Voeren van mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Voeren van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 21:33

Hoi hoi!

De laatste tijd voer ik mijn paard appelmuesli en luzerne.. 1/2 muesli en 1/2
luzerne smorgens en hetzelfde savonds.
Nu werd ze wel weer dik daarvan (ze is niet drachtig).
Nu ga ik de luzerne verlagen naar 1/4.
Ik heb nog bijna een volle ton luzerne deze maak ik eerst op. Hierna wil ik geen luzerne meer halen en ipv de appelmuesli, strucomix gaan voeren. Hier zit al beetje luzerne in. Ik wil ook misschien biks gaan voeren. Maar ik wil niet klakkeloos dingen aan mijn paard geven.. Zijn er bepaalde redenen dat biks wel of niet gevoerd word?Bijvoorbeeld dat het in bepaalde situaties absoluut niet gevoerd mag worden of dat een paard het juist wel MOET hebben?

Alvast dannkjewel :)
Groetjess

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:40

Sowieso wat is in hemelsnaam appelmuesli?
En biks heb je in zoveel soorten, hier kan volgens mij niemand wat mee.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voeren van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:50

Waarom heb je destijds de keuze gemaakt voor dit voer?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeren van mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 21:58

Ik zou niet de luzerne maar de muesli gaan verlagen. Luzerne is 10% rijker dan hooi per kg, een schep luzerne is ongeveer 400-500g en een schep muesli zo'n 600-900g (vaak 800g). Muesli is 50-100% rijker dan hooi per kg.

Biks is net zo'n breed begrip als muesli. Je hebt biks van 0.75 EWPa (energiemaat, subli ponybrok) en 1.02 EWPa (Pavo Energycontrol).

Ik zou een vitaminekorrel voeren naast een handje luzerne en voldoende ruwvoer (gras, hooi of voordroog). Zelf gebruik ik graag Marstall Force, maar er zijn meer goede vitaminekorrels.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:00

Kan me niet voorstellen dat ze van die lucdrne en musli dik word.
wat word er daarnaast gevoerd?

Eventueel overstappen op dieetmusli van subli, hoog in vitamines en geen granen en weinig suiker :j

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:00

Wat doe je allemaal met je paard?

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 22:03

Toen ze de appelmuesli kreeg was het nog mijn verzorgpaard dus ging ik niet over haar voer. Ze kreeg deze omdat de andere die ze eerst kreeg niet meer leverbaar was.
De luzerne werd bijgevoerd omdat ze bloedarmoede had.

Ben haar nu luzerne blijven geven maar nu word ze daarvan juist TE dik. Vandaar dat ik de overstap wil maken naar strucomix waar nog wel beetje luzerne doorheen zit. Dan krijgt ze dat nog wel binnen maar niet teveel.

naast de muesli en luzerne krijgt ze kuil 3-4x daags.

ik rijd mijn paard 4-5 x in de week, longeer 1x in de week en ze heeft 1, soms 2 dagen vrij.

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:25

Met 1/2 schep luzerne bij je voer is weinig mis, ook 2x per dag niet. Echt aankomen zal eerder aan je muesli liggen. Of aan het gras, voordroog en/of hooi dat je voert.

Luzerne als dikmaker, betekent emmers vol voeren. Hoe jij het nu voert heb ik het ook wel gebruikt, zodat de voerbak wat voller is, ze meer moeten kauwen en daardoor hun 'kwachtvoer' langzamer eten en beter verteren :)

Zoek eens uit wat er in je muesli zit. Qua vitaminen en mineralen, maar ook suikers, zetmeel, eiwit, energie index (zoals Mizora vertelt).

Voor nu zou ik eerst grasinname en of rijk hooi minderen. Armer hooi en zelfs wat stro is imo prima ruwvoer. Evt wat minder muesli, tot die op is en dan eens kijken voor een energie arme muesli of brok. Of echt alleen vitamine + mineralen korrel. Luzerne zou ik gewoon blijven voeren zoals je deed.

Als vervanging van luzerne kun je evt nog kijken naar de DailyPlus van Pavo (iets lagere voedingswaarde maar wel wat olie en melasse) of bijvoorbeeld Compact Gras van Hartog.

Veel verschil is er niet tussen brok en muesli (behalve het uiterlijk). Je hebt sobere muesli en sobere brok, maar ook rijke varianten van beiden.

Subli ponybrok is voordelig en vooral vitamine en mineralen, weinig energie, niet veel eiwit en niet heel erg veel zetmeel en suiker.
Subli dieetmix is vrij prijzig, maar wel dieetvoer (geen granen, zeer laag zetmeel en suikergehalte) goed gevitamineerd en geschikt voor allergiegevoelige dieren. Is geen muesli maar lijkt daar qua uiterlijk meer op dan op brok.

Met andere merken kant en klaar voer heb ik niet zo veel ervaring.

Qua vitamine & mineralen heb je inmiddels ook keuze zat:
Marstall Force, Marstall stalreep en weidereep, Pavo Vital, Pavo Summerfit, Lexa (verschillende varianten met en zonder kruiden), Metazoa... enz enz
Daarnaast is er ook nog vanalles in poedervorm, bijv. van NAF.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 23:56

Safiera schreef:
Voor nu zou ik eerst grasinname en of rijk hooi minderen. Armer hooi en zelfs wat stro is imo prima ruwvoer.

Wel haver- of gerstestro dan. Tarwestro is niet zo gezond voor paarden (nog afgezien van de antischimmelzooi en bestrijdingsmiddelen waar alle stro meestal mee bewerkt is).

TS hoe doet je paard het op hooi ipv voordroog? En wat is de kwaliteit ervan (welke grassoorten zitten erin, waar is het mee bemest en hoe zwaar, wanneer is het gras gemaaid enz enz enz)