Hooi

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jientis

Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:28

Hallo,

ik lees overal dat een paard best onbeperkt hooi kan hebben.
Nu staat mijn paardje op de manege en krijgt hij 's morgens en tegen 16u redelijk wat hooi maar tegen 21u is dit steeds op.
Ik geef hem nu in de winter dus iedere avond goed hooi bij en ‘s morgens is dat op. Hij is een luchtzuiger en ik zie duidelijk dat wanneer ik hem meer hooi geef, hij veeeel minder lucht zuigt.
Hij is geen type dat snel dik wordt.
Nu zei er gisteren iemand op de manege echter dat ik hem ‘ kapot ging maken met zoveel hooi’ maar als ik het goed begrepen heb, kan je ze met mais of krachtvoer wel koliek doen krijgen maar kan hooi over het algemeen toch weinig kwaad en is het, in tegendeel, zelfs heel goed om ze extra hooi te geven, niet?
Zijn extra hooi dat ik hem geef, is ‘s morgens om8u altijd helemaal op dus dan heeft hij het toch nodig of zie ik dat verkeerd.
Mijn paardje is al ouder en valt snel af maar met het extra hooi dat hij krijgt ( hij krijgt ook wel krachtvoer en mais van de manege uit) doet hij het voorlopig prima.
Graag jullie mening.

Jientis

Re: Hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:34

dat leek me ook. Ik vind het vooral opvallend dat ik hem totaal niet meer heb zien luchtzuigen.
Ook niet na wortelen of een appel.
Enerzijds is dit natuurlijk wel logisch omdat hij meer speeksel produceert en daardoor de zuurtegraad in zijn maag omlaag haalt maar ik vind het wel opmerkelijk gezien het feit hij al zeker 10 jaar ( dat we weten) luchtzuigt en ik het hem de laatste week niet meer zie doen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:41

Bontekontje schreef:
Eventueel ( uiteraard in overleg omdat je op een stalling staat) een fijnmazig hooinet ophangen... 3 x 3 is een mooi maat.. Hier doet hij uren mee, kan de verveling , luchtzuigen etc prima reduceren.
Zo komt hij de hele nacht makkelijk door met een net.

dat kan ik inderdaad vragen maar is het echt nodig? Als ik hem 's avonds genoeg geeft om de nacht mee door te komen en hij krijgt 's morgens opnieuw?
kan hij koliek krijgen van teveel hooi?
Ik vind persoonlijk dat hij er nog nooit zo goed heeft uitgezien :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 09:44

Locanda schreef:
Zei die persoon ook waarom je hem 'kapot zou maken' met zoveel hooi? Het is onzin namelijk. ;)
Wedden dat wij betere argumenten hebben? Om te beginnen, krijgt een paard al na 4 tot 6 uur een lege maag te hebben (misschien zelfs eerder) maagklachten. Combineer dat met stalarrest, en je luchtzuiger zal verslaafd blijven.

super! ben ik ook helemaal van overtuigd. Liever hooi dan al de rest, ware het niet dat hij zijn krachtvoer wel nodig heeft omdat hij anders geen energie heeft.
Dus ik kan rustig verder hooi blijven geven?
Vrouw kraamt inderdaad de grootste onzin uit hoor maar ik wou het gewoon even dubbel checken :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:08

Hallo,

Ik kan het type hooi niet kiezen want dat wordt van de manege in gekocht.
Ik kan hem wel in het oog houden. Wordt hij te dik -> minder hooi.
Zijn voorste tanden zijn bovenaan afgesleten door het luchtzuigen maar achteraan lijkt alles goed te werken.
Ik geef hem ook 25ml lijnzaadolie per dag om verstopping en koliek te vermijden.
Voorlopig ben ik enorm verbaasd dat meer hooi zo recht evenredig werkt met minder luchtzuigen. Zelfs als ik 's avonds toekom en hij geen hooi meer heeft, zuigt hij geen lucht na zijn wortelen.
Best wel leuk.
Ik had wel al een tijdje een vermoeden dat hij soms last had van zijn maag en dat lijkt me nu met meer hooi en lijnzaadolie helemaal oke te zijn.
Te dik wordt hij helemaal niet snel maar een bedachtzame eter...tja, dat weet ik niet. Hij eet enkel wat hij wil dus bv als hij geen zin heeft in een appel of een peer, eet hij er niet van en de dag erna kan hij hem opschrokken maar mbt zijn hooi weet ik het niet.
Wat ik over een hooinet las, correct me if I'm wrong, is dat dat niet altijd zo goed is omdat een paard dan omhoog moet eten en eigenlijk gemaakt is om van de grond te eten.
Bovendien zou ik dan wel goedkeuring moeten vragen aan de manege wat weer net iets vervelender is.
Klopt het dat je hooi best niet uit elkaar schudt omdat ze er dan langer mee bezig zijn?
Ik doe het voorlopig wel nog omdat ik niet anders durf...
Moet nog heel veel leren maar dankzij bokt, weet ik al veel meer dan op het begin.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-13 10:20

volgens mij is het hooi dat ze zelfs gehooid hebben. Alles in de manege is van goede kwaliteit. Er wordt niet bespaard op dergelijke zaken zoals in sommige maneges het geval is.
Ik vind het al erg dat mijn paardje in de winter meer op stal staat, maar zolang hij hooi heeft, lijkt hij het helemaal niet zo erg te vinden dus ga ik hem dat zeker niet afpakken.
Daarbovenop probeer ik hem zoveel mogelijk lichaamsbeweging te geven, alleen en samen met vriendjes of mezelf ;-)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 23:49

Jeuj! Leuke reacties!
Heb hem net weer lekker veel hooi gegeven!
Mijn lieve schattebol <3
Dank jullie wel voor de leuke reacties!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 17:23

Hey,

Mijn paardje staat op stro:-)
Sinds gisteren is er nieuw hooi. Veel groener dus verser?
Mag ik daar dan nog steeds van bijgeven?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie