Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:24

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje aan het uitrekenen hoeveel het hooi gaat kosten. *\%/*

Stel ik ga er van uit dat mijn paard 650 weegt en ik hem 1,5 kg geef per lichaamsgewicht.
650 x 1,5 = 975 kg, even afgerond 10 kilo.
10 x (ongeveer) 30 dagen (een maand) = 300 kilo

Een shetlander weegt ongeveer 300 kilo? Ook deze geef ik 1,5 kg per lichaamsgewicht.
300 x 1,5 = 450 kg, even afgerond 5 kilo.
5 x (ongeveer) 30 dagen (een maand) = 150 kilo

Klopt dit al? _/-\o_

Stel een grote baal hooi weegt 300 kilo en kost 50 euro. Ik ga 6 maanden hooi voeren.
Dan heb ik toch:
6 x 300 kilo = 6 x 50,- = 300,- kwijt voor het paard
6 x 150 kilo = 3 x 50,- = 150,- kwijt voor de shetlander

Totaal ben ik dan voor 6 maanden 450,- kwijt?! :):)

Klopt dit of mis ik hier iets? :Y)

Alvast bedankt!! :#

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:29

Hoe groot is je paard? 650kg is volgens mij best zwaar. Een shet weegt volgens mij ook zeker geen 300 kg.
Ik betaal 65 euro voor 300kg hooi en heb 2 stevige PREs met gezond gewicht van ongeveer 500kg.

megaspan
Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:30

300 kilo voor een shet is denk ik heel ruim hoor ik heb 2 welsh pony's die net de 250 aantikken.
Maar misschien iets te ruim rekenen dan te krap

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:36

Dat klinkt natuurlijk altijd beter, op minder geld uitkomen in plaats van meer :$

Ik heb een haflinger, om de juiste hoeveelheid uit te rekenen ga ik hem eerst nog wegen/meten. Hoeveel weegt een haflinger dan ongeveer? En een shetje? |o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:39


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:39

Een haflinger weegt denk ik ongeveer 450-500 kilo, mijn E pony (op het randje van een paard) woog 430 kilo. Shetlander denk ik ongeveer 100-200 kilo? Afhankelijk van de grootte natuurlijk.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:42

Super dankjewel!! Maar de berekening klopt wel verder? :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:46

Tonyyyyy schreef:
Super dankjewel!! Maar de berekening klopt wel verder? :j

Heb je al een leverancier? Kan je ook een voorraad kwijt?

Op zich klopt je berekening wel denk ik, maar let op dat je bij het verkeerde hooi dikke paarden kan krijgen bij veel voer. Of juist dat de portie snel op is en ze langer dan 4 uur zonder komen te staan met alle gevolgen van dien.
Hoe het precies gaat lopen is altijd een beetje aankijken, ik heb zelf een slowfeeder momenteel en daarmee gaat het prima.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:47

Haflinger afhankelijk van stokmaat-bouw-conditie zo'n 450-500 kg is wel kloppend inderdaad.
Shet rond de 200 kg gemiddeld zou ik aanhouden.

De rest van je berekeningen kloppen wel.

Alleen kom je met 6 maanden hooi voeren niet uit of je moet erg veel land hebben en 24-7 de paarden op het gras, dat is voor een shet en een haflinger niet altijd aan te raden ivm dik worden/hoefbevangen enzovoort.

Wij voeren het hele jaar door bij maar dat komt omdat we niet erg veel land hebben en ze in de nachten binnen staan.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 15:52

Ik snap je berekening echt niet, hoe kun je 975 kilo afronden op 10kg, en 450 kilo afronden op 5 kilo?
Dat moet toch 1000 en 500 zijn? %)

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:52

Ja ik heb een weiland in de zomer, in de winter gaan ze op stal.
Dus van de zomer hebben ze alleen gras en dat doen we al jaren, gaat prima!

Maar ik wilde het eens goed uitrekenen voor de winter. Nu krijgen ze ongewogen een paar plakken op een dag. Ik wil graag gaan voeren naar wat ze nodig hebben en ik gebruik ook al slowfeeder netten, super uitvinding maar moeten ze wel genoeg hooi krijgen nu staan ze soms nog zonder hooi :(:)
Laatst bijgewerkt door Hoezoo op 20-02-17 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 15:53

Ja minous ik zie het nu ook maar ach beetje dom met kg, kilo, komma's, etc :+ :+
Als jullie het maar snappen _O-

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 16:15

Even snel een nieuwe berekening:
Paard 500 kg, shet 200 kg.

500 x 1.5 = 7,5 kilo
7,5 kilo x 30 dagen = 225 kilo
225 kilo x 6 maanden = 1350 kilo hooi totaal
1350 / 300 (grote baal) = 4,5 balen hooi

200 x 1.5 = 3 kilo
3 kilo x 30 dagen = 90 kilo
90 kilo x 6 maanden = 540
540 / 300 (grote baal) = 1,8 balen hooi

Dus iets minder is 6 balen hooi, ruim genomen is 7 balen hooi

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 03:21

DS = droge stof gehalte dan kom je wel rond die 1.5% uit (al is normaal rantsoen 1.75%)
Omdat er ook nog vocht in je balen zit, reken je beter 2% + 10% daarvan voor verspilling (morsen, vies, etc.)
500kg+200kg = 700kg = 14kg/dag + 1kg verspilling x 180 dagen (6 maanden) = 2700kg/300 = 9 balen
reken maar op minimaal 10 balen en liever 12 of je moet echt veel gras en geschikt land hebben.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 04:58

Met je berekening heb je alleen rekening gehouden met het gewicht van je paarden. En dat is op zich een aardige richtlijn maar wat ik mis is:

- hooi is een natuurproduct. Het kan altijd zijn dat er wat mis is met een baal. Ik heb afgelopen week een paar balen kunnen weggooien omdat er schimmel in zat, bij voorbeeld. Zag er aan de buitenkant tiptop uit maar blijkbaar is het te nat geperst.

- je hebt altijd verlies. Hooi wat vertrapt wordt, wegwaait, in muizennesten verdwijnt enz enz.

- het WEER!! Wanneer het vriest, lang regent, hard waait, vreten ze veel meer.

Ik voer onbeperkt, aan een IJslander en een grote middenmaat shetlandpony. Ze krijgen biologisch Duits hooi. Ben d'r een kapitaal aan kwijt maar ze zijn deze winter wel allebei op gewicht en op 1 keer na zonder gedoe met koliek (pony is gevoelig voor verkeerd hooi vanwege leeftijd + PPID) en overige ruwvoergerelateerde narigheid die ik in het verleden met ze gehad heb.

Gemiddeld voer ik anderhalf etmaal van een baaltje van rond de 26 kilo. Dat is niet gebaseerd op mooie berekeningen maar op de praktijk.

Hoezo nu deze vraag eigenlijk? De winter is al over de helft dus dan heb je als het goed is de afgelopen maanden toch een beeld gekregen van hoe veel hooi je per etmaal/week/maand voert en hoe veel je daar aan kwijt bent?

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:19

Tonyyyyy schreef:
Maar ik wilde het eens goed uitrekenen voor de winter. Nu krijgen ze ongewogen een paar plakken op een dag. Ik wil graag gaan voeren naar wat ze nodig hebben en ik gebruik ook al slowfeeder netten, super uitvinding maar moeten ze wel genoeg hooi krijgen nu staan ze soms nog zonder hooi :(:)


Hierom dus Koper :Y) ik wil gaan voeren naar wat ze nodig hebben en niet naar wat ze max op een dag krijgen zoals nu :j

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 11:23

Ondanks dat het gewicht van mijn paarden niet klopte, kwam ik toch gelijk goed uit met het aantal balen hooi dat ik nodig heb :9

Het verlies + droge stof zat al in het gewicht van het paard verstopt. :)* Hartstikke bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat het vooral even kijken is hoe het in de praktijk loopt, zal vast goed komen.

Alleen nog kijken hoe ik die balen op mijn weiland ga krijgen ~~}> |o

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:29

gewoon daar laten afleveren?

ik reken overigens helemaal niets uit..
grote balen zijn voordeliger dan kleine balen.

ik kijk eerst naar kwaliteit.. kies daarvan de beste of betere uit..
haal grote baal, of kleine baaltjes, of laat deze bezorgen..
En zo'n 3-5 dagen voor die op is bestel ik een nieuwe..

ik voer naar behoefte van mijn pony..

heb inmiddels wel geleerd (ondanks dat ik naar behoefte voer), dat op gewicht voeren absoluut niet heilig is.. Die van mij vreet meer dan 20 kilo hooi naar binnen per dag (of inhaleert het meer volgens mij).. en weegt nog geen 400 kilo. ik moet absoluut nog dingen bijvoeren om hem op gewicht te houden. heeft op stal de bijnaam 'de schrale, de magere, of gekscherend de vetklep'. is beslist antireclame voor onze stal.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:30

Houd je er ook rekening mee dat de houdbaarheid van grote balen (in folie), eenmaal geopend zeer beperkt is? En grote balen droog hooi echt driedubbel controleren, het is in NL zelden droog genoeg om die te maken en er zit broei in voor je het weet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 11:36

elenaMM77 schreef:
heb inmiddels wel geleerd (ondanks dat ik naar behoefte voer), dat op gewicht voeren absoluut niet heilig is..

Dit, idd. Bij ons krijgen ze onbeperkt. Als ik uitreken wat ze gemiddeld per 100 kg paard eten, is dat 2,5-3% van het lichaamsgewicht (in product, niet in DS). Is het heel koud met een guur windje, dan eten ze nog meer (ondanks de schuilstal en muur waar ze achter kunnen gaan staan).

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:05

Hoeveel ze eten is ook hier volledig weer afhankelijk. Koud, maar droog en met een zonnetje en er gaat heel wat minder in dan bij warmer weer (tussen de 5 en 10 graden) met een smerig windje en regen. De vuistregels zijn grappig maar naar onze ervaring werken die niet wanneer je paarden lekker buiten staan in de winter ook al is het weer wat minder.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 12:09

lizy29 schreef:
Hoeveel ze eten is ook hier volledig weer afhankelijk. Koud, maar droog en met een zonnetje en er gaat heel wat minder in dan bij warmer weer (tussen de 5 en 10 graden) met een smerig windje en regen. De vuistregels zijn grappig maar naar onze ervaring werken die niet wanneer je paarden lekker buiten staan in de winter ook al is het weer wat minder.

Hier ook.
Is het zonnig, dan ligt er vaak nog best veel hooi in de stal en staan/liggen ze heerlijk te zonnen.
Is het poep weer, dan kan ik er veel meer in gooien, want dan eten ze veel meer.

De mijne staan 24/7 buiten, met 2 stallen die altijd open staan. Daar krijgen ze ook hooi in.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:05

Tonyyyyy schreef:
Tonyyyyy schreef:
Maar ik wilde het eens goed uitrekenen voor de winter. Nu krijgen ze ongewogen een paar plakken op een dag. Ik wil graag gaan voeren naar wat ze nodig hebben en ik gebruik ook al slowfeeder netten, super uitvinding maar moeten ze wel genoeg hooi krijgen nu staan ze soms nog zonder hooi :(:)


Hierom dus Koper :Y) ik wil gaan voeren naar wat ze nodig hebben en niet naar wat ze max op een dag krijgen zoals nu :j

Maar je kan die plakken toch gewoon WEL gaan wegen? Dan weet je hoe veel je nu voert :)*

Voeren op gewicht is hartstikke leuk, maar wat mensen je proberen duidelijk te maken is dat je paard niet op de hoogte is van die theorie. Voer gewoon op het oog, dan doe je het goed en heb je het antwoord op je topictitel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Doe ik het goed? Juiste hoeveelheid hooi?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:08

Wij wegen ook :j zowel hetgeen wat we voeren als hetgeen ze hebben laten liggen. Daar passen we onze hoeveelheid voor de volgende dag weer op aan. Mijn stalgenootje heeft bijv. gisteren 38 kg gevoerd. Daarvan was nog 8 kg over van de dag ervoor. Dat hooi stoppen we in één hooinet en leggen we op een populaire plek neer; ook zorgen we dat het hooi makkelijk uit het net komt (één net ipv twee over elkaar). Vervolgens vullen we nieuw hooi aan in de andere hooibakken.
We houden de statistieken bij in een agenda, elke keer als er hooi geleverd wordt, rekenen we even uit wat er in de tussenperiode gemiddeld is gegeten.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 13:10

Die maatstaven van zoveel % per kg is heel leuk maar kan in de praktijk heel anders uitpakken.
Voeren met je ogen is het beste. Het ene hooi is ook rijker dan het andere hooi, dat scheelt ook al heel veel. Hier tijdens de kou en de sneeuw de afgelopen periode was het hooi niet aan te slepen, nu eten ze ruim een 1/4 minder.
Hier koop ik voor een jaar het volgende in voor 2 grote kwpn-ers: 150 kleine baaltjes hooi van circa 23-25 kg per stuk, en dan nog eens 25 midi balen hooi van ongeveer een 100 kg per stuk. Ik heb meestal genoeg om het jaar rond te komen zodat de nieuwe lading hooi mooi even kan rusten voordat ik daar weer aan toe ben.