Wie helpt.....welk hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 13:43

Ik zit er echt met mijn handen mee in mijn haar....

Ik heb een jonge haf die een graanallergie heeft, zelfs tegen stro en hierdoor kan ik veel voer niet voeren wat speciaal voor de darmen is.

Hij heeft snel slappe mest tot echt diarree, bijna altijd water langs de benen. Mestwater.

Toen ik hem vorig jaar kocht kreeg hij geen hooi en stond alleen in de wei en toen had hij ook al mestwater langs de benen lopen, behoorlijk wat, zo erg is het nu niet.

Het is een tijdje weg geweest toen ik wat baaltjes oud hooi had.

Raaigras gaat helemaal niet.

Nu is het sinds enkele weken weer terug, koop altijd goed hooi zelfs, hooi uit Duitse gebieden zoals het westerwald enzo, alleen ook hierbij dus mestwater.

Nu heb ik 2 dagen hooi van stal gebruikt, het is goed weidehooi van mooie kwaliteit, alle overige paarden verdragen het behalve de mijne....weer dunnere mest tussendoor en veel mestwater.

Hij krijgt buiten zijn speciale voer niks anders.

Wat voor hooi is nou geschikt voor zo'n paard?
Of moet ik eerder aan een goed supplement gaan denken? Maar welke is dan echt goed en zonder graan toevoer?

Wie helpt? Thnxs!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:01

Heb je het verder wel eens echt laten onderzoeken wat nou de eigenlijke oorzaak is van mestwater?
Je geeft aan graan maar is dit ook echt de oorzaak of een gevolg van een oorzaak

Soms kunnen paarden niet tegen de meststoffen die gebruikt zijn om het gras te laten groeien of als het van een bepaalde grond komt, bv kleigrond.
Soms helpt het ook om de juiste bacterien in zijn darmen toe te voegen denk aan pro-biotica of om te transfauneren met mest van een gezond paard.
Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een water waterachtige mest heeft en eigenlijk zou je dat heel goed moeten laten onderzoeken voor je echt gericht kan voeren.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:18

Ja mijn vermoeden is dus dat het hooi van stal niet verdragen word door de bemesting.

De dierenarts is er al enkele keren bij geweest, hebben ook een groot bloedonderzoek gedaan en daar kwam niks uit.

Graanallergie weten we zeker, hij gaat er verschrikkelijk van schuren, en heel.zijn lijf en sinds hij oo vlas staat is disorder controle.

Hij heeft een kuur can de da gehad voor een betere darmflora op kruidenbasis cealon ofzo heette dat, alleen ook daar zit een klein aandeel graan in.

Tanden zijn gecontroleerd.

Hij krijgt graanvrij voer zeer laag in suiker en zetmeel en savonds wat speedibeet met appelazijn, hierdoor werd het wel iets beter.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:21

Oude tinker deed het vreemd genoeg beter op rijker fijner hooi. Zijn dunnere ontlasting ging daardoor weg.
Let er bij ruwvoer ook op dat ook strostof erin klachten kan geven. Net als stro elders op het terrein en vooral naast het hooi opgeslagen dat aanwezig is, een dergelijke graan allergie (heb er bijna 10 jaar mee moeten leven bij oude tinker) alleen op te lossen is door ze volledig stro/graan vrij te houden, helaas.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:36

Dat is gelukkig allemaal goed, hij staat niet bij stro paarden in de buurt, hooi weg van stro enzovoorts.

Ik vind het vooral ook voor hem heel vervelend. Verder ziet hij er top uit en is fit.

Gekke is zodra ik hem flohsamen/pfysilliumzaad geef het weg is. Alleen kan ik dit niet permanent voeren.

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:48

Als hij goed reageert op psyllium zou je kunnen overwegen zeoliet (= bentonietklei) bij te voeren. Hierdoor bind je het vocht waardoor de symptomen verminderen. Dit kun je wel doorlopend en op dagelijkse basis voeren.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:54

Ij heb een tijd heilerde (Duits) gevoerd is dat hetzelfde?

Kan ik gewoon de variant uit de kruidenwinkel halen in het dorp of noet dat speciaal voor dieren zijn? Ken het spul niet

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:24

Je zou ook eens naar NAF Thrive kunnen kijken, is ook op basis van klei.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 15:44

Ga er meteen ff na googlen!

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:18

Zeoliet wordt geleverd onder de merknaam zeo-horse in kleine emmertjes.
En voor een fractie van het geld in 25 kilo-zakken voor koeien....
Maar je hebt maar heel weinig nodig, dus zo'n emmertje is wel zo handig.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:58

Ik geef mijn paarden naast het hooi ,,Carli Wafer,, dit zijn geperste grote brokken die bestaan uit onbemeste alfalvá, Italiaans gras en er zit een beetje spelt in maar dat is een tarwe.
Geen suikers e.d toegevoegd.
Ik geef dit vooral omdat het kwaliteit van het hooi hier nogal eens wisselt en sommige paarden hier ook op reageren door heel dun te gaan mesten. Samen met de Wafer doen ze dat niet. De Wafer is van constante kwaliteit.
Ik kon dit voer al uit het buitenland en is nu ook in NL verkrijgbaar. Google Carli Wafer maar eens.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 21:05

Helaas mag hij niks can graan hebben.dus ook geen spelt of tarwe :-(

Ik heb sinds gisteren heilerde door het voer gedaan en hij is nu zo goed als droog! Morgenvroeg komt de dierenarts zowieso voor wat anders. Eens kijken wat ze nog voor tips heeft.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:10

Zou graszaadhooi misschien iets zijn? Ik voer het mijn shetlanders, omdat het minder voedingswaarde bevat dan gewoon hooi. Het is een stuk stengeliger dan gewoon hooi.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:39

zou ook kunnen dat het gewoon de omschakeling is waarop jouw haf reageert. Eveneens zou het kunnen dat te grof hooi zijn darmen juist teveel prikkelen waardoor de transit te snel is en er nog veel "water" bij zit.

Misschien dat lijnzaad vlokken ook helpen. Dit heeft ook de eigenschap om een papperige brij te vormen of wat gelatinepoeder (komt van bot/huid of johannesbroodpeulen) is goed voor vacht en hoefgroei (alsof een haf dat nodig heeft :+ )

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 23:07

Ja Da was vandaag daar voor het verwijderen van wolfstanden en gebit na te kijken, hier kon het niet aan liggen.
Waarschijnlijk gewoon hele gevoelige darmen.... Op het moment is het niet heel erg maar nog steeds wat mestwater langs de billen.

Advies was even doorgaan met de heilerde en dan kijken.
Veel supplementen die goed zijn zit graan of iets van graan in en dat gaat helaas bij hem echt niet.

Hooi is ook na gekeken en is van goede kwaliteit.

Ik ga me nig wat verdiepen in supplementen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:46

Helaas is het mestwater weer terug, echt vervelend :-(

Hij lijkt zich verder goed te voelen. Baal echt...

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:11

Loes'sCorner schreef:
Helaas is het mestwater weer terug, echt vervelend :-(

Hij lijkt zich verder goed te voelen. Baal echt...

Voer een.poosje biopect toe.. verder normaal blijven voeren het middel is bekend in de koeien wereld / kalfjes en werkt super mag je ook langer voeren en kost zeer weinig ( wel effe winkel uitzoeken sommige betaal je je scheel )

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 23:19

Ok, ga er iig ff naar googlen thnxs :-)

Us dit wel echt geschikt voor paarden?

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:41

Volgens mij nog steeds maar dan moet je effe etiket lezen vroeger wel.. is ook gewoon bij welkoop te koop


Kan nu alleen maar meer vinden voor kalf big en geit maar vroeger ook paard anders overleg met je da

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:12

Is je paard al eens onderzocht op maagzweren?
Daar kan je mestwater ook vandaan komen.

http://www.dochorse.nl/phytonics-gastri ... Gwod9XwMLw
Ook te gebruiken voor een betere darm flora. Ik zelf en een paar lesklanten van me zijn zeer tevreden over dit middel. We merken allemaal veel verschil aan onze paarden.

Mijn paard staat sinds een half jaar 24/7 buiten met onbeperkt paarden hooi. Maar had toch het idee dat ze (nog) last had van d'r buik. En m'n gevoel klopte.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:23

japeloep. Kan je dat ook één malig voeren . Soort kuur zeg maar?

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Wie helpt.....welk hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:31

Voor zo ver ik weet wel.
Ik maak voor mijn merrie 1 pot op en stop dan om te kijken hoe ze het doet. Ga er van uit dat ik mijn merrie even moest helpen na een periode met verkeerd voer en voermanagement (stond in pension). Ze staat sinds een half jaar aan huis en nu 24/7 toegang tot paarden hooi ipv voordroog met koeien grassen.
Had gehoopt dat ze zelf d'r buik problemen onder controle kreeg, maar kort geleden toch hiermee begonnen. En merk gelijk verschil aan haar.