psyllium zaden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:10

Op advies van mijn dierenarts wil ik een zandkuur geven. Mijn dierenarts zei dat ik het beste gewone psyllium zaadjes kon geven, aangezien dat het werkzame bestanddeel is in een zandkuur.

Iemand ervaring met deze?

http://www.daisypaardenshop.nl/a-261635 ... lo-100280/

Mijn dierenarts zei dat het verstandig is om 3 weken te voeren en dan een week niet, dan weer drie weken wel etc. Zijn er meer mensen die het zo voeren, of doen jullie het anders? Wat is de hoeveelheid die ik moet geven per pony? ( b-pony en c-pony) Kun je het gewoon droog voeren, bv door de muesli heen?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:11

Ik vond het rotspul om bij mijn paard naar binnen te krijgen, dus volgens mij heeft het uiteindelijk niet zoveel zin gehad. Vanalles geprobeerd, maar het ging zowel nat als droog écht niet naar binnen...

DRIE weken voeren?? Volgens mij is 5 dagen al genoeg...

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:13

Volgens mij is het precies andersom: een week wel voeren en dan weer 3 weken niet. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet 1x per maand zo'n kuur doe. Overigens staat op de site die je noemt gewoon uitleg over hoe het beste te gebruiken, met water dus ;) Ik heb hier zo'n zelfde zak liggen waar dan wel weer op staat dat het droog te gebruiken is. Waarschijnlijk een net iets andere vorm dan.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 15-12-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:14

Volgens mij is dit hetzelfde merk als die van agradi. Ik voer het door de slobber, maar wel op het laatste moment. Laat je het eerst wellen dan krijg je meestal een blok taai gelspul wat je eigenlijk in stukken moet snijden om het te kunnen mengen. Helemaal droog lijkt me te stoffig en het neemt veel vocht op wat ook lastig kan zijn met eten.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:16

Bedankt voor de snelle reacties!
Volgensmij zei ze echt 3weken en dan 1 week niet..
Maar voor de zekerheid zal ik toch nog even bellen :)

Lieset23

Berichten: 417
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Bad Nieuweschans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:16

Wij hebben het gevoerd aan een grote E-pony. Rechtstreeks over de brokken heen. Dus droog. Eén keer per dag en omdat het een bijna paard betreft de dosering van een paard aangehouden.
We hebben de kuur 7 dagen gegeven.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:17

Ik gebruik deze al een paar jaar ! Om de 6 weken een kuurtje van 7 dagen...ongeveer 100gr per (groot) paard in 1/2L water een half uurtje laten weken. Ik meng er een handje luzernehaksel onder en ze smullen het hier heerlijk op ! :j

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 20:21

Ik heb de info op de site even wat grondiger gelezen :o
Daar staat dat het 3 a 4 uur moet weken, maar een half uurtje is dus ook genoeg? Wil idd niet dat het een grote slijmerige kliederboel wordt. Daarom dacht ik dat het droog moest.
Maar dan ga ik deze iig alvast bestellen!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:25

Het wordt wel een slijmerige kliederboel hoor, maar vinden ze hier helemaal niet erg ! Smakt lekker :P

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:28

Ik voer het hier ook aan een pony met slappe mest en daar wil ik juist pas die vochtopname in de darmen, vandaar dus ook droog of vrijwel droog voeren wat sommigen doen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:29

Mij is ook geadviseerd (door de da) dit maandelijks te voeren, 1week wel, 3 weken niet.
Ik voer het meestal droog gemengd met luzerne, soms op het laatste moment door de slobber.
Het is voor een haflinger die net zandkoliek gehad heeft, ze krijgt 2x per dag 100gram. Is de dosis voor een paard maar door de koliek toch voor de hoge dosis gekozen aangezien er véél zand in haar zit.
Ik voer zandweg van excellent trouwens.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:31

Ik zou een kuurtje doen maar na een kuur stoppen. Onderhoud kun je ook doen door lijnzaad te voeren. Wel voor die tijd koken, want anders is het giftig. Mijn merries lusten daar wel pap van.

Als ik een kuur doe, dan geef ik Sandclear. Zijn brokjes, gewoon door de andere brok mengen, ook geen probleem om dat naar binnen te krijgen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:32

Avalon87 schreef:
Bedankt voor de snelle reacties!
Volgensmij zei ze echt 3weken en dan 1 week niet..
Maar voor de zekerheid zal ik toch nog even bellen :)


Als je er voor het eerst mee begint dan is zeker 3 wk. aan te raden. Daarna zou je dat nog een keer kunnen doen en dan overgaan naar 7 dagen per maand.

Die van Makana is het goedkoopst dacht ik http://www.makana.de/pferd/anwendungsge ... tel?c=1443

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:37

Je kan deze zaadjes ook gemalen krijgen dan is het veelmakkelijker te voeren door de slobber
3 weken wel en 1 week niet lijkt me niet. Eerder andersom inderdaad

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:44

Mijn paard kreeg het tegen zandkoliek. Inderdaad, eens in de maand een week dat spul geven. Ik kocht vrij goedkoop een aantal zakken bij een internetzaakje. Geen idee meer welke. Als ik op stal kwam, dan maakte ik alvast een papje van de psylliumzaadjes in een maatbeker met warm water. Het moet wel even weken namelijke. Als ik wegging dan mixte ik dat papje met de slobber die mijn paard kreeg. Nooit problemen gehad met dat mijn paard het niet wilde eten eigenlijk. Het hielp prima en het was lang niet zo duur als producten als Zand-weg.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:48

Hoe fijner gemalen, hoe beter ze schijnen te werken.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: psyllium zaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:50

ik voer het ook af en toe, gewoon droog door de brokken.