Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:35

Even kort een kleine uitleg. Ik heb mijn paarden altijd in eigen bezit gehad, echter moest ik vorig jaar stel op sprong onze 2 dames in pension zetten. Het land waar ik op stond werd verkocht. De verkopende partij heeft zich niet aangemaakte afspraken gehouden, kortom ik had snel wat nodig.

Gelukkig iets dicht bij huis gevonden bij mensen die we ook redelijk goed kennen. Eerste maanden stonden ze nog lekker op het land, uiteraard voor ons allemaal even wennen want we hoefden niks meer aan de verzorging te doen.

Rond eind oktober gingen ze van de weide naar de paddock en snachts op stal.

Het is een lief mens, en de paarden staan echt heerlijk lang buiten. Er Is echter 1 ding waar Ik me vreselijk aan erger. En dat is de hoeveelheid ruwvoer..

Nu dat ik de afgelopen weken zelf heel veel ben geweest (vanwege werk gaat vaak mijn bijrijder heen) heb ik gezien hoe weinig ze krijgen.

Een snelle berekening laat mij dan ook erg schrikken. Ze krijgen gemiddeld 8kg hooi per paard per dag!

Veelste weinig natuurlijk. De paarden zien er verder niet slecht uit, maar ruwvoer is in mijn ogen het aller belangrijkste voer. En ik wil geen maagzweren..

2 andere stalgenoten hebben gezegt dat ze willen klagen zodra ze terug is van vakantie. Ik heb het er ook over gehad met degene die ze nu voert. Zij is het er ook niet mee eens, maar heeft geen zin in ruzie en doet precies wat ze opgedragen heeft gekregen. En dat begrijp ik ook wel.

Echter zit ik er erg mee in de maag. Maar ik ben bang dat als ik klaag ze zegt dat ik wat anders kan gaan zoeken. En ik heb mijn opties bekeken maar helaas is er weinig tot geen plek in onze omgeving, of ik betaal de hoofdprijs, en ik heb helaas ook geen geldboom.

Ik heb er aan gedacht zelf bij te voeren eventueel met een baal die ik zelf aankoop. Maar ik heb ook al gehoord dat als zij vind dat er teveel ligt wat ze mogelijk door de stal kunnen gaan lopen(en dat kost haar meer mestwerk) dat ze het savonds er gewoon weer uithaald...

Mijn mams heeft wel al gezegd dat ze gaat klagen, dan ook vanuit mijn naam. Ergens natuurlijk heel goed maar ik denk dan weer na over mogelijke gevolgen.

Heeft 1 van jullie hier wel eens last van gehad? En wat hebben jullie gedaan? Ik ben gewoon puur opzoek naar vergelijkbare verhalen.

Op pagina 15 staat de volgende moderatoropmerking:
Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om op het onderwerp te reageren (dat ondertussen ook afdwaalt van de hoofdvraag) en niet op de man. Alvast vriendelijk bedankt! Over slowfeeders loopt al een centraal topic, daar kan over dit onderwerp verder gesproken worden. [VSW] [Centraal] Slowfeeders


Gelieve hier rekening mee te houden!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:39

Probeer niet als eerste te klagen maar het bespreekbaar te maken. Voor mij geld altijd dat ik wil dat mijn paard onbeperkt ruwvoer heeft. Omdat ik niet de tijd heb om 3 keer per dag in de gaten te houden hoe veel hij krijgt als een staleigenaar voert, krijgt mijn paard zijn hooi uit hooinetten. Die vul ik zelf, dus ik bepaal hoe veel er in een net gaat. Dat is eventueel prima te wegen met een weeghaak. Een ander voordeel van hooinetten vind ik dat mijn paard minder knoeit.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:39

Misschien kun je een slow feeder net ophangen in de stal met eigen gekocht hooi erin. Dan kan paard het iig niet door de stal lopen/ issues met mesten.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:44

NinaCharlie schreef:
Probeer niet als eerste te klagen maar het bespreekbaar te maken. Voor mij geld altijd dat ik wil dat mijn paard onbeperkt ruwvoer heeft. Omdat ik niet de tijd heb om 3 keer per dag in de gaten te houden hoe veel hij krijgt als een staleigenaar voert, krijgt mijn paard zijn hooi uit hooinetten. Die vul ik zelf, dus ik bepaal hoe veel er in een net gaat. Dat is eventueel prima te wegen met een weeghaak. Een ander voordeel van hooinetten vind ik dat mijn paard minder knoeit.

