Olierijk voeren, vitamine e?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:42

Vanwege een slokdarmverstopping moet hier de hoeveelheid olie flink omhoog, van 60ml/dag naar 200/300ml, afhankelijk van hoe droog het geweekte voer uitpakt. [***] pakt dat gelukkig lichamelijk heel goed op en heeft geen dag diarree gehad, dus dat is al heel fijn. Ik vraag me nu alleen af welke oliesoorten anderen gebruiken als we zulke hoeveelheden (>100ml/dag) voeren?

Mijn standaardolie was de Omega Gold van de Paardendrogist ivm de spreiding van omega 3-6-9 en het feit dat er meer vitamine E in zit door de soja-olie (hoewel ik nog nooit heb kunnen achterhalen hoeveel dat dan was...). Dat is bij grote hoeveelheden met € 30-€39 per 5 liter echter best wel een duur grapje.

Nu vraag ik me af of ik niet zelf een goedkopere mix kan maken met ook een omega 3-6-9 spreiding en een hoog gehalte vitamine E. Ik kwam daarbij op de volgende olien:
- gewone lijnzaadolie: 55gr omega 3 per 100 ml (70 euro/20 liter)
- high oleic koudgeperste zonnebloemolie: 82% omega 9, rest omega 6, plus 45mg/100gr vitamine E (20 euro/5 liter)
Als je dat half om half doet kom je op 3,75 euro/liter uit in plaats van 6 a 7 euro, toch wel aantrekkelijk...

Ik las op voervergelijk dat je bij een olierijk dieet 150-200 mg vitamine E extra moet geven. Helaas stond daar weer niet bij vanaf hoeveel ml dat is. Red je het met de bovenstaande olieen qua vitamine E, of moet daar dan toch nog een vitamine e supplement bij?
Dit alles even los van dat er ook selenium bij moet, maar ik was benieuwd of de olien zelf voldoende vitamine E kunnen leveren.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:26

Omega olie is eigenlijk een combi van lijnzaadolie en soja olie. ;)
Lijnzaadolie denk ik niet dat je goedkoper kan krijgen al je nu aangeeft. Sojaolie echter is gewoon doodnormale sla olie uit de supermarkt! (of bij de groothandel voor 27.50 per 20 liter)

Sojaolie staat bekend om de hoge dosering vitamine E die van nature in de olie zit

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:20

als je paard het goed doet op de omega olie zou ik dat zo houden. zelf samenstellen kan, maar dan moet je de goede verhoudingen weten, alles apart kopen en mixen.
het is misschien wat duurder, maar daarvoor heb je ook gemak en weet je dat het goed is.
de paardendrogist heeft regelmatig aanbiedingen van de omega olie. dan koop ik gelijk meerdere kannen.

Bienotje

Berichten: 10868
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:56

Gewoon zonnebloemolie en dan een vitamine E supplement bijgeven is ook een optie. Kies dan wel voor een supplement zonder selenium, tenzij is aangetoond dat je paard een selenium tekort heeft.

Anoniem

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:54

De Omega 3-6-9 mix van Subli, is dat mss een optie? Persoonlijk vind ik die fijner vanwege de vaste vorm ipv vloeibaar. Al snap ik ook dat dit per persoon kan verschillen :-)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:58

Inxs schreef:
De Omega 3-6-9 mix van Subli, is dat mss een optie? Persoonlijk vind ik die fijner vanwege de vaste vorm ipv vloeibaar. Al snap ik ook dat dit per persoon kan verschillen :-)


Op zich een goed idee, alleen ik denk dat TS juist vloeibare olie moet voeren om het gemakkelijker door de slokdarm te laten zakken ??!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:01

Van vitalbix heb je lijnzaadolie met vitamine E toegevoegd. Dit is dan genoeg vitE om de invloed van de lijnzaadolie op te heffen, maar niet genoeg voor vitE supplementatie.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 02-02-17 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:01

Hier goedkopere lijnzaadolie : https://www.makana.de/pferd/produkte-a- ... ster?c=367
En daar verkopen ze ook vitamine E om bij te voeren. https://www.makana.de/pferd/produkte-m-z/vitamin-e/

Ik zou zelf nooit zonnebloemolie bijvoeren, zeker niet als je ook krachtvoer geeft. Zonnebloemolie is goedkoop, daarom zit het vaak al ( meer dan ) genoeg in krachtvoer. Teveel zonnebloemolie levert trouwens teveel omega 6. Teveel omega 6 is ontstekingsbevorderend. Waar precies de grens ligt van het "teveel" weet ik alleen niet :o

Anoniem

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:02

High oleic zonnebloemolie geeft geen teveel aan omega 6, juist daarom is dat een interessante optie voor een mix. Ik ga die makana lijnzaadolie opslaan, bedankt voor de tip!

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:35

De olieinname moet omhoog?? Wil je het voer dan glibberiger hebben? Is dit een advies van de veearts?
Paarden kun je olie geven, maar ze kunnen maar heel weinig verwerken. Meer dan een dopje of een eetlepel olie doet niks en komt er gewoon weer uit. Dan heb je wel glibberige mest ja en al die omega's komen even hard mee naar buiten. Dus een dure olie zou ik hier niet voor kiezen.
Ik zou als ik het eten dan glibberig willen maken eerder kiezen voor een glijmiddel op waterbasis. Ik las ook op voervergelijk over de toevoeging van 200 ml olie en vitamine E.
Maar mijn vraag is wel, moeten we alles geloven wat daar staat.... Op zich de bewering van olie en vit E is ok en logisch. Maar 200 ml olie... Niet logisch

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:55

En paraffine olie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:15

mrie schreef:
De olieinname moet omhoog?? Wil je het voer dan glibberiger hebben? Is dit een advies van de veearts?
Paarden kun je olie geven, maar ze kunnen maar heel weinig verwerken. Meer dan een dopje of een eetlepel olie doet niks en komt er gewoon weer uit. Dan heb je wel glibberige mest ja en al die omega's komen even hard mee naar buiten. Dus een dure olie zou ik hier niet voor kiezen.
Ik zou als ik het eten dan glibberig willen maken eerder kiezen voor een glijmiddel op waterbasis. Ik las ook op voervergelijk over de toevoeging van 200 ml olie en vitamine E.
Maar mijn vraag is wel, moeten we alles geloven wat daar staat.... Op zich de bewering van olie en vit E is ok en logisch. Maar 200 ml olie... Niet logisch


Glibberiger voer is inderdaad het advies van de dierenarts, in elk geval tijdelijk. Dat is niet zo'n heel gek advies bij paarden die vaker een slokdarmverstopping hebben gehad.
Apart trouwens dat paarden volgens jou erg slecht zijn in olie verteren. Waar heb je dat vandaan? Ook het idee dat de onverzadigde vetzuren allemaal intact het lichaam verlaten vind ik apart. Als je daar bronnen voor hebt, dan graag.
Ik hoor/lees namelijk alleen maar van verschillende voedingsdeskundigen in NL en DE dat paarden juist erg goed zijn in energie uit olie halen en dat ze grote hoeveelheden ook goed aankunnen, alleen dat je erg goed op je Se/vit E moet letten. Ik weet van meerdere topsportpaarden in de endurance en samengestelde menwedstrijden dat die meer dan 100ml olie per dag krijgen als langzame energiebron. Maar dat het systeem wel moet omschakelen voordat het paard echt efficient de energie uit de olie kan halen, en dat dit tot een maand kan duren voordat dit op zijn efficientst loopt. Bij [***] is dat nu natuurlijk nog niet het geval, want hij is gewend aan 60ml en nu krijgt hij ineens veel meer - in elk geval tot we een beter idee hebben van waar de verstopping precies vandaan kwam, en dan gaan we weer afbouwen naar zijn normale dosis. Maar zolang hij veel olie krijgt wil ik wel 'zeker' weten dat hij ook genoeg vitamine E en Se binnenkrijgt om dat te verteren, want dat was met het huidige vitamine/mineralensupplement zeker niet zo.

Ik vind het idee van een glijmiddel op waterbasis trouwens wel erg interessant. :j Weet je toevallig ook een naam? En zijn er ervaringen met zoiets langdurig voeren? Natuurlijk hoop ik dat we geen slokdarmverstopping meer krijgen, maar misschien is het handig om zo'n middel achter de hand te hebben.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:01

Olie wordt slecht als brandstof opgenomen door spieren; hiervoor is l carnetine nodig. Dit regelt dat vetzuren naar cellen vervoerd worden.

