Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 23:58

Helaas, al beiden geprobeerd maar hij vertikt het om te eten. In een spuit, appel, slobber... Niks werkt :n! Ik dacht dat het aan de vezels lag, dus heb de brokjes-versie gekocht, maar hij eet er zo omheen. Dit kost niet alleen bakken vol met geld, maar het zand gaat er dus ook niet uit! Las dat als je lijnzaad kookt het zand er ook uit gaat? Hier ben ik dan wel panisch mee, aangezien het giftig is als je het niet goed kookt + dat ik geen idee heb hoeveel en wanneer ik het zou moeten geven. Iemand tips wat ik nou het beste zou kunnen doen?

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:00

En heet je paard gewone Psyllium door het voer ook niet? Gewoon een portie muesli en dan het psyllium erover, vastplakken met wat (zonnebloem/lijnzaad)olie en geven. Dan eten ze het hier zo op.

In slobbers (met water) of Sand Clear aten ze het hier ook niet.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:02

Vlozaad proberen

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:09

Mijn advies is.. lekker in die voerbak laten liggen en niks anders geven net zo lang tot hij het op heeft. Ze gaan als ze honger hebben vanzelf wel eten. En anders idd lijnzaad koken. Doen wij al jaren zelf, is goedkoop en werkt als een tierelier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:18

De mijne at het ook niet zodra het in aanraking kwam met vocht omdat het dan slijmerig wordt. De vezels met wat zonnebloemolie en muesli of gehakseld gras was geen probleem.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 00:23

@Dushishoeve, heb ik inderdaad ook geprobeerd! Maar hij is veels te slim, eet alleen zijn biks er zoveel mogelijk tussenuit, en weet niet of de Sandclear ook nog werkt in zulke kleine porties :(. Hoevaak en hoeveel, geef jij lijnzaad? Ga ik toch dat maar is proberen dan!

@Focussed, psyllium heb ik ook al met vanalles gemengd, maar dat monster heeft alles door helaas!

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:33

Zo'n paard heb ik ook. Dus ik kook ook lijnzaad. 5dagen achter elkaar een flinke klodder van door z'n brokjes. Gaat er in als koek!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 00:57

psyllium door de slobber geeft hier geen problemen , eten ze er zo bij op

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 06:49

sand oil van Synovium of Zand off extra van de paardendrogist is het engiste wat ze hier eten

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:37

Ik geef elke dag 1 keer 2 soeplepels zelf gekookt lijnzaad.

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 00:45

_Margarita_ schreef:
sand oil van Synovium of Zand off extra van de paardendrogist is het engiste wat ze hier eten


Hier inderdaad ook goede ervaringen met sand oil van Synovium! De mijne moesten echt niks, lieten het gewoon links liggen. Tot een van mijn pony's zo'n pot mee kreeg van de kliniek en ze aten het beide zonder morren op :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 03:03

Dat lijnzaad giftig is ongekookt, is een beetje achterhaald. Op de kliniek geven ze bijv bij koliek gewoon ongekookte lijnzaad. Pas bij hele grote hoeveelheden zou het enigzins giftig kunnen zijn. Ik geloof dat ze 200gram per dag geven op de kliniek. Maar je kan het idd als het je een fijner gevoel geeft, ook koken. En anders wilde ik nog wel is vezels mengen met appelsap en wat honing en dan met de spuit achter in de mond spuiten. Wel een btje snel doen na aanmengen want 't wordt heel snel dik. :j
Succes iig. :)

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 06:49

Lijnzaad koken en beginnen met een klein beetje door het biks en dat uitbouwen tot steeds meer dan wennen ze ervan zelf aan.
Droog kan ook geen kwaad tot maximaal 100 gram per dag.
Bij ons eten alle paarden het graag zelfs de jonkies leren het snel eten.
Succes gewoon even volhouden.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:07


Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:34

Ik stopte het altijd in een wortel. Merrie moest er ook niks van hebben. Tegenwoordig voer ik ze een ruime halve emmer bietenpulp waar ik het doorheen gooi. Dat schepje op zo'n hoeveelheid hebben ze niet door dus gaat er goed in.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:19

Mijn merrie voor ik elke dag lijnzaad (zelf gekookt)
1 keer in de maand krijgt ze psyllium vezels. koop ik in duidsland.

ze wou het eerst ook niet eten maar voer het dagelijks door de slobber

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:23

Je kunt inderdaad ook hele psylliumzaadjes proberen, die worden niet meteen slijmerig.

Zelf doe ik de psylliumvezels tegenwoordig door de bietenpulp, dan kan er ook niet 'omheen' gegeten worden. Maar goed, bij mij eten ze alles...

Overigens is sandoil volgens mij alleen een ondersteunend product dat bij de psyllium gegeven moet worden. Alleen sandoil helpt denk ik niet of onvoldoende om zand af te voeren. Anders even checken bij de leverancier.


Succes!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:24

Dusja1 schreef:
_Margarita_ schreef:
sand oil van Synovium of Zand off extra van de paardendrogist is het engiste wat ze hier eten


Hier inderdaad ook goede ervaringen met sand oil van Synovium! De mijne moesten echt niks, lieten het gewoon links liggen. Tot een van mijn pony's zo'n pot mee kreeg van de kliniek en ze aten het beide zonder morren op :wow:


nou mijn paard heeft het precies door wanneer deze brokjes door brok/muesli/slobber zitten en eet er omheen! onvoorstelbaar! ik probeer ook een andere oplossing te vinden...

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:26

Subli heeft ook een slobber.. misschien wordt dat gegeten?

Ik geef altijd gewoon vlozaad (gehakseld of gewoon) door de slobber heen en dat gaat er altijd goed in

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:29

Zamora98 schreef:
Heb je alleen de brokjes van Sandclear geprobeerd? De Paardendrogist heeft ook Sand Off Extra brokjes, daar heb je smaakgarantie op alle producten van het eigen merk. :-)
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 955?v=True


dit lijkt me wel wat om te proberen!

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:33

Ruwe spelt is ook een goed alternatief.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 13:42

Bedankt voor de reacties! Helpt mij om weer verder te denken. Ik durf het alleen niet meer zo goed aan, ben nu zo'n 60 euro weggegooid aan zand kuren... De psyllium vezels (de poeder achtige) eet hij ook niet, door slobber, in een appel, en zelfs in een spuit, hij spuugt het gewoon weer uit -:(-. Lijnzaad vind ik ook een beetje eng eigenlijk, pff wat moeilijk!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 13:46

Mijn paard vind de zandweg slobber van Subli het lekkerste wat er bestaat, het is niet het goedkoopste maar werkt voor mij dus wel erg effectief.

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 14:07

Wat vind je eng aan lijnzaad ik geef het al jaren en heb daar zeer goede resultaten mee.
maar als hij het slecht een met een klein beetje beginnen, mijn paarden zijn er allemaal dol op.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Paard eet Sandclear vezels EN brokjes niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:41

@Foss, blauwzuur vind ik eng... Als het gekookt is moet het veilig zijn, maar zul je net zien dat ik iets verkeerd heb gedaan oid :oo.