Hier ben ik het mee eens: ga niet klagen, maar maak het bespreekbaar. Daar bereik je meer mee.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:46

Ik zou het inderdaad eerst bespreken. Wellicht is er ook wat meer mogelijk. Denk inderdaad ook aan een hooi net.

Wij vonden ook dat er te weinig hooi werd gegeven. Rond 12 uur is het op. De volgende ronde krijgen ze rond 20.00u. Dus 8 uur zonder eten! Dit hebben we besproken. De eigenaar vond het allemaal onzin. Maar we mogen nu in de middag hooi bijpakken. Wel extra hiervoor betalen. Maar prima zo.

De avond ronde is veel. Soms ligt er in de ochtend nog hooi

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:59

Ik ben inderdaad geen klager, maar iemand die het vaak voorzichtig wilt brengen. Echter heb ik natuurlijk geen hand op wat de andere stalgenoten gaan doen.

Ik heb aan een hooinet gedacht, die had ze hier ook altijd en daar ging min. 10kg per voorbeurd in. Had altijd weinig op de grond.

1 stadgenootje heeft al laten vallen dat als het niet veranderd ze weg gaat.

Ik wil verder helemaal niet weg. Het is dicht bij huis en betaalbaar naast mijn minipaardjes die elders staan. En de verdere verzorging is top.

Ik ben gerust bereid om wat extra te betalen voor meer hooi. Of als ik het zelf aanlever tegen korting. Het moet natuurlijk wel eerlijk blijven.

Anoniem

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:03

Even voor de duidelijkheid? Is die 8 kg voor de hele dag, dus verdeeld over meerdere porties en dus ook als ze op de paddock staan, of alleen voor s'nachts op stal?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:05

Om wat voor paarden gaat het hier? Hoe groot?
Ik vind 8kg niet echt alarmerend weinig klinken... Maar dat hangt er dus vanaf hoe groot ze zijn en hoe zwaar.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:09

xAnthea schreef:
Om wat voor paarden gaat het hier? Hoe groot?
Ik vind 8kg niet echt alarmerend weinig klinken... Maar dat hangt er dus vanaf hoe groot ze zijn en hoe zwaar.

Er staat 1 pony van rond de 1.40 de rest is allemaal boven de 1.60 en ik denk rond de 500/600kg. Een normale dag moet dan zon 15/20kg hooi bevatten.
MiniMeLona schreef:
Even voor de duidelijkheid? Is die 8 kg voor de hele dag, dus verdeeld over meerdere porties en dus ook als ze op de paddock staan, of alleen voor s'nachts op stal?


Voor de hele dag verdeeld in 3/4 keer voeren dus en in de paddock en op stal totaal 8kg

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:11

Zelf heb ik op pensionstallen ook altijd zelf hooi gekocht en bijgevoerd. Er zijn nu eenmaal weinig stallen die echt genoeg voeren. Nog niet ben ik iemand tegen gekomen die daar negatief tegenover stond. Wel natuurlijk zelf kopen en zelf voeren (in hooinet). Zo hebben zij zelfs minder werk aan jouw paarden :) ook die van mij knoeien amper met hun netten.

Ik zou gewoon aankaarten dat je ze liever in netten voert en dan kijken of ze meer krijgen zo niet ook vragen of je hooi kunt kopen van haar. Dan blijft zij als stalhouder ook betrokken.

8kg is inderdaad super weinig. Onze shet eet haast meer.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:14

15 tot 20 kilo per paard van rond 1.60m ??? B-)
Ik vind dat echt veel?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 08-01-17 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:16

Wow ik hield voor mn paard van 1m80 15kg per dag aan.

Het moet ook een beetje realistisch blijven... Als de pensioneigenaar zoveel moet voeren van jou per paard, dan gaat ie fors in prijs mogen stijgen. Dan doe je 2 dagen met een groot pak :P

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:18

onze shetlanders, ( waarmee veel gemend wordt) krijgen 5 kg per dag, en in de winter onbeperkt hooi. dus 8 kg voor een groot paard vind ik weinig.
wij voerden onze kwpn-ers 10-12 kg per dag. en die liepen overdag in de wei.

als je meer mag voeren of zelf hooi bij gaat kopen, zou ik een slowfeeder-net in de stal hangen.
zo doen ze er langer mee en er wordt niks verknoeid.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:18

Lastig! Ik zou toch aangeven dat je vindt dat je paard te weinig hooi krijgt. Hooi is, vind ik, de belangrijkste voeding voor een paard. Liever veel hooi en wat minder krachtvoer, dan andersom.
Het is jouw paard en ik vind dat je moet kunnen aangeven dat het echt te weinig hooi is en dat je graag wil dat ze meer hooi krijgt.

Is het een optie dat je zelf je stal gaat uit mesten? Dan heeft de stal eigenaresse geen last van overgebleven hooi en dan kun jij met een gerust hart gaan slapen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:20

Volgens mij is richtlijn 6 tot 9 kilo paard 600 kilo?

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:21

DatBenIkNou schreef:
15 tot 20 kilo per paard van rond 1.60m ??? B-)
Ik vind dat echt veel?


Mijn twee mini's en pony's eten onbeperkt per dag bijna 25 kg wel. ;)

Dus nee zeker niet veel.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:23

Zou je niet kunnen vragen of je hooinetten mag klaar leggen? Gewoon met het voer van haar in eerste instantie. Zelf kopen kan altijd nog.

Ik snap je punt van te weinig, mijn Fries van 1.66 krijgt ook een hele baal per dag (aangeboden, hij eet zijn netten vaak niet helemaal leeg)

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:23

Mijn Ijslander krijgt zo rond de 7 kilo per dag en overdag nog gras dus voor een groot paard is dat wel weinig ja. 10 - 12 kilo is dan reëler... ik zou het gewoon bespreekbaar maken of dat niet anders kan.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:25

Ik herken je probleem wel en ik weet hoe ontzettend lastig het is om over die drempel heen te stappen om het bespreekbaar te maken. Dat is namelijk wel heel makkelijk gezegd door buitenstaanders, maar ik heb gemerkt dat het in de praktijk lang niet altijd bespreekbaar ís!

Ik heb nog maar op 1 stal gestaan waar de hoeveelheid hooi goed was. Voor de rest is het 1 groot drama. En het meest bizarre vind ik nog wel dat ik nu al twee keer heb meegemaakt dat men liever biks voert (veel te veel), dan dat ze hooi geven. Op mijn huidige stal kreeg ik te horen dat mijn paard veel te dik is en dat ze, als ze van hunzelf was geweest, op de helft van het hooirantsoen zou staan. Ik kan dat niet begrijpen. En ondanks dat ze het er niet mee eens zijn, krijgt ze nu wel meer hooi. (ik ga trouwens verhuizen, en dit is 1 van de redenen)

Op m'n vorige stal kregen ze ook minimaal hooi. Paarden raakten compleet aan de schijt ervan. Staleigenaar ging zelfs stro in het hooinet stoppen tegen de dunne mest. ;( 1 keer niezen en er bleef niks meer over van het hoopje hooi dat er in het net gestopt werd. Eindeloze discussies over gehad, maar ik kreeg geen gehoor en dan moet je zelf conclusies trekken. Het is toch te zot voor woorden als je medestalgenoot continu maagsupport moet voeren vanwege vermoedens aangaande een maagzweer? Zover is het bij mij niet gekomen, ik vind het absurd.

De verhalen zijn zo mooi als je komt kijken op pensionstallen, maar de dagelijkse praktijk is dat de eigenaren liever lui dan moe zijn (zie ook jouw voorbeeld over het mesten).
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 08-01-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:27

Vind het ook niet veel dan eigenlijk, wordt dan toch ook knokken om het laatste plukje als ze bij elkaar staan.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:28

25kg per pony KimD? Of in totaal? En hoeveel pony's zijn dat dan?

Ik vind 15-20kg voor die paarden een beetje overdreven. De pensioneigenaar moet dus voor elk paard verdubbelen in hoeveelheid, dat vind ik niet realistisch.
De paarden van 1m60 mogen idd wat meer hebben, voor die pony vind ik 8kg voldoende. Ik houd een richtlijn van 2kg per 100kg lichaamsgewicht aan. Dus die paarden van 500-600kg moeten dan minstens 10-12kg krijgen per dag. Meer kan altijd, maar ik vind dat een minimum dus ja, de pensioneigenaar mag een beetje vermeerderen met het hooi voeren, maar verdubbelen vind ik hier een beetje overdreven :n

Ik had verwacht met het lezen van het topic dat ze 2x per dag een beetje hooi kregen en het merendeel van de dag dus zonder stonden. Ik heb op verschillende stallen gestaan waar mijn groot paard maar 3kg per dag kreeg, even veel als de pony's daar. Dat noem ik veel te weinig hooi... Met 8kg was ik al blij geweest, dan moest ik zelf niet zoveel meer bij kopen...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:28

Vervelend, maar naar mijn idee relatief makkelijk op te lossen. Ik zou voor een paard ook op 12 kilo uit willen komen, een slowfeeder met 4 kilo vullen is in mijn ogen de beste oplossing.
Ik zou het eerst bespreken, met het voorstel om hooi in slowfeeders te doen. Wil de eigenaar dat niet dan kan je voorstellen zelf een extra slowfeeder klaar te leggen die dan alleen in de bix hoeft te worden gehangen. Eventueel tegen meerkosten of zelf je hooi inkopen. En als dat allemaal niet wil zou ik zelf 1x per dag extra gaan om een gevulde slowfeeder te brengen.

KittyDylan

Berichten: 8881
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:30

Raamzicht schreef:
Misschien kun je een slow feeder net ophangen in de stal met eigen gekocht hooi erin. Dan kan paard het iig niet door de stal lopen/ issues met mesten.


Roep dit niet te hard, mijn oudste knoeit enorm en had zelfs met hooinet enorm veel door de stal liggen, en de twee pensionponies hebben dit ook.

Ts, als ze het dan lastig vindt met uitmesten, zou je haar ook kunnen zeggen dat ze alleen de mest er uit haalt, en jij (of je bijrijder) eens in de x aantal dagen de stal goed doet (dus dan ook natte plekken en restjes hooi er uit)

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 12:34

MiniMeLona schreef:
Vind het ook niet veel dan eigenlijk, wordt dan toch ook knokken om het laatste plukje als ze bij elkaar staan.

Dat doen ze ook, je ziet dat ze "honger" hebben. Tijdens het voeren in de paddock moet je ook echt uitkijken want je heb er 8 achter je aan..
Change3x schreef:
Lastig! Ik zou toch aangeven dat je vindt dat je paard te weinig hooi krijgt. Hooi is, vind ik, de belangrijkste voeding voor een paard. Liever veel hooi en wat minder krachtvoer, dan andersom.
Het is jouw paard en ik vind dat je moet kunnen aangeven dat het echt te weinig hooi is en dat je graag wil dat ze meer hooi krijgt.

Is het een optie dat je zelf je stal gaat uit mesten? Dan heeft de stal eigenaresse geen last van overgebleven hooi en dan kun jij met een gerust hart gaan slapen.


Ik had al aangegeven zelf te willen mesten, in het begin al. Maar daar was geen discussiepunt van te maken helaas.

Ik ben ook van veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Ze krijgt wel wat ter onderhoud en een handje extra als ze gewerkt heeft. Maar dan houd het ook op.


Ik ga eens kijken of ik de andere stalgenoten kan berijken. En wat hun ideeën zijn. Ik zou al blij zijn met 12kg. Ik zeg niet dat ze moet verdubbelen. Maar het moet wel meer worden. Ik geef enkel aan dat toen ik ze in eigen beheer had 15-20kg per dag kregen

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:40

Oke, dat vind ik idd al meer realistisch, dat je gaat vragen om richting de 12kg te gaan. :j
Maar ineens van 8kg naar 15-20kg is een erg grote stap en ik denk dat de pensioneigenaar daar ook niet blij van wordt.

Succes ermee! :D