals gaan beschermen tegen weer en wind. En daar hoef je ook geen kilo's isolatie op te stapelen, gewoon een 0- of 50-grams hals zal al alle verschil maken, niet alleen tegen onderkoeling, maar ook tegen het inregenen bij de borst en tegen het mager worden doordat de pony dan niet meer zoveel energie kwijtraakt aan het warm houden van hals, schouders en borst als deze steeds nat worden en afkoelen. :)

Ik geef het esparcette nu in brokvorm (geweekt en dan met de vitaminen/mineralen erdoorheen), maar misschien gaan we ook eens de hooivorm proberen.


Hij heeft inmiddels een 200 grams hals op. En een dikke stapel dekens. Hij heeft het zeker niet te warm. Temperatuur wordt 2x daags gemeten

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:24

Nou, die ziet er toch goed uit? Waarom zou je hem dikker willen? Ik vind hem zelfs aan de dikke kant. In één week zal kan er niet zoveel af zijn, het hangt soms af van de houding waarin ze staan, en met vastzittende spieren tonen ze ook snel strakker denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:27

Ah, dat je al een hals gebruikt miste ik in je berichtje, dat verandert de zaak inderdaad. +:)+
Het is gewoon heel lastig met dat soort paardjes met een slechte stofwisseling. Ik ben bang dat je toch eindeloos zult moeten testen om erachter te komen van welk voer hij aankomt en waar hij zijn spieren van terugkrijgt. Hier blijkt dat echt de esparcette te zijn, maar daar ben ik ook pas na een jaar lang uitproberen achter. Hij hoeft er ook niet veel van te hebben, krijgt nu 600-800 gram plus dezelfde hoeveelheid in luzerne, maar zonder dat doet hij het gewoon niet goed.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 23:34

Hwm, dat valt wel tegen hoor..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door het uploaden kan ik niet zien in welke volgorde ze staan maar dit zijn vrij recente foto's van afgelopen maand

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:36

Subli omega 369 vond ik erg fijn toen mijn paard ziek was en ondanks heel veel eten af bleef vallen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:55

Ik zie wat je bedoelt TS. Als je er eentje hebt waarvan je weet dat hij lastig op gewicht blijft zou ik inderdaad ook willen ingrijpen met hoe die van jou er uitziet. Niet dat het heel dramatisch is maar ik maak op uit je verhaal dat je verder vermageren wil voorkomen. Wat heel begrijpelijk is met dit weer.

Je weet nu in elk geval hoe en wat met de wind en voerbakken op je paddock. Houd de wind in de gaten, die draait om de haverklap. Ik kijk altijd even op weeronline welke windrichting ze aangeven, en naast mijn weitje heb ik aan 2 verschillende kanten van die windhanen, als die de zelfde kant op wijzen (wat ze niet altijd doen) weet ik ook waar ik m'n hooinetten moet gaan ophangen.

Ik denk dat het ook zinvol is om niet alleen meer/ander voer in je paard te stoppen maar er ook voor te zorgen dat hij de voedingsstoffen goed kan opnemen. Heb je iets van probiotica voor 'm in huis?

Anoniem

Re: Spierbevangen pony dikker voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:05

Qua weerstand tegen virussen wordt tegenwoordig steeds vaker door dierenartsen lysine aangeraden. Dit wordt zelfs gebruikt om besmetting met droes te voorkomen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:17

Tja, hier ook zo eentje die al vaker spierbevangen is geweest. Wil je meer over weten dat geef ik je tip om wat engelse literatuur door te spitten met name van Dr. Valberg. Het heeft mij erg geholpen om de materie beter te begrijpen en een stappenplan op te zetten.
Enkele weetjes:
-Koud nat weer kan een trigger zijn maar is geen oorzaak.
-Pulp is perfect en veilig (voor dit soort paarden)om te voeren. Over die zemelen zou ik me niet zo ongerust maken wat betreft zetmeel.
- olie is een veilige energiebron voor paarden gevoelig voor tying-up. Maar dan wel in ruime hoeveelheden. Denk dan aan 1 tot 1,5 mok per dag. Langzaam opbouwen. Welke olie? Volgens amerikaans onderzoek word geadviseerd maiskiemolie. Is rijk aan vitamine E. En het voordeel het is betaalbaar in deze hoeveelheden.
Hoe oud is je paard?