Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 22:17

Sinds mijn merrie van het land is gekomen en dus van gras naar voordroog, is ze aan de natte mest. Het is na oud en nieuw even tijdelijk beter geweest, maar nu is het weer een vieze bende. Vieze staart, vieze benen, natte mest (heel irritant met die vorst qua uitmesten ;)), en daarnaast ook een harde opgeblazen buik (inclusief natte scheten, bah :Y) )

Hebben bokkers tips om dit eventueel toch wat beter te krijgen?

Uiteraard zal iedereen gelijk roepen: ruwvoer: voordroog vervangen door hooi, maar ik sta een beetje tegen de muur om daar wijzigingen in aan te brengen. Ik heb al andere baaltjes geprobeerd, zonder resultaat. Ze krijgt onbeperkt voordroog. Hooi zou het waarschijnlijk een stuk beter maken, maar ze mag niet meer op hooi ivm RAO (stofallergie/ luchtwegproblemen). Ook zou het misschien beter zijn als ze beperkt op ruwvoer zou komen, maar dat zorgt voor veel stress en onrust, waar ik ook niet echt op zit te wachten....

Qua bix krijgt ze niet veel (wat Safe & Sound muesli en een handje structuur mueslis van Subli) en een beetje magnesium.

Ik gok dat het de vertering van het ruwvoer is wat wat problemen geeft. Daarnaast drinkt ze best veel, wat ook een grote reden is waarschijnlijk. Vandaag heeft ze in 24 uur een hele speciekuip leeg gedronken.

Ik geef zo af en toe een kuurtje psyllium voor de afvoer van eventueel zand.
Maar misschien dat er nog wat andere tips zijn die de boel eventueel tot rust kan laten komen, haar kunnen afhelpen van die natte mest en opgeblazen harde buik, ipv ruwvoer verandering?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:19

Pfft ik weet dat er poedertjes zijn die het beter zouden kunnen maken maar wat hier de enige oplossing was was toch echt goede kwaliteit stofvrij grof hooi.
Zal eens kijken of ik de naam van het poedertje voor je kan terugvinden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:22

Je geeft zelf het antwoord al: hooi. Mijn ruin en merrie hadden beide last van voordroog (ruin had ook een bolle buik en natte mest, met zo'n plasje mestvocht erbij; bij mijn merrie mocht ik niet aan haar buik komen, ook een bolle buik). Mijn merrie heeft ook problemen met droog hooi: allergie. Voor haar maakte ik het hooi dus nat (even goed onderdompelen en laten bubbelen is bij haar voldoende). Inmiddels hebben we zulk goed hooi dat ik het niet nat hoef te maken. Als er een stoffigere baal bij zit, merken we dat heel snel en gaan we weer over op natmaken van het hooi.

Ter ondersteuning hebben mijn beide pony's MicroComp gehad, verkrijgbaar bij Den Hoek (holistische praktijk). In combinatie met het hooi werkte dat echt fantastisch. Ik heb het ook in combinatie met kuil gegeven; dat hielp wel, maar het blijft helaas dweilen met de kraan open...

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:24

Ik heb een oudere merrie die hetzelfde probleem had, met geweekte bietenpulp en maag ondersteuning poeder van de paardendrogist is ze hard opgeknapt.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:37

Baal hooi in de kruiwagen zetten, tuinslang erop en een uurtje laten weken. Afgieten en geven. Nog makkelijker is een stop in de kruiwagen maken. Echt, met voordroog zal het probleem zo blijven. Door de fermentatie en het voorverteren van de vezels hebben de darmen onvoldoende structuur om het verteringsproces goed te laten verlopen. Ik heb er eentje nu op half hooi half voordroog, en dat gaat goed. Mooie mestballen en amper nog mestvocht. En een dunnere buik.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:41

Dat poeder heet NAF Haylage balancer :+ Mijn Welsh krijgt het nu sinds een maand, om dezelfde reden die jij aangeeft. Van gras naar voordroog en alles is een vieze bende. Ik ben eerst de balancer gaan voeren en daarnaast nog voordroog. Dit gaf wel verbetering, maar niet voldoende. Nu ben ik toch overgestapt op hooi en nu is de mest goed. Vorig jaar kreeg ze ook hooi, maar bleef de mest dun.
Is het kruidenhooi van Venhorst niets voor jou, dit wordt ontstoft voordat het in bundels gaat.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:49

Ik ga sowieso altijd eerst bij de hooiboer kijken voor ik iets bestel.
gewoon checken hoe stevig het geperst is, steekt er veel rotzooi uit (bermhooi/rotzooilandjes zijn ook vaak veel stoffiger.. losse balen nemen ook meer stof op uit hun omgeving).. Lekkere strakke balen, mooi schoon hooi en geen boer die flauw doet als je er een handje uitworstelt, even ruiken (stof ruik je enorm.. (kruidig) droog hooi ruikt 'schoon), sla ook rustig gewoon met je vlakke hand tegen een paar balen.. stoft het je meteen om de oren.. dan is het gewoon stoffig hooi.. beetje stof erin dan zou het niet mogen stuiven voor het pak open is.

klinkt heel gedoe.. maar het is gewoon een kwestie van gaan kijken, in je hand nemen en zintuigen gebruiken..

voor de jouwe zul je gewoon echt goed hooi moeten hebben van goede kwaliteit..


Je geeft aan dat je wel eens wat baaltjes geprobeerd hebt maar geen verschil hebt opgemerkt.
Voor de vertering bij een paard is de blindedarm heel belangrijk.. bij ons een klein wormpje, maar een grote zak met bacteriƫn erin die voedsel verteerd (grof gezegd).. Als je nieuw voer geeft, dan hebben die bacteriƫn zo'n 2 weken nodig om dat nieuwe voer optimaal te kunnen verteren.. sterker nog, wisselingen kort na elkaar levert juist vaak diaree op.. niet voor niets kopen veel mensen groot in, of laten de hooibalen bij de hooiboer (afgerekend en wel) als ze niet veel ruimte hebben.. zo lang mogelijk op het zelfde hooi, van goede kwaliteit.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:54

Ik merk ook verschil in hoe het hooi is opgeslagen. Wij hebben nu balen van ca 100 kg. Die hebben in een schuur gelegen met vier wanden en zo'n overhead deur. Beton of stoeptegels op de vloer en gewoon golfplaten dak. Dat hooi gaat echt prima. Vorig jaar kregen we een partij kleine baaltjes. Zelfde lichting als de grotere balen, alleen in een ander formaat geperst. En ze hadden opgeslagen gelegen in een kapschuur, met open front. Bodem bestond daar uit oud hooi en pallets. Op het hooi van de kleine baaltjes begon mijn merrie te hoesten, terwijl ze dat op de grote balen niet had gedaan. Het enige verschil is het formaat van de baaltjes en de manier van opslag.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:57

Cavalor fiber force werkt erg goed voor die van mij, en ik heb echt heeeeel veel geprobeerd. En hooi, desnoods nat hooi

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:00

Het enige wat bij mijn paarden echt helpt is Yea sacc van Audevard.
Mijn paarden hadden een darmontsteking, waren al langere tijd aan de diarree en natte winden en sinds ik dit voer is het over.
Het aparte is dat ik juist voordroog hooi moet voeren. Wel echt droog maar zonder stof en zacht van kwaliteit. Echt hooi prikt teveel in de darmen waardoor de darmontsteking in stand bleef.
Dit alles was wel na opvoelen van beide paarden door een internist en bloedonderzoek.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:04

Hooi durf ik helaas echt niet aan ook niet geweekt .... vorig jaar enorm ggemodderd met kliniek opname, medicatie etc en zelfsin ccombi alleen gras niet of nnauwelijks verbeterd. "Helaas" heeft ze geen hoest om als graadmeter te gebruiken of ze het kan hebben ja of nee. Als ze dat gaat wel doen zijn wwe al te ver erin verzuilt... Ben net blij dat ze nu de llaatste weken weer beter gaat qua ademhaling .

Anders had ik het wel geweten... hooi s zoveel beter . Kan wel vragen of ik weer een andere snede mag pproberen. Ik koop het hooi zelf in en heb vrije keus. Neem het af van een goed en grootschalig (veel keus) veevoeder bedrijf die ook ruilt als je niet tevreden bbent.

sorry voor mijn stotter typen, mijn telefoon wilt er geen goede woorden van maken.

Ik wuif de tips van hooi niet gelijk weg hoor, maar voel mij daarin wel machteloos omdat het vorig jaar zo'n domper is geweest dat ze niet gewoon is verbeterd. Ene kant denk ik als dat allemaal niet heeft geholpen lekker boeiend en hop hooi. Maar ik wil haar nog wel even bij mij houden zonder benauwdheid of ellende en poging tot stabiel houden :-)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:17

Heb je ook ontstoft hooi geprobeerd? Reteduur, maar wie weet is het (deels) een oplossing?

Overigens heeft Den Hoek mijn merrie ook heel goed geholpen met haar luchtwegproblemen; ik denk dat ze ook op het huidige hooi niet zonder natmaken zou kunnen als ze daar niet onder behandeling was geweest. Ook nog een belangrijke (dat vergeet ik er altijd bij te zetten): wij voeren buiten in hooinetten die we vastmaken in palletboxen. Heel sporadisch voeren we binnen (als het echt meerdere uren achter elkaar blijft regenen of als het bloedheet is). Ik heb het idee dat de frisse lucht en niet je neus vol door het hooi kunnen halen (zoals ze wel altijd deed als we los hooi voerden) ook meehelpen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:31


Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:43

Mijn ruin heeft er een jaar ook last van gehad, mooi dikke staart en een grote bende ;), hier ging overgang naar hooi ook niet makkelijk. Uiteindelijk op bonpard colon gezet voor de darmen en na een zak was het klaar. Sindsdien nooit weer last gehad. Mn merrie jaren op en af last van diarree. Vorig jaar laatst, ook colon gegeven en dit jaar gewoon weinig tot geen last
Erg fijn spul dus. Als er ook echt diarree is zorg ik altijd dat ik finidiar op voorraad heb.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:46

Er is natuurlijk ook wel verschil in voordroog of voordroog ;)
Bij ons op stal krijgen de paarden voordroog die lang de tijd heeft gekregen om te drogen en ook vaker gedraaid is tijdens het drogingsproces. Het is bijna voorverpakt hooi als het ware met een hoog gehalte droge stof.
Misschien is NAF Haylage balancer een optie om te proberen?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:48

Bedankt voor de tips. Ontstoft hooi heb ik nog niet eerder gehoord, wel hooi stomen...
Ze staat ooverigens 24/7 buiten inderdaad. Hooinet in een palletbox en niet in een schuur of iets. Alleen met oud en nieuw heeft ze een nachtje binnen gestaan. Wat dat betreft staat ze wel fijn dat dat kan!

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 02:28

Komt een beetje op mij over als nierfalen, heb je al na laten kijken of alle vitamines wel opgenomen worden.? En dat ze geen bloedarmoede heeft.?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 07:51

Hoe kun je dat laten testen dat de vitamine worden opgenomen? Bloedje?
Ze zit verder prima in dr vel qua vacht en energie. Na een wat rustiger jaar krijgt ze nu weer haar 'wilde haren' wat terug

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:36

Is mengen met stro een optie?

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:38

heeft ze geen wormen infectie ?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:44

Wormen, zand,darm aandoening, darmflora?

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:58

Tancreda4 schreef:
Hoe kun je dat laten testen dat de vitamine worden opgenomen? Bloedje?
Ze zit verder prima in dr vel qua vacht en energie. Na een wat rustiger jaar krijgt ze nu weer haar 'wilde haren' wat terug


Idd even een bloedje laten trekken.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:52

Ik heb goede ervaringen met NAF thrive bij paard met gauw natte mest en harde buik bij overgang naar/van voordroog. Met een paar dagen al echt veel verbetering en daarna bleef het ook lange tijd veel beter.
Klei-achtig poeder, de paardendrogist verkoopt het onder andere.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:59

je kunt proberen haar bietenpulp bij te geven,dat is goed voor de darmen.Er zit pectine in....hopelijk is dat genoeg,maar ik snap dat je de voordroog dus niet kunt veranderen.
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Dunne mest & opgeblazen buik houdt aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:12

Wat voor type voordroog voer je?. Ik had toevallig vorige week hetzelfdr aan de hand. Bleek dat mijn voordroog te grof en langstengelig was (prikhooi) wat de darmwand te veel prikkelde.