Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:52

Momenteel voer ik mijn jaarling (8 februari wordt het paard 2 jaar) Pavo Podo Grow ik denk een van de bekendere merken, maar ook een van de merken waarvan niet iedereen heel blij wordt.

Ik ben begonnen met Pavo Podo Start, en met ongeveer 8 maanden overgaan op de Grow, een van de voornaamste redenen hiervoor was eigenlijk dat het hier makkelijk verkrijgbaar is en het toen iets was wat hij at. Maar een moeilijke eter is het al lang niet meer en nu is de brok ver op en ben ik toch op zoek naar iets anders.

Mijn pony heeft de zomer regelmatig geschuurd, dit is een van de dingen waarover de meeste mensen klagen als ze het hebben over Pavo. Verder is het een vrij gevoelig dier op de darmen die snel opgeblazen staat en niet heel goed tegen suikers kan.

Ik wil een brok of musli met voldoende vitaminen en mineralen om op te kunnen groeien, verder wil ik ook een brok zoals de Pavo welke OCD tegen gaat. In hoeverre dit in feite mogelijk is dan.

Wat voor voer raden jullie mij aan, want ik zou het echt niet weten. Ik heb wel al enkele suggesties gehad:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... rsele-laga en Marstall naturell.
Bij de eerste twijfel ik omdat zetmeel natuurlijk ook omzet in suikers, het is gewoon lastig.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:58

Wat is er mis met een vitaminekorrel en onbeperkt ruwvoer?
Zo heb je geen onnodige extra ballast in je voeding voor het paard en kan al de energie in het groeien worden gestoken.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 13:05

Matheno schreef:
Wat is er mis met een vitaminekorrel en onbeperkt ruwvoer?
Zo heb je geen onnodige extra ballast in je voeding voor het paard en kan al de energie in het groeien worden gestoken.


Vitaminekorrel ben ik niet bekend mee om eerlijk te zijn. Wellicht dat jij mij wat meer informatie kan geven wat dat betreft, wat voor vitamine korrel heb je hier meerdere soorten van nodig, hoeveel geef je hiervan? Het spijt me voor de vele vragen hoor..

Onbeperkt ruwvoer krijgt mijn pony al, krachtvoer nu dus de Grow tjah niet veel twee handjes met een scheut omega lijnzaadolie van de paardendrogist en de darm compositum op aanraden van de osteopaat.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:19

Als suppelement kan ik je Soulmate Nutrion 2g aanraden (http://www.soulmate-nutrition.nl), hier zit álles in en word ook gegeven aan paarden in de groei. Hier geef je 1 schepje van per dag en het heeft een goede werking op alles, dus ook op zijn darmen.

Verder kan je ook kijken naar Natures best, Marstall Naturel, Havens natural balance, dodson & horrel mare and youngstock (suikergehalte weet ik niet) en eventueel subli zonder, hier doen paarden het er erg goed op, al ben ik persoonlijk geen fan van subli.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:24

Ik voer mijn Ijslander Metazoa.
www.metazoa.nl

Ik geef haar 200 gram per dag na het werk. Ze staat overdags in de wei en krijgt op stal voldoende hooi.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:26

Ik raad ook metazoa aan. Zitten allemaal vitamines in en geen afvalstoffen. Wat ze niet aan vitamines aannemen stoten ze gewoon weer af en zo kunnen ze nooit te veel krijgen.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 14:48

Ik ga even naar Metazoa kijken en naar de Soulmate! Het is natuurlijk ook wel zo handig als ik het hier kan verkrijgen!

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:00

Ook ik geef mijn paarden Metazoa. Een 2-jarige luxe pony, een 11-jarige fjord en een 11-jarige KWPN.

