zemelen scheve ca/p verhouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 19:20

Zoals bij velen al bekend is hebben zemelen een scheve calcium / fosfor verhouding. Toch wil ik zemelen voeren en om deze scheve verhouding te compenseren wil ik luzerne voeren.
Maar hoeveel luzerne moet je voeren bij 500 gram zemelen per dag? En waar kun je pure gedroogde luzerne kopen?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:26

1 kg luzerne op 0.5 kg zemelen. Wel even met de weegschaal aan de slag om te weten hoeveel beide is (je kan niet van de voerschep uitgaan).

Subli had dacht ik pure luzerne, dus zonder melasse. Maar pin me daar niet op vast.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:50

Interessante vraag!
@ Mizora: heb je hiervan een bron die dit ondersteunt?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:23

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=478
http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/v ... cgi#tabel2

De verhouding moet ongeveer 2:1 zijn.
Afbeelding

Luzerne: 16g/kg, 3g/kg
Zemelen: 1g/kg, 12g/kg

Dus met een verhouding 1kg luzerne+½kg zemelen kom je op 16.5gr calcium, 9gr fosfor.
Dit komt dus uiteindelijk redelijk op 2:1 calcium:fosfor uit (officieel zou je ideaal dus 1.1kg luzerne op ½kg zemelen). Maar hooi is relatief krap in calcium dus wordt toch wel gecorrigeerd (1.7:1).

De verhouding tussen calcium en fosfor wordt aangeraden om tussen de 1.5:1 en 2.5:1 te houden. Dit wordt op deze manier dus netjes in de gaten gehouden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:07

Thanks!

Diane_Basje

Berichten: 1422
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:12

Je kunt ook bietenpulp voeren met zemelen. Bietenpulp is ook een ruwvoer-aanvulling

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:39

Een kg luzerne is ongeveer een 10 liter emmer vol.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:21

Toen ik het woog zat ik op 4-5L. Dus ik zou het even zelf wegen. Ik voer 2x een voerschep en dat is een krappe kg bij mij.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:54

Van bietenpulp moet je nog meer voeren om het recht te trekken. Het gaat namelijk niet om de ruwvoervervanging maar om de Ca-P verhouding.

Speedibeet (=snelweek bietenpulp) van Pavo heeft 7gr Calcium en 1gr Fosfor per kg.
Zemelen: 1g/kg, 12g/kg

Een halve kg zemelen is dus 0.5gr calcium en 6gr fosfor. Dus er moet dan nog 11.5gr calcium bij + wat er gecorrigeerd moet worden voor de fosfor uit het product zelf. Met 2kg speedibeet kom je dan uit op 14.5gr calcium en 8gr fosfor.

Volgens paardnatuurlijk zit er in bietenpulp: 8.3gr calcium en 0.9gr fosfor per kg drogestof. Van brok ligt het percentage ds vaak rond de 90% en dan kom je dus uit op 7.5gr calcium en 0.8gr fosfor. Dan kom je met 2kg bietenpulp uit op 15.5gr calcium en 7.6gr fosfor.

De waardes die gebruikt worden zijn gemiddelde waardes, maar over all kan je zeggen dat je een verhouding (in gewicht!) van 2:1 van luzerne:zemelen kan gebruiken, of 4:1 van bietenpulp:zemelen.

Als ik naar de site van paardnatuurlijk kijk blijkt er trouwens nog een mogelijkheid te zijn. Namelijk, graszaadhooi. Dit is alleen interessant voor de paarden die snel te dik worden overigens, i.v.m. de beperkte mogelijke opname van een paard. De verhouding is dan 6.5:1 (graszaadhooi:zemelen).

Zemelen bevat namelijk minder energie dan hooi.

Om het plaatje compleet te krijgen:
Voor iemand die een paard heeft dat zeer snel dik wordt maar toch de juiste voedingsstoffen in het paard wil krijgen dan kan dat volgens paardnatuurlijk (op de hoeveelheid energie na! Maar kijk naar je paard) met graszaadhooi, zemelen en luzerne.

Ik heb het standaardpaard genomen: 500 Kg, merrie, lichte arbeid, altijd buiten, niet drachtig, geen lactatie.

6kg graszaadhooi, 1kg luzerne, 1kg zemelen en een zoutsteen. Enkel energie zit dan onder de waarde. Namelijk op 63%. Staat het paard 18+ uur op stal, dan zit de waarde op 73%.

Een ruin van 500kg, 18+ uur op stal zonder arbeid, zit met ditzelfde dieet al op 93%. Wat duidelijk aangeeft dat je goed naar het paard moet kijken om te hoeveelheid energie te bepalen.

Wie nog een andere casus heeft waarbij hij geïnteresseerd is in de verschillende mogelijkheden tot voeren binnen balans, moet maar een berichtje hier plaatsen of mij een pb'tje sturen. Ik beloof niks, maar ik vind het machtig mooi om te doen, dus waarschijnlijk geen enkel probleem (enkel tijd wil mij wel eens ontbreken).

