Veulen eet hooi niet op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 12:21

Misschien dat iemand hier een goed idee heeft. Mijn veulen is nu ongeveer een week van zijn moeder af. Zijn moeder is ook van mij en staat dus ook hier op stal. Behalve wat geschreeuw heen en weer de eerste dagen zijn ze beide prima op hun gemak.

Nu is er alleen een dingetje. Voor mijn veulen huur ik een kale stal. Ik koop dus zelf hooi, stro en brokken. Mijn merrie staat in vol pension, zij krijgt dus het hooi en de brokken van mijn stalbaas.

Ik kon een stuk verderop in het dorp kleine hooibaaltjes kopen voor een nette prijs. De eerste paar dagen at het veulen dit gewoon lekker op, zoals hij ook deed toen hij nog bij zijn moeder stond. Maar sinds gister wil hij het opeens niet meer eten. Geef je hem een pluk hooi van mijn stalbaas, dan gaat hij dat heerlijk op staan eten. Ook zijn brokken eet hij gewoon netjes op.

Het is dus niet zo dat hij niet wil eten, maar blijkbaar vindt hij het hooi gewoon niet lekker :'). Nu twijfel ik alleen wat ik moet doen. Laat ik het hooi gewoon in zijn stal liggen, met het idee als hij honger krijgt gaat hij vanzelf wel eten. Of moet ik ander hooi gaan kopen? Dit laatste zou natuurlijk wel zonde zijn van het hooi dat ik gekocht heb, maar als het niet anders is moet het maar.

Wat denken jullie hiervan?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:26

Waarom kan je niet gewoon het hooi van stal geven=

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:26

Ik zou het hooi van de stalbaas gaan voeren, je wilt niet dat een veulen niet eet.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 12:28

Het hooi dat zij voeren hebben ze ook ergens anders gekocht, maar die hebben helaas geen nieuwe balen meer. Ook denk ik trouwens dat hij zo'n baal niet snel genoeg op eet in zijn eentje. Dit zijn van die hele grote ronde balen.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:34

Eet je merrie wel het hooi dat je zelf gekocht hebt? Dan haar dit voeren en je veulen het hooi van stal.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:35

Dan krijgt zijn moeder waarschijnlijk voordroog en geen hooi.
Want als je gewoon hooi van een ronde baal geeft bederft dit niet en voordroog zou wel kunnen bederven.
En ja snap dat een veulen voordroog lekkerder vindt dan gewoon hooi.
Misschien eens ander baaltje hooi proberen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:36

Silly_Woman schreef:
Eet je merrie wel het hooi dat je zelf gekocht hebt? Dan haar dit voeren en je veulen het hooi van stal.



Ook mijn idee, dat is toch een simpele oplossing? En hooi is helemaal niet verkeerd voor een merrie waarvan het veulen net is afgespeend.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 14:46

Silly_Woman schreef:
Eet je merrie wel het hooi dat je zelf gekocht hebt? Dan haar dit voeren en je veulen het hooi van stal.


Ik denk dat ik dat maar even ga proberen inderdaad.

Ik nog denken, wauw wat een mooi hooi en het ruikt ook zo lekker, maar niet goed genoeg blijkbaar :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:50

Hoeft niet aan het voer te liggen.

Hoe oud is ze er vanaf gehaald? Moeders zijn een voorbeeld en leren hun kind wat goed is of niet.

Staat ze nu alleen en op stal? Het laatste wat mensen willen horen, maar een veulen alleen wordt ongelukkig en stopt ook met eten, spelen etc.
Teveel op stal verbruiken ze ook niks en heeft ze misschien ook geen honger.

de grote veranderingen en van samen met je moeder naar alleen is echt ingrijpend. Zeker als dat in 9 van de 10 gevallen jong gebeurt.

Het mooiste is een stabiele kudde van meer veulens om te spelen en enkele oudere paarden die het voorbeeld stellen. Dat is lichamelijk gezond, maar geestelijk ook.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:08

Hij is 4,5 maand. Ik had hem liever nog wat langer bij zijn moeder gehouden, maar hij was nogal lastig naar haar en ze was hem echt meer dan zat.

Hij staat wel alleen in een stal, maar kan zijn buren zien. De stal wanden zijn van onder dicht en boven met tralies. Hij moet helaas nog wel even de hele dag binnen blijven tot zowel hij als zijn moeder compleet gewend is. In de weilanden kunnen ze elkaar zien namelijk en we hebben als een meegemaakt dat een merrie of veulen door het hekwerk ging omdat ze elkaar weer zagen.

Hij is misschien wel iets sipper dan normaal, maar wil nog steeds graag knuffelen en wandelen en speelt overdag ook nog gewoon lekker met zijn jollybal die in de stal ligt.

Ik denk dat het in dit geval wel aan het soort hooi ligt, hij eet wel gewoon het andere hooi, wat stro en zijn brokken namelijk. Ik ga straks maar even proberen of zijn moeder het nieuwe hooi wel lekker vindt zodat we gewoon even kunnen ruilen tot deze lading op is :).

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:10

Waarom staat ie dan helemaal in zijn upje? Vind dat altijd zo sneu. Word je als hele klein mannetje bij je moeder weggehaald en dan mag je ook nog eens in je eentje dat verwerken zonder steun van een maatje. Maar goed, daar gaat je vraag niet over.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:10

Kan ook zijn dat er in 1 baaltje of plak iets zit wat niet lekker is.. dood beest of andere plant. Zou je baal even goed uitpluizen en kijken of ie van een andere baal wel wil eten (van hetzelfde hooi)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:11

staat ie echt 24/7 binnen :wow:

Ik ben absoluut geen voorstander van opfok maar is het geen mogelijkheid om je veulen met een ander paard buiten te zetten?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:22

De moeder is hem niet zat, ze voedt hem op. Dat is zo een misvatting op die leeftijd. Mensen denken altijd dat de merrie het zat is, maar ze doet wat ze moet doen.
De grootste fout is dat de merrie alleen loopt met het veulen. Meer merries met veulens en wat oudere merries helpen elkaar. Veulens spelen met elkaar en merries nemen steeds meer afstand. Dan krijg je ook stressvrij afspenen.

Mensen die te vroeg afspenen of het veulen alleen laten lopen, krijgen altijd problemen vroeg of laat.

Het is ongezond en de opvoeding gaat vaak mis.

Hij kan het hooi wel eten, maar de situatie is gewoon niet gewenst en je veulen laat dit goed zien. De enige reden dat hij het andere wel eet, is omdat zijn moeder hem dat geleerd heeft.

Weet je hoeveel gezondheidsproblemen en beengebreken een paardje krijgt van op stal staan als veulen?

Buiten dat horen en ruiken ze elkaar nog, dus dit geeft erg veel stress.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:23

helemaal eens met superpony. Zet ze lekker samen, overdag lekker buiten, huppa!

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:27

Sleeper schreef:
Waarom staat ie dan helemaal in zijn upje? Vind dat altijd zo sneu. Word je als hele klein mannetje bij je moeder weggehaald en dan mag je ook nog eens in je eentje dat verwerken zonder steun van een maatje. Maar goed, daar gaat je vraag niet over.


Hij staat op dit moment even alleen ja. De stal is niet groot genoeg om met zijn tweeën in te staan en er zijn geen andere paarden van zijn leeftijd hier. Maar hij kan zijn buren dus wel gewoon zien en met ze snuffelen. Als hij straks weer naar buiten kan komt hij wel gewoon in een groepje jonge hengsten te staan.

Polly schreef:
staat ie echt 24/7 binnen :wow:

Ik ben absoluut geen voorstander van opfok maar is het geen mogelijkheid om je veulen met een ander paard buiten te zetten?


Hij staat dus niet in de opfok, maar bij mensen thuis waar mijn merrie ook staat. Maar als hij in het weiland gaat kan hij zijn moeder zien. Zoals ik net ook al vertelde hebben we al vaker meegemaakt dat een merrie of veulen door het hekwerk vliegt als ze elkaar te snel zien. We houden ze daarom altijd even een tijdje binnen voordat hij in de weide mag. Als hij straks in de wei mag komt hij wel samen met anderen te staan.
We gaan wel elke dag even met hem wandelen en even poetsen ed. Gelukkig is zijn stal lekker groot en is hij een groot deel van de dag druk met het spelen met zijn jollybal ;).

superpony schreef:
De moeder is hem niet zat, ze voedt hem op. Dat is zo een misvatting op die leeftijd. Mensen denken altijd dat de merrie het zat is, maar ze doet wat ze moet doen.
De grootste fout is dat de merrie alleen loopt met het veulen. Meer merries met veulens en wat oudere merries helpen elkaar. Veulens spelen met elkaar en merries nemen steeds meer afstand. Dan krijg je ook stressvrij afspenen.

Mensen die te vroeg afspenen of het veulen alleen laten lopen, krijgen altijd problemen vroeg of laat.

Het is ongezond en de opvoeding gaat vaak mis.

Hij kan het hooi wel eten, maar de situatie is gewoon niet gewenst en je veulen laat dit goed zien. De enige reden dat hij het andere wel eet, is omdat zijn moeder hem dat geleerd heeft.

Weet je hoeveel gezondheidsproblemen en beengebreken een paardje krijgt van op stal staan als veulen?

Buiten dat horen en ruiken ze elkaar nog, dus dit geeft erg veel stress.


Geloof me, zijn moeder was hem zat. Dit was geen opvoeden meer. Mijn merrie is nogal op zichzelf gesteld en wilde geen andere paarden bij haar en haar veulen in de weide hebben. Dit hebben we een paar keer geprobeerd. Nu haar veulen bij haar weg is accepteerde ze haar vrienden pas weer. Er zijn geen andere veulens hier op stal, dus samen met een ander veulen was geen optie.

Ik weet dat binnen staan niet goed is voor een veulen, maar het is niet zo dat hij maanden binnenblijft. Hij blijft even een weekje binnen. Ik heb hem liever even een weekje binnen, dan dat mijn merrie of het veulen straks door het hekwerk vliegt en gewond raakt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:31

Ik begreep al dat hij niet in de opfok staat en ben ook geen voorstander van opfok dus wat dat betreft vind ik persoonlijk dat je het goed doet. Goed te lezen dat hij straks wel in een groepje naar buiten kan.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:35

jeetje,'arm hummeltje' is het eerste wat ik dacht.

een merrie is haar veulen op zo'n leeftijd nooit beu,zoals hierboven aangegeven,dat heet opvoeden.
als hij niet wil eten,hup,weer bij mams!

en indien niet,moet hij gewoon een vriendje hebben hoor,daarnaast 24/7 in een stalletje voor zo'n kindje?
jeetje zeg!......
je zou voor minder niet meer willen eten.

als je ze niet samen buiten wil,doe dan eerst mams enkele uurtjes en dan zij terug binnen en de kleine buiten voor uren en uren en uren.

ik snap nooit waarom mensen een 4.5maand oud veulen in een box gaan opsluiten.....

en door het hekwerk vliegen.....

ook zoiets.

een merrie kan met een veulen weken moeilijk doen naar andere paarden,maar draait daarna bij.
ze moet ook leren omgaan met de andere paarden en een evenwicht vinden tussen beschermen en los laten.

logisch dat een veulen door een hek gaat als hij heel zijn leven enkel zijn mams kent,dan gaat hij of dood van eenzaamheid eens hij van zijn mams weg is,of dood van angst voor een nieuw paard,want nooit geleerd hoe ermee om te gaan.

zo'n dingen blijf ik niet snappen.
merrie's slaan nu eenmaal naar andere paarden eens ze geveulend hebben,bijten naar hun veulen,kunnen zuur (zelfs erg zuur) reageren op hun eigen vuelen eens die wat ouder wordt,maar waarom zou ze door een hekwerk vliegen om bij haar veulen te raken als ze hem beu is?

mensen maken ervan dat ze haar veulen beu is.
mensen maken ervan dat ze geen andere paarden accepteert(tuurlijk gaat het slecht als je even probeert om enkele uurtjes/dagen een ander paard erbij te zetten,want zoiets vraagt meer tijd dan dat)
mensen zien als enige oplossing een veulen in een box opsluiten
.....

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:40

Sorry maar dit is wel erg overdreven. Het veulen staat in een stal ja, maar zoals ik al heel vaak gezegd heb, kan hij gewoon contact hebben met zijn buren. Hij is echt niet eenzaam. En nogmaals hij krijgt straks gewoon vriendjes om mee in de wei te staan, maar ze passen nou eenmaal niet met z'n alle in een stal ;).

Maar genoeg over mijn manier van afspenen, daar ging mijn vraag niet over. Dit is dan ook de laatste reactie die ik hier op geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:42

iEmmaaa schreef:
Ik nog denken, wauw wat een mooi hooi en het ruikt ook zo lekker, maar niet goed genoeg blijkbaar :')
Herkenbaar. _O-
Wij hadden prachtig hooi, nog nooit zo mooi gehad, maar 1 van onze paarden wilde het niet eten.
Maar ook gewoon echt niet, zelfs niet als ze verder niks anders kreeg.
Dus uiteindelijk maar weer het vorige hooi besteld, toen was ze al best wat afgevallen.

Ik zou inderdaad ook het hooi van de merrie met het hooi van het veulen omwisselen, kijken hoe dat gaat.

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 15:45

KoudbloedKim schreef:
iEmmaaa schreef:
Ik nog denken, wauw wat een mooi hooi en het ruikt ook zo lekker, maar niet goed genoeg blijkbaar :')
Herkenbaar. _O-
Wij hadden prachtig hooi, nog nooit zo mooi gehad, maar 1 van onze paarden wilde het niet eten.
Maar ook gewoon echt niet, zelfs niet als ze verder niks anders kreeg.
Dus uiteindelijk maar weer het vorige hooi besteld, toen was ze al best wat afgevallen.

Ik zou inderdaad ook het hooi van de merrie met het hooi van het veulen omwisselen, kijken hoe dat gaat.


Haha flauw he, zelf denk je wauw! en zij denken blegh :') Ik ga het vanavond even omwisselen en hopen dat zij het wel lekker vindt :)

JiskaVV

Berichten: 238
Geregistreerd: 27-07-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:45

Wat is je veulen dan kieskeurig ;) Mijn merrie at in het begin ook niet het hooi op wat we gaven, maar uiteindelijk wel. Ze vond het gewoon niet lekker. Jammer dat je niet zulke leuke reacties krijgt hierboven. Jij ken je paard nu eenmaal het beste :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:46

Je snapt niet wat er mis is als je zo reageert.

Nogmaals, moeder heeft dat eten voor gedaan, dus dat is oke. Hij kan nu verder nog niks zelf beslissen, want hij moet het nog leren.

Contact met buren door tralies is GEEN contact wat elk veulen nodig heeft.

4,5mnd is gewoon te jong van de merrie af. En nu alleen snapt hij er niks van.

Een veulen moet 24/7 vrij bewegen voor een gezond lichaam. Met vriendjes om te spelen en volwassen paarden om te leren.
Hoe meer ze van de moeder en kudde leren, hoe minder problemen in de opvoeding ( mits goed gedaan )

Eerst leren, dan een goede plek creeeren en dan pas fokken.

Meeste problemen later ( bokt staat er vol mee!!!!) komen door een slechte start als deze.

Jammer dat je niet wil leren, want dit is vrij zielig en je zoekt het in de verkeerde hoek. Komt beter uit natuurlijk, dan het echte probleem oplossen. Maar dit gaat tegen je werken.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:53

Kan het zijn dat het toch een beetje schimmelig is of stoffig? Het heeft veel geregend en niet al het hooi is goed van het land gekomen.

Anoniem

Re: Veulen eet hooi niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:00

Wat een gehannes...

Veulen lekker weer met ma in het weiland. Ze is hem niet beu, hij wordt opgevoed!

Ieder kind wordt op den duur een klier en gaat dingen uitproberen, mens én dier. Sommige wat erger dan anderen. Jouw moeder was je vast ook weleens helemaal beu. Maar werd je dan gelijk maar helemaal weggehaald? Daarbij is het een kind! Een veulen! Ook al is het maar voor even, een veulen zet je niet een hele dag alleen in een stal. Of hij nou z'n buren kan zien of niet.


Geen manier van doen zo. Medelijden met het arme dier. :n