Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 13:11

Hallo bokkers!

Even wat info. over mijn paard.
Het is een ondertussen 21 jarige merrie, flink energiek en een beetje dat grote, ouderwetse type.
Niet smal gebouwd en altijd wat steviger geweest. Tandarts is in Juni op stal geweest en de DA ook voor het ontwormen etc. Op stal krijgt ze s'avonds een flinke berg ruwvoer.

wat ze op een dag krijgt:

s'ochtens 1/3 kg brok
s'avonds 1 kg brok, een flinke berg ruwvoer (voordroog)
Het probleem is dat ze dus niet veel eiwitten binnen kan krijgen ivm. allergie.
Als ik meer hooi of brok ga geven gaat ze zich scheuren en heeft ze binnen no-time overal kale plekken op haar hoofd, hals en onder de buik.
Hierin al veel gewisseld, heb al eens muesli van havens gehaald, weet niet meer precies welke het was (zat in een wit met groene zak) maar dit had ook geen effect..

Het probleem is dat er nu op de wei weinig gras staat en wil haar graag fatsoenlijk bijvoeren.
De brokken zit ook niet veel in dus ik wil graag over stappen naar ander voer, ze krijgt nu havens sport brok omdat ze dat op stal geleverd krijgen en het voer dus inbegrepen zit bij de stalling.

Nu was ik aan het denken om lucerne, bietenpulp of senioren muesli te gaan proberen en kijken welke het meest effect heeft.

Ze is op het moment niet echt mager, maar ik ben bang als er dadelijk nog minder gras staat dat ze wel behoorlijk kan afvallen, en dat wil ik graag voorkomen.


Ik dacht maak maar een topic aangezien er vast genoeg bokkers met ervaringen zijn of tips hebben om mij te adviseren wat te voeren..


Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Niekj_Jente op 27-11-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:14

Ik hoor veel goede verhalen over senioren priores.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:15

Lucerne heb ik hier op stal hele goede resultaten van gezien :j Van horen zeggen schijnt bietenpulp ook goed te werken, maar daar zit natuurlijk wel veel suiker in en dat moet je willen

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:25

Slobber helpt, bietenpulp zet ook aan.
Ik heb onlangs contact gehad met het Paardentehuis in Soest omdat 1 van mijn verzorgpaarden (31 jarige grote ruin) vorige winter mager is geworden en we dit willen voorkomen. Zij voeren aan de oudjes daar Pavo Podo Start. Er zitten wel veel eiwitten in, maar blijkbaar kan een oud paard dat goed hebben en is de kans op bevangenheid nihil. Ze hebben ooit samen met Pavo een poging gedaan om seniorenbrokken op de markt te krijgen, maar er is blijkbaar te weinig animo.
We voeren deze brokken nu sinds augustus en hij is goed aangekomen, maar er mag nog wat meer 'vet' op zijn oude ribjes. Daarbij krijgt hij ook elke dag muesli, paar keer in de week slobber en nog wat lekkere extra's (wortels, appels, banaan) en onbeperkt hooi. Hij is nog zeer energiek en loopt nog graag een rondje mee onder het zadel in het bos of hei, 1x in de week. Hij staat overdag de hele dag met zijn maatjes op de wei en 's nachts op stal
Verder is er ook een mix; MPB-mix. Hebben we nog niet geprobeerd, maar dat zou ook een optie kunnen zijn. Was ook een tip van Soest.

ankem

Berichten: 2460
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Ergens in Friesland

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:15

Vanuit de praktijk met een even oud paard wat mager stond goede ervaring met seniores priores. Elke dag 1 voerschep weken in een emmer met ruim water. Binnen 3 weken ribben niet meer zichtbaar.
Dit uiteraard naast zeker 15 kg voordroog, overdag weidegang met beperkt gras en 2x1/2 kg sportbrok.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:18

Op een stal waar ik gewerkt heb gebruikten ze voor deze paarden lucerne en dat werkte prima :j

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:34

Subli heeft lucerne (zonder melasse) waar olie bij zit, echt fijn spul vind ik het!

Sowieso kan ik je (liefst Omega-) olie aanbevelen. Zit veel energie in zonder dat ze heet worden. Bij lucerne en bietenpulp wel kijken dat je de verhoudingen calcium/fosfor rechttrekt. (zijn veel topics over te vinden)


Maar nu ik je bericht nalees... ze mag niet te veel eiwit hebben en reageert al op veel hooi... Dan zou ik gaan voor bietenpulp met olie, want in Lucerne zit wel veel eiwit. Of inderdaad Seniores priores proberen.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 00:16

Bedankt voor de snelle reacties!
Denk dat ik zaterdag eens ga kijken voor de seniores priores en pulp..
Zowiezo daar nog even voor advies vragen :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:52


Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:29

Maris: bedankt!!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 14:29


Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:32

Bedankt! Lijkt mij idd een interessant stuk!

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:31

Krachtvoer minderen en wel meer hooi? En senior priores is geweldig spul. Mijn ouwe sok is er 32 op geworden

brenda2208
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-09-13

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:42

slobber, bijv; hooi, water brokken, stukjes appel, wortels, biks, snoepjes, pepermunt, suiker(niet te veel, slecht voor de tanden), doe bij elkaar in een emmer, stampen en klaar!

Leukertje

Berichten: 428
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:43

bietenpulp? dat krijgt het oude paard (+30) van mijn vriendin ook

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 01:42

Bedankt voor de reacties!
Meer hooi en minder ktachtvoer word hem niet. Met meer hooi gaat ze schuren en laat het hooi ook liggen..

Die biks werkt ook niet. Paard is kieskeurig.. zoon zelfgemaakt prutje laat ze echt liggen.

Ik ga morgen naar de winkel hier in de buurt met een ruim assortiment en goed advies. Denk dat ik voor de seniores priores en de pulp ga met wat lucerne voorin de ochtend. Gewoon even uittesten en kijken waar ze het best op reageerd

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:51

Ik heb zelf goede ervaring met bietenpulp gemengd met zemelen (de zemelen maken niet dikker, maar dat vult weer wat aan wat in de pulp ontbreekt en omgekeerd). Binnen no time had ik mijn paardje weer een stuk beter op gewicht.

Anoniem

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 02:15

Het voordeel van seniores priores is dat het het ruwvoeder ook vervangt. Ik zou echter wel even goed op het pak kijken wat betreft eiwitten.
Als je paard te schraal wordt in de winter kan je ook nog de optie deken nemen. Als ze te schraal worden, gaat alle energie naar de kachel. Als je dat ondervangt met een deken, kan de energie in het dikker maken van het lichaam gestopt worden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:16

Ha moniekske,

Breng m maar bij ons op stal, daar is ie zo vet.
Daar hebben ze die van mij ook weer opgekallefatert.

Effe zonder gekheid, seniores priores is heel goed en ik zelf voer heel graag Lucerne.
Slobber doen ze het ook vaak goed op en proberen echt zoveel mogelijk ruwvoer.
Daarbij je hebt oma geschoren, is je deken warm genoeg??
En de laatste foto's die ik zag is ze niet echt mager of wel, die oudjes worden snel wat schraal.

Succes.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:19

oja, het kan zijn dat het eiwitprobleem nu minder is aangezien er dus geen gras is.
In de zomer haalt ze daar ook een bom eiwit uit maar dat valt weg.
Dus zou je toch het ruwvoer wat op kunnen voeren, krijgt ze alleen savonds ruwvoer??
Het beste is verdeeld over de dag en als je iets op gaat voeren, geleidelijk dan kan ze rustig wennen en is een reactie hierop geminimaliseerd.

Toekie2
Berichten: 97
Geregistreerd: 09-12-06
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:21

Bietenpulp! Sommige merken voegen daar suiker aan toe maar je kan ook bietenpulp zonder suiker krijgen. Worden ze lekker rond van en 't is nog gezond ook (veel cellulose)

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:31

En bietenpulp is een aanvulling op ruwvoer ipv krachtvoer.

ElfiL92

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 08:53


Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-13 12:57

jesito: De deken is warm genoeg, ik voel iedere dag even eronder en ze voelt warm aan.
Op het moment is ze nog niet smal/mager, ze is wel smaller dan normaal maar ze ziet er nog goed uit.
Aangezien ik weet dat ze in de winter vaak meer af gaat vallen wil ik dit voorkomen en nu gewoon al wat extra's voeren zodat ik niet in een keer in de winter vanalles moet gaan bij voeren om haar op gewicht te krijgen.

Ze krijgen er helaas alleen s'avonds ruwvoer, dit moet ik dan zelf klaar leggen, heb nu wat extra's in een hooinet erbij gedaan, maar er is altijd als ik de stal kom mesten ligt er nog wel hooi wat ze niet op heeft. Ze gaan s'ochtens tegen een uur of 7/8 de wei op en ze komt nu in de winter meestal tegen 17.00 op stal.


Ik ben net voer gaan halen, ik heb de CAVALOR STRUCOMIX SENIOR, bietenpulp en Lucerne gehaald.
Eens kijken waarop ze het beste reageerd.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: Ouder paard dikker krijgen, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 12:59

De strucomix is heel fijn, heb ik ook voor Blizzard gehad. Nu heb ik de senioren muesli van stal, zit bij het stalgeld. Zelf haal ik nog maïsvlokken, hier krijgt hij iedere dag nog 1 kilo van. Van stal krijgt hij ook nog lucerne bij het voer.