Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:42

Hier een tevreden gebruiker van vitalbix bij twee Haflingers, Haflinger x Fries kruising en een exmoor. De Haflingers zijn lespaarden en lopen zes dagen één tot twee uur in de les of met de bijrijder.

Fijne dosering met een bekertje, de paarden hier staan al te kwijlen als het schepje eraan komt.
Merk duidelijk verschil bij de paarden ze glimmen je tegemoet, zien er gezond uit en hebben voldoende energie, maar knallen niet de pan uit zoals bij gewone brok.

Ze krijgen in de ochtend 300gr en om mijn vader tevreden te stellen 300gr basis. Maar dit is totaal niet nodig. Maar ja m'n vader is nogal van de oude stempel, dus veeeeeeel brok erin. Ben al blij dat ik dit terug heb kunnen schroeven.

Naast brok krijgen ze ook standaard lijnzaadolie vanwege dat ze de winters op zand staan.

Eerst gebruikte ik balancer brok van je paard gezond en fit, maar dit is aanzienlijk duurder dan dit brok en is net zo goed.
Voor de prijs van 1 zak balancer koop ik 3 zakken vitalbix. En ik hoef maar 50gr meer van vitalbix te voeren dan balancer.



myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:43

jesito schreef:
Op de stal waar ik stond voeren veel mensen het intussen en dat bevalt ze goed.
Ik heb het ook gevoerd, fijn spul.
Alleen als je paard veel aan het werk moet zal je iets bij moeten geven voor energie als je paard wat futloos blijkt.

Vaak is het bijvoeren van lijnzaadolie voldoende.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:41

Jelleee schreef:
Die van mij lust het niet, maar die is dan ook heel kieskeurig.


Lust hij het ook niet als er lijnzaadolie overheen zit.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:09

Ben wel erg blij met mijn vuilnisvatten, ze vreten alles wat je ze voorzet.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 20:28

Jessix schreef:
Dat zou inderdaad ook kunnen. :j

Ik vind het wel interessant voer, maar twijfel zelf een beetje of ik niet net een beetje extra energie moet bijvoeren aan mijn paard.. En dan heb ik om eerlijk te zijn niet zo'n zin om met pulp en zemelen aan de gang te moeten. (na jaren lang Senior Priores te hebben gemaakt voor mijn old timer ben ik daar wel even klaar mee)
Vandaar mijn vraag.


In principe is lijnzaadolie bijvoeren al voldoende, mijn lespaarden krijgen het ook op deze manier en dit is voor mijn paarden echt voldoende.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:12

Ze krijgen ongeveer 250 a 300 gr per dag en ja doe eenmaal per dag twee a drie pompjes lijnzaadolie erover.
op dit moment krijgen ze geen lijnzaadolie omdat het weiland nu er voeding en energie rijk is.
Maar straks als land weer schraler wordt krijgen ze weer.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:55

In plaats van grasbrok, kun je beter lijnzaadolie geven voor wat extra energie en eventueel aanvullen met lucerne.

Vraagje geven jullie het brok in 1 x of in meerdere porties per dag.
Beter is in 1 x ivm betere opname in het lichaam.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:45

Voor een betere opname kun je het beter in 1 x voeren.
Tegenwoordig heb je ook beloningssnoepjes van feral horse care, als je alsnog een beloning wilt geven.
Als je een voeradvies op maat wil hebben en tips en trucs, dan adviseer ik je contact op te nemen met bokker Pottegieter.
Zij is de producent van vitalbix, zij kan je net even wat verder helpen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:53

Hoeveel ruwvoer krijgen jullie paarden en welk ruwvoer. Misschien is er daar nog energiewaarde extra uit te krijgen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:05

Je kunt het in principe vergelijken met ons eigen ontbijt, als je maar een licht ontbijtje hebt gehad, heb je weinig energie halverwege de ochtend.
Neem je een goed ontbijt, dan heb je de hele ochtend een goede energie leverancier.
Ontbijt je te zwaar, dan heb je een te vol lichaam en moet je lichaam te veel werken om de energie om te zetten en zal je eerder futloos voelen.

Hopelijk geeft je deze voorbeelden een beetje inzicht.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:12

Zoals ik het lees is de ruwvoer wel mooi verdeeld over de dag. Dus daar zou het niet echt aan kunnen liggen.
Misschien zou je het eerst kunnen proberen in 1 x te geven.

Amanda, juist direct na een zware training brok geven, hindert juist het herstel, omdat het lichaam dan alle energie nodig heeft om het eten te verteren. Dus spierherstel wordt op de tweede plaats gezet.

Daarom is er ook een algemeen voeradvies om brok minimaal een uur voor of na de arbeid te geven.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:32

Ik zie het als ontbijtje plus, dus idd als aanvulling.

In principe kan het niet veel kwaad dat je wat boven de normale dosis zit. Alle vitamines en mineralen die te veel zijn, plast en poept het paard toch weer uit. Alleen is het een beetje zonde van het geld.
Waarschijnlijk is met een scheut lijnzaadolie al klaar.
Toen mijn oudje nog leefde gaf ik naast vitalbix ook een scheut lijnzaadolie om haar lichaam soepeler te houden.
Lijnzaadolie heeft meerdere goede uitwerkingen op het lichaam, blijft soepeler, goed voor de darmen, zand wordt makkelijker uit de darmen vervoerd en niet te vergeten aanvulling als energielevering.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:48

Het is een kwestie van gewoon uit proberen, wat voor het ene paard meer dan voldoende is, is voor de andere te weinig.

Mijn Haflingers lopen er super op, mijn paarden zijn lespaarden, dus lopen regelmatig 2 uren op een dag.
Hun herstel is eigenlijks prima, met een uur rust tussen de lessen, hebben ze voldoende energie weer.
Ze krijgen beide 225 gr vitalbix per dag.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:54

Mijn Haflingers gingen alleen maar stuiteren van krachtvoer en ze kregen alleen maar simpele basisbrok.
Ze kregen veel ste veel aan energie binnen en die moest er uiteraard er ook uit.
Ik voer nu een jaar vitalbix, tot nu toe erg tevreden, heb niet meer van die energieknollen, maar gewoon zoals de energielevel hoort te zijn.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:40

Succes lotje5lotje, laat je nog wel je bevindingen hier in de topic weten. Ben namelijk wel benieuwd als het werkt, mocht ik ook in dezelfde situatie komen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:31

Tja kan mij alleen maar bij de anderen voor mij genoemde punten aansluiten.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:29

Lijnzaadolie wel, maar luzerne niet, ze hebben volume genoeg van hunzelf, dus tekorten daarin zullen ze niet hebben, ook omdat ze bijna 24/7 ruwvoer voor hun neus hebben liggen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:35

Ik geef de lijnzaadolie van feral omdat ie bijna tien euro goedkoper is dan die van de welkoop en net zo goed is en dat ik gewoon bij de bestelling mee kan nemen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:04

Je kunt simpelweg de paarden niet over één kam scheren, voor de ene werkt het ene product beter, dan bij de ander.
Net zoals bij de mens, is het paardenlichaam en de werking er van verschillend van elkaar.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:43

Kayleigh_ schreef:
Ik heb vorige week donderdag gemaild.... Is het normaal dat ik vandaag nog geen antwoord heb? :o


Simone zit nu volledig in de paardenbeurzen, dus zal ze weinig tijd hebben om direct te antwoorden. Dus even geduld.

Anders idd even via Facebook benaderen. Volgens mij is ze niet een actieve bokker .

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:44

Kayleigh_ schreef:
Ik heb vorige week donderdag gemaild.... Is het normaal dat ik vandaag nog geen antwoord heb? :o


Simone zit nu volledig in de paardenbeurzen, dus zal ze weinig tijd hebben om direct te antwoorden. Dus even geduld.

Anders idd even via Facebook benaderen. Volgens mij is ze niet een actieve bokker .

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:45

Weet niet wat mijn telefoon heeft. Plaatst mijn reactie twee keer hihihi

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:50

Je zou als energieleveraar ook lijnzaadolie kunnen proberen ipv sportbrok waar veel suikers in zitten.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 09:43

Maureen95 schreef:
eestheer schreef:
Maureen, ik voer het ook aan Co! Helpt super!

Aah tof! Ik heb al met bennie overlegd dat ik op hooi overga en wil nu idd die vitalbix kopen. Waar haal jij het? Ik keek bij die afhaalpunten en zag dat er niet echt eentje in de buurt zit :(


Bij bestelling in de webshop, van 2 zakken, wordt het brok gratis op locatie geleverd.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 10:28

frisian_love schreef:
Ik voer ook sinds 9 maanden vitalbix.
Mijn Fries kwam heel snel fantastisch van haar huidproblemen af en kreeg een mooie glans.
Tot zover super tevreden, maar nu begint zij wat in te vallen bij haar spieren.
Bij rondvraag kreeg ik te horen, dat op de lange termijn de paarden toch energie tekort gaan komen.
Daarom op advies van de voerwinkel care4life gaan bijvoeren, maar binnen 3 dagen stond ze weer te schuren -O-
Dus nu zit ik met mijn handen in mijn haar.
Ik geef overigens ook de luzerne en de lijnzaadolie met vitamine E van vitalbix bij.
Wie heeft voor mij de gouden tip?


Ze hebben nu ook nutrimash, is een nieuw product van hun. Is een slobber. En ze hebben nu ook muesli. Misschien zijn dit nu de aanvullingen die je paard nodig hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dapnik en 47 bezoekers