Dit zorgt ervoor dat de spieren in plaats van glycoceen, die olie 'opbranden'. Wanneer je olie als langzame energiebron wilt gebruiken, zou je l carnetine moeten voeren.

Wanneer je paard het verder goed doet op het voer wat je geeft, is het waarschijnlijk aan te raden om je niet te zeer te richten op olie als energiebron. Een gezond paardenlichaam is gebouwd op het omzetten van glucose naar glycoceen, niet op het gebruik van olieën.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:40

Hehe, eindelijk eens zinnige opmerkingen!
Olie is GEEN goede energieleverancier.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:52

Misschien heel blond gedacht.. Maar waarom niet gewoon gekookte lijnzaad?
Is enorm glibberig.

Vervelend dat rio steeds een verstopping heeft...

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:53

Maar kun je het voer niet gewoon verdunnen met water?
Dan is het toch ook klaar.
Bij ons meerdere oudjes die slokdarmverstopping hebben gehad en dje krijgen gewoon geweekt voer en dat gaat prima.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:06

Tarwekiemolie heeft een hoog gehalte aan vitamine E. Zelf ooit moeten voeren van de veearts bij een paard met een tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:09

ellepel schreef:
Maar kun je het voer niet gewoon verdunnen met water?
Dan is het toch ook klaar.
Bij ons meerdere oudjes die slokdarmverstopping hebben gehad en dje krijgen gewoon geweekt voer en dat gaat prima.


Het lastige was dat [***] ineens een slokdarmverstopping kreeg terwijl hij al twee maanden geweekt voer krijgt. Toen hebben we hem dus twee weken erg olierijk gevoerd (dus niet als energiebron maar echt om erachter te komen waar het probleem zat) en de 'esparcettepap' wateriger gemaakt en ook even verminderd. Inmiddels zijn we het oliegehalte weer aan het terugschroeven en het esparcettegehalte aan het opschroeven tot het oude niveau. Dat gaat gewoon goed, dus het lijkt er nu op dat het verstoppingsprobleem echt werd veroorzaakt door het vitaminebrokje dat hij toen net twee/drie dagen droog door de esparcettepap kreeg. Dat brokje bleek toch zetmeel en melasse te bevatten en ik vermoed dat dat te lijm/slijmachtig is geworden. Gelukkig hebben we dat vitaminebrokje nu kunnen vervangen door een vitaminedrank en is het verstoppingsprobleem (hopelijk) definitief opgelost. Wel krijgt hij nog steeds olie door zijn voer, maar nu gelukkig weer normale hoeveelheden.
Maar de tip van een fles paraffine achter de hand houden vind ik wel een goede, daar ga ik meteen achteraan! _/-\o_

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:47

ik weet niet welke vitamine brok je voerde, maar Metazoa lost (in water) goed op. Wellicht is desnoods apart geweekte metazoa een idee? Het zou goedkoper kunnen zijn dan de vitamine drank

Anoniem

Re: Olierijk voeren, vitamine e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:58

Metazoa is inderdaad goedkoper, maar ik ben gestopt met Metazoa bij mijn pony's omdat ik het onlogisch vond om ze ijzer bij te voeren, dus voor [***] ben ik ook naar iets zonder ijzer op zoek gegaan. Op zich is vitaminebrokjes een dag vantevoren meeweken nu in de kou niet zo erg, maar in de zomer weet ik niet hoeveel er dan al van de vitamines vervallen als het warmer staat te wachten. Liquihorse heeft eigenlijk alles waar ik naar op zoek was in een vitamine/mineralensupplement en dat kan ik direct voor het voeren erdoorheen gooien, dus dat is met de esparcette wel zo praktisch (maar helaas inderdaad wel wat duurder ;) ). Ach ja, ik ben al lang blij dat de esparcette zelf niet het verstoppingsprobleem gaf, want daar doet hij het nu juist zo goed op (maakt voor het eerst in zijn leven echt spieren aan).