Zemelen, luzerne, lijnzaadolie, zonnebloemolie enz.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Zemelen, luzerne, lijnzaadolie, zonnebloemolie enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 13:09

Ik wil mijn Haflinger dit gaan voeren die de hele winter buiten staat in de paddock en graszaadhooi krijgt. (+ koliekgevoelig in de winter en weinig drinken)

Ik heb bokt al afgestruind maar kom er nou maar niet achter hoeveel zemelen en luzerne je nou kunt geven zonder dat het problemen oplevert. Dan lees ik weer dat 2 handjes per dag weer teveel is en dat sommige als advies krijgen om een kilo te geven? Ik weet het even niet meer.

Is dit verstandig?

1x per dag 1 kg schep (dus geen kilo!) zemelen en die nat maken, niet uren geweekt
1x per dag 1 kg schep (dus geen kilo!) luzerne
1x per dag 1/4 1 kg schep (dus geen1/4 kg!) basisbrok met 20 ml lijnzaadolie of scheut zonnebloemolie
1x per week 1/4 1 kg schep (dus geen 1/4 kg!) lijnzaad en dat dan koken
1x per maand 7 dagen lang 1,5 eetlepel psyliumvezel

En kunnen de natte zemelen + luzerne + brok + zonnebloemolie/lijnzaadolie tegelijk in de voerbak?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Zemelen, luzerne, lijnzaadolie, zonnebloemolie enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:35

bij brok mag je er vanuit gaan dat een voerschep wel overeenkomt met 1kg en voor lijnzaad geldt vermoed ik hetzelfde
luzerne zal +/- 300g zijn

zemelen heb ik nog nooit gewogen, voer ook +/- 1/2 voerschep per dag (bij bietenpulp) en doe al meer dan 2 maanden met een zak van 10-15kg

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Zemelen, luzerne, lijnzaadolie, zonnebloemolie enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:24

Waarom niet een vitaminekorrel ipv een kwart basisbrok?

Ik voer mijn paarden 1 schep luzerne met een halve schep spelt, daarbij de vitaminekorrel en een scheutje lijnzaadolie.