Wat en hoe veel voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat en hoe veel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:30

Ruwvoer (als in grof hooi) is alleen buikvulling en zet ook niet veel aan. Als je aan hooi met een fijnere samenstelling kunt komen (kalfjeshooi - 2e snee) geeft dit ook meer voedselwaarde.

Goedkope bix is ook veelal goedkopere vulstof (zoals sojaschroot).
Wat bij oudere paarden wel wil helpen is merriebrok of goede sportbrok. Mijn pensionada van 30 doet het er iig goed op.


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat en hoe veel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:45

Ze vinden het lekker omdat er heel veel suiker in zit, daar worden ze ook snel dik van.
Zeker met oudere paarden moet je daar mee uitkijken omdat die al een verhoogd risiko hebben om gevoelig te zijn/worden voor 'suiker' (PPID).
Maismeel wordt ook wel gegeven als snelle dikmaker, maar daar geldt hetzelfde voor.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:55

elenaMM77 schreef:
ik vind je paardje er trouwens helemaal niet beroerd uitzien hoor.. denk eerder dat mensen paarden snel te mager vinden, omdat we in NL aan te dikke paarden gewend zijn.
Nou dan moet je toch eens goed kijken 8-)
Hij is schonkig op de heupen, de ribben zie je (mag je alleen voelen, niet zíen) en de ruggegraat ligt er op ipv gelijk aan de rug.
Ik denk dat dit paard een goede 50 kilo te mager is.


De opmerking van Troi is wel een belangrijke. Nu de nachten kouder zijn kan je paard de energie nodig om zich warm te houden beter gebruiken om zijn gewicht op pijl te houden. Een deken is dus geen overbodige luxe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers