Analyse hooi op schimmels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Analyse hooi op schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 13:41

Hoi,

Weet iemand van jullie of je als particulier in Nederland ergens een pluk hooi kunt laten testen op schimmels?

GD in Deventer deed het niet en BLGG in Wageningen ook niet.
Via een hoogleraar heb ik het adres gekregen van het centraalbureau voor schimmelcultures in Utrecht. Weet iemand of je daar hooi kunt analyseren?

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Analyse hooi op schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:34

Helaas kan ik je niet helpen met je vraag maar mag ik vragen waarom je het daarop wilt laten testen?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:37


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:51

Deaglán schreef:
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag maar mag ik vragen waarom je het daarop wilt laten testen?


Er zat duidelijk schimmel in het hooi bij de stal waar we gisteren weg zijn gegaan. We hebben dit bewaard en het ruikt heel zwaar en zoet/zuur. Het kan de oorzaak van de ziekte van ons paard zijn.
Eerder zaten er ook al maden in de voerbak btw.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 10:52


Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Analyse hooi op schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:54

Aha, op zo'n manier. Succes met een event. claim maar nog meer succes met het opknappen van je paard, hopelijk is hij snel weer de oude.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:23


Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 15:56

madamX schreef:
http://www.voergezond.nl is ook een mogelijkheid om te laten analyseren op o.a. schimmels.


Dank je wel!

Mijn onderzoek naar schimmelanalyses stond even op een laag pitje, maar is nu weer geopend! :Y)
Ik heb van een hoogleraar ook het adres van het centraal bureau voor schimmelcultures gekregen, die ga ik ook mailen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:47

demo_love schreef:
[

Er zat duidelijk schimmel in het hooi bij de stal waar we gisteren weg zijn gegaan. We hebben dit bewaard en het ruikt heel zwaar en zoet/zuur. Het kan de oorzaak van de ziekte van ons paard zijn.


Heb je het over hooi of voordroog.. (zoet-zuur)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:09

ceasario schreef:
demo_love schreef:
[

Er zat duidelijk schimmel in het hooi bij de stal waar we gisteren weg zijn gegaan. We hebben dit bewaard en het ruikt heel zwaar en zoet/zuur. Het kan de oorzaak van de ziekte van ons paard zijn.


Heb je het over hooi of voordroog.. (zoet-zuur)



voordroog?

Strikt genomen is het kuil, hoewel ze het zelf hooi noemden.
Inmiddels weet ik dat het een tweede snede was en veel zand bevatte. Daarnaast waren de voedingsstoffen eruit.

Edit.
Ik heb trouwens twee reacties terug, met nuttige informatie! :D

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Analyse hooi op schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:21

Ik ben wel benieuwd naar die reacties dan!

Meestal wordt met kuil het ruwvoer bedoeld wat koeien krijgen, dus het gras wat heel kort op het land ligt en dan in een kuil vast gereden wordt mer een trekker en afgedekt wordt met plastic. Met voordroog kuil of voordroog wordt het ruwvoer bedoeld wat langer op het land ligt dan kuil maar korter dan hooi. Dit wordt verpakt in plastic balen. Vaak is het dan ook aardig droog en lijkt het meer op hooi dan op kuil.

In hooi is schimmel vaak wat makkelijker te herkennen dan in kuil. Het gaat ook nog niet eens om de schimmel zelf die gevaarlijk is maar mycotoxinen. Dat is een stof die uitgescheiden wordt door schimmels. Op mycotoxinen kun je ruwvoer wel laten testen. Op gras producten en granen zitten eigenlijk altijd wel wat mycotoxinen, het gehalte moet alleen niet te hoog worden dan kan het de darmflora verstoren.

In sommige voeders worden momenteel mycotoxinebinders gebruikt, deze binden de mycotoxinen en maken ze onschadelijk.

Bij Provimi testen ze in ieder geval krachtvoeders en grondstoffen voor krachtvoeders. Deze testen zijn aardig prijzig. Wanneer je op alle verschillende mycotoxinen wil testen zit je zo op € 250.-

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:46

demo_love schreef:
Deaglán schreef:
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag maar mag ik vragen waarom je het daarop wilt laten testen?


Er zat duidelijk schimmel in het hooi bij de stal waar we gisteren weg zijn gegaan. We hebben dit bewaard en het ruikt heel zwaar en zoet/zuur. Het kan de oorzaak van de ziekte van ons paard zijn.
Eerder zaten er ook al maden in de voerbak btw.

Als die maden uit het hooi kwamen zou ik eerder denken aan een dood beest en dus botulisme

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:49

tamary schreef:
demo_love schreef:


Er zat duidelijk schimmel in het hooi bij de stal waar we gisteren weg zijn gegaan. We hebben dit bewaard en het ruikt heel zwaar en zoet/zuur. Het kan de oorzaak van de ziekte van ons paard zijn.
Eerder zaten er ook al maden in de voerbak btw.

Als die maden uit het hooi kwamen zou ik eerder denken aan een dood beest en dus botulisme


Wat houdt dat in? :oo

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 23:51

Levita30 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die reacties dan!

Meestal wordt met kuil het ruwvoer bedoeld wat koeien krijgen, dus het gras wat heel kort op het land ligt en dan in een kuil vast gereden wordt mer een trekker en afgedekt wordt met plastic. Met voordroog kuil of voordroog wordt het ruwvoer bedoeld wat langer op het land ligt dan kuil maar korter dan hooi. Dit wordt verpakt in plastic balen. Vaak is het dan ook aardig droog en lijkt het meer op hooi dan op kuil.

In hooi is schimmel vaak wat makkelijker te herkennen dan in kuil. Het gaat ook nog niet eens om de schimmel zelf die gevaarlijk is maar mycotoxinen. Dat is een stof die uitgescheiden wordt door schimmels. Op mycotoxinen kun je ruwvoer wel laten testen. Op gras producten en granen zitten eigenlijk altijd wel wat mycotoxinen, het gehalte moet alleen niet te hoog worden dan kan het de darmflora verstoren.

In sommige voeders worden momenteel mycotoxinebinders gebruikt, deze binden de mycotoxinen en maken ze onschadelijk.

Bij Provimi testen ze in ieder geval krachtvoeders en grondstoffen voor krachtvoeders. Deze testen zijn aardig prijzig. Wanneer je op alle verschillende mycotoxinen wil testen zit je zo op € 250.-


Dat zet ik liever niet op internet, misschien als we de uitslag hebben :Y)

Het is verpakt in plastic. En de schimmel was 'redelijk goed' herkenbaar, er zat namelijk een wit laagje op :r En er schijnen dan door de hele baal heen sporen te zitten.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:01

demo_love schreef:
Levita30 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die reacties dan!

Meestal wordt met kuil het ruwvoer bedoeld wat koeien krijgen, dus het gras wat heel kort op het land ligt en dan in een kuil vast gereden wordt mer een trekker en afgedekt wordt met plastic. Met voordroog kuil of voordroog wordt het ruwvoer bedoeld wat langer op het land ligt dan kuil maar korter dan hooi. Dit wordt verpakt in plastic balen. Vaak is het dan ook aardig droog en lijkt het meer op hooi dan op kuil.

In hooi is schimmel vaak wat makkelijker te herkennen dan in kuil. Het gaat ook nog niet eens om de schimmel zelf die gevaarlijk is maar mycotoxinen. Dat is een stof die uitgescheiden wordt door schimmels. Op mycotoxinen kun je ruwvoer wel laten testen. Op gras producten en granen zitten eigenlijk altijd wel wat mycotoxinen, het gehalte moet alleen niet te hoog worden dan kan het de darmflora verstoren.

In sommige voeders worden momenteel mycotoxinebinders gebruikt, deze binden de mycotoxinen en maken ze onschadelijk.

Bij Provimi testen ze in ieder geval krachtvoeders en grondstoffen voor krachtvoeders. Deze testen zijn aardig prijzig. Wanneer je op alle verschillende mycotoxinen wil testen zit je zo op € 250.-


Dat zet ik liever niet op internet, misschien als we de uitslag hebben :Y)

Het is verpakt in plastic. En de schimmel was 'redelijk goed' herkenbaar, er zat namelijk een wit laagje op :r En er schijnen dan door de hele baal heen sporen te zitten.


PB tje mag ook. Vervelend zeg. Maar dat kan heel goed de reden zijn van zieke paarden. Succes en sterkte er mee!

Tibaatje
Berichten: 73
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Analyse hooi op schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 14:38

Ik laat mijn hooi altijd testen voor aankoop. Nu al tijden zelfde hooi van hetzelfde land, nooit meer een probleem. Af en toe voer ik een baaltje voordroog tussendoor, super mooi spul wat ze erg lekker vinden. Maar als de baal langer dan 6 dagen open is moet ik oppassen voor schimmelvorming en ik voer dat alleen in de wintermaanden. Het testen laat ik door fitterdier.nl doen