Voeradvies gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 09:43

Dag mensen,

Ik zit met een probleem, ik heb mijn haflinger ongeveer 3 kwart jaar geleden weggebracht naar mensen die haar graag wilde rijden en mee wilde mennen.

Hun hebben echt super voor haar gezorgd en kreeg ze ook veel te eten. Helaas bleef ze steeds magerder worden en ongelukkig.
Nu heb ik na goed overleg haar weer opgehaald omdat ze echt heimwee had.

Nu zit ik een beetje met de handen in mijn haar wat ik haar moet voeren. De voorgaande 12 jaar kreeg ze hooi en een beetje sportmusli en daar deed ze het super op.

Op dit moment zijn haar botten zichtbaar.
Ze staat nu op goed voordroog hooi en 3 kilo merriebrok per dag.

Ik vraag mij af wat ik haar aan supplementen het beste bij kan voeren, vroeger heeft ze op de muscle impulse gestaan maar weet niet of haar dat nu gaat helpen.

Ze word wel licht bijgereden aangezien helemaal stilzetten ook geen optie is.

Graag hoor ik jullie adviezen!

Groetjes Shelly

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:47

als je goed voert en ze blijven mager is er iets anders aan de hand. Zou eens zoeken of ze ergens pijn kan hebben ofzo.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 09:52

Ik heb haar net weer 2 dagen op stal, dus daar kan het niet aan liggen. Ik wil gewoon weten wat ik haar het beste kan voeren. Pony gaat om het half jaar naar de tandarts en staat elk jaar onder controle van fysiotherapie en osteopathie. Het kan zijn dat ze afgelopen drie kwart jaar wat heeft opgelopen, daarom komt volgende week de tandarts en masseuse ook langs.

Het grote probleem is echt dat ze heimwee heeft gehad, ze was daar de hele dag super onrustig op stal en niet haarzelf, dit verklaart ook haar dunheid.

Sinds ze weer bij mij staat is het weer een grote clown, maar ik wil haar graag gewoon weer helemaal goed krijgen, vandaar dat ik om voeradvies vraag.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:53

Al tandarts bezoek gehad en bloed geprikt?
Hoe oud is je merrie?
'Zomaar' op 3 kg merriebrok per dag zetten is niet slim, tenzij je een bevangen paard wil.
Indien je alle medische oorzaken hebt uitgesloten dan is een voer wat iets hoger is in vetten, en niet in eiwitten, de beste optie.
Eventueel aangevuld met wat mais en/of bietenpulp; echter zitten hier ook weer veel suikers in.
Goede kwaliteit hooi zou het eigenlijk al moeten doen, zeker bij een wat soberder ras.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:55

Ik denk dat je gewoon weer moet gaan voeren wat je altijd deed en dan iets grotere hoeveelheden. Niet te snel willen laten aankomen, dan heb je alleen maar kans op hoefbevangenheid. Komt wel weer goed :j

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:57

Ik zou ook eens verder kijken dan er maar meer eten in gooien, een paard wat goed gevoerd krijgt hoort niet magerder te worden.

Om antwoord te geven op je vraag, onbeperkt ruwvoer en olierijk voer zetten.
Maisproducten willen ook wel helpen, maar niet elk paard wil dit eten.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 09:58

Zoals ik al zij is ze minder dan een jaar geleden nog bij de tandarts geweest. Ze is 12 jaar en heeft altijd hoog in de sport gelopen.

Ze kreeg bij de voorgaande mensen ook mais bijgevoerd en stond op senioren voer en slobber.

De merriebrok is het enige dat ik momenteel heb wat rijk is aan eiwitten, aangezien mijn andere sportpony's een handje voer krijgen per dag.

Ik vraag echt om advies kwa supplementen dat ik bij kan voeren, ik snap dat ze nagekeken moet worden en goed hooi moet hebben.
Ze is niet voor niets weer thuis. Ze krijgt momenteel onbeperkt goed voordroog hooi en staat de heel dag op de wei.

Ik heb wel enigszins paardenverstand dat ik weet wat goed voer is, ik vraag gewoon wat ik misschien erbij kan voeren aangezien ik geen ervaring heb met dunne paarden.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 09:58

Oh wat lastig.. Hoelang staat ze nu weer bij jou? Zelf zou ik er misschien niet eens zoveel aan veranderen (ik weet niet hoeveel ze kreeg bij de vorige mensen) omdat haar gedrag weer normaal is. Paarden die veel afgevallen zijn kunnen de andere dag niet opeens veel aankomen. Gewoon een kwestie van tijd misschien...

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:13

shelltje schreef:
Ik heb wel enigszins paardenverstand dat ik weet wat goed voer is, ik vraag gewoon wat ik misschien erbij kan voeren aangezien ik geen ervaring heb met dunne paarden.


En dus stop je, je merrie die ook nog eens flink terug is gezet in training nu vol met eiwitten.
Ja nee, dat is inderdaad verstandig! :roll:
Op deze manier is het een kwestie van tijd voordat ze hoefbevangen of spierbevangen staat; je paard kan deze grote hoeveelheden eiwit niet verteren/afvoeren.

Indien je, je paard aan wilt laten komen dan is het belangrijk om de juiste balans tussen eiwit en vet te verkrijgen.
In voordroog zit sowieso al een andere voedingswaarde dan in hooi; daarnaast geef je, je merrie een hoeveelheid merriebrok die zelfs bij een zogende warmbloed van 1.75 nog aan de hoge kant is.
Ik zou beginnen met het toevoegen van olie, maisvlokken en een goede kwaliteit krachtvoer die qua vitamines in balans is. En dus geen merriebrok.

meggiemeg

Berichten: 12227
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:25

Heb je een welkoop in de buurt?
Dan zou je eens kunnen kijken naar Seniores Priores. Dit is een goede dikmaker.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:34

Mais is niet geschikt als paardenvoer, zeker niet in grote hoeveelheden, omdat het eigenlijk alleen maar uit zetmeel bestaat en er weinig mineralen en vitaminen inzitten. Dus dat is niet aan te raden.
De merrie gewoon terugzetten op haar dieet wat ze bij jou kreeg, volop goed hooi voeren en evt. bijv. lucerne erbij geven evt. i.c.m. met de muesli. Kans is groot dat als ze zich weer op haar gemak gaat voelen ze ook weer aankomt; als ze bij de andere mensen erg onrustig was dan is het logisch dat ze flink is afgevallen en als ze weer tot rust komt zal ze waarschijnlijk weer gaan aankomen. Teveel voer geeft niet alleen kans op hoefbevangenheid, maar ook op overbelasting van nieren en lever, dus pas daar mee op. Goede olie is een prima aanvulling.

Wij voeren onze paarden ( naast hooi en granen ) Wafer Fioc, een combinatie "brok" van hooi en grassen met een kleine hoeveelheid granen en bietenpulp erdoor heen gewerkt, daar moet dan wel een vitamine brokje bij, maar dat is ook een ideaal voer om een paard op gewicht te krijgen, zonder dat je ze volpropt met eiwit en suikers. Daarbij zijn ze er lekker lang mee bezig en moeten goed kauwen ( het zijn "brokken" van 4 x 4 cm).

Priores is grotendeels bietenpulp, maar dan in een betere verhouding dan pulp alleen ( scheve kalk/ fosfor verhouding).

Voordroog is vaak wat twijfelachtig en de kwaliteit zeer afhankelijk van het gebruikte gras, droogtijd, etc. Je kan beter kiezen voor goed, droog kruidenhooi wat lang van stengel is en grof en dat onbeperkt geven, dan heb je ook geen kans op schimmels en teveel eiwit. Maar ik neem aan dat je weet waar de voordroog gewonnen is.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:39

Wat verwacht je met twee dagen? Zou haar eerst eens op onbeperkt hooi en gras houden, daarbij een schepje basisbrok en een vitaminebrokje. Kijken wat de rust op de Eigen plek nu gaat geven. Eens een paar weken aankijken, gaat het dan nog niet goed weer verder zoeken. Eventueel een basis bloedonderzoek, wormenonderzoek en bloedonderzoek op tekorten.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:45

Pulp of senior priores zijn goed voor bij te komen. Olie bijgeven helpt ook om aan te komen. Misschien de merrie brok veranderen door luzerne of grasmix? Zitten ook eiwitten in maar is volgens mij minder belastend dan zoveel merrie brok. En het is een ruwvoer. Kijken voor een,muesli met hoge vetten in. Dat helpt allemaal,om ons oude merrie op gewicht te houden. Nu uw paardje is jonger. Zou ook een kijken naar eventueel een maagzweer? Hier kunnen ze ook van,afvallen. En kijken op wormen enzo.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:46

Persoonlijk zou ik haar gewoon eerst door de tandarts en ostheo na laten kijken.
Is dit allemaal in orde (ook even de ontworming onder de loep nemen) zou ik haar eerst gewoon eens even lekker bij laten komen. Ze is weer thuis op haar vertrouwde plekje zoals ik jouw verhaal lees. Indien heimwee echt de oorzaak is geweest zou ze op goed en ruim voldoende hooi eventueel aangevuld met een vitamine/mineralen korrel (liefst met wat lucerne) prima weer aan moeten komen.

Geef het even de tijd, en pas op met veel krachtvoer.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:47

Hier nog een grote voorstander van Seniores Priores!
Liever dan merriebrok :o
En lekker onbeperkt goed weidehooi!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:26

Tanden, ontwormen, zandkuur. Dan goed hooi, genoeg vitamines en kilo bietenpulp (gewoon eigen merk welkoop) voor aankomen, maar ook darmflora weer op orde krijgen, want mais kan die boel flink overhoop gooien. Verder even afwachten (deken op wel optie ivm minder energie verbruik om warm te blijven met de nattigheid nu), oude manier van voeren + onrust (mogelijk door voerregime) omschakeling vraagt even tijd. 1x/week even met meetlint gewicht bijhouden en niet meteen wonderen verwachten met winter (en metabolisme wat meer geneigd is om voorraden aan te spreken) voor de deur.

Eduard007
Berichten: 168
Geregistreerd: 13-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:35

Wat goed dat je je paard hebt teruggehaald. Voor nu ben ik het eens met de rest! Onbeperkt hooi en op de plaats rust. 3 kilo brok zal meer schade brengen dan goed is. Als zij zo mager is door de stress is de kans op maagzweren flink aanwezig. Suiker en brok is daar juist heel nadelig voor. 24 uur goed hooi, bietenpulp (niet van pavo maar de ouderwetse vorm) en ik zou eens kijken naar de slobber van Vitalbix. Zit prebiotica in wat de darmflora ondersteund. De darmen zijn sowieso van slag als ze mager is terwijl ze voldoende eten krijgt dus zou goed zijn om daar op te investeren. Heel veel succes!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:27

Leuk dat ze minder dan een jaar geleden nog bij de tandarts is geweest, maar het ligt niet altijd aan de tanden.
Fijn dat je haar helemaal laat nakijken, en ik zou er zeker ook een wormenkuur doorheen doen. :)

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:29

Maïs meel is ook een hele goeie om die extra kilo's er weer aan te krijgen +:)+

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:30

Ianrowan2009 schreef:
Maïs meel is ook een hele goeie om die extra kilo's er weer aan te krijgen +:)+


Maismeel is alleen op basis van heel veel zetmeel, en dat is niet gezond voor een paard.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 19:05

Ianrowan2009 schreef:
Maïs meel is ook een hele goeie om die extra kilo's er weer aan te krijgen +:)+

Nee, paard maakt maar beperkt amylase aan (nodig om zetmeel te verteren) en ook de opname capaciteit van de dunne darm is beperkt. Darmflora in de dikke darm kan er niks mee en de balans gaat dan geheel onderste boven met afsterven van die darmflora tot gevolg. Zonder goede darmflora geen opname van voedingsstoffen uit de dikke darm en daar moet wel het meeste vandaan komen. Komt bij dat van de granen mais het zwaarst verteerbaar is.
Tel daar bij op dat ze dat op het andere adres ook kreeg om dik te worden en dat niet hielp is dat dus geen optie.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 21:35

Inmiddels terug gezet naar 1kg brok per dag en 1kg cavalor endurix met een schep vitamine e met selenium.
Daarnaast blijft ze onbeperkt goed ruwvoer krijgen.

Ze loopt nu bijna elke dag een klein beetje vandaag 15 minuten gelongeerd zodat ze toch weer wat meer spier opbouw ook krijgt.

Ze is gelukkig wel super vrolijk op stal en is vandaag verhuisd naar een grotere box tegenover mijn andere pony. Mocht nog steeds mensen advies hebben over supplementen, graag!

Dame in kwestie vorig jaar:


Afbeelding

En nu:


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 02:16

Jammer dat je focus zo bij supplementen ligt.

Je krijgt al meerdere goede adviezen en dat is niet voor niks.

*Ze gaat naar de tandarts. Dat zegt niet alles, want er lopen heel veel prutsers. Vaak genoeg gaan paarden elk jaar en blijkt het niet goed gedaan te zijn.
*Mest weggebracht? ZE kan wormen hebben. Kan altijd in principe.
*Pijn, ongemak en tekorten worden binnenkort uitgesloten.

ZE is nu net verhuisd, dus het heeft tijd nodig.

Was je erbij bij die andere mensen? Niet iedereen doet wat ze beweren. Hoeveel hooi kreeg ze daar. NOg steeds geven mensen veel te weinig ruwvoer. Ze was daar onrustig op stal? Dan kwam ze misschien te weinig buiten. Had ze te weinig hooi of stond ze alleen. Dat maakt een paard diep ongelukkig.

Nu moet je alleen maar onbeperkt GOED ruwvoer geven. Daarbij een vitamine brokje. Stel dat ze toch niet aan komt, kun je altijd nog meer gaan geven.
Goede dikmakers zijn de speedibeet en wiesencobs bijvoorbeeld.

Eiwitten zitten bijv ook in lucerne. Maar zelf zou ik ze dan nooit stilzetten qua werk. Carli Wafer is een mooie product. Zijn grassen met lucerne en alleen spelt, geheel biologisch. Daar kun je van bijvoeren en doen ze langer over, omdat het grote brokken zijn.

De regelmaat in je voer is ook belangrijk en de vitamines en mineralen. Als er al veel in je voordroog zit, moet je niet teveel bij voeren. Teveel is ook belastend.
Als er tekorten zijn in je ruwvoer, moet je bijvoeren.

Supplementen zijn niet nodig bij goed voer. Aankomen, duurt alleen wel eventjes. Als je haar nu volstopt, krijgt ze problemen. Licht werk en goed voeren. Duurt even, maar komt echt wel weer.

Onze oude merrie was echt mager en kwam ook snel genoeg aan. Nu voor de winter zou ik wel beschutting geven of een deken, zodat ze haar energie kan gebruiken voor het aankomen. Nu stookt het kacheltje op hooi.