bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 23:32

Hallo allenaal,
Vroeg me af of bietenpulp een dik maker is en zoja hoe dit dan werkt, als er nog iemand anders is met dikmakers zet ze er graag naar aub!!!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:01

VSW --> VS

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:07

Bietenpulp is wel een dikmaker, maar misschien als je wat meer informatie geeft over wat je zoekt kan er misschien wat gerichter advies gegeven worden. Leeftijd paard/ wat krijgt het gevoerd/ hoeveel moet hij werken etc etc

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 02:34

Ja, bietenpulp is een dikmaker, je kan er ook vet bij geven om geconcentreerd extra calorieën toe te voegen. Let op dat als je grote hoeveelheden bietenpulp voert dat je graan of zemelen bijgeeft ivm scheve c/p verhoudingen.

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 07:08

Bedankt! Het paard is zestien werkt 4x in de week zeer licht krijgt 10kg hooi p dag verdeeld in 4 maaltijden 1kg hsver 0, 5 kg slobber en merrie brok paard is erg mager geworden

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:17

Ik weet niet hoe zwaar je paard is ? Je kan altijd proberen nog meer of betere kwaliteit hooi te geven. Dat is altijd stap 1 om een dun paard dikker te krijgen. Als dat niet werkt en je ook zeker weet dat je paard geen wormen heeft en zijn gebit goed is, dan kan je idd pulp proberen, of wat meer olie door het voer b.v. .

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:22

Ik geef hier omdat het winter is melasse(beetje) bietenpulp,lijnzaadkoek en onderhoudskorrel.
Hier reageren ze zeker goed op als je echt een dikmaker wil zou ik toch eens twijfelen over lijnkoek dit vind ik 1van de betere dikmakers.
Ook het hooi kan al veel doen.
Let op met bietenpulp dat deze wel goed geweekt is.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 17:05

Eet het paard wel nog goed hooi?hoelang geleden is tandarts geweest? Hoe is het paard qua gedrag gezien je haver voert? Mijn merrie wordt gauw mager wanneer ze teveel energie binnen krijgt namelijk.
Is het mogelijk meer ruwvoer te geven? Seniorenmusli zet meestal ook wel aan, daar heb ik zelf meer mee als merriebrok bij een ouder paard. Bietenpulp zet ook aan, moet je wel 12uur laten weken en niet alle paarden eten het graag, geplette mais is ook een dikmaker

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:54

Ik zweer op subli seniores!! Lange tijd gesukkeld met het gewicht van mijn merrie.
Maismeel (al ben ik daar snel van afgestapt vanwege de slechte verhalen := ), merriebrok en lucerne.
Lucerne hielp dan nog wel wat maar niet zo snel als ik hoopte.

Met seniores (eigenlijk voor de oude paarden) zat ze binnen no time op een gezond gewicht, nog een 2 seizoenen op het land en ze was zelfs dik!!

riannezweeds
Berichten: 644
Geregistreerd: 11-02-13

Re: bietenpulp! dikmaker? wat wel? en niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 17:35

Hooi is geanalyseerd en was van goede kwaliteit. Tandarts is een maand geleden geweest, mijn paard schat ik nu op 500kg hij zou toch echt n dikke 70aan mogen komen misschien wel meer, ok ik zal eens kijken naar het senioren voer. Paard is vrij rustig van aard en us over het algemren altijd braaf, krijgt zijn hele sport carrière al haver, laatste 10jaar altijd dressuur wedstrijden gelopen. Hij word nu n enkele keer in de bak gereden en 2 tot 3 keer gereden in bos, afgelopen zomer heeft hij elje dag gelopen in bak en bos maar uvm zijn conditie op het loment dus zo weinig

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:13

riannezweeds schreef:
Hooi is geanalyseerd en was van goede kwaliteit. Tandarts is een maand geleden geweest, mijn paard schat ik nu op 500kg hij zou toch echt n dikke 70aan mogen komen misschien wel meer, ok ik zal eens kijken naar het senioren voer. Paard is vrij rustig van aard en us over het algemren altijd braaf, krijgt zijn hele sport carrière al haver, laatste 10jaar altijd dressuur wedstrijden gelopen. Hij word nu n enkele keer in de bak gereden en 2 tot 3 keer gereden in bos, afgelopen zomer heeft hij elje dag gelopen in bak en bos maar uvm zijn conditie op het loment dus zo weinig


Dan is seniores wel een goede oplossing. Er zit weinig energie in en is dus een dikmaker.
Haver/Mais zit veel meer energie in. Wat je erin stopt gaat er dan eigenlijk meteen weer uit doordat ze zoveel energie hebben :=