Voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:44

Ik zou een vitaminekorrel voeren. Zelf ben ik fan van Marstall Force.

Een halve kg ponybrok is ongeveer 20ct. (25kg=10€, 50 voerdagen dus 10/50)
100gr Marstall force is 22ct (10kg=22€, 100 voerdagen dus 22/100)

Ze zeggen pony's tussen de 20-50gr en paarden tussen 70-120gr. Voor mijn reus (750kg) houd ik 100gr aan, daar doet hij het goed op. Voor een klein paard zou ik rond de 75gr gaan zitten.

Het is dus iets duurder maar de kwaliteit vind ik persoonlijk veel beter. En voor de rest voeren met hooi.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 15:35

Als er ook nog wat kg's af moeten zou ik zeker gaan voor de vitaminekorrel. Ik had de brok al opgezocht om te vergelijken. De concentratie van vitamines en mineralen is veel hoger bij Force dan bij de ponybrok (10 tot 20x zo hoog). Dus als je dezelfde hoevelheid vitamines en mineralen wil voeren dan kan je met 50gr toe. Wat voor ras is ze (ongeveer)?

Om zelf te kunnen vergelijken: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /ponybrok/

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 18:05

En vitaminekorrel is voor dieren die eigenlijk helemaal geen brok kunnen gebruiken. Ik ben even door je berichten gegaan om de info te zien. Op een groot forum als bokt kan je het beste dit soort informatie direct in de openingspost vermelden. Het is zelfs voor een actief forummer geen doen om alles bij te houden.

Ponybrok kan maar ik raad het je af. Zo'n dier wil ik in eerste instantie alleen op (liefst onbeperkt, i.i.g. 10kg) hooi met een vitaminesupplement. Pas als ze te veel invalt ga ik zo'n dier meer voeren. Bij nog niet onbeperkt hooi, eerst dit ophoog, daarna wat brok erbij. Als ze alsnog aan komt dan eerst het hooi verlagen danwel naar 10kg (bij onbeperkt) danwel naar 8kg. Als ze dan nog steeds aankomt, de helft vervangen voor graszaadhooi. Het absolute minimum aan hooi is 7kg (1kg ds aan hooi per 100kg lichaamsgewicht. Waarbij 5kg hooi droge stof, 6kg hooi is zoals het verkocht wordt). Maar liever 1.5% aan lichaamsgewicht, dus neerkomt op 10.8kg (6*1.5*1.2). Dus eigenlijk eerder 11 dan 10kg.

In je berichten kwam ik ook de info over je andere dier tegen. Is de pony deze: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/68466 ? En is deze dus ook aan de ronde kant?

Dan zou ik ook bij haar overgaan op vitaminekorrel. Ook voor haar zou ik 100gr aanhouden als ze nog herstellende is van een blessure. Dan heeft een paard meer bouwstenen nodig en dus meer vitaminen en mineralen. Qua gewicht schat ik haar wat lager, rond de 550kg. Wat betekent voor haar echt die 10kg voldoende zou kunnen zijn (5.5*1.5*1.2).

Ruwvoer is de basis. Dus in principe beginnen met onbeperkt en dan wat vitamines en mineralen toevoegen met zo min mogelijk extra's zodat je zo lang mogelijk onbeperkt ruwvoer kan geven. Alle kcal die je er met krachtvoer extra in stopt, moet je weer van het ruwvoer afhalen om ze een vergelijkbaar gewicht te laten behouden. En als dieren af moeten vallen zou ik dus helemaal geen krachtvoer voeren.

Zelfs mijn paard, dat ernstig ondergewicht had toen ik hem kreeg. Heb ik heel voorzichtig opgebouwd met krachtvoer totdat ik een hoeveelheid vond waar hij eerst van aankwam en daarna goed op gewicht van bleef. Maar zelfs bij hem hoop ik in het voorjaar het krachtvoer volledig af te kunnen bouwen en enkel vitaminekorrel te kunnen geven. Of dat gaat lukken weet ik niet, maar dat is wel het doel.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:36

Ze staan inderdaad op gras. Maar je zegt ook dat het niet veel meer is en dat zal zeker niet meer meer worden. Ook is de berekening algemeen. Dit is de hoeveelheid hooi voor 24 uur. Dus, als je denkt dat ze evenveel opnemen aan gras aan kg droge stof als ze zouden doen aan hooi aan kg ds, dan zou ik met ong. 12 uur op de weide de helft voeren. Aangezien ik niet verwacht dat er nog zoveel gras op staat, zou ik ¾ voeren. Dus beide paarden minimaal 7.5kg hooi. Hoeveel een plak weegt, wisselt met hoe het geperst is, dus daar kan ik niks over zeggen. Wegen is de truc.

Zo'n zak voer kost inderdaad meer. De 10kg emmers (die ik zelf altijd heb) kosten 22€, de 20kg zakken kosten 35€. Met één emmer doe ik 3 maanden. Met een zak zou ik dus 6 maanden doen.

Ponybrok kost per zak 10€. Daarvan kan je 25 dagen voeren. (=40ct per dag, voor 2 paarden)
De emmer Force kost 22€. Daarvan kan je 50 dagen voeren. (=44ct per dag, voor 2 paarden)
De zak Force kost 35€. Daarvan kan je 100 dagen voeren. (=35ct per dag, voor 2 paarden)

Ik vind de emmers zelf fijn omdat het fijne emmer zijn als ze eenmaal leeg zijn en de vitamine vervliegen (ook bij gewone brok) en ik dus probeer een emmer met 3 maanden ook werkelijk op te krijgen.

Ik ben bij de berekening uitgegaan van voor ieder paard 100gr Force en per paard 500gr ponybrok. Waarschijnlijk kan je per paard terug naar 75gr Force per dag. Dus dan gaat er nog een kwart af qua prijs (33 en 24 ct wordt het dan). Overigens geldt ook hier: weeg de hoeveelheid die je voert een keertje af. 100gr Force is een vinger onder de rand van het meegeleverde maatbekertje bij mij. Maar door het zelf af te wegen weet je hoeveel je voert. Dit raad ik ook aan voor de ponybrok trouwens. Iedere brok en iedere muesli heeft weer een ander gewicht/voerschep.

Dit is mijn advies. Doe ermee wat je wilt. Maar ik heb ernstig het gevoel dat je al besloten had voordat je het topic opende dat je 0.5kg ponybrok ging voeren, waarom vraag je dan nog advies?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers