Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 09:32

Hoi.

De titel is kort door de bocht, maar ik ben dus op zoek naar een vitaminekorrel die voldoet voor paarden met hoefproblemen.
Ofwel waar de juiste stoffen in zitten om de hoefgroei te bevorderen.
Nu voer ik 50 gram metazoa met extra vitamine E en magnesium, die 50 gram is gewoon te weinig voor die behoefte, meer gaat niet.
Verder krijgt hij biotine op medisch advies, dit helpt duidelijk maar ik wil kijken of er een optie is qua vitaminekorrel die beter past bij zijn hoeven.
Mijn pony krijgt wel al een handje speedibeet, dit draagt ook duidelijk bij aan betere hoefgroei met de methionine.

Ik ken er een aantal:
Pavo vital complete
Ursonne premium
Metazoa
Vitalbix
Marstal vito
Je paard gezond en fit
Formula for feet
Marstall hufregulator
En zo zijn er vast veel meer waar ik 123 niet op kom.

Pavo vital complete en ursonne ontploft hij op, metazoa ook in de juiste dosis.
Vitalbix had ik niet het idee dat dat beter was, maar ik overweeg dat nog een kans te geven, maar dan wil ik wel weten of dit beter is voor zijn hoeven.
Formula for feet vind ik persoonlijk echt te duur, marstall hufregulator is ook niet mijn eerste keus qua prijs.
Belangrijk vind ik dat er proefverpakkingen zijn, zodat ik niet gelijk een peperdure emmer aan hoef te schaffen gezien zijn snelle duidelijke reactie op voer...
Verder krijgt hij onbeperkt hooi in een slowfeeder, gemixt met een plukje voordoog voor de smaak, dit is hooguit 20% van het totaal en 90% van de tijd goed droog.

Wie kan mij meer vertellen over balancers/voer en hoeven? :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:41

Equilin balancer?

Is wel wat duur maar echt super. Ik geef de equilin basic de minimale dosering en doe dan ongv 2,5 maand met zo zak. Zak kost 50 euro incl verzendkosten dus ongv 25 per maand.

Balancer is een completer korrel en dacht ik goedkoper.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:09

Heel leuk, maar waarom equilin?
Er is zoveel dat ik eerst wil weten waarom ik verander, ik ga niet lukraak 40 euro voor 6 kilo voer betalen zonder dat ik weet wat er nou beter aan is.
Anders had ik ook gewoon easy een zak van een merk kunnen kopen zonder dit topic te openen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:15

Marstall Vito is geen vitaminekorrel, maar een muesli. Force is de vitaminekorrel van Marstall. :j
Is te verkrijgen in 4, 10 en 20kg.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:25

Ik kijk even met je mee!

Ik heb een tijdje pavo Biotinforte gevoerd, maar ik begreep later pas dat Biotine bijvoeren zin heeft als je het langer dan 8 maanden doet...

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:35

Het is geen musli, vitaminekorrel ed maar wel echt een supplement.

Mijn paard stond blootvoets, maar bij het minste contact met asfalt gingen zijn hoeven slijten. In de winter was dit zo erg geworden dat hij op een maand tijd zeker 5 zweren had gelopen. Op aanraden van onze hoefsmid niet begonnen met biotine (omdat dit langer duurt) maar wel met 'Cavalor Hoof Aid (Plus)'.

En ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar ik zàg zijn hoeven met de dag groeien. Het is helaas niet spotgoedkoop, maar hij kreeg het sindsdien dagelijks bij. Misschien kan het wat voor jou/iemand betekenen :)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:37

Saaash, mijn ervaring met biotine is dat het supersnel helpt.
Het enige is dat als er rottigheid zit dit er uiteraard uit moet groeien.
Bij mijn pony zag ik met 1,5 week al dat zijn hoeven beter begonnen te groeien, maar hij kreeg wel een hoge dosis, 40 mg met zijn 250 kilo.
Mijn pony sleet harder dan hij kon groeien toen hij van de ijzers kwam, het werd kritisch kort en zijn stand werd steeds beroerder.
Met de biotine stond hij binnen zes weken weer netjes qua beenstand, wel met 2x per week zijn stand wat bijvijlen omdat dat gewoon nodig was.
Nu had mijn pony wel extreme white line disease, en daardoor sleet hij bij de hielen extreem en de rest van de hoef niet.
Dan krijg je als je niet uitkijkt opgekrulde hoeven.
Ofwel mijn ervaring met biotine is super, mijn stalhouder zag niks in biotine en bij mijn pony zag hij ook al heel rap verschil, en dat verwachtte hij absoluut niet.