De fjord is gevoelig voor suiker en ging dan meteen schuren, de KWPN was gevoelig voor mok. Beide hebben geen klachten meer vertoond sinds ik Metazoa voer.
Maar Pavo Vital is ook een vitaminekorrel en over het algemeen wat makkelijker te verkrijgen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:25

Als je kijkt op de fb van metazoa zijn ze bezig voer op veel verkooppunten te krijgen :)

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:33

enters en twenters hebben helemaal geen krachtvoer nodig, daar worden ze alleen maar vet van. Voldoende goed ruwvoer en evt. een mineralen/vitamine supplement is voldoende

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:42

pillow schreef:
enters en twenters hebben helemaal geen krachtvoer nodig, daar worden ze alleen maar vet van. Voldoende goed ruwvoer en evt. een mineralen/vitamine supplement is voldoende


Meningen zijn hier over verdeeld blijkbaar, ik wil dat hij vitaminen en mineralen binnen krijgt die de groei stimuleren en goed zijn voor de gezondheid. En ik ben dus op zoek hoe ik dit het beste kan aanvullen. :)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:43

Marstal als vitamine korrel heb ik mijn jonge paarden ook gevoerd. Uiteraard naast goed hooi.
Zoals pillow boven me als schrijft ze hebben geen krachtvoer nodig.

In de natuur eten ze ook geen krachtvoer ;)
Krachtvoer is voor extra prestaties, dat hoeft een jong paard nog niet te leveren.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:54


fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:58

pillow schreef:
enters en twenters hebben helemaal geen krachtvoer nodig, daar worden ze alleen maar vet van. Voldoende goed ruwvoer en evt. een mineralen/vitamine supplement is voldoende


helemaal mee eens.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 15:58

little_king schreef:
Marstal als vitamine korrel heb ik mijn jonge paarden ook gevoerd. Uiteraard naast goed hooi.
Zoals pillow boven me als schrijft ze hebben geen krachtvoer nodig.

In de natuur eten ze ook geen krachtvoer ;)
Krachtvoer is voor extra prestaties, dat hoeft een jong paard nog niet te leveren.


Het gaat me ook niet om 'krachtvoer' ik had gehoopt dat ik dit duidelijk had gemaakt in mijn begin post. Het gaat mij om benodigde vitaminen en mineralen zodat mijn paard onbezorgd op kan groeien en alles binnen krijgt wat nodig is, vooral in de winter als het gras niks meer te bieden heeft. In de zomer heeft hij namelijk geen brok gehad omdat het gras en hooi samen voldoende aanboden.

Voor wat meer duidelijkheid, mijn pony heeft als veulen een achterstand opgelopen bij de fokker en een flinke wormbesmetting daar opgelopen. De benodigde vitaminen en mineralen heeft hij volgens mij daarom ook zeker nodig. Het hooi hoe onbeperkt dan ook kan hier geloof ik niet geheel aan voldoen. Nu is er dan wellicht niet meer van achterstand te spreken maar ik merk wel dat hij nog steeds zeer gevoelig is op de darmen.

Ik ga alles langzaam af en kijk wat mij het meeste aanspreekt qua 'voer' en dan ook even kijken waar het te verkrijgen is.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:03

je hebt het over brokken, vandaar de verwarring, je zoekt een supplement?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:05


Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:07

fokfanaat schreef:
je hebt het over brokken, vandaar de verwarring, je zoekt een supplement?


Ik zoek brokken/supllement/vitamine korrel geef het beestje een naam.

Mijn eisen hierbij zijn dat het voldoende vitamine en mineralen bevat om de winter naast onbeperkt hooi door te komen. Daarbij zou het erg leuk zijn als het ook beweerd goed te zijn voor de beenderen/kraakbeen etc.

Mariekyy

Berichten: 1132
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:21

Ik ben erg tevreden over Equilin balancer! Is een vitamine en mineralen brokje op basis van de gemiddelde Nederlandse tekorten. Equilin is door twee dierenartsen ontwikkeld omdat uit wetenschappelijke onderzoeken bleek dat veel paarden tegenwoordig een tekort hebben.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:27

Ik denk fabrikanten die heel stellig iets beweren vooral heel stellig je portemonnee snel leeg maken :+

Veel buiten is goed voor de benen. Niet te vet is goed voor het jonge paard. En veel krachtvoer, dus musli en brok geeft te veel groei spurten waar het in de natuur niet voorkomt, zoals de winter.
Wat juist oc in de hand kan werken.

Ik heb mijn jonge paarden niet op meer staan dan hooi en een handje vitamine brokjes.
En die op de foto zijn geweest waren goed. Dat zal vast toeval zijn, maar te kort gekomen hebben ze in ieder geval ook niet.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:29

little_king schreef:
Ik denk fabrikanten die heel stellig iets beweren vooral heel stellig je portemonnee snel leeg maken :+

Veel buiten is goed voor de benen. Niet te vet is goed voor het jonge paard. En veel krachtvoer, dus musli en brok geeft te veel groei spurten waar het in de natuur niet voorkomt, zoals de winter.
Wat juist oc in de hand kan werken.

Ik heb mijn jonge paarden niet op meer staan dan hooi en een handje vitamine brokjes.
En die op de foto zijn geweest waren goed. Dat zal vast toeval zijn, maar te kort gekomen hebben ze in ieder geval ook niet.


Veel buiten zeker mee eens, stat daarom ook 24/7 buiten met inloopstal, te vet zeker niet geen gram, ik voel prachtig zijn mooie ribbetjes hou hem liever iets schraal.. Vitamine brok dus! Maar welke.. Oei oei! :+

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Welke brok voor jaarling ruin, kan slecht tegen suikers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:34

Ja dat is dan het volgende moeilijke :P

Ik heb eerst pavo gegeven, maar vind martsall fijner.
Maar ga nu eens de tip lezen van Mariekyy, dat klinkt ook fijn.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:36

Je zou kunnen overwegen een handje vol ruwvoer mee te nemen en dat te laten analyseren. Dan heb je een beeld van wat je enter binnen krijgt en kan je gericht de missende zaken via een supplement aanvullen. Natuurlijk komen er steeds nieuwe balen ruwvoer binnen en zullen de voedingswaarden niet helemaal hetzelfde blijven maar het geeft wel een aardig goed inzicht en is allicht beter dan 'blind' bijvoeren. Helemaal bij een dier met achterstand zou ik graag veel info willen :) .
Over wat ze precies nodig hebben aan vitaminen en mineralen zijn voldoende websites te vinden overigens.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:43

Mariekyy schreef:
Ik ben erg tevreden over Equilin balancer! Is een vitamine en mineralen brokje op basis van de gemiddelde Nederlandse tekorten. Equilin is door twee dierenartsen ontwikkeld omdat uit wetenschappelijke onderzoeken bleek dat veel paarden tegenwoordig een tekort hebben.

Klopt helemaal, hier ook goede ervaringen ermee. Want ondanks goed hooi en brok/muesli blijkt mijn paard dus al wel jarenlang een tekort te hebben gehad.
Daarom ga ik zeker niet meer mee met de stelling dat goed hooi en mineralen voldoende zijn. Dat zou het in theorie moeten zijn, maar de praktijk wijst helaas anders uit.
De enige manier om er achter te komen wat de praktijk bij jou is, TS, is het hooi laten analyseren. Zomaar wat bijvoeren is zinloos.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:44

troi schreef:
Je zou kunnen overwegen een handje vol ruwvoer mee te nemen en dat te laten analyseren. Dan heb je een beeld van wat je enter binnen krijgt en kan je gericht de missende zaken via een supplement aanvullen. Natuurlijk komen er steeds nieuwe balen ruwvoer binnen en zullen de voedingswaarden niet helemaal hetzelfde blijven maar het geeft wel een aardig goed inzicht en is allicht beter dan 'blind' bijvoeren. Helemaal bij een dier met achterstand zou ik graag veel info willen :) .
Over wat ze precies nodig hebben aan vitaminen en mineralen zijn voldoende websites te vinden overigens.


Dat zou ik best willen overwegen, het hooi is echter niet van mij maar van de stalling waar ik sta van eigen land. We hebben een deel graszaadhooi en een deel 'normaal' voordroog. Voor mij is het niet doenbaar elke nieuwe baal (komt van verschillende landen) een analyse te laten uitvoeren.

Het paard heeft nu geen achterstand meer, kwam wel met een flinke achterstand bij mij, is overigens volledig goed gekeurd ook rontgologisch op bepaalde punten op de foto gezet voor mijn eigen gemoedrust.

Echter heb ik het idee en zo ook de osteopaat/dierenarts dat door de wormenbesmetting welke hij had voor hij bij mij kwam wat schade heeft aangericht in de darmen, niet heel heftig geen ontstekingen of kolieken gelukkig, maar wel gevoelig op suikers snel opgeblazen. Verder is een gezond dier en groeit hij goed.

Ik ga even kijkennaar de vitamine brok en supplementen welke hier genoemd zijn om een beeld te kunnen vormen. Tot nu toe erg bedankt voor jullie reactie's en sorry voor de onduidelijkhied, ik doelde niet specifiek op krachtvoer.