Hooi

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:00

Nammie schreef:
Is het een gretige eter , of een bedachtzame eter?
Is zijn gebit goed? dus niet al te gladde kiezen?

Ik weet dat paarden haken op hun kiezen krijgen, maar te gladde kiezen heb ik nog nooit van gehoord? Hoe werkt dat? Wat is hier aan te doen dan, en wat zijn de gevolgen van 'te gladde' kiezen?

Mastrootje

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 09:42

Luchtzuigen kunnen ook goed duiden op maagproblemen die nu inderdaad (zoals je zelf al suggeerde) verbeteren doordat hij meer ruwoer krijgt.

Luchtzuigen zou ontstaan uit verveling, daarnaast wordt de oorzaak gezocht bij een tekort aan ruwvoer. Bij een tekort aan ruwvoer kan een paard last krijgen van brandend maagzuur. Bij het luchtzuigen wordt speeksel aangemaakt, dat een hoge Ph-waarde bevat. Deze hoge Ph-waarde zorgt ervoor dat de maaginhoud geneutraliseerd wordt. Paarden die luchtzuigen hebben regelmatig last van maagproblemen, zoals maagzweren.

Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... uchtzuigen

Als ik het zo hoor is dit het geval bij jou paard, en je paard gaat er niet kapot van als je meer hooi geeft. Alleen maar goed. Paarden die niet stoppen met eten zijn er niet zoveel.

Te gladde kiezen wist ik niet, interessant om te weten! Dat hoor je eigenlijk bijna nooit.

Mastrootje

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:37

Sowieso bijgeven want je paard krijgt te weinig. Dat scheelt al op haar maag en er zit veelste veel tijd tussen de periodes dat ze krijgt. Dus hoe dan ook bijgeven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie