Voer voor voorheen bevangen Shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxBenjixx

Berichten: 173
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Wassenaar

Voer voor voorheen bevangen Shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 23:35

Hoihoi,

naar aanleiding van Benij zijn hoefbevangenheid heeft hij een tijdje op het volgende voer gestaan:

http://www.rwdh.nl/dodson-and-horrell-safe-and-sound.html?___store=default

Hij deed het hier heel erg goed op en is flink opgeknapt. Echter staat er in de voerbeschrijving dat er goed verteerbare, hoogwaardige vezels in zitten. Sinds Benji op dit voer staat, heeft hij vaak dat hij dunne ontlasting heeft, maar alleen wanneer hij scheetjes laat. Zijn mest is namelijk gewoon mooi en ik heb hem een aantal keer zien mesten en het ziet er gewoon goed uit. Ik vind het een beetje lastig om uit te leggen, wanneer het nog niet goed duidelijk is probeer ik het opnieuw.

Ik vermoedde dat het kwam door de vezels die in het voer zitten. Benji staat namelijk verder gewoon op goed hooi, waar hij al tijden op staat. Hij krijgt het zelfde hooi als voordat we zijn begonnen met het bovenstaande voer. Naast het hooi en dit voer krijgt hij eigenlijk wening tussendoortjes omdat hij niet teveel suikers binnen mag krijgen.

Benji is nu sinds een week of 3 van het voer af en ik zie eigenlijk al verbetering. Er zit steeds minder dunne ontlasting in zijn staart en op zijn kont, dus er is al vooruitgang. Alleen hij moet wel bijgevoerd worden omdat hij nog altijd aan het werk moet!
Heeft iemand ervaring met voer voor paarden die bevangen geweest zijn? En welk voer krijgt jouw paard dan?
Of heeft iemand tips voor mij? *\o/*

Benji is een mini shetlander (78 cm) van 7 jaar oud.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Voer voor voorheen bevangen Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:36

Waarom krijgt hij krachtvoer?

Ik weet niet hoe zwaar het werk is wat hij doet, maar op alleen hooi en een vit/min supplement zou hij het ook goed moeten doen, zeker met een geschiedenis van hoefbevangenheid. Dan ben je meteen af van het natte-mest-probleem. :)

xxBenjixx

Berichten: 173
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 23:42

Hij loopt gemiddeld 3/4 keer per week voor de sulky. Daarnaast wordt het aangevuld met longeren, vrijheidsdressuur, wandelen en dat soort dingen. Op het moment is het met de sulky natuurlijk minder. Ik merkte aan hem dat hij het nodig had, hij had weinig energie en was erg sloom. Daarnaast begon hij mager te worden. Ik heb dit voer geprobeerd na een aantal tips van mensen die er goede ervaringen mee hadden.
Daarom zocht ik ook een andere oplossing, omdat hij vrij intensief voor de kar loopt, lange ritten en grote afstanden, zeker voor zo'n kleine man.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:43

waarom vermoed je dat de vezels in het voer de dunne mest veroorzaken? volgens mij maken vezels de mest juist stevig, en hooi bestaat ook voor het grootste deel uit vezels. ik denk dat het eerder een ander bestanddeel uit het voer zou kunnen zijn dat de dunne mest veroorzaakt, óf dat je een keer een baal hooi van afwijkende kwaliteit/samenstelling had.

Verder sluit ik me aan bij mijn voorganger, als hij onbeperkt hooi kan krijgen zou je het krachtvoer kunnen proberen weg te laten. Mijn paard is ook gewoon aan het werk, maar staat ook op alleen onbeperkt voordroog en een handje dieetmix na het rijden voor de beloning. En hij wordt er niet magerder op :) Als alternatief mss slobber mash van pavo? dat zette bij de mijne goed aan toen hij te mager was.

edit vraag: heb je hem gekocht met overgewicht? of hoe is die hoefbevangenheid ontstaan? want aan de ene kant is hij dus hoefbevangen geweest en aan de andere kant wordt hij te dun zonder bijvoeren icm training?
Laatst bijgewerkt door Gwahir op 16-11-13 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:44

Ik zou dan persoonlijk i.p.v. "snelle energie" (suikers en zetmeel) gaan voor "langzame energie" (vetten). Dus i.p.v. een krachtvoer juist olie toevoegen aan het dieet. Dat is gezien zijn geschiedenis een stuk beter dan suiker. En ik weet niet hoeveel krachtvoer hij nu krijgt?

An sich is wat waterige mest bij de drollen niet zo'n groot probleem. Pas wanneer hij lange tijd enkel diarree heeft kan het problemen gaan geven.

xxBenjixx

Berichten: 173
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 00:00

@ Gwahir: Omdat de darmen teveel geprikkeld zouden kunnen worden waardoor het dunner wordt, was mijn vermoeden. Maar misschien heb je gelijk hoor, en ligt het aan iets anders. Maar naar mijn gevoel tast ik nu een beetje in het duister en weet ik niet waar ik goed aan doe.
Ik heb hem niet gekocht met overgewicht, ik had hem al vanaf dat hij veulen was. Maar hij is inderdaad een tijd echt te dik geweest en dit is dan ook de oorzaak geweest van zijn bevangenheid. Toen hij zo ziek was sloeg de medicatie niet aan, waardoor hij af bleef vallen. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat een zweer de reden was waarom de medicatie niet aansloeg en toen is hij er weer bovenop gekomen. Maar hij is sinds dien altijd aan de magere kant en ik kan hem vetmesten wat ik wil, hij wordt geen kilo zwaarder.
Overigens is het niet 1 keer geweest dat hij dit heeft, maar eigenlijk al echt een hele tijd. Ik denk al zeker sinds de lente. Zoals Focussed al zei, omdat het wel gewone mest was maakte ik me niet zo snel druk. En nu denk ik dus ook dat het aan het voer ligt wat hij op dat moment kreeg. Zo blijkt dat dus ook omdat het minder wordt nu hij er vanaf is. Alleen weet ik niet wat ik nu het beste kan doen omdat ik zelf het gevoel heb dat hij wel wat nodig heeft omdat hij anders sloom en energieloos wordt.

@ Focussed: Hij krijgt alleen het voer wat hierboven staat icm met hooi 3x per dag. Hij krijgt een flinke hoop samen met 2 andere shetlanders. Het is niet onbeperkt, maar ze staan ook niet echt lang zonder hooi want dan is de volgende voerronde alweer.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: Voer voor voorheen bevangen Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:33

Thnx voor de uitleg! Mss is het topic over voer keuze voor paarden die te dun zijn wel iets voor je? Ik weet alleen niet hoe je zo'n linkje moet maken :o maar met de zoekfunctie vind je m vast :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:44

Ik zou ook proberen hem geen krachtvoer te geven, enkel zijn hooi met een goed mineralenbrokje erbij waar alles inzit ( Formula4Feet van Equilife ben ik zeer tevreden over! )
Verder eventueel lijnzaadbrokken voor wat extra ( veilige ) energie, beetje geweekte bietenpulp misschien en zuivere biergist ... dat laatste heeft hier wonderen gedaan voor mijn ( ex ) hoefbevangen merrie :j
Moest je toch weer krachtvoer overwegen, misschien is de Fibre Force van Cavalor dan wel iets voor hem ?