kefir voor paarden goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:12

Hallo allemaal :wave:

Omdat ik mijn paard graag probiotica (die ook nog best duur is) wil geven om haar darmflora op te peppen zat ik mij in te lezen over melk-en waterkefir.
Helaas vind ik geen ervaringen m.b.t. paarden hierover.

Zijn er mensen die dit aan hun paard geven of gegeven hebben en hoe was die ervaring?
Het zou ook een goede uitwerking hebben op de lever dus al met al een goed goedje.

Op het internet vind ik enkel ervaringen met mensen en honden maar paarden niet.
Wel Kaucabam gevonden wat men door het drinkwater kan doen of door het voer.

Ben echt benieuwd of er iemand dit kent en mij van info kan voorzien. :)

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:14

Als je paard al problemen heeft met de darmen, zou ik niet zomaar wat proberen eerlijk gezegd.
Dan zou ik me even bij de bewezen goed werkende middelen houden, ook al zijn die dan wat duurder.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:23

Babootje schreef:
Als je paard al problemen heeft met de darmen, zou ik niet zomaar wat proberen eerlijk gezegd.
Dan zou ik me even bij de bewezen goed werkende middelen houden, ook al zijn die dan wat duurder.


Heb je dan ervaring met Kefir? :)

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:36

Wat voor de mens goed is is niet voor een paard direct ook goed.
Ik zou zeggen: vraag het eens aan je veearts.

Ik sluit me aan bij babootje.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:46

Zou dan denken aan waterkefir vanwege dierlijk eiwit vermijden.
Vind het zeker geen slecht idee.

Denk dat je dierenarts je voor gek verklaard. Misschien moet je een natuurgeneeskundige benaderen? Die hebben doorgaans meer ervaring met probiotische producten.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:48

Je kan ook aloë Vera aan je paard geven. Bij mij kan je speciale drinkgels bestellen als je wil.
Puur natuur dus niks schadelijk!
Aloe Vera reinigt de darmwand, waardoor de voedingsstoffen van de aloegel en de voeding van het paard veel beter wordt opgenomen.
Het proberen waard. Ik geef het mijn paard ook en hij ziet er supergezond uit, energiek. Net wat het bij de mens ook doet

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:49

Gisteren toevallig met de dierenarts erover gesproken, zij kende Kefir niet maar zag er ook geen onheil in.
Zat zelf ook aan waterkefir te denken maar bij melkkefir is het zo dat zelfs lactose intolerante mensen dit kunnen drinken.

**edit**
Aloë vera lijkt me ook heel goed maar bevat geen probiotica he?
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 09-12-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:50

funnyhorses schreef:
Gisteren toevallig met de dierenarts erover gesproken, zij kende Kefir niet maar zag er ook geen onheil in.


Bijzonder. Als je iets niet kent.... :')

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 12:52

Roos_M schreef:
funnyhorses schreef:
Gisteren toevallig met de dierenarts erover gesproken, zij kende Kefir niet maar zag er ook geen onheil in.


Bijzonder. Als je iets niet kent.... :')


Lieve Roos als je verder geen passende info kunt geven dan liever geen berichtje plaatsen.
Ik heb hier niks aan, snappie? :(:)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:54

De probiotica die een mens nodig heeft zijn heel anders dan die van een paard.
Heel veel kwaad zal het wellicht niet kunnen maar ik zou het zelf echt niet zomaar geven.

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:56

Melk-kefir zou ik sowieso niet doen. Het verteringsstelsel van een paard is niet aangepast om zuivel te verwerken. Melk is meer dan alleen lactose, dus dat risico zou ik niet willen nemen. Zeker niet bij darmproblemen.

x_Quinta_x schreef:
Je kan ook aloë Vera aan je paard geven. Bij mij kan je speciale drinkgels bestellen als je wil.
Puur natuur dus niks schadelijk!
Aloe Vera reinigt de darmwand, waardoor de voedingsstoffen van de aloegel en de voeding van het paard veel beter wordt opgenomen.
Het proberen waard. Ik geef het mijn paard ook en hij ziet er supergezond uit, energiek. Net wat het bij de mens ook doet


Ik doe geen uitspraken over aloe vera, maar het dikgedrukte is natuurlijk onzin. Jakobskruiskruid en taxus zijn ook puur natuur, maar ook puur vergif.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:02

funnyhorses schreef:
Roos_M schreef:

Bijzonder. Als je iets niet kent.... :')


Lieve Roos als je verder geen passende info kunt geven dan liever geen berichtje plaatsen.
Ik heb hier niks aan, snappie? :(:)


Lieve lijkt mij niet geheel gepast.

Maar lees nu eens wat je zegt. De dierenarts kent het NIET maar ziet geen onheil. Dat vind ik een domme uitspraak. Als je het niet kent, dan ken je het niet. PUNT. Zeg dan niet dat het geen kwaad kan. (neem aan dat hij dat bedoelt met 'geen onheil'?)

Dat heeft de zelfde strekking als bovenstaande opmerking over Puur Natuur.

Traiectum schreef:
Ik doe geen uitspraken over aloe vera, maar het dikgedrukte is natuurlijk onzin. Jakobskruiskruid en taxus zijn ook puur natuur, maar ook puur vergif.


Blijf zelf nadenken. Dierenartsen hebben heus niet altijd alle wijsheid in pacht.
Neem contact op met iemand die hier wel verstand van heeft.

Ik vind het wel heel interessant mocht je meer te weten gekomen zijn!

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:06

Roos DAAROM open ik dit topic!
Ik wil graag info van mensen die dit WEL kennen.
Aan honden en katten word het ook gegeven ook de Kaucabam.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:08

funnyhorses schreef:
Roos DAAROM open ik dit topic!
Ik wil graag info van mensen die dit WEL kennen.
Aan honden en katten word het ook gegeven ook de Kaucabam.

Honden en katten eten vlees en paarden hooi.
Het verteringssysteem van honden en katten is veel sneller en ingesteld op meer variatie (ze eten ook de maaginhoud).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:09

Als je huidige product werkt zou ik niet zomaar willekeurig wat anders testen, maar je paard zal er heus niet spontaan dood van omvallen.
Als je even snel zoekt naar bijwerkingen zie je dat het 'possibly safe' is tot 6 maanden bij volwassenen zonder autoimmuun problemen. Ofwel men heeft nog geen flauw idee en de beschreven bijwerkingen zijn kramp en verstopping.
Als je het je paard geeft doe je dus een experiment.

Aloe vera Puur natuur: zie onder :D

Bijwerkingen van het gebruik van Aloë Vera voor orale
Zoals eerder vermeld, wordt de aloë vera lokaal toegepast of intern genomen. De kans op bijwerkingen groter in het geval van orale toediening, in vergelijking met topische toepassing.
Allergische reacties zijn enkele van de meest voorkomende bijwerkingen van het gebruik van aloë vera. Dit geldt zowel actuele als intern. Terwijl sommige mensen ontwikkelen allergische reacties zoals jeuk en kleine huiduitslag, kunnen anderen hebben ernstige symptomen zoals zwelling van het gezicht, ademhalingsmoeilijkheden en beklemming op de borst. In geval van een ernstige allergische reactie, onmiddellijk een arts raadplegen en stop het gebruik van aloë vera.
Orale inname van aloë vera als laxeermiddel kan veroorzaken buikkrampen en diarree. In dergelijke gevallen kan langdurig gebruik afhankelijkheid veroorzaken en na het stoppen van het gebruik, ernstige obstipatie optreden. Mensen met aambeien moeten niet gebruiken aloë vera, die de symptomen kunnen verergeren.
De laxerende werking van aloë vera kan veroorzaken Elektrolyt onevenwichtigheden in het bloed. U kunt de kaliumspiegel in het bloed en kan leiden tot onregelmatige hartslag, spierzwakte en zacht. Deze bijwerking van het gebruik van aloë vera is prominent gezien bij mensen met hart-en vaatziekten, diabetes of nierziekten. Daarom wordt gezegd dat deze mensen het gebruik van aloë vera of haar producten moet vermijden.
Studies bij ratten hebben aangetoond dat het extract van aloë uit de hele blad aloë kankerverwekkend kunnen zijn. Dit komt vooral door de aanwezigheid aloine die in het aloë latex. Sommige soorten van aloë vera heeft een hoger niveau van aloïne. Hoewel er geen bewijs van enige actie van aloe vera in de mens, kan de mogelijkheid niet worden uitgesloten. Daarom worden aloë producten zonder aloïne zei veiliger te zijn. Er wordt ook gesuggereerd dat de inname van aloë vera voor een langere periode kan het risico op colorectale kanker.
Orale inname van aloë vera kan ook lage bloedsuikerspiegel. Degenen die worden behandeld voor diabetes of hypoglycemie moet deskundig advies in te winnen voordat u aloë vera. Volgens sommige rapporten, kan het langdurig gebruik van aloë vera leiden tot hepatitis. Mensen met schildklieraandoeningen moeten voorkomen dat aloë vera.
Frequente inname van aloë vera kan veroorzaken uitdroging en roodachtige urine. De overdosis van aloë vera kan veroorzaken bloed te bundelen in het nierbekken verwondingen en zelfs de dood in sommige gevallen. Het is ook belangrijk op te merken dat de injecties van aloë vera strikt moet worden vermeden aangezien er ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:14

Ik heb zelf veel waterkefir gedronken en gaf de korrels wel eens aan de kippen. Het wordt vaak aan kippen en duiven gegeven. Paarden heb ik nog nooit gehoord, maar ik verwacht niet dat het kwaad kan. De ingrediënten sowieso niet, maar hoe het met de bacteriën en gisten zit weet ik niet. Ik zou gewoon met een heel klein beetje beginnen en langzaam iets meer geven. Ik kan me iig niet voorstellen dat het kwaad kan :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:17

En hoe zit het dan met Kaucabam?
Ergens op Bokt las ik dat iemand dat op aanraden van d.a dit aan het paard gaf.
Kaucabam is als waterkefir maar dan sterker.

Iemand daar ervaringen mee?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:18

8nnemiek schreef:
Ik heb zelf veel waterkefir gedronken en gaf de korrels wel eens aan de kippen. Het wordt vaak aan kippen en duiven gegeven. Paarden heb ik nog nooit gehoord, maar ik verwacht niet dat het kwaad kan. De ingrediënten sowieso niet, maar hoe het met de bacteriën en gisten zit weet ik niet. Ik zou gewoon met een heel klein beetje beginnen en langzaam iets meer geven. Ik kan me iig niet voorstellen dat het kwaad kan :)


Dacht ik ook. Qua suikers kun je toch ook zelf bepalen hoeveel je toevoegd?

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:23

Als de DA er geen kwaad in ziet kun je het denk ik wel proberen. Als het niet helpt of de klachten verergeren meteen stoppen. Het laatste vind ik wel een risico, omdat het paard al darmklachten heeft.
Maar jouw DA kent het paard, ik niet.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:29

Ik denk dat als het bekend zou zijn voor gebruik bij paarden, daar wat over te vinden zou zijn geweest. Door het ontbreken van informatie (Google) lijkt het dat er nauwelijks ervaring mee is

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:32

Zowiezo geef ik mijn dieren niet zomaar iets voordat ik het helemaal heb uitgepluist en 100% er zeker van ben dat het niet schadelijk is.
Laat ik dat even heel duidelijk zeggen voordat bokkers denken dat ik mijn paard als testkonijn gebruik.

Waarom mijn interesse hier naar uit gaat is omdat probiotica's vaak niet eens levend in de darm terecht komen omdat ze niet levend xijn in die poedervormen.
Je wekt ze door ze met vocht te vermengen en nu is het zo dat de probiotica van bijv. kefir levend is als het genuttigd word.
Ook zouden er veel meer stammen in zitten.

Dat is dus de rede waarom ik er nieuwsgierig naar ben gezien al die dure poeders niks of weinig doen en peperduur zijn.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:40

Bij een gezond mens of dier kunnen dat soort dingen meestal geen kwaad, maar er is gewoon zeer weinig bekend.
Een aantal jaar geleden is er onder het mom probiotica is ongevaarlijk een klinisch experiment gedaan met darmkanker patienten, daarbij zijn enkele patienten overleden en het experiment is stopgezet.
In een goed verwerkend systeem moet je je afvragen waarom je perse zaken wil toevoegen in hoge dosis die het lichaam eigenlijk zelf kan reguleren. Daarmee kun je ook juist de balans verstoren.
Het nemen van gist is ook lang gezien als probiotica, maar eigenlijk is de werking te danken aan de hoge voedingswaarde van verteerde gist. Sindsdien wordt er dus meer 'dode' gist gevoerd.
Bij patienten (ook paarden) waar niets werkt zou ik best zulke producten durven proberen maar wel kritisch blijven.
Nooit zomaar onder het mom baad het niet dan schaad het niet.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:43

TS, wat zijn precies de problemen met je paard waarom je dit zou willen geven?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 13:46

Onder het mom baat het niet dan schaad het niet werk ik nooit.
Mijn dieren zijn erg belangrijk voor mij en ik wil enkel het beste.
Maar omdat ik vele reguliere wegen al bewandelt heb met dit beestje en een aardige duit lichter ben en het dier nog steeds niet geholpen is ben ik nu aan het zoeken naar andere remedies.

Voor degenen die willen weten wat en waarom kijk dan even in mijn berichten.
Ik wil het in dit topic enkel hebben over Kefir of Kaucabam.
Alle positieve en negatieve ervaringen lees ik graag.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: kefir voor paarden goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:56

Vraag het eens in de waterkefir facebook groep.