Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 21:27

Hoi
Ik heb sinds 1 jaar een ruin die net 6 is geworden en hij loopt op woensdag dinsdag en vrijdag in de lessen, waarvan 2 dagen 3 uur achter elkaar bevatten...
De enige reden dat ik dit doe is omdat ik anders de stalling niet kan betalen. Voor de rest staat hij de hele dag buiten tot 5 uur of als ik eerder ben haal ik hem eerder naar binnen.

Nu naar het punt: Toen hij er net was had hij een mooi figuur hij was opgewekt en super vrolijk, maar sinds hij van de wei af is is hij sterk vermagerd en hij heeft bijna geen energie meer en vind behalve rijden niks meer leuk om te doen. Hij heeft ook verschrikkelijk veel pijn in zijn rug sinds hij zo dun is alhoewel het wel minder is dan een maand geleden.

Ik ben echt ten einde raad ik heb bijvoeren geprobeerd, meer ruwvoer, minder bewegen maar niks lijkt te werken... Hebben jullie misschien tips?

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:30

Is de dierenarts al geweest? En de tandarts? Dan kun je uitsluiten of het iets medisch is.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:33

Ik snap al niet waarom je een paard koopt als je de stalling niet kunt betalen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:34

Je geeft aan dat hij pijn in zijn rug heeft, hoe komt dit en wat heb je daar aan gedaan? Wat doe jij nog buiten die lessen om qua training? Hoe is zijn gebit? Is hij recent ontwormd? Enkel meer ruwvoer erin stoppen zal niet helpen. Daarbij, hoeveel is meer? Meer ruwvoer an alsnog onvoldoende zijn t.o.v zijn werkzaamheden.
Als het paard pijn in zijn rug heeft is dat eerst iets dat ik verhelpen zou, van dagelijkse pijn kunnen ze al erg invallen.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:34

Stap 1 is uit de lessen halen en als je het niet kan betalen, opzoek naar een goedkopere stal.
Dan doorlichten door de da, een gezond paard zou met bijvoeren op gewicht moeten kunnen blijven, dus of er wordt onvoldoende gevoerd of hij is niet gezond.
Wormen, tanden, pijn, allemaal zeer waarschijnlijke oorzaken en niet via de computer te diagnostiseren..

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:35

Een andere stalling zoeken.... 3 uur in lessen laten lopen als je paard in slechte conditie is lijkt me geen goed idee. Je tuig past waarschijnlijk ook minder goed als hij magerder is geworden.
En dan gewoon even paar maanden op rust en flink ruwvoer erin in en goede vitamine brok en hopen dat het weer bijtrekt en als je dan in het voorjaar rustig weer opbouwen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:56

Toen je hem kocht was hij dus net geen 4 meer. Meestal zijn dat jonge paarden die training en steun nodig hebben. Het kan zijn dat de lessen lopen- verschillende ruiters, en dan ook vlak achter elkaar, hem geen goed doet.

Wanneer is hij van de wei gekomen, wat heeft hij in zijn 'wei tijd' gedaan hoe ben je begonnen met hem trainen?

Wanneer is voor het laatst de zadelmaker langs geweest?

Hoeveel uur per week wordt er in totaal op hem gereden?

Hoe ziet het voer management eruit, met name ruwvoer? (heeft hij altijd hooi, meestal, of niet vaak/niet?)

Wat zegt de manege eigenaar? Misschien wil hij/zij best meedenken wat er kan zijn en meedenken over een gespreider lesprogramma.

Ik denk dat een zadelmaker erbij roepen een goed idee is, en tandarts en eventueel telefonisch overleg met een dierenarts is ook geen overbodige luxe.

Gun je paardje alsjeblieft nu eerst rust, en zowel eten als tijd om bij te komen. Zoek ondertussen eventueel een andere stal- misschien dat dit beleid niet past bij jouw paard.


edit: na je profiel bekeken te hebben, blijkt het om een 6 jarige draver te gaan. Wellicht kan degene die hem omgeschoold hebben helpen?

Daarnaast heb je nog 2 ponies en 2 verzorgponies. Staan zij allemaal op dezelfde stal?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:03

Dus je paard heeft verschrikkelijk veel pijn in zijn rug en je laat hem nog steeds onder het zadel -tot 3 uur per dag- lopen?

Stap 1. Voorlopig niet meer onder het zadel.
Stap 2. Bel een dierenarts.
Stap 3. Zoek een goedkopere, maar wel een goede stalling die je kan betalen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:08

Ik zou ook eerst het beestje volledig uit de lessen halen. Als hij pijn heeft in zijn rug ga je er geen mensen op zetten. Eerst dit verhelpen voor hij weer aan het werk gaat!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:20

Happyfeet2 schreef:
Is de dierenarts al geweest? En de tandarts? Dan kun je uitsluiten of het iets medisch is.


Precies dit en heeft de manege-eigenaar/instructeur er niet iets over gezegd?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:28

Paard uit de lessen halen! Beest wordt er niet beter of gelukkiger van dan kun je hem beter verkopen dat is eerlijker voor je paard dan dit!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:37

een paard kopen terwijl je de stalling niet kunt betalen is geen slim idee geweest.. want is er dan nu wel geld voor een ostepaat, aanpassingen aan het zadel, zadelmaker etc etc.. die kosten kunnen heel wat hoger oplopen dan de stallingskosten die je betaald hebt.

waarom ben je akkoord gegaan met 3 uur achtereen in de lessen mee lopen.. in plaats van bijvoorbeeld 4 dagen en iedere dag 1 uur..

je paardje loopt dus 6 a 7 uur in de week.. maal 4.5 (een maand is iets meer dan 4 weken).. dus werkt bijna 30 uur voor het bedrag van zijn stalling O.o..

je paard wordt gewoon uitgebuit in mijn ogen.. of hij staat compleet gratis, eet gratis, hoefsmid en inentingen zijn inbegrepen (en dan had je niet aan een paard moeten beginnen :()..

Ik zou zeggen.. Ga opnieuw rond tafel.. In plaats van dat je paard werkt, kom je zelf werken.. 5 euro van het stalgeld af (gemiddeld genomen krijg je dat ongeveer voor dat werk als het in ruil is voor stalkorting) voor ieder uur dat je er meehelpt.

daarnaast kritisch kijken naar wat hij aan ruwvoer krijgt, of hij voldoende krijgt maar ook kwaliteit. eventueel tandarts, eventueel controle op maagzweren (kan mij voorstellen dat een 5 jarig paard dat zo zwaar aan het werk gaat behoorlijk gestrest kan zijn geweest).

gaat er ook maar 1 rode vlag omhoog qua voerbeleid, tel dat dan op bij de wetenschap dat je je paard hebt laten uitbuiten en zoek direct een andere stalling op..

is alles verder wel goed geregeld.. nieuwe afspraken maken en zelf het stalgeld verdienen ipv het aan je paard over te laten (en dan zelf ook nog rijden naast al die lesuren natuurlijk).


ik zie dat je 3 paarden hebt, misschien een beetje gaan inkrimpen, zeer zeker als je het financieel niet kunt dragen?

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:39

Mijn enige tip is dit dier te laten nakijken. Goed en grondig. Dit kan namelijk echt van alles zijn. En uiteraard dit dier niet te laten werken tot het weer gezond is.

Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:44

Ok, ik heb iets niet vermeld en dat spijt me want daardoor is het nog al onduidelijk geworden. Het paard is niet volledig van mij ik heb hem als het ware voor de helft gekocht omdat hij eerst meer moest lopen en dat niet ging toen heb ik deze deal gemaakt ik heb al een dierenarts laten komen die zegt dat het niks inwendigs is, de andere eigenares wil hem niet volledig aan mij verkopen (Of ik het geld heb of niet als hij van mij was en ik had echt in geld nood gezeten had ik hem verkocht )...
Hij krijgt 3 x per dag grote hoeveelheden hooi en 2 x per dag biks en 1x per dag muesli
Het is misschien ook handig om te zeggen dat hij een afgekeurde russische draver is en die schijnen vaak rugproblemen te hebben...

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:48

Flixie schreef:
Het is misschien ook handig om te zeggen dat hij een afgekeurde russische draver is en die schijnen vaak rugproblemen te hebben...

Ik ben niet bekend met russische dravers, maar wat ik niet snap: als dit zo is, en jij dit weet, waarom loopt hij dan alsnog lessen?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:50

He bent 16? Heb je dit dier geleased van de manege?

Op wat voor manier is hij afgekeurd? Dravers staan niet bekend om hun rugproblemen totdat ze onder het zadel gaan. Vergt wel wat meer om ze goed te rijden. Kan mij voorstellen dat dat die manegelessen niet goed werkt.

Hoeveel biks en muesli krijgt hij? En hoe lang is hij nu rijpaard?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:54

Flixie schreef:
Ok, ik heb iets niet vermeld en dat spijt me want daardoor is het nog al onduidelijk geworden. Het paard is niet volledig van mij ik heb hem als het ware voor de helft gekocht omdat hij eerst meer moest lopen en dat niet ging toen heb ik deze deal gemaakt ik heb al een dierenarts laten komen die zegt dat het niks inwendigs is, de andere eigenares wil hem niet volledig aan mij verkopen (Of ik het geld heb of niet als hij van mij was en ik had echt in geld nood gezeten had ik hem verkocht )...
Hij krijgt 3 x per dag grote hoeveelheden hooi en 2 x per dag biks en 1x per dag muesli
Het is misschien ook handig om te zeggen dat hij een afgekeurde russische draver is en die schijnen vaak rugproblemen te hebben...


Als je dit voorafgaand al 'suggereert', dan vraag ik me 'hardop' of op die 3 dagen waarin het paardje 3 uur meedraaid in de lessen nog enigsinds met 'welzijn' te maken hebben of bijdragen aan onbewuste vernieling.

Zonde van het dier, want zoals jij het beschrijft het hij duidelijk last van zijn ruime inzetbaarheid.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:56

Ben je echt halve eigenaar? Dus heb je zwart op wit dat je iets mag beslissen over dit paard?
Wat vinden je ouders hiervan? Is de andere eigenaresse de eigenaar van de manege?

Vaker rugklachten... en maakt dat verschil... pijn aan de rug is pijn aan de rug en zorgen dat je paard niet belast wordt is dan deel van de oplossing.

Een grote hoeveelheid hooi.... is er dan nog wat over om 6 uur 's ochtends van dit hooi?
En wat voor biks en wat voor muesli want dat kan nogal verschillen in voedingsstoffen etc.
Toevoegen van luzerne of bietenpulp kan helpen bij vermagering maar dan moet het niet pijn gerelateerd zijn.
Maar een paard met zulke klachten laat je gewoon niet 3 uur manegelessen lopen....

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:36

Inderdaad, ben je echt halve eigenaar, of lease je het paard? In beide gevallen handig om te weten waar je precies staat qua wat je kunt en mag.

Als hij de les in gaat, heeft hij dan nog hooi? Is er een pauze tussen de lessen om ruwvoer te eten?

Wat voor biks? Hoeveel hooi is 'grote hoeveelheden'? een berg hooi kan heel veel lijken, maar het kan vooral lucht zijn, dan lijkt het heel wat maar is het niks.

De draver was 4 toen hij verkocht werd, ik ga er vanuit dat hij afgekeurd is; waarop was hij afgekeurd?

Ook als het 'maar' een vermoeden is dat hij een slechte rug heeft, zou ik persoonlijk een osteopaat en/of dierenarts laten komen.

Probeer het paard uit de lessen te halen. Zeker als je zo'n vermoeden hebt- je paard kan er compleet mee de vernieling in geholpen worden. Liever gisteren dan vandaag.

Hoeveel loopt hij op dit moment in totaal in de week?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:16

Omdat dit topic voornamelijk lijkt te gaan om de vraag hoe het paard dikker kan worden verplaats ik het topic van MD naar Voeding en Supplementen (VS). Op VS loopt al een topic over hoe dunne paarden dikker te krijgen, ik wil je aanraden om daar ook te kijken. Omdat er verder ook waardevolle tips gegeven worden in dit topic laat ik je topic wel open.

[VS] [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 17:50

Ik heb dus nog eens onderzoek gedaan naar wat ik kan doen met mijn rechten als halve eigenaar, ik heb nu kunnen regelen dat hij de komende 4 weken niet meer hoeft te lopen in de lessen als ik dan de volle stalling betaal van die maand. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Hij krijgt morgen ook van iemand van mijn stal een massage zodat hij loskomt.
Zelf rij ik met een fijn comfortabel zadel en zit ik niet door in draf.
Ik wil deze maand zo min mogelijk rijden en hem lekker laten aansterken.
Zijn er nog dingen van te voren handig om te weten?

Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 17:54

O en nog wat om te weten hij mocht de draf baan niet op want hij zou eigenlijk meedoen aan een soort draf races maar daarvoor is hij afgekeurd. Toen is hij verkocht aan een handelaar en toen kwam hij bij mij en hij was hartstikke stal schuw te zijn! Dat is nu allang over maar misschien nodig om te vermelden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110656
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zeer vermagerd ruin van 6 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:55

Wanneer komt de dierenarts?

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:57

Het allerbelangrijkste om te weten is waarom ie afvalt. Vanuit daar kan je verder opbouwen, hoewel die 4 weken rust zeker goed is!

Het rijden zou ik eerst laten als ie werkelijk zo afgevallen is. Een zadel ligt op de rugspieren en wanneer ze mager zijn zijn ook die rugspieren (sterk) verminderd. Naast dat je zadel niet meer past, want het is aangemeten op een paard in goede conditie, mist ie dus ook de spiermassa om jou en het zadel te dragen. Plus dat rijden en jou dragen weer energie kost die beter gebruikt kan worden om aan te sterken.

Ik zou niet rijden dus, sterker nog, mijn draver die iets in bespiering is teruggevallen door de vorstperiode rijd ik nu ook niet, maar train ik weer rustig de massa erbij op de grond. En zij is niet mager gelukkig.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:58

Hier moet gewoon een dierenarts bij...klaar geen discussie mogelijk.