Natte mest. Wie heeft de tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 19:12

Mijn paard heeft zolang ik haar al heb met komen en gaan last van natte mest. Haar mest zelf is wel prima van stuctuur en het is geen diaree. Haar kont, staart en benen zitten elke dag onder de mest.
Ik heb een tijd gedacht dat ze misschien haar staart niet goed kon optillen tijdens het mesten, maar op de wei kan ze dit wel prima heb ik gezien. In stal mest ze tegen haar muur aan.


Ik ben nu op een punt gekomen dat ik een beetje radeloos ben want elke dag wassen gaat ook niet meer met de kou.

Ik heb haar al een zandweg kuur gegeven. Ze heeft probiotica gehad in overleg met de da. En ze staat nu sinds 2 weken op hooi ipv kuil.

Ik dacht namelijk dat het kuil het probleem zou zijn. Aangezien de kwaliteit van het kuil bij ons op stal nogal wisselend is. Maar na 2 weken op hooi is er eigenlijk nog geen verwchil.

Vorige week ook nog mest onderzoek laten doen en dat was allemaal in orde.

Wie is bekend met dit probleem en heeft de gouden tip!? Ik weet het namelijk niet meer...

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:17

De mijne heeft dit sinds hij een wormkuur met equest pramox heeft gehad.Mest zelf is goed maar veel bruin vocht erbij waardoor zijn staart steeds vies is.

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:23

Bij ons op stal staat ook een pony die (dan wel voornamelijk in de zomermaanden) altijd dunne mest heeft, het heeft wel iets van vorm, maar lang niet zoals het moet zijn. Het enige wat bekend is is dat hij iig gevoelige darmen heeft, en dus vaak heftig reageert op veranderend voer. Zelfs in de zomer bij wisselend weer heeft hij last van het gras in de wei waar hij altijd op staat. Als je bij hem overschakelt kan het ook zo een week, soms 2, en soms zelf 3 duren tot zijn mest weer op orde is, maar echt goed wordt het nooit. Ook de dierenarts wist hier geen raad meer mee en we hebben het hier maar bij gelaten, want hij is verder wel gezond.

Wat hij ook doet, is heel veel water drinken. Nu kunnen we het niet meer bijhouden hoeveel hij drinkt, omdat we automatische waterbakken hebben, maar op de vorige stal dronk hij zo een ton per nacht leeg in zijn stal. Drink jouw paard ook veel?

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 19:27

Ze drinkt niet meer dan de andere paarden op stal. Heb er toevallig van de week nog naar gekeken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:52

ik zou het nog even langer aankijken met hooi, eventueel wat muesli met zemelen erbij geven,
zemelen zorgen voor een iets tragere passage en daardoor betere opname van voedingstoffen en onttrekking van vocht.

beneral
Berichten: 32
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:56

NAF Biotics is een mix van pro- en prebiotica voor een stabiele spijsvertering.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:56

Psyliumzaad geven ;)

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:56

Ik heb hetzelfde met mijn haflinger! Bij ons wisselt het kuil ook zo vaak... Als hij dan eindelijk weer de goede kant op gaat is de nieuwe baal aan de beurt en begint het probleem weer...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:02

Die van mij heeft ook een tijdje dunne mest gehad. Ik heb toen 6 dagen bio-sponge gegeven. Daarna was het over en nooit meer terug gekomen.

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:10

beneral schreef:
NAF Biotics is een mix van pro- en prebiotica voor een stabiele spijsvertering.


Ik voer haar nu sinds 2 weken ook prebiotica...

Ladyloe

Berichten: 2459
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 22:11

elenaMM77 schreef:
ik zou het nog even langer aankijken met hooi, eventueel wat muesli met zemelen erbij geven,
zemelen zorgen voor een iets tragere passage en daardoor betere opname van voedingstoffen en onttrekking van vocht.


Ze heeft in het verleden zemelen gehad. Ivm met een maagzweer. Helaas eet ze nu geen zemelen meer. Ja.. Ze is ook nog eens kieskeurig haha..

marloes1990

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:58

Het klinkt alsof de darmflora van jouw paard niet helemaal in balans is.
Je kan een kuur IMMUNO proberen van Equilin. Hier zit naast alle vitamines en mineralen ook prebioatica in van verschillende stammen en extra kruiden die je lever en nieren schoonmaken. Dit is een kuur van 6 weken waarmee je je paard kan boosten om meer in balans te komen.
In de EquilinBALANCER en EquilinBASIC zit ook prebiotia. Het zijn goede producten om jouw paard te ondersteunen.

Mijn eigen Appaloosa had het zelfde probleem. Bij haar is het probleem nu volledig verholpen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:12

Ga bietenpulp bij voeren, dit neemt goed vocht op en voert dat af. Misschien een tip voor het schoonmaken. Laat de billen drogen en borstel het er af met een poetsblok. Gaat sneller en niet nat en koud.

Natte mest kan door veel dingen veroorzaakt worden: Wormen, te grof oud hooi (dit neemt niet genoeg vocht op) Te jonge slecht gefermenteerd hooi, zand.
De kwaliteit van het hooi maakt heel veel uit en als je op pension staat heb je daar niet zoveel over te zeggen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:19

loopt van mij al heel lang een topic over.... staan veel bruikbare dingetjes in !

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natte mest. Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:51

Mijn paard had dat eigenlijk ook best vaak. Zaken als equilin e.d. hielpen nooit echt afdoende.
Sinds ik hem aan huis heb, heeft hij het niet meer. Ik denk dat het door het hooi komt, dat is blijkbaar toch beter voor hem dan de voordroog die hij voorheen kreeg.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:25

Nog even aan kijken want als ze altijd kuil gehad heeft zullen haar darmen ook weer aan het hooi moeten wennen. Is het jong hooi? Je zou eigenlijk oud, ruw hooi moeten geven.
Een kuur probiotica er bij kan ook goed helpen. Die van ,,Puur,, is een goede maar daar was je al mee bezig