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 16:45

Dus als ik het goed begrijp worden zemelen ook gecompenseerd door graszaadhooi? Mij haflingers krijgen bijna onbeperkt graszaadhooi staan 24/7 buitenen ik wil ze 1/2 kg zemelen voeren ia luzerne ter compensatie nog nodig? Eigenlijk wil ik ze het wel geven ter bevordering van de spijsvertering.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:05

Eigenlijk zijn de zemelen een belangrijk onderdeel van het dieet als je enkel graszaadhooi voert. Graszaadhooi heeft ca-f verhouding van 3.5:1. Dus je compenseert inderdaad met graszaadhooi, maar eigenlijk corrigeer je het graszaadhooi met zemelen. Per haflinger (uitgaande van 450-500kg, ruinen, altijd buiten, geen arbeid) zou je dan 8kg graszaadhooi per dag moeten voeren om voldoende eiwit te leveren. Dan zit met 0.5kg zemelen de verhouding ca-f al op 2.5:1. Dit is al op de grens, eten ze meer dan dit, dan zou je daar eigenlijk voor moeten corrigeren (2.5 is wel een veilige marge, daarboven gaan ze nog niet direct stuk, maar is het niet meer ideaal).

Met 1kg zemelen per paard per dag komt de verhouding ca-f al netjes rond de 2:1 te liggen bij 8kg graszaadhooi, maar dan lever je de eiwitten al ruimschoots. Als je dat rond de 100% wilt houden en de ca-f verhouding op 2:1. Dan zou je 7kg graszaadhooi en ¾kg zemelen moeten voeren. Dan zit de hoeveelheid totale energie echter op 76%. Je moet dan naar je paard kijken of dit voldoende is of dat hij afvalt.

Om makkelijk te rekenen kan je zeggen dat je 100gr zemelen hoort te voeren op 1kg graszaadhooi om de ca-f verhouding goed te houden, deze is dan 2.1:1. In zemelen zit ongeveer 20% kcal dan in graszaadhooi, maar 22% kcal minder dan in gewoon hooi. Het zit er dus een beetje tussenin.

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:45

Dus per 1 kg graszaadhooi 100 gram zemelen? Moet ik er alleen even achter zien te komen hoeveel al dat hooi weegt..

Verder geef ik tot nu toe 1/4 basisbrok van subli met 20 ml lijnzaadolie of scheut zonnebloemolie.
En keuze uit 3 verschillende likstenen (hymalaya, rode en geel/bruin/beige)

Is dit teveel van het goede of kan ik het zo houden?

Ik weet me even geen raad meer wat nu goed is en wat niet :P

Een van de Haflingers is koliekgevoelig en aanleg om mager te worden in de winter

Momenteel ook 24/7 buiten met onbeperkte weidgang + schuilstal.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 19:05

Klinkt als geen enkel probleem. De brok heeft 9gr/kg calcium, en 4.9gr/kg fosfor. Een kwartschep ga ik even vanuit dat dit 250gr is, maar wil je alles echt netjes berekenen zou je dat ook eens moeten wegen (bij grote voerveranderingen neem ik mijn keukenweegschaal mee naar stal, dan kan ik het wegen in plaats van schatten).

Bij 250gr gaat het dus over 2.25gr calcium en 1.2gr fosfor. De verhouding is niet exact 2:1 (1.84:1) maar het verschil is dusdanig klein op de volledige voeding (0.15gr Ca of -0.1gr P) dat ik dat uit de berekening zou laten. Zeker als je de verhouding van 1kg gzhooi:100gr zemelen doet (2.1:1) erbij neemt. Zonnebloemolie en lijnzaadolie bevatten uberhaupt geen calcium en fosfor. De stenen likken ze naar behoefte aan. In principe zouden voldoende moeten hebben aan alleen de himalaya liksteen, maar de behoefte van ieder paard wijkt weer wat af, dus je hoeft niks weg te halen. Zie het meer voor je eigen geruststelling als je ze laat hangen, dan dat het paard anders een duidelijk tekort opbouwt.

Verschillende soorten voeren is zelden een probleem. Op een gegeven moment kreeg mijn paard 10 onderdelen (basisbrok, cornmuesli, appel, brood, grasbrok, luzerne, knoflooksnippers, zonnebloemolie, veulenbrok, vitaminekorrel en uiteraard nog hooi en een rode liksteen). Het grote risico van zoveel ingredienten is voornamelijk dat er een fout gemaakt kan worden met voeren (hoeveelheden van verschillende producten door elkaar halen) en dat je een product vergeet.

