Welke complete ruwvoervervanger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:36

Masters seniorenslobber is ook een goede ruwvoer vervanger. Betere kwaltiteit dan de sp.
Ppid is geen tumor maar een vergroting van de hypofise.
Ik zou ook uitkijken met de Prednison. Is zeker een risico met ppid.


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 22:58

Aan de basis van de hersenen bevinden zich de hypothalamus en de hypofyse. Dit is het regelcentrum voor de aanmaak en de afgifte van hormonen.

In de hypothalamus zijn zenuwen aanwezig die de stof dopamine aanmaken. Deze stof is belangrijk als het gaat om het regelen en afgeven van bepaalde hormonen (zoals ACTH) door een gedeelte van de hypofyse dat de pars intermedia wordt genoemd.

In sommige oude paarden en pony’s gaan de zenuwen in de hypothalamus verloren. Hierdoor krijgt de pars intermedia onvoldoende dopamine aangeboden. Het gevolg is dat de aanmaak van hormonen door de pars intermedia niet meer door de dopamine wordt geremd. Deze verhoogde aanmaak van hormonen heeft allerlei ziekteverschijnselen tot gevolg.

Dit stukje komt van ppidbijpaarden.nl


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:00

tjady schreef:
Ik wist niet dat masters seniorenslobber een ruwvoer vervanger is. Master zelf geeft aan dat het een goede afwisseling is voor het rantsoen. Er staat niet dat het een volledige vervanger is, maar als dat wel zo is, is dat fijn.
Ik zelf geef mijn oudje wel SP. Alleen zij heeft geen lichamelijke problemen, behalve een slecht gebit waardoor ze ruwvoer slecht weg krijgt. Ze is 21 en hollands welvaren en leeft al 11 jaar in haar reservetijd.
Voordat ik SP gaf, weekte ik bietenpulp en grasbrok,zemelen en gehakselde mais( ook zijn daar veel mensen tegen) Luzerne geprobeerd maar krijgt ze niet weg.
Ik had ook nog een andere hooi brok vervangen, maar daar weet ik de naam niet meer van.


Volgensmij staat het gewoon op hun site. Ik zal het even opzoeken. Ik gebruik hetzelf ook voor mijn 28 jarige ppid-er.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:02

Dit staat er nu maar volgensmij stond het vorig jaar anders op hun site. Maar het is compleet voer, dus ook ruwvoer.

Masters Senior is een compleet voer voor paarden die ouderdomsverschijnselen en gebitsproblemen vertonen. De juiste verhouding van vezels, vetten en koolhydraten en een hoog fosforgehalte zorgen voor een optimaal energieaanbod. Tevens bevat Masters Senior een speciaal toegevoegde bioregulator en een hoog gehalte aan plantaardige oliën.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 23:04

Ik geef trouwens ook grasbrok en compact gras van Hartog bij. Dit kan hij ook nog goed eten in tegenstelling tot hooi en kuil.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Welke complete ruwvoervervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 13:05

Door de ppid kunnen ze ook spontaan ontstekingen krijgen. De mijne kreeg bv vanuit het niets een ontsteking in een lymfeklier in de kaak. Ik zou starten met de Prascend en misschien antibiotica voor de eventuele ontsteking.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers