Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, SayaJones, Nicole288, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Levita30

Re: Overschakelen van krachtvoer naar enkel ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:36

Ik zou zeker wel vitaminen, mineralen en spoorelementen naast het ruwvoer aanbieden. Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen tekorten oplopen. Dit onderzoek is vorig jaar gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht)

De resultaten zijn tijdens een super interessante themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Een tekort hoeft ook NIET ALTIJD te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een (goede!) vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groete en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Wanneer je er voor zorgt dat je paard of pony wel voldoende van alles binnen krijgt, zit hij misschien nog beter in zijn velletje, voelt hij zich nog beter, krijgt hij misschien pas op 22 jarige leeftijd artrose in plaats van op zijn 17e enz enz.

zie ook http://www.voervergelijk.nl/column/74/d ... en-ruwvoer

Tevreden gebruiker:Fibra, voeren uit respect voor de natuur van het paard!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie