Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:41

Mijn merrie krijgt al geruime tijd (sinds augustus) Pianissimo vanwege overdreven hysterisch gedrag.

Ze doet het er erg goed op en werd een stuk rustiger. Doel bereikt zou je zeggen. Maar nu is ze wel erg sloom.
Dit kan met verkoudheid te maken hebben gehad, maar iemand attendeerde me erop dat er wel meer paarden zijn die erg lusteloos worden van dit voer.

Ook snel zweten (doet die van mij dan niet), sloom en niet fit zeg maar.

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Uiteraard hoor ik niet alleen graag de negatieve, maar ook positieve (met name met langdurige voeren van dit voer)

Bedankt!!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:43

Ik heb het mijn hete hyperactieve merrie lang gevoerd en was alleen maar positief!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:44

Maar nu niet meer? Vanwaar de overstap? (als ik vragen mag ;) )

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:45

Ik heb er ervaring mee met langdurig voeren, merkte zeker een positief verschil. Als hij dan op wedstrijd kwam werd hij toch weer wat heet, maar minder erg dan voorheen.
wat jij omschrijft klinkt in ieder geval niet goed, lijkt me ook niet dat dat zo door het voer kan komen?

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:47

De kwpn merrie van mijn zus die nu ook bij mij staat, krijgt sinds eind september ook de pianissimo bijgevoerd. Normaal krijgt zij bijna geen krachtvoer maar omdat ze bij mij op onbeperkt hooi staan wilde ik wel iets van vitaminen en mineralen bijgeven. Zij is ook nogal een heethoofd.

Met de pianissimo is ze zelfs weer iets fitter als eerst (of door de conditie omdat ze nu veel meer gereden word) maar wel gewoon hanteerbaar. Het haalt voor haar zeker in de omgang wel de scherpe randjes er vanaf (maar ook dit kan liggen aan 24/24 buiten staan op een kwart hectare samen met mijn ruinen).

Mijn vriendin voert het ook aan haar 20 jarige Arabier. Zij doet het er al meer dan 2 jaar erg goed op. Het haalt er ook de scherpe randjes vanaf zonder sloom te worden.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:25

Pianissimo is speciaal samengesteld voor paarden en pony's die last hebben van stress of zich moeilijk laten berijden. Pianissimo bevat kruiden en andere elementen die de overmatige sensibiliteit tegengaan.

dit is het enige wat ik erover kan vinden Jess.

Lijkt me dus niet dat Joem er zo extreem op kan reageren. ze zal misschien toch nog niet helemaal fit zijn.

al had ze er vanochtend dus behoorlijk zin in. ;)

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:36

Ik ben alleen maar heel tevreden, ik heb het de mijne gevoerd toen ze net was ingereden en nogal druk in haar bolletje met van alles en nog wat bezig was maar zowat mij vergat.
toen ze drachtig was ben ik overgegaan op probreed na haar dracht heb ik nog een tijdje gewone strucomix en perfomix gevoerd/geprobeerd maar ben inmiddels gewoon weer terug bij de pianisimo en ben weer zeer tevreden.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 14:05

Het zou ook wel raar zijn als ze nu, na maanden, er eens op gaat reageren.

Denk dat het idd samenvalt met niet fit zijn.

Maar er zijn dus bokkers waarbij dit voer echt niet goed uitpakte bij hun paard. Zal ze vragen hier te reageren. Hebben we alles bij elkaar ;)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:14

Als ik de analyse bekijk is er niets vreemds wat die negatieve reacties kan veroorzaken. Enkele mineralen zijn wat aan de lage kant maar die hebben niet direct zn negatief effect op een paard maar op langere termijn kan het wel een rol gaan spelen, zeker als je pech hebt en ook het ruwvoer op die punten aan de lage kant zit. Dan zou het dus wel kunnen dat pas naar maanden de symptomen komen, of door een langzaam oplopend tekort of door verandering van ruwvoer waar dan te weinig van juist die nutriƫnten in zit.

Wat me opvalt is dat voor een voer wat rust moet geven het suiker en zetmeel percentage niet heel laag is.

Helaas kan ik nergens een volledige grondstoffen lijst vinden.....

Waar ik wel van overtuigd ben is dat kruiden (die zitten er in) geneesmiddelen zijn en ik ze daarom niet standaard aan ieder paard zal voeren, misschien reageren die paarden op de kruiden?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:16

Net zoals de kruiden in Care4Life. Daar ging die van mij compleet van uit de naad. 8)7

Welke kruiden vallen volgens jou onder geneesmiddelen? Ik 'zit' er niet zo enorm in, zoals sommige mensen hier (wat ik heel erg waardeer)

Ze zijn laat van het land afgekomen. Zeg rond eind oktober. En ze is nu zeker al 4 weken verkouden. Er wordt beetje bij beetje opgebouwd met hooi voeren (naar mate land minder voeding geeft wordt er hooi bijgegeven)

Ik ga dit weekend haar eens licht aan het werk zetten. Vandaag was geen goede graadmeter want dan is het voor zowat ieder paard onstuimig weer met bijhorend gedrag.

Wel super dat jullie meedenken! +:)+

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:20

Mijn paard (type sensibel, heet, stuiterbal) werd lekker rustig van de pianissimo, helaas niet op de goeie manier. Hij werd mat, schraal en zelfs wat lusteloos. Ik voerde op een gegeven moment 5 scheppen op een dag en het werd niet beter. Hij verloor spieren en vet, wat ik er ook bij voerde.

Bovenstaande kwam ik tegen op Bokt. Bokker gebruikte ook Pianissimo............

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:01

Wij gebruiken ook Pianissimo voor onze fjord. (deze heeft een karakter van een volbloed maar dan in een lekker fjordenlijf)
Deze staat nu (samen met nog 2 ponys) op een paddock met verder hun ruwvoer in hooinet.
Dagelijks krijgt ze een schep (ong 1 kg) pianissimo met een hand Fibergy (gehakseld stro en luzerne, om trager te eten).
Zet ik haar op een ander voer (bvb Strucomix Pony, zelfde hoeveelheid) dan is ze niet te houden op wandeling (ook niet na een flinke wandeling van 2 uur).
Eens op Pianissimo is dat hevige onhoudbare kantje eraf. Er zit dan nog meer dan genoeg energie in om een dagtocht te doen, maar het is voor iedereen en ook voor het paard veel fijner (geen getrek van ruiter in mond als gevolg).

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:08

Ik heb mijn merrie ruim 5 maanden op de pianissimo gehad vanwege een blessure.
Van uit volle sport training moest ze in eens op rust.
Wat tot gevolg had dat ze (ondanks dat ze al niet veel krachtvoer kreeg) de pan uit vloog.
Wandelen werd gewoon gevaarlijk.
Ik ben toen de pianissimo gaan proberen. En na 3 dagen merkte ik al veel verschil.
Het scherpe randje was er af.
Ze was weer normaal te wandelen.
Ik ben er dus heel erg over te spreken.
Had na 5 maanden ook niet het idee dat ze lusteloos of niet fit was

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 22:30

mijn erg gevoelige snel gespannen merrie deed niks op de pianissimo, werd er niet rustiger van...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:43

Dus tot nu toe vooral positieve reacties, fijn! Dat sterk mij ook weer in mijn keuze.
Morgen even longeren om te zien hoe het er voor staat. Kijken of ze zich al beter voelt, kreeg het idee van wel nl.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 09:43

Ik ga vandaag een zak Fiber Force halen heb ik besloten. Dit ivm lage suikers en dat toch echt veel beter voor haar is. Lang overna gedacht, maar nu besloten ;)

Ik ga het in beginsel mengen met Pianissimo. Kijken hoe dat gaat, rustig aan opbouwen.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:57

Dimple kan je er ook 1 voor mij langs brengen hahaha.
Je zit vlak bij mij in de buurt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-13 15:03

Kwam er achter dat ik nog een zak Piasissimo in de auto heb liggen...........die moet ik eerst tot de helft opmaken anders kan ik hem niet kwijt op stal. Nog een weekje wachten dus helaas :+

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:40

Ik ben ermee gestopt. Mijn paard is heet en kijkerig, zijn normale muesli was even niet op voorraad, vandaar dat we deze eens geprobeerd hebben. Hij kreeg ongeveer een kilo per dag. Hij werd er niet rustiger van helaas. Ik vond hem zelfs sneller geprikkeld. Ook vond ik de muesli teveel siroop (suikers) bevatten. Het is ook kleverig. Goede test voor je muesli is om een hand vol vast te pakken, als je dan alles loslaat mag er eigenlijk niks aan je hand blijven plakken. Dat was hier echt niet het geval.

Mijn paard zat er niet lekker mee in zijn vel. Ik vond met name zijn vacht achteruit gaan. Toen hij terug op zijn oude voer was zag ik snel weer verschil. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar voor mijn gevoel deed hij het er niet lekker op.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 14:30

Ik wil ook van de hoeveelheid suikers af, maar ik moest iets doen want de Care4Life ging ze helemaal uit haar naad van. Dit was het snelste voorhanden.

Wanneer ze straks weer fit is (nu aan het dokteren........zie andere topic) dan wil ik de dieetmix van Subli proberen.

Wat voer jij nu als ik vragen mag?

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:05


__Nienke

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:30

Ik heb mijn paard ook een tijd Pianissimo gevoerd. Had gehoopt dat hij er wat relaxter van zou worden, maar helaas geen verschil. Daarnaast vond hij het ook niet echt lekker. Het kleverige, wat saarie ook aangeeft, stond mij ook tegen.
Ik voer nu Nature's Best van pavo en daar doet hij het beter op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 15:39

Dimple schreef:
Ik wil ook van de hoeveelheid suikers af, maar ik moest iets doen want de Care4Life ging ze helemaal uit haar naad van. Dit was het snelste voorhanden.

Wanneer ze straks weer fit is (nu aan het dokteren........zie andere topic) dan wil ik de dieetmix van Subli proberen.

Wat voer jij nu als ik vragen mag?


mijn snel gespannen merrie kreeg ook dieetmix, die leek ook te heftig te reageren op de C4L en de pianissimo deed ook niet bij haar qua rustiger worden...

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 15:47

Ik maak mijn zak leeg en wil dan overstappen op Fiberforce of Dieetmix. Duik daar nog even goed in om de verschillen te bekijken.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!! ;)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Negatieve ervaringen met Pianissimo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:50

Ik heb Pianissimo gevoerd aan de halfbroer van de jouwe en die werd binnen no time graatmager dus ik ben er snel mee gestopt.