Mijn ervaring met biotine is net zo Laurievc. :j
Hij groeit trouwens prima, maar er is meer als alleen biotine.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-02-17 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:39

Huh, ik heb net geen biotine gegeven omdat het niet snel genoeg zou werken bij de mijne :+ Heb ervoor wel biotine gegeven maar daar zag ik niet zo snel reactie op :)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:40

Verkeerd gelezen. :') :+
Maargoed, mijn ervaring is dus zeer positief met biotine.
Overigens zit er in dat cavalor spul ook biotine.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:51

Ik heb tig topics gelezen, informatieve dingen opgezocht op internet en heb toen gekozen voor equilin balancer icm biotine. Voor mijn paard met White line desease en hele slechte hoeven vol scheuren.
Ik weet niet meer precies alle redenen maar de belangrijkste waren geloof ik de verhouding vitamine e en selenium. Met de equilin balancer hoef je geen aparte vitamine e meer te voeren, scheelt ook weer in de kosten.

Mijn paard doet het hier fantastisch op. Voor het eerst in 9 jaar lijken de scheuren minder te worden.
Rond augustus of september is er is er bij de kroonrand een ontsteking door de hoef gekomen. Hier zat dus een gaatje in de hoef. Dit gaatje is momenteel 1cm boven de grond. In 5 maanden is dus z'n volledige hoef vernieuwd.

Van veel brok soorten wordt hij druk, heeft hij bij de equilin geen last van. Mijn andere pony overigens wel, maar die is chronisch ziek. Mijn conclusie was dat de equilin zo goed is voor hem dat hij zich beter in zijn vel voelt zitten en daarom actiever is.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:05

Kijk actiever mag, maar mijn pony weet van gekkigheid niet wat hij doen moet.
En dan stond hij zelfs 24/7 in een grote uitloopstal met weide eraan vast.
Mijn voorkeur heeft een balancer met genoeg magnesium, vitamine E en biotine.
Maar ik snap dat je niet alles kunt hebben.
Mijn pony zou genoeg hebben aan de vitamine E in equilin trouwens, hij krijgt geen huge hoeveelheden erbij maar 400 mg heeft hij wel nodig.
Het nadeel van equilin vind ik dat ik geen methionine ofzo in zit, en dat vind ik wel een nadeel eigenlijk.

Net ook atcom bekeken, maar dat is duurder als marstall hufregulator.

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:11


Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:13

Hét middel voor betere hoeven/hoorngroei is biotine. En voor resultaat moet je dat langdurig geven en in flink hogere dosering dan op de gemiddelde pot die je in de winkel koopt staat aangegeven. Je geeft al biotine op medisch advies, dus dat is super.

Als je een korrel zoekt voor de hoeven, moet je dus een korrel hebben waar een flinke dosering biotine in zit. Om een goede afweging te kunnen maken, reken dan eens uit wat je nu dagelijks aan biotine geeft. En doe dan diezelfde berekening met de andere korrels. En reken dan eens uit hoeveel je zou moeten geven om je biotine gift met de verschillende producten gelijk te krijgen/houden. Want er kunnen flinke verschillen zitten tussen de verschillende producten.

Even een rekenvoorbeeldje met biotine-supplementen:
1) Biotine Extra van de Paardendrogist
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 079?v=True
Deze bevat 0.302 mg biotine per gram poeder. Bij de aanbevolen dosering voer je 15 mg biotine per dag en dat kost je € 0,58 per dag.

2) Equivital Biotine van Sectolin
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 438?v=True
Deze bevat 2 mg biotine per gram poeder. Bij de aanbevolen dosering voer je 40 mg per dag en dat kost je € 0,55 per dag.

Om de producten te vergelijken moet je de dagelijkse dosering gelijk trekken. Wil je van product 1 ook 40 mg per dag voeren, dan moet je dus (40/15=) 2,67 keer de aanbevolen dosering geven. Het eerste product kost je dan geen € 0,58 per dag, maar € 1,54 per dag.

3) De Cavalor Hoof Aid Special ook nog maar even opgezocht
http://www.dochorse.nl/cavalor-hoof-aid ... 0wodZNgD-g
Deze bevat 2,48 mg biotine per gram poeder. Bij de ponydosering (65 g p dag) geef je 161 mg biotine per dag. Bij een dergelijke dosis biotine wil ik wel geloven dat die hoeven gaan groeien ja :+. Bij een verpakking van 5 kg kost je dat per dag € 0,90.
In dit rijtje veruit de beste keuze qua verhouding prijs/dosering biotine.

Als je paard het verder goed doet op de huidige vitaminekorrel met extra biotine, zou ik dat mooi zo houden. Je kan uiteraard wel kijken of je kan verbeteren/besparen op je biotine supplement.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:18

Los van vitaminekorrels / supplementen kan een goede hoefsmid ook al veel veranderen. Bijvoorbeeld door de straal niet bij te snijden. Als dit nu wel gebeurt.

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:19

Omdat één van onze paarden de Marstall Force niet meer wilde eten moesten we op zoek naar een andere gelijkwaardige vitaminekorrel. Uiteindelijk zijn we op Lexa uitgekomen. Misschien zit hier iets voor je bij.
https://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa--atcom-horse/

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:19

Ik heb al goede dingen gehoord over Dodson & Horrell Ultimate Balancer.

Weet niet of je daar iets aan hebt?

voeradvies is 100g/100kg
dus voor een paard van 500kg is dit 500g per dag.

Bij Rene Wielens is het €62,50 voor 20kg.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:35

Roodvos, hij krijgt nu Subli hoefmix, dit kost ca 2 euro per maand geloof ik voor 10 mg per 100 kilo paard, weinig iig.
Mijn pony krijgt dus 25 mg.
Ik ben deze gaan voeren omdat er 5.6 mg biotine in zit per gram.
Een kilo kost 20 euro, ik voer 5 gram. :)
Hij doet het hier opzich inderdaad goed op, zij het dat hij nog steeds niet van de white line disease af is.
Wel gaat dit steeds beter, maar een half jaar is gewoon niet lang voor ernstige white line disease.
Met vlagen komt er nog wat uitgroeien, verder groeien zijn hoeven goed door en lijken nog steeds harder te worden.
Echter heeft hij nu weer een dip omdat er rommel uit komt groeien, maar dit heeft verder geen invloed op zijn slijtage lijkt.
Wat mij dus tegen staat is dat hij nu maar 50 gram van de 150 gram metazoa krijgt en dat is in feite gewoon te weinig zou je zeggen.
Qua kosten is het totaal wel prima, ca 17 euro all in, dat is inclusief de noodzakelijke magnesium en vitamine E, en zijn biotine.
Sinds kort krijgt hij glucosamine, dan kom ik nog niet eens op 25 euro uit.
Zonder vitamine E en magnesium extra komt hij dat ook echt duidelijk tekort, niet gek ook op zo weinig vitaminekorrel, wel krijgt hij maar de halve dosis.
Ofwel, ik zoek iets waar ik een goed gevoel bij heb en die heb ik nog niet gezien.
Vanwege de methionine en lysine spreekt vitalbix me aardig aan, wel weinig vitamine E maar gezien de prijs vind ik dat ok.

Qua bekappen snij ik alleen het noodzakelijke aan de straal weg, ik bekap hem zelf.
Ofwel ik zorg dat de straalgroeven niet dichtgroeien ivm rotstraal en thats all.
Meer is ook niet nodig, als zijn stralen wat gruizig worden vervellen ze daarna altijd al snel en dus ga ik er zelf niet in snijden.
Verder volg ik geen methode, gewoon zoals goed is voor ponybeest en af en toe checkt een goede hoefsmid mijn werk.
Nu snijden deze in stralen, maar dat is een keuze die ik zelf maak en het stralen bijwerken zoals ik doe wordt altijd goedgekeurd.
Ofwel ik pak het straal en zool zoveel mogelijk met rust laten mee en verder wordt hij bekapt zoals zijn beenstand goed is en doe ik mijn best dat het niet te lang wordt.
In de zomer is dat zwoegen, net pokon. :+

Lexa heb ik bekeken net, dat sprak me om bepaalde dingen dus totaal niet aan.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 02-02-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:44

Als je Pony ontploft van metazoa is Vitalbix zeker te proberen.
Ooit in het begin van Metazoa ook over gestapt op Metazoa,maar 1 van mijn 3 paarden werd er echt wappie van. zag overal spoken en hyper. na 2 weken gesopt omdat het geen harde was.
Met Vitalbix geen problemen mee. Hoeven van alle 3 super mooi geworden. ( 2 hadden er nooit problemen mee) maar de 3e had zeer slechte hoeve dat ik haar kocht. nu groeien ze zo goed dat ik echt om de 8 weken de smid erbij moet halen anders te lang. ( hiervoor deed ik er 12 weken mee omdat ze gewoon niet groeide)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:53

Ik vind goed groeiende hoeven van vitalbix ook verklaarbaar.
Veel methionine en lysine tov andere, dat viel me in elk geval op.
Magnesium is ook 3 gram per dagdosis, dan kan ik denk ik stoppen met magnesium bijgeven als het meezit.
Voordeel is ook de prijs, het is erg betaalbaar.

Qua rillerig en spoken, dat doet mijn pony tot nu toe op elke balancer.
Vitalbix heb ik geprobeerd maar hij werd toen wappie, wel gaf ik toen nog een beetje metazoa, omdat hij gewoon superfijne looplust heeft op 50 gram.
Ofwel ik dacht wie weet gaat 50/50 goed, maar dat was niet zo.
Ofwel als ik het probeer moet ik hem op alleen vitalbix gaan proberen, dat wil ik wel een kans geven.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:59

Life Data Farrier's Formula. Okee, het is niet de goedkoopste. Je zou iets van 2 maanden doen met een verpakking van 5 kg a 55 euro. . Maar het werkt wel. Het geeft net dat beetje meer, zonder dat ze er heet van worden. Je kunt het ook gebruiken als voervervanger. Dat vind ik het voordeel. In de zomer heeft die van mij eigenlijk niks nodig aan energie. Dan geef ik 1 kopje zonder iets.

Als je paard trouwens last heeft van rotstraal enzo. Al eens geprobeerd om er iets op te smeren, naast het voeren?

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:30

Roodvos schreef:
3) De Cavalor Hoof Aid Special ook nog maar even opgezocht
http://www.dochorse.nl/cavalor-hoof-aid ... 0wodZNgD-g
Deze bevat 2,48 mg biotine per gram poeder. Bij de ponydosering (65 g p dag) geef je 161 mg biotine per dag. Bij een dergelijke dosis biotine wil ik wel geloven dat die hoeven gaan groeien ja :+. Bij een verpakking van 5 kg kost je dat per dag € 0,90.
In dit rijtje veruit de beste keuze qua verhouding prijs/dosering biotine.


161 mg biotine bij een ponydosering klinkt wel erg hoog.. op de site van de paardendrogist staat dat er 500 mg per kg inzit en dat de Choline 2480 mg per kg is. Zou de informatie op de site van Dochorse dan wel kloppen? Het lijkt erop dat hier biotine en choline verwisseld is. Kan het op de site van Cavalor niet vinden.

Beste prijs/dosering zijn toch vrijwel altijd de supplementen die niet gemengd zijn. Die van Sectolin is op dextrose basis, in dat geval kun je beter voor die van pharmahorse gaan, daar zit geen suiker in maar is op basis van msm. https://www.pharmahorse.nl/biotine-paard.html

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Betaalbare vitaminekorrel voor betere hoeven gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:43

Heb je je ruwvoer wel eens laten testen? Want je kunt wel heel kritisch kijken naar aangegeven hoeveelheden vitamine korrels en supplementen, maar als je niet weet wat er in je ruwvoer zit kun je beter kijken naar wat je paard zelf aangeeft en daardoor mogelijk iets afwijken van de aangegeven hoeveelheden.

Als jouw paard het goed doet op 50 gram vitaminekorrels is dat misschien wel gewoon oke omdat je ruwvoer hebt met veel vitaminen erin?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 16:09

Veulen84 schreef:
Life Data Farrier's Formula. Okee, het is niet de goedkoopste. Je zou iets van 2 maanden doen met een verpakking van 5 kg a 55 euro. . Maar het werkt wel. Het geeft net dat beetje meer, zonder dat ze er heet van worden. Je kunt het ook gebruiken als voervervanger. Dat vind ik het voordeel. In de zomer heeft die van mij eigenlijk niks nodig aan energie. Dan geef ik 1 kopje zonder iets.

Als je paard trouwens last heeft van rotstraal enzo. Al eens geprobeerd om er iets op te smeren, naast het voeren?

