ff meedenken over mijn voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:21

Hallo allemaal,
Mijn paard, een ruin, 163cm, 14 jaar oud, recreatief licht bereden, paddock en stal, momenteel geen gras. Onbeperkt op voordroog. Hij kreeg tot nu toe 1,5 kg muesli bij maar ik vind dat voor hem toch wat te veel (krijgt nu iets te veel vet op de botjes). Ik ga nu over op Marstall Force en wil dat mengen met wat muesli (havervrij van Marstall, dat heb ik nog staan). Hij blijft onbeperkt op voordroog, hij eet een kilo of 20 per dag.
Hoeveel muesli zal ik door de Force gooien? Heeft hij de muesli echt nog nodig naast de Force en de voordroog, of is het meer voor het lekkere?

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:27

Persoonlijk zou ik hem naast het hooi bijvoorbeeld alleen een liksteen geven en elke dag 2x een halve kilo biks of misschien zelfs helemaal geen biks.
Aangezien je aangeeft dat hij recreatief ligt bereden word, denk ik niet dat hij uberhaupt muesli en/of biks nodig is.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:36

Hij heeft zowieso iets nodig om zijn vitaminen en mineralen aan te vullen, vandaar dat ik de 80 gram force bij wil geven. Maar biks heeft hij dan niet eccht meer nodig he?

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 16:37

Hij heeft twee soorten liksteen in zn box; een gewone mineralen steen en een himalaya liksteen

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:39

Een liksteen is altijd goed om de mineralen toe te voegen. En 5/6 x per dag kleine beetjes hooi. En misschien dat je het biks om de dag kunt doen?

Ekeif96

Berichten: 2472
Geregistreerd: 10-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:41

Nee, naast die 80 gram is hij in mijn ogen dan niks meer nodig :j
Hij zou daar debk ik genoeg aan hebben.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:03

ik denk dat hij gewoon te vet word van 20kg voordroog :j

de mijne werd dat al van 11 kg voordroog per dag

in overleg met DA terug gebracht naar 7 a 8 kg en nu is hij mooi op gewicht :j

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 17:47

Onbeperkt voordroog alsin 24/7 beschikking tot een baal in de paddock, of een paar x daags een hele berg?

Bij echt onbeperkt zal het paard eten wat ie nodig is en er ook mee stoppen als ie vol is. Maar als ie 3 x daags een flinke bult krijgt zal het allemaal opgaan en idd aanzetten.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 17:56

karev schreef:
Onbeperkt voordroog alsin 24/7 beschikking tot een baal in de paddock, of een paar x daags een hele berg?

Bij echt onbeperkt zal het paard eten wat ie nodig is en er ook mee stoppen als ie vol is. Maar als ie 3 x daags een flinke bult krijgt zal het allemaal opgaan en idd aanzetten.


Nee echt onbeperkt in slowfeeder. Dus hij eet de netten niet leeg.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:01

Brendaaaa schreef:
Hij heeft zowieso iets nodig om zijn vitaminen en mineralen aan te vullen, vandaar dat ik de 80 gram force bij wil geven. Maar biks heeft hij dan niet eccht meer nodig he?

Ik zou hem dan verder idd niks geven. Voor de vitaminen/mineralen hoef je het dan niet te doen en dan zijn het alleen dikmakers/energiebronnen.

karev schreef:
Bij echt onbeperkt zal het paard eten wat ie nodig is en er ook mee stoppen als ie vol is. Maar als ie 3 x daags een flinke bult krijgt zal het allemaal opgaan en idd aanzetten.

Dat geld niet voor alle paarden hoor... Sommige paarden worden gewoon dik van onbeperkt ruwvoer en die moet je dan gewoon beperken en meerdere kleine porties per dag voeren.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:16

Ekeif96 schreef:
Persoonlijk zou ik hem naast het hooi bijvoorbeeld alleen een liksteen geven en elke dag 2x een halve kilo biks of misschien zelfs helemaal geen biks.
Aangezien je aangeeft dat hij recreatief ligt bereden word, denk ik niet dat hij uberhaupt muesli en/of biks nodig is.


Hetzelfde zou ik doen, geen biks/muesli meer.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ff meedenken over mijn voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:22

Voordroog is te lekker voor veel paarden om bij onbeperkt op tijd te stoppen met eten. Het eet daarnaast ook vanuit een slowfeeder te makkelijk en dus snel. Vervang een deel door stro/hooi wat minder smakelijk is en dus ook de eetsnelheid vertraagd.

Iets om de force door te mengen is vaak handig, het is net konijnenbix (volgens een medebokker, naam kwijt), enkel dat in de bak is niks en niet alle paarden eten het zo. Je kan bv van subli een zak dieetmix halen en dat gebruiken. Hier is een pavosupplementen maatbekertje zat daarvoor.