Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 23:53

Ik heb sinds een paar maanden een haflinger.
Toen we hem kochten was hij wat te dik, hij kreeg een 1/2 schep muesli verdeeld over 3x
Nu we actief met hem aan het trainen zijn merken we dat hij strak in zijn vel zit.
Niet te dik niet te dun.
We hebben hem geschoren en nu onder een deken.
Hij krijgt nu 3/4 schep basis muesli verdeeld over 3x daags van Subli. 3x daags ruw voer uit de slowfeader en hij komt in de wei, maar daar zit om het moment nauwelijks wat in
Nou merken we dat hij dunner wordt bij het werk en de winter..
Hebben jullie advies of we hem moeten bijvoeren? Of overstappen op een andere brok?
We dachten zelf aan basisbrok van Subli, deze is speciaal voor sombere rassen, en dan de hoeveelheid wat omhoog schroeven
Misschien dat we hem na de arbeid wat slobber kunnen geven?
Wat zijn jullie ervaringen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:00

Krijgt hij onbeperkt hooi? Ook op de weide?

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 00:02

MarlindeRooz schreef:
Krijgt hij onbeperkt hooi? Ook op de weide?


Op de wei krijgt hij niet bijgevoerd, hij staat er 4 uur in ongeveer in de winter.
Op stal krijgt hij 4x daags ruim hooi, helaas niet onbeperkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 00:10

lovee schreef:
MarlindeRooz schreef:
Krijgt hij onbeperkt hooi? Ook op de weide?


Op de wei krijgt hij niet bijgevoerd, hij staat er 4 uur in ongeveer in de winter.
Op stal krijgt hij 4x daags ruim hooi, helaas niet onbeperkt

Dan zou ik dat als eerste regelen, dat is het belangrijkste voor je paardje!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:25

Hoeveel kilo hooi is 3x daags ruwvoer. Belangrijkste is genoeg ruwvoer aanbieden, het beste inderdaad in een slowfeeder of fijnmazig hooinet en stoppen met al dat fastfood (muesli ed).

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:39

Kijk anders even op de site van feral horse care naar vitalbix, ook hebben ze nu aanvullende producten om per paard aan te passen wat ze nodig hebben. Neem anders contact op met bokker Pottegieter, zij is van feral horse care en kan je informatie geven over een gepast voerbeleid voor jouw paard. Maar hoofdbestanddeel uit de voeding is toch echt ruwvoer, hooi, gras, voordroog en eventueel aangevuld met luzerne.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:41

Stoppen met de muesli en veel meer ruwvoer geven.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 16:48

wat voorn werk doet hij en welke intensiteit en frequentie?

theemutsjuh

Berichten: 14
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: AARLANDERVEEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:20

Ik volg graag, ik heb een haflinger die op stal kuil krijgt en overdag in de bak staat met weinig kuil.
Ze is wat aan de dikke kant.

Ik verwacht niet dat ze gaat afvallen in deze periode omdat ik weinig met haar doe en ze richting de winter alles vasthouden (toch?)

Hoop dat ze niet te dik wordt van de hoeveelheid kuil die ze krijgt.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:27

de reden dat jou paard afvalt is wss als eerste reden het gras. er zit helemaal niks in het gras daar heeft jou paard helemaal niks aan. onbeperkt ruwvoer is het allerbelangrijkste! daarnaast is ze geschoren, hoeveel grams ligt erop? als het paard zichzelf warm moet houden gaat daar ook al heel veel energie naartoe. mijn haflinger krijgt alleen onbeperkt ruwvoer, 4x per dag wordt het bijgevuld. daarnaast om de paar maanden even een vitamine boost. en hij heeft een liksteen ter beschikking. krachtvoer is bij (voornamelijk haflingers) vaak overbodig. Haflingers zijn sobere rassen en hebben al genoeg aan onbeperkt ruwvoer, sommige missen dan de vitamines als er te weinig in het hooi/kuil zit en hoef je alleen dat af en toe aan te vullen

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:47

Als hij afvalt ten eerste meer ruwvoer geven, krachtvoer is enkel aanvulling. Ik zou zijn tanden na laten kijken, wellicht kan hij het voer niet goed verteren doordat hij niet goed kan kauwen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:54

Wildgrounds schreef:
Als hij afvalt ten eerste meer ruwvoer geven, krachtvoer is enkel aanvulling. Ik zou zijn tanden na laten kijken, wellicht kan hij het voer niet goed verteren doordat hij niet goed kan kauwen.

Helemaal mee eens.

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:50

hij is pas naar de tandarts geweest. Niks mis mee. Hij krijgt voldoende ruwvoer. Ik vraag alleen tips voor aanvullen van het ruwvoer bij een haflinger..

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:50

Een Haflinger is vrij sober en zou aan voldoende goed ruwvoer en een halve scherp müsli voldoende moeten hebben. Geef gerust iets meer brok of müsli, maar vraag je vooral ook af of hij genoeg ruwvoer krijgt een of de kwaliteit goed genoeg is.

De tanden van onze Haf waren ook goedgekeurd door de da-die-ook-tanden-doet. Viel behoorlijk af en meer ervaren paarden tandarts zag dat de voorste kies te hoog was waardoor hij niet goed kon kauwen. Bijgewerkt en hij is nu weer op zijn oude gewicht.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Voedingsadvies gevraagd voor een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:57

Lekker wat pulp geven

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:04

Mijn haflinger krijgt 2x daags 2 plakken in een slowfeeder, staat 24/7 buiten. 2 x daags 1/3 schep derby draversbrok met de vitamine brok van pavo en na het rijden een hand lucerne met 1/3e schep care4life van pavo. Ze is opzich mooi op gewicht, wel met een hooibuik, maar dat zie ik veel liever als een strakke opgetrokken buik..