Als antwoord op je laatste vraag, ja uiteraard. :)
En dat werkt prima hoor, het is ook nog niet echt rotstraal maar het zit er dan tegenaan, en dan zie je aan de hoef dat er rottigheid uit gaat komen groeien.
Ik ben alleen een groot voorstander van het oplossen, dus vooral waarom krijgt hij tekenen van rotstraal?
Vitamines tekort, of gewoon nog een restant van de schimmel, want een half jaar behandelen met deze graad van schimmel kan gewoon nog dat er nog wat zit en dat dat voorlopig zo kan blijven.
Als het over de langere termijn steeds minder wordt weet je dat je goed zit zegt men, terugvalletjes zijn normaal als het zo erg was, wat een hoef volledig vernieuwen kost gewoon ongeveer een jaar.
Daar ziet het er ook naar uit gezien het riedeltje exact hetzelfde is als ik van de zomer 5 keer of meer heb gezien. (Het moet er immers uitgroeien.)
Vooral de exacte volgorde in voeten waarin het zichtbaar wordt is apart. :+
Eerst begint rechtsachter, daarna volgt linksachter en rechtsvoor en 1,5 week later komt zijn zwarte linkervoet voor erachteraan kakken.
Elke keer hetzelfde, en elke keer alle hoeven.
Ofwel het is oud wat eruit komt en ergens stopt het zeer, zeer waarschijnlijk maar ik wil als het even kan dat hij écht genoeg vitamines binnen krijgt. :)

Ik ga die jij noemt even bekijken.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 18:02

Suus19:
Mijn pony krijgt basis alleen hooi uit een slowfeeder, hier zit zeker niet genoeg in.
Overigens ga ik ook niet eindeloos doorzoeken, ik ga alles op een rij zetten maar ik vind 20 euro plus per maand voor een balancer waar ik nog meerdere dingen aan toe moet voegen niet ok, dat zeg ik heel eerlijk.
Ofwel ik ga wat dingen proberen, werkt dat niet zal het zoals het nu is mogelijk inderdaad prima in orde zijn.
Overigens gaat het super met hem, zorg voor zijn hoeven, goed voer met zijn supplementen waren eigenlijk alles wat hij nodig had.
Ik heb alleen de pech dat hij erg overreageert op zijn balancers tot nu toe, waardoor ik nu niet onder bijvoorbeeld magnesium en vit. E uit kan.
Ofwel, van mij had het niet gehoeven maar het is niet anders.

Qua supplementen:
Dat is allemaal met zorg uitgeprobeert.
Hij is stijf en niet te genieten zonder die halve dosis vitamine E, later nog 2x afgebouwd als test maar dan komt dat verzuurde erg snel terug.
Daarop met de dierenarts besloten dat hij dat permanent mag.
Magnesium, 4 gram zit echt niet genoeg in zijn voer, en dat kon ik goed merken.
Biotine is duidelijk, daar ga ik geen risico mee nemen, komende maanden nog niet.

Voor nu heb ik twee testzakjes vitalbix geregeld en dat ga ik proberen.
Daar zou genoeg magnesium in zitten als dat goed gaat.
Helaas vitamine E en biotine niet, maar dat vind ik geen punt.
Mocht dat niet gaan kijk ik verder, dat weet ik binnen een paar dagen wel. :Y)

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:20

moonfish13 schreef:
Als antwoord op je laatste vraag, ja uiteraard. :)
En dat werkt prima hoor, het is ook nog niet echt rotstraal maar het zit er dan tegenaan, en dan zie je aan de hoef dat er rottigheid uit gaat komen groeien.
Ik ben alleen een groot voorstander van het oplossen, dus vooral waarom krijgt hij tekenen van rotstraal?
Vitamines tekort, of gewoon nog een restant van de schimmel, want een half jaar behandelen met deze graad van schimmel kan gewoon nog dat er nog wat zit en dat dat voorlopig zo kan blijven.
Als het over de langere termijn steeds minder wordt weet je dat je goed zit zegt men, terugvalletjes zijn normaal als het zo erg was, wat een hoef volledig vernieuwen kost gewoon ongeveer een jaar.
Daar ziet het er ook naar uit gezien het riedeltje exact hetzelfde is als ik van de zomer 5 keer of meer heb gezien. (Het moet er immers uitgroeien.)
Vooral de exacte volgorde in voeten waarin het zichtbaar wordt is apart. :+
Eerst begint rechtsachter, daarna volgt linksachter en rechtsvoor en 1,5 week later komt zijn zwarte linkervoet voor erachteraan kakken.
Elke keer hetzelfde, en elke keer alle hoeven.
Ofwel het is oud wat eruit komt en ergens stopt het zeer, zeer waarschijnlijk maar ik wil als het even kan dat hij écht genoeg vitamines binnen krijgt. :)


Zit het niet gewoon in je land? Ik bedoel niet dat ik zeg dat je niet ook voeding moet aanpakken, maar vaak is het een 3 weg.
Ik behandel voeten graag met zilver. Dat werkt sterker in en is niet zo venijnig voor de voeten.