genoeg voer?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brinkie1
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-12

genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 20:59

Mijn paardje (14 jaar, 535 kg en 1,60 m) staat op zaagsel.
Ze krijgt 2 x per dag minimaal kuilvoer.
Daarnaast krijgt ze ook 2 x ongeveer 0,5 kg biks (per dag dus 1 kg).
Ze loopt 5 x per week, 1 dag longeren en 1 dag vrij.
Verder doen we altijd een klein beetje stro in haar stal zodat ze toch wat te knabbelen heeft.
Volgens de staleigenaar krijgt ze genoeg te eten, maar ik vraag het me af.
Wat vinden jullie?

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:57


Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:30

wat bedoel je met minimaal kuilvoer? 2 x een beetje?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:32

Ruwvoer is het belangrijkste, zeker als ze ook nog eens op vlas staat waar ze niet aan kan knabbelen.
Wat bedoel je met 2 x een klein beetje?
Hoeveel is dat?

gemma92

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-12-06

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:41

misschien bedoeld ze maximaal :+ ?

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:09

Minimaal of maximaal klinkt beiden niet best

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:24

Of misschien werd bedoeld 'in elk geval 2 keer'. TS, ik denk dat je toch nog wat meer info moet geven. Zo mis ik bijvoorbeeld een aanwijzing voor wat het huidige rantsoen met je paard doet: valt 'ie af, blijft 'ie op gewicht of komt 'ie aan?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:42

Maar wat noem jij minimaal dan, ik voer mijn 3 paarden een flinke ford kruiwagen met een kop er op met kuil/voordroog en dan krijgen ze voor de nacht ieder 3 flinke plakken hooi en een plak stro in hun slowfeed hooinet vaak is alles op muv het stro daar is ongeveer 2/3e van op.
Of het genoeg is wat hij krijgt daar moet je je paard voor bekijken, mij zou het meer gaan dat je paard wat te doen heeft en dat zijn darmen in beweging blijven.

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:08

2x kuilvoer is zowiezo te weinig en zeker voor een paard wat niet in een strobox staat...

mijn paarden krijgen 4x per dag hooi + 3 volle voerscheppen luzerne + 2x krachtvoer EN staan in een strobox

de maag van het paard mag max 7u zonder eten. over krachtvoer doen ze echt maar heel kort dus is het altijd beter om meer ruwvoer te geven

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:15

Karrimh schreef:
2x kuilvoer is zowiezo te weinig en zeker voor een paard wat niet in een strobox staat...

mijn paarden krijgen 4x per dag hooi + 3 volle voerscheppen luzerne + 2x krachtvoer EN staan in een strobox

de maag van het paard mag max 7u zonder eten. over krachtvoer doen ze echt maar heel kort dus is het altijd beter om meer ruwvoer te geven


Dat is wel een beetje zwart-wit. Mijn merrie wordt ook 2x per dag gevoerd. Máár die krijgt dan wel zoveel dat ze genoeg heeft om de hele dag en daarna nacht door te komen, staat hooguit 2 uurtjes zonder als ze weer eens schrokt :+ Gaat m.i. meer om de hoeveelheid dan om het aantal voermomenten. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ze zich eerst een paar uur ongans staat te vreten en daarna 5 uur niets heeft, dat ben ik wel met je eens.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: genoeg voer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:57

Voldoende ruwvoer is heel belangrijk voor een gezond paard. Om te bepalen of jouw paard voldoende binnen krijgt moet je aan het rekenen. Een paard heeft minimaal 1,5 % van zijn lichaamsgewicht aan droge stof nodig uit ruwvoer. Jouw paard weegt 535 kg dus dat betekend 535 * 1.5% is 8 kg droge stof. In voordroog kuil zit gemiddeld 70% droge stof. Dus om aan 8 kg drogestof te komen moet je 8/0.7 = 11 kg voordroogkuil per dag voeren.

Natuurlijk telt het stro ook mee als ruwvoer. Stro bevat ongeveer 85% droge stof. Dus stel dat jouw paard 1 kg stro op een dag krijgt betekend dat dat je ongeveer een kilo minder voordroog kan voeren per dag.

Weeg dus een keer het ruwvoer wat jouw paard krijgt.

Naast dat je paard voldoende ruwvoer krijgt is het belangrijk dat je paard ook de hele dag bezig kan zijn met eten. Een paard moet eigenlijk niet langer dan 4 uur zonder eten staan. Wanneer dat wel gebeurd gaat het paard zich vervelen wat kan leiden tot stalondeugden en verzuurt de maag waardoor maagzweren makkelijk kunnen ontstaan.

Pas wanneer je weet hoeveel ruwvoer je voert en welke kwaliteit kun je gaan bekijken hoeveel vitaminen, mineralen en spoorelementen daar waarschijnlijk in zitten. Wanneer je dat weet kun je aan de hand van de behoefte van jouw paard berekenen wat je verder nog moet voeren. Het voer wat ik voer (Fibra Premium) is afgestemd op het Nederlandse ruwvoer. Op de site kun je eerst bepalen hoeveel arbeid jouw paard levert, daarna kies je de hoeveelheid en de kwaliteit van het ruwvoer en kun je aflezen hoeveel Fibra je jouw paard moet voeren. Er zit namelijk erg veel verschil qua hoeveelheid nutriënten in stengelachtig hooi of bladrijk nat voordroogkuil daarom denk ik dat het goed is daar rekening mee te houden.

Maar eerst aan het wegen dus!