een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 09:03

Hallo bokkers :wave:

Wie kan mij helpen want ik twijfel enorm over een bepaalde vit.e!
Deze dus: http://dierenartsbreckpot.be/shop/websh ... quipharma/

Lang verhaal kort:

Tinker heeft constant vit.e veel te laag, laatste bloeduitslag (belgische uitslag) gaf aan dat de vit.e waarde op 2.9mg/L stond (moet tussen 2-8mg/L zijn)
Paardje blijft terug vallen in spierbevangenheid ondanks diverse supplementen van vit.e het wil maar niet omhoog komen.

D.a. raadde mij dat bovenstaande product aan dat zou 100% natuurlijke a-tocoferol zijn, veel andere supplementen zijn geen 100% of zijn synthetisch of een mengeling van tocoferolen waardoor er ook geen 100% natuurlijke a-tocoferol kan worden opgenomen.

Nu zag ik dat dat product dextrose en maltodextrine bevat. :?
Dat zijn toch druivensuikers, dus een goedkopere vulling zeg maar?

Het product (pot 300gram) bestaat uit 468.500mg a-tocoferol en 46.500mg uit die dextroses.
Is dat veel voor een paard met spierproblemen? Of kan dat verwaarloosd worden en zal het juist een goede werking hebben?

Dit is wat op die site staat:

Productbeschrijving
Equi Vitamine E Equipharma

Equi Vitamine E Equipharma is een voedingssupplement voor paarden, rijk aan vitamine E in zijn natuurlijke vorm d-alfa tocopherol.
Vitamine E zorgt er bij het paard voor dat schadelijke afvalstoffen in het lichaam gevangen worden en zo snel mogelijk worden afgevoerd. Het heeft een anti-oxidante werking.

Door de dextrose en de maltodextrine worden de spiercellen optimaal van energie voorzien waardoor zij minder gemakkelijk in een anaeroob metabolisme vervallen en op die manier toxische stoffen zouden produceren.
dosering:
1 maatlepeltje (10gr) per dag.


Het is een duur product waar je dus maar 30 dagen mee doet. Nu maakt het niks uit als het maar helpt!
Maar die toegevoegde dextroses geven mij enorme twijfel of dit wel zo gezond zal zijn?

Is er iemand die dit spul kent en gebruikt heeft?
Of iemand die er verstand van heeft of dit idd goed is voor de spieren?

Ik twijfel %)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:09


funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 09:12

Heb alle topic's over vit.e gelezen maar mijn vraag gaat specifiek over dit product/samenstelling.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:56

Enkel vit E voeren heeft enkel zin als er verder wel genoeg selenium in het dieet zit. Die 2 gaan nl samen. Normaal zou een paard genoeg vit. e moeten halen uit 2 uur grazen per dag, waar is dus de blokkade qua opname? In het voer of in het paard zelf? Want bij optie 2 is het maar de vraag of een supplement wel helpt.
Is je tinker trouwens op pssm getest?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:16

Bovenstaande pot heb ik ook meegekregen van de DA voor mijn paard met EMND, maar ik geef het ook niet, vanwege de dextrose. Mijn paard is luchtzuiger en kan absoluut geen dextrose hebben.
Ik geef gewone capsules van bijvoorbeeld De Tuinen. Die laat ik samen met de bietenpulp weken zodat ze open gaan. Het is nog goedkoper ook.

Mocht je ook een ander supplement kiezen let er dan wel op dat je D-alfa-tocoferol neemt, en niet DL-alfa-tocoferol. Klein verschilletje, maar de DL-vorm is maar half zo effectief.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:17

Ja tinker is binnenste buiten gekeerd zelfs met spierbiopt.
Het zit em denk ik in beide, ze neemt het niet zo snel op en in het voer zal het ook te weinig zitten om een tekort weg te werken.

De bloedtest gaf ook verhoogde leverwaardes aan en verhoogde spierwaarden.
Het gekke is dat ze aan en af bruine urine piest.
Als je haar ziet lopen merk je er eigenlijk niks aan maar echt werken zit er niet in.(doe ik ook niet met haar)

Bij dit bloedonderzoek kwam een verhoogde bilirubine waarde naar boven dit heeft ze nooit eerder gehad. Nu moet ik wel zeggen dat ik eerst bloed via nederlands lab liet testen en deze keer via belgisch lab.

Ook had ze altijd verlaagd magnesium en bij de laatste uitslag lag deze mooi in het midden.
Dus in hoe verre kun je een bloedtest geloven?

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:18

tamary schreef:
Enkel vit E voeren heeft enkel zin als er verder wel genoeg selenium in het dieet zit. Die 2 gaan nl samen. Normaal zou een paard genoeg vit. e moeten halen uit 2 uur grazen per dag, waar is dus de blokkade qua opname? In het voer of in het paard zelf? Want bij optie 2 is het maar de vraag of een supplement wel helpt.
Is je tinker trouwens op pssm getest?

Dit inderdaad. Vitamine E kan alleen goed worden opgenomen als de seleen en magnesium ook op peil zijn, en de darmflora gezond genoeg is.

Om de vraag van TS te beantwoorden: ja het zijn inderdaad suikers. Goedkope vulstoffen, zoals je al zegt.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:21

LindyH schreef:
Bovenstaande pot heb ik ook meegekregen van de DA voor mijn paard met EMND, maar ik geef het ook niet, vanwege de dextrose. Mijn paard is luchtzuiger en kan absoluut geen dextrose hebben.
Ik geef gewone capsules van bijvoorbeeld De Tuinen. Die laat ik samen met de bietenpulp weken zodat ze open gaan. Het is nog goedkoper ook.

Mocht je ook een ander supplement kiezen let er dan wel op dat je D-alfa-tocoferol neemt, en niet DL-alfa-tocoferol. Klein verschilletje, maar de DL-vorm is maar half zo effectief.


Tot nu toe gaf ik deze: http://www.vitamientjenodig.nl/producte ... ocopherols

Maar dat is een gemengde vorm van tocoferolen maar deze doen dus zo goed als niks bij haar.
Ik weet dat ik de RRR-vorm oftewel de D-vorm moet hebben maar zie die maar eens te vinden voor een betaalbare prijs en zonder al die extra toevoegingen.

Ik heb nog eens gevraagd naar de hoeveelheden of die per 300gr of per kilo worden berekend en het is dus per kilo.
Dus het aantal dextroses valt volgens mij reuze mee, ik denk dat in hooi meer suiker zit?

Tevens ook een product besteld om de lever te ondersteunen nml Hetaren.
Ik hoop dat het iets doet.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 21-10-16 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:24

Dat klopt van die selenium, maar kies geen supplement met Vit. E en selenium. Je geeft het in zulke grote hoeveelheden dat je de selenium ongetwijfeld gaat overdoseren en dat is erg gevaarlijk. Wil je toch iets selenium bij geven doe dat dan met een apart supplement dat je apart kunt doseren en verdiep je goed in de maximale hoeveelheid die een paard mag hebben.

EDIT: Een supplement dat per kg bijna 50 gram dextrose bevat vind ik te veel. Dat is 5%. Daar komt dan nog de maltodextrine bij.
In mijn geval gaat het mij ook niet zozeer om de hoeveelheid maar om de smaak. Ik wil geen zoetmakers.
Bovendien is 5% dextrose nog iets anders dan 5% suikers. Dextroses zijn veel heftiger voor de bloedsuikerspiegel dan andere suikers. Van maltodextrine weet ik het niet.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 13:24

Selenium is in alle uitslagen prachtig gebleven dus dat krijgt ze er niet bij idd.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:01

Hoe kom jij trouwens aan de 46.500mg dextrose?

Op mijn pot staat:

Citaat:
Samenstelling: Dextrose, maltodextrine
Toevoegingsmiddelen per kg:
Vitaminen en provitaminen: Vitamine E
(d-alfa-tocoferol acetaat) 504.700 mg


Zo lijkt het dus of bijna de helft van het hele supplement uit dextrose en maltodextrine bestaat, waarvan dextrose dan nog het meest. Als dit niet zo is dan missen er ingrediënten.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:10

Ik heb het volgende gedaan nml op de site staat dat er 515.000mg in de pot zit daarvan zou 468.500mg vit.e zijn als je die met elkaar aftrekt houd je 46.500mg over wat dan die dextroses moeten zijn.

Of sla ik nu een flater met mijn rekenkunst? :oo :o? :')

http://www.pharmamarket.nl/equi-vitamine-e-300-g.html

De foto kun je vergroten dan zie je het staan.

*edit* met dextroses bedoel ik dextrose + dextrines

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:33

Krijgt je paard vers gras? Nee, dan zou het kunnen dat je paard geen vet binnen krijgt om de vitamine E op te kunnen nemen.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 15:36

Ze staat niet op gras, wel geef ik altijd een scheutje lijnzaadolie bij ik weet dat vit e olie nodig heeft.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:57

funnyhorses schreef:
Ze staat niet op gras, wel geef ik altijd een scheutje lijnzaadolie bij ik weet dat vit e olie nodig heeft.


Dacht noem het gewoon op aangezien de simpele oplossingen meestal over het hoofd gezien worden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:12

Als je (lijnzaad)olie bij geeft dan wordt de vit. E behoefte juist groter, omdat dat snel oxideert, waardoor je extra anti-oxidanten nodig hebt. Ik mag van de DA maar een klein beetje olie bij geven, zelfs nu mijn paard al een buttload aan extra vit. E krijgt.

En de ingrediënten lees ik zo:
Per kg bevat dit supplement 504.700 mg aan vitamine E, en de rest (405.300 mg) bestaat dus uit dextrose en maltodextrine.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 17:15

Ja als je grote hoeveelheden olie geeft ik geef/gaf per dag 60ml dat is toch niet (te)veel of toch?

Jouw sommetje snap ik helemaal niet :') :o? :o? :o?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:16

Kun je niet gewoon een pure humane vit-e supplement gaan geven?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 17:17

Hannanas schreef:
Kun je niet gewoon een pure humane vit-e supplement gaan geven?


Weet jij er eentje die hoog gedoseerd is en enkel RRR a-tocoferol heeft?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:18

LindyH schreef:
Als je (lijnzaad)olie bij geeft dan wordt de vit. E behoefte juist groter, omdat dat snel oxideert, waardoor je extra anti-oxidanten nodig hebt. Ik mag van de DA maar een klein beetje olie bij geven, zelfs nu mijn paard al een buttload aan extra vit. E krijgt.

En de ingrediënten lees ik zo:
Per kg bevat dit supplement 504.700 mg aan vitamine E, en de rest (405.300 mg) bestaat dus uit dextrose en maltodextrine.

504.700+405.300= bij mij thuis 910.000 dus geen kilo?

Maar inderdaad lijkt de helft suiker, ik zou het niet voeren. Ik geef lijnzaadolie van Feralhorsecare met extra vit E, is net zo duur als bij de Boerenbond zonder de extra vitamine.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:27

funnyhorses schreef:
Ja als je grote hoeveelheden olie geeft ik geef/gaf per dag 60ml dat is toch niet (te)veel of toch?

Jouw sommetje snap ik helemaal niet :') :o? :o? :o?


Oke, dan rekenen we even met de gehalten op jouw pot, want die zijn om de één of andere reden anders dan op die van mij.

Per kilo bevat jouw pot 468.500 mg vit E. De rest is dextrose en maltodextrine. Dat is dus 531.500 mg.
Dit is per kg maar dat maakt in feite niet uit. Het spul wat in jouw pot zit, hoe groot of klein die ook is, bestaat voor 46,8 % uit vit. E en voor 53,2 % uit dextrose en maltodextrine.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:28

Azmay schreef:
LindyH schreef:
Als je (lijnzaad)olie bij geeft dan wordt de vit. E behoefte juist groter, omdat dat snel oxideert, waardoor je extra anti-oxidanten nodig hebt. Ik mag van de DA maar een klein beetje olie bij geven, zelfs nu mijn paard al een buttload aan extra vit. E krijgt.

En de ingrediënten lees ik zo:
Per kg bevat dit supplement 504.700 mg aan vitamine E, en de rest (405.300 mg) bestaat dus uit dextrose en maltodextrine.

504.700+405.300= bij mij thuis 910.000 dus geen kilo?

Maar inderdaad lijkt de helft suiker, ik zou het niet voeren. Ik geef lijnzaadolie van Feralhorsecare met extra vit E, is net zo duur als bij de Boerenbond zonder de extra vitamine.

Oh foutje, die 0 moet een 9 zijn. 495.300 mg dus.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 17:32

Wel vreemd dat er dus verschillende dingen op die pot staan?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:34

Ja, maar die van mij heb ik al wel drie jaar staan, dus misschien is het iets veranderd.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 17:34

funnyhorses schreef:
Wel vreemd dat er dus verschillende dingen op die pot staan?


Nee hoor op die website staat dit:
D-alfa tocoferol (vitamine E) 515.000 mg per kg.

Dus ook daar is het plusminus de helft suiker.

Had je ook geen olie nodig voor de opname van vit E?
Ik heb nou toevallig die met extra vitamine E maar hij bevalt goed en voor de prijs hoef ik het niet te laten. Te veel E kan geen kwaad zover ik weet itt selenium.