Slowfeeder..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 22:19

Wij hebben bakken met netten erin. Idd om een graashouding te bevorderen en nekproblemen te voorkomen. Nou eten paarden in de natuur ook niet constant met hun hoofd naar beneden; ze knagen ook aan struikjes en boomtakken/blaadjes in allerlei mogelijke houdingen. Dus hangen wij af en toe ook een hooinet op waar ze lekker mee mogen knutselen.

Overigens geeft mijn osteopaat aan dat paarden die alleen hooi uit hangende hooinetten krijgen regelmatig een blokkade in de nek hebben. Of het echt een verband heeft, kun je natuurlijk niet aantonen, maar het viel haar wel op.

Oy with the poodles, already


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:34

Kun je een hooisoort voeren waar minder voedingsstoffen in zitten? Dan kun je meer voeren en doet hij er ook langer mee. Dubbele netten helpt bij ons wel iets, maar scheelt geen uren. Wij gebruiken de dubbele netten dan ook meer tegen het knoeien dan om te slowen.

Mengen met stro is wellicht een optie? Graszaadhooi ben ik niet zo'n fan van. Wij hebben het een week geprobeerd (rustig opgebouwd), maar onze Shet kreeg koliek en de andere twee pony's hadden ook wat last van hun buik.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:46

Wij hebben de netten ook liggen in de palletboxen. Die staan buiten. Zo af en toe (met heel lang nat weer of juist bloedheet weer) willen we ze ook wat hooi in de schuilstallen aanbieden. Die zijn helaas niet zo ruim dat we er een palletbox in kunnen zetten. Kan wel, maar dan kunnen de paarden er niet meer bij. We hangen dan hooinetjes op. Wel zorg ik er bewust voor dat ze netten krijgen met een grotere maas en ik schud het hooi uit voordat ik het in het net doe. Dan krijgen ze het er makkelijker uit. Er valt dan wel wat op de grond, maar dat dweilen ze eigenlijk ook vrij snel en makkelijk op.

Wat me dan wel af en toe opvalt: hangende netten vinden ze soms leuker dan liggende netten. Wat ze dan helemaal leuk vinden: we hebben zo'n kleine little bit trailertas. Die doen we af en toe vol met hooi en gooien we op het stoepje. Dan plukken ze eraan en zwaait de tas mee omhoog. Ze schudden er dan aan tot ie valt, eten hun plukje hooi op en beginnen opnieuw. Meer dan 2 kg hooi zal er niet inzitten, maar ze houden zichzelf wel een half uurtje bezig zo.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:38

Wij hebben de kleinste little bit tas en doen er maar een beetje hooi in. Het is bij ons echt voor de lol, niet als hoofdmaaltijd. Een kennis van ons heeft een grote little bit tas, hun paard doet vrij lang met zijn tas, volgens mij. Zal even vragen of ze weten hoe lang ongeveer.

Qua onbeperkt gaan voeren, ik zou de normale hoeveelheid normaal hooi voeren en dan bij elke voerbeurt 1 kg graszaadhooi. Dat dan elke week bijv met een kg per voerbeurt ophogen, maar uiteraard wel aankijken hoe hij het erop doet. Krijgt je paard nog wat voor de IR? Mijn merrie is hb gevoelig en krijgt glucobalance bij ter ondersteuning. Daar doet ze het heel goed op.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:32

Het opbouwadvies geef ik in dit geval ivm de IR. Bij een gezond paard zou ik ook niet opbouwen maar gewoon onbeperkt geven.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slowfeeder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:19

Ik zou mengen idd en beginnen met 1 kg stro per hooinet. Als dat goed gaat kun je bijv elke week 0,5 of 1 kg erbij doen.
Als je op onbeperkt uitkomt, kun je behalve mengen ook nog een apart net ophangen. Dan duurt het (hopelijk) langer voordat het hooi op is én is er daarna nog stro.

Oy with the poodles, already


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20 en 41 bezoekers