Op dit moment krijgt mijn paard hooi, cornmuesli, luzerne, zonnebloemolie en vitaminekorrel. Dit omdat hij tegenwoordig op volpension staat en ik dus niet meer zelf voer (ik mag al in mijn handen wrijven dat ze dit wil voeren 2x per dag).

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 19:17

@Mizora

Super bedankt voor je reactie!

Al zou ik mijn haflinger nu liever iets dikker zien met de winter voor de deur.. Ribben zijn niet zichtbaar (heeft wel al dikke vacht) maar zijn wel te voelen. Wat zou ik hem als extra kunnen geven zonder dat ca / p verhouding uit balans raakt.. Volgens mij werkt bietenpulp er goed maar dat brengt de ca / p nog meer uit balans dacht ik met het graszaadhooi er ook nog eens bij, of moeten er dan nog meer zemelen gevoerd worden?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:35

Hoe gevoelig is je paard voor druk worden? Dan neem ik dat even mee met berekenen. Je kan dingen inderdaad corrigeren met meer zemelen. Dat zou een verhouding van 4:1 moeten zijn.

Haver is een geweldige dikmaker, als je paard er niet van door het dak gaat. Hij moet het namelijk niet net zo hard op gebruiken, dan schiet het niet op. Eventueel combineer je haver met bietenpulp. Die hebben namelijk een omgekeerde scheefheid van Ca-P vergeleken met elkaar. 1.5kg bietenpulp (8gr Ca, 1gr P/kg) op 1kg haver (1gr Ca, 5gr P/kg).

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=886

Maismeel is ook nog een mogelijkheid. Ik reken steeds trouwens met de waarden van PN, die geeft deze aan in kg droge stof. Dus de waardes van voedingswaardetabel reken ik even om. Ga er maar vanuit dat behalve het hooi (wat ong. 80% ds is. 6kg hooi is 5kg ds), de meeste producten 90% ds heeft. Daarom kan je nog steeds met dezelfde waarden werken, want de verhoudingen blijven hetzelfde. Het is gelukkig geen komma-werk voor het paard, als het ongeveer rond de juiste waarden zit is het goed.

Per kg ds bevat maismeel: 0.2gr Ca, 2gr P. Dit zijn vergeleken met de meeste producten die hier genoemd zijn zeer lage waarden met een zeer scheve verhouding. Wil je dit combineren met bietenpulp dan zou je de verhouding 1.5kg maismeel + 1kg bietenpulp doen. (8.3gr calcium, 4gr fosfor).

De energiewaarde van 1kg ds maismeel is ongeveer 1180 VEP/kg ds volgens
http://lv.vlaanderen.be/nlapps/data/doc ... aarden.pdf

Even de gegevens op een rijtje, alle waarden per kg ds:
Graszaadhooi: 411 VEP, 5.8g Ca, 3.5g P
Zemelen: 500 VEP, 1.3g Ca, 12g P
Haver: 948 VEP, 1g Ca, 5g P
Luzerne: 575 VEP, 16g Ca, 3g P
Bietenpulp: 901 VEP, 8g Ca, 1g P
Maismeel: 1180 VEP, 0.2g Ca, 2gr P

Ponybrok heb ik niet meegepakt omdat die weer met EWpa rekent i.p.v. VEP, en ik even geen zin heb om op te zoeken hoe je dat moet omrekenen.

Rond de 2000 VEP is:
Bietenpulp+zemelen: 2.0kg bietenpulp + 0.5kg zemelen (2050 VEP)
Bietenpulp+haver: 1.5kg bietenpulp + 0.5kg haver (2300 VEP)
Bietenpulp+maismeel: 0.6kg bietenpulp + 1.0kg maismeel (1800 VEP)
Luzerne+zemelen: 2.5kg luzerne + 1.25kg zemelen (2060 VEP)
Luzerne+haver: 1.5kg luzerne + 1.5kg haver (2300 VEP)
Luzerne+maismeel: 0.5kg luzerne + 1.25kg maismeel (2025 VEP)

Om even te vergelijk hoeveel 2000 VEP dus is: ongeveer 5kg ds graszaadhooi (2050 VEP), dus 6kg gewoon graszaadhooi.

Dit kan je dus al bereiken met 0.6kg bietenpulp en 1.0kg maismeel.

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 21:00

Dus..
Wat ik kan doen:

Per kg graszaadhooi 100 gram zemelen
250 gram basisbrok pavo

En voor het extra beetje om dikker te worden zodra hij magerder word:
0, 6 kg bietenpulp (brokvorm nog niet uitgezet met water) met 1 kg maïsmeel

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zemelen scheve ca/p verhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:19

Dat lijkt me een mooie basis. Ik zou voor de extra's beginnen met de helft, dus 0.3kg bietenpulp (inderdaad droog) met 0.5kg maismeel. Ik gebruikte 2000VEP puur om gemakkelijk te rekenen (veel kwam rond de kg uit dan).