Dun paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 00:08

Hoi,
Ik rijd sinds kort een 3 jarige merrie. Ze krijgt onbeperkt hooi en 2kg basisbrok per dag. Na het rijden krijgt ze nu ook 1,5 schep basisbrok. Dit komt omdat we haar heel dun vinden. Woensdag laten we een mestonderzoek doen. Tandproblemen zijn uitgesloten. Ze kan ook niet rustig op stal staan in haar eentje, dan eet ze haar voer niet op maar draaid ze de heletijd rondjes. Heeft iemand tips/ideeën?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:13

hoe onbeperkt is dat hooi?echt 24/7?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 00:15

Ja hooi is echt onbeperkt, 24/7. Mocht het weer heel slecht zijn gaan ze op stal maar dan krijgen zij ook hooi in de stallen wat genoeg is voor de hele nacht.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:35

Tja, 3 jaar en dus volop in de groei. Brok is rommel en zou ik persoonlijk nooit geven. Lekker buiten in de kudde met inderdaad onbeperkt ruwvoer en zonodig een balancer om vitamine/ mineralen aan te vullen. Aanvullen kan met bv bietenpulp zoals Speedibeet, zo ongeveer het enige goede Pavo product. En ik zou zelf nooit en te nimmer op een drie jarige gaan zitten. Alle energie om te groeien en te spelen en wat grondwerkbeginselen mee te doen. Dan worden ze ook niet mager is mijn ervaring.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 00:41

Jetta dat is jou mening en dat kun je met jou eigen paarden ook toepassen. Ik vraag hier hulp om het gewicht van het paard omhoog te krijgen, niet of ik er wel of niet op mag. De eigenaresse en ik doen wat wij het goede achten, met advies van buiten af.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:52

"Brok is rommel". Tjongejoge. Lekker kort door de bocht.

TS, ze krijgt dus op werk dagen 3,5 kilo brok. En anders 2 kilo. Hoeveel dagen werkt ze, en hoe lang is dat dan?

Kan je meerdere voerbeurten per dag realiseren? Dus vaker danntwer keer per dag?

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 00:57

Bedankt voor de vragen ipv mening rien10.
Op het moment 3 keer per week rijden, dan zou ik haar soms nog een keer in de week longeren. Ik rijd haar overigens pas sinds vorige week maar loop al 2 maanden rond op de stal. Als we foto's bekijken van afgelopen zomer is ze een stuk ronder en voller. Rijden is rond de 45 minuten met veel draf en stap, bijna geen galop. Ze maakt zicjzelf wel snel druk, op "slechte" dagen is ze ook al klam tijdens het zadelen doordat ze probeert te dribbelen etc. Dit corrigeren wij en is al een stuk minder.

Edit:
Ze word 's ochtends en 's avonds gevoerd. Als ze gereden word ook nog na het rijden maar dan wil ze niks eten eigenlijk. Overigens had haar moeder ook tot haar 5e problemen met op gewicht blijven, die was ook heel schraal.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:04

Ik zou eens kijken naar het bijvoeren van seniores priores, echt heel goede ervaring mee.
Bij mijn stresskip merrie die ook snel onrustig was hielp dit spul prima om haar gewicht op peil te houden.
Je maakt het aan met water en laat het 6 uur staan als je het met koud water aanmaakt en met kokend water hoeft het slechts een uurtje te weken.
Speedibeet van Pavo werkt ook goed dit kun je voeren icm zemelen. Voordeel hiervan is dat het binnen een kwartiertje gevoerd kan worden.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:08

Ik zou me niet zo druk maken. Mede gezien de moeder. Wat je kan doen is iets korter rijden. Halve kilo per dag erbij en op de rijd-dagen een kilo extra geven. Sommige paarden blijven lang schraal maar kunnen kern gezond zijn. Over het algemeen zijn veel paarden te dik.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:10

Die hoeveelheid krachtvoer kan ook bijdragen aan dat drukke gedrag en een paard wat geen rust heeft zal bijna onmogelijk dik te krijgen zijn. Dus zou daar toch ook echt naar kijken, buiten dat zoveel niet gezond is.

Ik voer die van mij, naast iets minder dan 1,5kg brok, een mengsel van SP en bietenpulp en dat gaat goed. Met tijden zijn de ribben wel wat te zien, maar ik vind dat dat best mag bij een jong paard.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 01:13

Bedankt het rare is dat merrie naast je een hittspetit is maar onder het zadel niet naar voren te krijgen. Dan is ze moe, na het rijden gaat ze ook meestal slapen. Babypaardje is de bijnaam op stal voor haar. We gaan zowiezo iets bijvoeren zodat ze niet zo inkakt tijdens het rijden, nu doen we geen moeilijke dingen. Vooral laag rijden, recht, steun zoeken op de ruiter ipv omgeving. Haar drukte is vooral door haar moeder, ik zie tijdens het rijden ook minder leuke kanten die ze heeft geeerfd. Die rijden we er nu uit.


Wat voorn werking heeft bietenpulp?
We hebben ook nog iets van maispoeder(??) Waar je een papje van maakt en door de brokken doet.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:19

Mmmm dat moe worden.... kan je een bloed onderzoek laten doen? En de DA naar het hart laten luisteren? Zou de eigenaar dat wel willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:19

Zoveel brok lijkt mij niet goed, zeker niet voor zo'n jong paard. En nee, ik heb niks tegen brok en die van mij krijgen het ook dagelijks, maar het is nou eenmaal geen dikmaker. Teveel brok kan voor maagproblemen gaan zorgen, wat zich weer in stal-ondeugden kan gaan uiten (maar dan ben je al te laat). Zijn maagproblemen al onderzocht?

Is de 45 minuten rijden incl in en uitstappen? En hoelang stap je dan in en uit?

Persoonlijk wacht ik tot een paard 4 is voor ik er mee ga rijden, maar dat is puur omdat dat jaartje langer wachten me zo maar 10 jaar extra aan een lichamelijk sterk/ gezond paard kan opleveren. Dan zijn ze lekker onbelast goed uitgegroeid, en met 4 zijn ze ook niet meer zo "puppy" in hun lijf.

In jou geval zou ik dus het werken verminderen, dan heb je nu al een erg goede basis voor als je in de zomer verder gaat rijden. De brok verminderen. En eventueel dikmakers aanbieden.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 01:23

Wat zouden dikmakers kunnen zijn? Want het brok doen we als wanhopige poging haar wat ronder te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:31

Zijn alle lichamelijke oorzaken van het dunne onderzocht? Er zijn zat dikmakers, maar als je de oorzaak weet kan je een stuk gerichter kijken wat het beste is voor dit paard.

Is ze niet toevallig aan het wisselen?
Is haar maag gecontroleert?
Hoe is haar mest? Dan bedoel ik niet enkel op wormen, maar in het algemeen?
Hoe is het ontwormingsbeleid? Helaas is een mestonderzoek ook vaak vals-negatief omdat lang niet alles met de mest mee naar buiten komt..
Hoe is haar huisvesting verder?
Sinds wanneer is ze af gaan vallen? Het is normaal dat paarden in de zomer voller zijn dan in de winter. Is ze af gaan vallen toen ze aan het werk gezet werd, of toen het weide-seizoen voorbij was?

Hoe dun is ze/ hoe erg is de noodzaak om haar (snel) dikker te krijgen?

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:33

De meeste basisbrok zijn geen dikmakers, maar pure suikerbommetjes. Dat kan verklaren waarom ze zo druk is op stal maar moe tijdens het rijden -> suikerdip en alle energie al eerder verspilt aan druk doen. Zoek eens iets op met meer eiwit en vooral hoog in vetten, dit zijn namelijk langzame energiebronnen die langzaam vrij komen en dus niet van die energie pieken geven. Ook is vet een ontzettend goede dikmaker (duh :)* )

Zoals al vaker hier gezegd is seniores priores een ideale dikmaker, want dit is nou eenmaal gemaakt voor oudjes die moeilijk op gewicht kunnen blijven, maar ook prima te voeren aan jonge paarden. Dit bevat veel vet en andere voedingsstoffen die uit ruwvoer komen.

Heb je trouwens een foto van de merrie? In Nederland hebben we een ontzettend krom beeld van hoe paarden er uit horen te zien. Het merendeel van de paarden is te dik en als men roept dat 'ie "mager" is, is het paard meestal juist eindelijk op een goed gewicht :j

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 01:39

Ze is niet dundun, geen ribjes tellen hoor. Maar als ik fotos zie is ze ook een stuk in haar achterhand "kwijt" haar buik is zo wel oke. Maar ze ziet er uit alsof ze door de wind weggeblazen kan worden, al helemaal vergeleken haar mama (halve tuiger). Ik heb foto's van haar maar zou die op dit moment niet willen plaatsen, doordat ik eerst toestemming wil van de eigenaresse daarvoor. Ze is afgevallen vanaf het moment dat ze minder bereden werd door de oude bijrijdster. Ze is 160 hoog ongeveer maar ze is zo smal dat je eerder het gevoel hebt van 150 :+ Het liefst zien we haar niet vetter maar dikker in spier, wat we dus in ieder geval proberen door te trainen en voer. Zit in senoires priores ook veel eiwit dan?

Kan iemand mij vertellen wat voorn nut bietenpulp heeft? Dat is namelijk genoemd

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:49

Als ze dun is moet er vet op, zonder reserves kunnen er geen spieren opgebouwd worden. Is ze dus dun of is ze schraal?

Even van google gejat.
Schraal maar niet mager. Paard is goed op gewicht maar mist bespiering op de toplijn

Afbeelding

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 01:54

Als ik haar vergelijk met het paard op de foto is ze inderdaad gewoom schraal met missende bespiering in de achterhand. Dus wat moet het eigenlijk worden? Spieren kweken of eerst wat vet en trainen voor spieren?
Laatst bijgewerkt door kesha1 op 03-01-17 01:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 01:54

Seniores priores heeft niet zo'n heel hoog eiwit gehalte, dit viel mij tegen toen ik het zelf eens op ging zoeken voor mijn eigen paard. Ik heb voor de mijne slobber mash van pavo erbij, deze had naar verhouding de meeste eiwitten en vetten er in. Daarnaast kun je ook (zonnebloem)olie over het voer gooien, dat zet ook redelijk goed aan zonder meteen een stuiterbal te krijgen. Gaan ze ook nog eens mooi van glimmen :D .

Maar mijn eigen paard is eigenlijk pas echt dikker geworden toen hij zijn rust vond, bij ons werd dat bereikt door hem 's nachts toch binnen te zetten ipv 24/7 op de kudde buiten. Bij zo'n jong ding is die spanning misschien ook de reden dat ze met rijden zo moe is? Dan heeft ze al 30/40 minuten lopen stressen tijdens het poetsen, zadelen etc; dat kost onwijs veel energie natuurlijk.

Het klinkt alsof de stress een oorzaak zou kunnen zijn. Kleinere stapjes en meer ritme zouden daar tegen kunnen helpen; dus alles altijd in dezelfde volgorde doen, op dezelfde plek, en maar heel langzaam uitbouwen naar meer. En uiteraard veel belonen voor rust en goed gedrag tussendoor ;).

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 02:00

Belonen doen we heel veel! Alle kleine dingetjes zijm goed. De oude bijrijdster die was niet consequent genoeg waardoor het draaien etc er in is geslopen. 'S nachts op stal is echt geen optie, dit gebeurd pas bij noodweer/-temperatuur. Ze kan niet eens een uurtje rustig op stal staan eten als de rest buiten staat. Ze is verder ook verschrikkelijk druk als ze snachts op stal staat.

Wat bedoel je met kleinere stapjes?

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 02:25

Goed op wormen laten onderzoeken eventueel met bloedonderzoek voor bloedwormen verder zou ik het rijden beperken tot een half uur per keer. Das echt meer dan genoeg voor een jong hoofdje.
Verder misschien eens een voedingsdeskundige bellen van marstall of iets anders die kunnen vaak wel advies geven. Pas op met pavo. Wat voor soort ruwvoer krijgt ze?

Kan ze buiten lekker met soortgenootjes spelen? Heeft ze contact met anderen als ze op stal staat.

Wat je zou kunnen proberen tegen stress is magnesium.
En eventuele tekorten zou ik met bloedonderzoek laten nakijken

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 09:55

kesha1 schreef:
Kan iemand mij vertellen wat voorn nut bietenpulp heeft? Dat is namelijk genoemd

Bietenpulp zet vaak goed aan, het zit ook in de SP. Luzerne wordt vaak gevoerd om paarden wat voller te krijgen en bevat veel eiwit. Ik voer zelf een brok met veel eiwit die ook luzerne bevat.

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 10:40

Met kleine stapjes bedoel ik dat je net zo veel van het paard vraagt, tot ze nerveus wordt. Dan ga je daar mee door tot ze (een beetje) gekalmeerd is, en dan mag ze als beloning terug naar de wei. En dat dan langzaam uitbreiden.
Voor dit paard is op stal idd duidelijk niet de oplossing om op stal gezet te worden, dat gaf ik alleen als voorbeeld om te laten zien dat stress veel invloed kan hebben.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: Dun paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 12:36

Vroeger,als ze op stal stond, stond ze tussen 2 paarden in. Nu niet meer, nu staat zij in een losse stal
. Omdat we haar "plak" gedrag niet erger willen maken. Ze staat overigens per jaar hooguit 3x op stal.